Twee tv's via powerline aan de praat krijgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik ben anderen aan het helpen thuis hun (glasvezel) TV, internet, telefonie aan te sluiten.
Ze hebben 2 TV's thuis, de éne beneden en de andere boven.
Internet & telefonie werkt prima. TV werkt bedraad ook prima.

- via powerline beneden TV en boven bedraad werkt prima
- via powerline boven TV en beneden bedraad werkt prima
- beide TV's via powerline werkt niet, zodra de éne werkt en ik sluit een andere aan dan klapt de boel dicht.

Er wordt hier gebruik gemaakt van Devolo powerline adapters. In de meterkast kan ik slechts kiezen uit één stopcontact / groep om de powerline adapters aan te sluiten.

Heeft iemand enig idee of het überhaupt mogelijk is om twee tv's via powerline aan de praat te krijgen?
Kan iemand die dit thuis werkend heeft gekregen me uitleggen hoe?

Ik heb de google & de zoekfunctie gebruikt maar ben vooralsnog alleen problemen over dit onderwerp tegengekomen, geen oplossingen. Ergens heb ik een donkerbruin vermoeden dat het met 2/3 switches wellicht op te lossen is, maar dan wil ik dit eerst zeker weten voordat ik die mensen op kosten jaag.

Vriendelijke groet,
Chris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Eigenlijk geef je zelf al een antwoord.
Zet max 1 TV op powerline, utp naar boven en daar evt een accesspoint/switch(/router).

Powerline/wifi gaan het voorlopig niet winnen van een goed bedraad netwerk,zeker voor mensen die niet zelf willen/kunnen onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als het bedraad of met een PLC-paar in alle combinaties wel werkt, maar met een derde PLC-adapter niet heeft het niets met instellingen te maken. Het probleem is puur bandbreedte over het stroomnet. Je moet het niet zien als twee aparte kabels, bij PLC wordt alle beschikbare capactieit gedeeld door alle PLC adapters. Met twee TV decoders heb je dus per decoder de helft over van wat je met een enkele decoder over PLC hebt. En blijkbaar is dat niet genoeg.

Oplossingen:
- alsnog eentje bedraad doen. Dat werkt, heb je al aangetoond.
- kijken of je toch wat meer bandbreedte uit het geheel kunt persen met de huidige hardware. Kijk vooral bij de TV's: de PLC adapters moeten beslist direct in de muur, dus niet in een stekkerdoos met snoer. Heb jij het ook zo? Doe dat alsnog en het kan mogelijk genoeg schelen dat je wel beide decoders zo aan de praat krijgt.
- helaas zeg je niets over *welke* Devolo adapters je gebruikt. Als dat el-cheapo low-end gevallen zijn, kun je wat winnen door betere adapters te halen. Met 2x2 MiMo (die je bij de dLAN 1200+ hebt) haal je vrijwel altijd minimaal dubbele throughput van 1x1 SiSo-meuk. Het dubbele is hier genoeg, want een enkele decoder doet het zo wel. Wel dure grap, wat je nu hebt is dan nutteloos en nieuw spul kost > EUR 100 voor drie adapters.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Dank voor de reacties!

Klopt dat bedraad waarschijnlijk de beste oplossing is. Voor het testen had ik een kabel door het trappengat en de woonkamer gegooid, dit is natuurlijk iets anders als een nieuwe kabel trekken/leggen of netjes wegwerken met een kabelgoot. Het gaat inderdaad om el-cheapo devolo's.

Ik ga ze adviseren om 1 TV bedraad te doen, omdat dit goedkoper en stabieler is. Dat ik het zelf dan strak mag wegwerken (al dan niet door de kruipruimte) is mijn probleem, had ik ze maar geen hulp moeten aanbieden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Je bespaart jezelf en je vrienden heel veel frustratie in de toekomst. Beter nu een halve dag besteden dan het komende jaar steeds problemen oplossen.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Waarom leg je niet 2 utptjes aan naar beide vertekken? Werkt gegarandeerd beter dan die powerline rotzooi, (met 2x utp bedoel ik dan 1x voor de tv per vertrek, en 1x voor het reguliere netwerk, scheelt gedoe achteraf als je eens iets extra's wil aansluiten)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Chris.nl
  • Niet online
shure-fan schreef op donderdag 24 december 2015 @ 02:41:
Waarom leg je niet 2 utptjes aan naar beide vertekken? Werkt gegarandeerd beter dan die powerline rotzooi, (met 2x utp bedoel ik dan 1x voor de tv per vertrek, en 1x voor het reguliere netwerk, scheelt gedoe achteraf als je eens iets extra's wil aansluiten)
Thnx voor het meedenken, voor het reguliere netwerk zijn ze blij met 't wifi (zoals ze dit altijd gehad hebben) en hoor ik ze niet klagen over instabiliteit. Ik leg geen kabel naar boven omdat ze simpelweg liefst geen kabelgootje in het zicht willen. Het wordt dus een powerline voor de TV boven en beneden een kabeltje omdat die beneden het best weg te werken is.

Thuis heb ik 't zelf ook zo veel mogelijk bedraad, maar een ander heeft weer andere wensen.
Pagina: 1