VPN Bonjour / zelfde subnet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:40
Ik zou graag een VPN server draaien op mijn server thuis (draait Ubuntu), om bv. aan mijn Samba share te kunnen.
Binnen mijn lokaal netwerk wordt die share (en andere services) automatisch ontdekt via Bonjour, maar op VPN gaat dat niet werken omdat dat in een ander subnet zit en multicasts niet gerouteerd worden.

Welke software / configuraties zijn er voor handen om zulk een VPN te draaien, en cross platform te kunnen blijven? OpenVPN tap doet (als ik het goed gesnapt heb) exact dat (= IP's in hetzelfde subnet) maar wordt niet ondersteund op iPhone/Android.
Welke mogelijkheden heb ik? Gaat dat via L2TP? (Het zou cool zijn moest ik de ingebouwde VPN client van OS X kunnen gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:06
Wat multicast er mee te maken heeft is onduidelijk, een Samba share is smb verkeer en heeft niets met multicast te maken.
Openvpn is gewoon als app op android beschikbaar en ik dacht ook op iphone.

Overigens gaat elke client/server VPN werken, want die twee komen altijd in hetzelfde subnet terecht.

Alleen als je een site-to-site VPN opzet krijg je met twee subnets te aken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 23-12-2015 20:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:41
Ouderwets het invullen van het ip adres van de doelcomputer?
[url]\\192.168.1.123\netwerkschijf\map[/url]

Gaat alleen niet werken voor Airplay, Airprint, DLNA en andere multicast zaken waar je niet handmatig kan verbinden via een ingevoerd IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:40
Ben(V) schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:51:
Wat multicast er mee te maken heeft is onduidelijk, een Samba share is smb verkeer en heeft niets met multicast te maken.
Openvpn is gewoon als app op android beschikbaar en ik dacht ook op iphone.

Overigens gaat elke client/server VPN werken, want die twee komen altijd in hetzelfde subnet terecht.

Alleen als je een site-to-site VPN opzet krijg je met twee subnets te aken.
Multicast heeft inderdaad niks met Samba te maken, maar wel met Bonjour. Bonjour stuurt multicasts om services te announcen. Er bestaan inderdaad OpenVPN clients voor Android en iPhone, maar ik dacht dat die enkel TUN ondersteunden (blijkbaar ondersteunt de Android client ondertussen wel al TAP, met root). Bij TAP zitten de devices inderdaad in hetzelfde subnet, en is het alsof je gewoon op je lokale netwerk zit. Bij TUN draait er NAT op de OpenVPN server en krijgt de client een IP uit een ander subnet.
jeroen3 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:58:
Ouderwets het invullen van het ip adres van de doelcomputer?
[url]\\192.168.1.123\netwerkschijf\map[/url]

Gaat alleen niet werken voor Airplay, Airprint, DLNA en andere multicast zaken waar je niet handmatig kan verbinden via een ingevoerd IP adres.
Ja, voor de Samba share is dat inderdaad niet zo'n probleem. Maar ik wil de zaken zo toegankelijk mogelijk maken naar de mede huisgenoten. En voor hen is dat wel een "probleem" als ze ergens IP adressen manueel moeten ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:41
Zelf een bonjour/multicast gateway maken?

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat nog niemand zoiets heeft geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 14:23

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als ik bonjour+openvpn google zie ik de hint dat je een bonjour enabled DNS kunt gebruiken om bonjour services te vinden buiten je eigen subnet.

https://help.dyn.com/bonjour-and-dns-discovery/

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1