Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 20:55
Goedenavond allen,

sinds 1 juli heb ik een vast contract, daarvoor twee jaar jaarcontract gehad en in het laatste contract, wat dus per 1 juli '15 is ingegaan, daarin is opgenomen dat 'dat het tussentijds beëindigd kan worden met inachtneming van de wettelijk vastgestelde termijnen en procedures'. Nu ben ik erg benieuwd wat dat zou inhouden, bijv 1 maand termijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat heb je zelf al aan wettelijke termijnen en procedures gevonden? Wat is er precies onduidelijk? En ben je vooral benieuwd naar je eigen opzegmogelijkheden of de mogelijkheden van werkgever?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:27
https://www.rijksoverheid...termijn-geldt-bij-ontslag

Is overigens wel erg makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 20:55
Ah bedankt Bazziek, het ging vooral om de eigen opzegmogelijkheden :)

Ik ging er op een of andere manier vanuit, dat het iets ingewikkelds zou zijn, wat eigenlijk alleen juristen zouden weten.. Google gewoon vergeten.. kruipt diep terug in zijn hokje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
DennisZ88 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:20:
Ah bedankt Bazziek, het ging vooral om de eigen opzegmogelijkheden :)

Ik ging er op een of andere manier vanuit, dat het iets ingewikkelds zou zijn, wat eigenlijk alleen juristen zouden weten.. Google gewoon vergeten.. kruipt diep terug in zijn hokje
Nederlands arbeidsrecht is niet zo moeilijk meer. Tenminste niet door dit soort dingen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
1 maand is normaal, 2 maanden is netjes bij meer verantwoordelijke functies. In principe wil je genoeg tijd om zaken af te ronden en over te dragen aan je opvolger(s) zodat beide partijen er een goed gevoel aan over houden. Overigens hoeven je directe collega's dit niet ook meteen direct te weten. Om negatieve reacties op de werkvloer te voorkomen ("jouw mening telt niet meer ") kun je het in overleg met je leidinggevende best pas 2 weken van tevoren aan hen kenbaar maken.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pirke schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:02:
1 maand is normaal, 2 maanden is netjes bij meer verantwoordelijke functies.
Wettelijk, waar de TS mee te maken heeft is helder: arbeidsduur korter dan 5 jaar 1 maand, tussen de 5 en 10 jaar 2 maanden, tussen de 10 en 15 jaar 3 maanden en 15 jaar of langer 4 maanden.

Als ik dus dezelfde bepaling had gehad als de TS in mijn vorige arbeidsovereenkomst had ik 2 maanden in acht moeten nemen ipv de 1 die in mijn arbeidsovereenkomst stond.

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:22
PolarBear schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:11:
[...]

Wettelijk, waar de TS mee te maken heeft is helder: arbeidsduur korter dan 5 jaar 1 maand, tussen de 5 en 10 jaar 2 maanden, tussen de 10 en 15 jaar 3 maanden en 15 jaar of langer 4 maanden.

Als ik dus dezelfde bepaling had gehad als de TS in mijn vorige arbeidsovereenkomst had ik 2 maanden in acht moeten nemen ipv de 1 die in mijn arbeidsovereenkomst stond.
Je kijkt verkeerd, die tabel slaat op de termijn die de werkgever in acht moet nemen. Daaronder staat de termijn die werknemers in acht moeten nemen, die is in alle gevallen 1 maand tenzij anders overeengekomen in de arbeidsovereenkomst.

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
pirke schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:02:
Om negatieve reacties op de werkvloer te voorkomen ("jouw mening telt niet meer ") kun je het in overleg met je leidinggevende best pas 2 weken van tevoren aan hen kenbaar maken.
Dat is wel heel kortzichtig natuurlijk. Ik weet niet waar jij werkt maar mijn collega's vinden het prettig om meer dan 2 weken tijd te hebben om kennis, werk en klantrelaties over te nemen als iemand vertrekt. Waarom zou iemand zijn mening niet meer tellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

DennisZ88 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:59:
Goedenavond allen,

sinds 1 juli heb ik een vast contract, daarvoor twee jaar jaarcontract gehad en in het laatste contract, wat dus per 1 juli '15 is ingegaan, daarin is opgenomen dat 'dat het tussentijds beëindigd kan worden met inachtneming van de wettelijk vastgestelde termijnen en procedures'. Nu ben ik erg benieuwd wat dat zou inhouden, bijv 1 maand termijn?
Standaard 1 maand. In sommige CAO's kan daarvan worden afgeweken, evenals in je arbeidsovereenkomst. Die termijn mag echter nooit meer dan 6 maand bedragen, en de werkgever moet in dat geval een opzegtermijn hebben die 2 keer zo lang is.

Dus : Werknemer 2 maand, werkgever minmaal 4 maand. Werknemer 6 maand, werkgever minimaal 12 maand.
Pagina: 1