Laptop eigendom Singaporees bedrijf - BTW betalen bij invoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Hoi iedereen,

Ik ben dit jaar samen met 2 partners een Pte Ltd in Singapore begonnen. Van de zaak gebruik ik een Macbook Pro 2015 met een waarde van S$2388 / €1580.
Maandag ben ik met deze laptop van Singapore naar Nederland gevlogen om hier de kerst door te brengen.

Nu ben ik bij de douane er uitgepikt en moest ik mijn laptop laten zien. De conclusie was dat ik BTW ben verschuldigd over het aankoop bedrag omdat ik geen factuur kon laten zien.

Ik zou graag willen weten in welke situatie ik geen BTW hoef te betalen over de laptop. Moet ik bijvoorbeeld woonachtig in Singapore zijn, of moet ik daar een werkvergunning hebben, of moet ik een verklaring van de werkgever hebben dat de laptop niet mijn eigendom is, of moet het bedrijf een factuur laten zien van de laptop?

edit: bovenstaande verhaal anders verwoord.

[ Voor 53% gewijzigd door Martijn19 op 23-12-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het lijkt mij dat je hard moet kunnen maken dat je deze laptop op de zaak hebt gekocht.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Helaas ben ik het kassabonnetje kwijtgeraakt. Plus het feit dat er ook geen factuur bij zat. Officieel staat de laptop ook niet op de boeken van de zaak.

Maar toch lijkt mij dat er meer mogelijk moet zijn. Als ik bij een bedrijf in het buitenland werk en ik krijg daar een laptop van dan heb ik toch ook geen toegang tot de boekhouding van het bedrijf die aantoont dat het bedrijf de laptop heeft gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zonder bonnetje ga je natuurlijk nat, dan is het gewoon invoer en zal je moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Wolly schreef op woensdag 23 december 2015 @ 18:10:
Zonder bonnetje ga je natuurlijk nat, dan is het gewoon invoer en zal je moeten betalen.
En een buitenlandse werkgever geeft werknemers een bonnetje mee? Want dat zou zomaar de situatie geweest kunnen zijn. Het verschil in dat geval is dat het mijn eigen buitenlands bedrijf is waar ik in dienst ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Martijn19 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 18:12:
[...]

En een buitenlandse werkgever geeft werknemers een bonnetje mee? Want dat zou zomaar de situatie geweest kunnen zijn. Het verschil in dat geval is dat het mijn eigen buitenlands bedrijf is waar ik in dienst ben.
Een buitenlands bedrijf kan het bonnetje ongetwijfeld op aanvraag reproduceren alsmede is de persoon die daar werkt vaak een buitenlander die ongetwijfeld weer terug gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Martijn19 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 18:12:
[...]

Tja, als je even vanuit de Douane redeneert:

Man komt met laptop van 1000+ euro uit Singapore terug, heeft geen bonnetje, kan niks aantonen.

Waarmee kun jij wél aantonen dat je de laptop zakelijk gebruikt? (Misschien heeft de laptop een urencounter, zodat je kunt laten zien dat je de laptop vaak hebt gebruikt, en dat je hem dus niet even snel verkoopt hier)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zoals je zelf al aangeeft heb je geen goede administratie om op terug te vallen (geen bonnetje, niet officieel van de zaak), iets wat bij andere gevallen (buitenlandse werkgever) nog wel kan om de douane te overtuigen. Het klinkt ook niet echt kosjer zoals je het hebt gedaan en daar zul je nu wel eens op de blaren voor moeten zitten.

Je zult dus met wat beters moeten komen dan alleen jouw claims. Dit soort dingen helppt ook niet:
Ik heb verteld dat de laptop in een gewone electronica zaak gekocht was met contant geld van het bedrijf in Singapore.
Als je iets koopt, dan moet dat correct geregistreerd zijn. Nu heb je de schijn gewoon erg tegen en is het niet professioneel aangepakt. Pijnlijke les maar wel een belangrijke.

[ Voor 30% gewijzigd door gambieter op 23-12-2015 18:25 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd.
Plus als je al zegt dat dat ding evt ook voor je NL zaak wordt gebruikt...dan kun je ook argumenteren dat dat ding geimporteerd is uit Singapore en hier niet aangegeven. En dus belasting verschuldigd is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Wat als het Singapore's bedrijf een brief schrijft die aangeeft dat de laptop hun eigendom is?
Ik werk gewoon in Singapore, ben daar het afgelopen half jaar geweest en ga over een paar dagen ook weer terug. De laptop word ook eigenlijk alleen hiervoor gebruikt.
Ik kan altijd de laptop van de Pte Ltd aan mijn eenmanszaak verkopen mocht dat uit maken om de BTW te voorkomen.

Heeft iemand bronnen van de douane die in mijn geval kunnen helpen? Want nu roept iedereen natuurlijk maar wat.

[ Voor 13% gewijzigd door Martijn19 op 23-12-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Martijn19 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 18:27:
Heeft iemand bronnen van de douane die in mijn geval kunnen helpen? Want nu roept iedereen natuurlijk maar wat.
Gaan zeggen dat iedereen maar wat roept als het niet past bij wat je wilt horen is natuurlijk niet de bedoeling. Wat heb je zelf al gevonden?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
gambieter schreef op woensdag 23 december 2015 @ 18:55:
[...]
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb niets kunnen vinden wat te doen als je werkzaam bent in het buitenland en een laptop van je werkgever mee naar Nederland neemt.

Feit is dat ik het afgelopen half jaar in Singapore ben geweest. Ik heb een brief van de overheid daar die dit bevestigd en dat ik bezig ben met het aanvragen van een werkvergunning.
Het is ook een feit dat ik over een maand weer terug in Singapore ben en dat de laptop weer mee terug gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Martijn19 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 18:27:
Ik werk gewoon in Singapore, ben daar het afgelopen half jaar geweest en ga over een paar dagen ook weer terug.
Even anders wat.... in hoeverre ben jij nog legaal ingeschreven in Nederland?
Want nu roept iedereen natuurlijk maar wat.
:D Maar dat jij roept dat je de laptop voor 'de zaak' hebt gekocht, een zaak in een ver buitenland waar jij niet eens woont (volgens eigen zeggen), een aankoop zonder factuur en die niet eens officieel van 'de zaak' is, dat moet de belastingdienst maar voor waar aannemen?

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 23-12-2015 19:40 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
naitsoezn schreef op woensdag 23 december 2015 @ 19:38:
[...]

Even anders wat.... in hoeverre ben jij nog legaal ingeschreven in Nederland?

[...]

:D Maar dat jij roept dat je de laptop voor 'de zaak' hebt gekocht, een zaak in een ver buitenland, een aankoop zonder factuur en die niet eens officieel van 'de zaak' is, dat moet de belastingdienst maar voor waar aannemen?
Ik ben nog 100% in Nederland ingeschreven verder.

Ik zou graag willen weten in welke situatie ik geen BTW hoef te betalen over de laptop. Moet ik bijvoorbeeld woonachtig in Singapore zijn, of moet ik daar een werkvergunning hebben, of moet ik een verklaring van de werkgever hebben dat de laptop niet mijn eigendom is, moet het bedrijf een factuur laten zien? De rest van het verhaal dat ik zeer ongelukkig verwoord heb doet er imo niet zoveel meer toe.

Ik zal de vraag z.s.m. aan de douane zelf vragen. Misschien dat hier mensen zijn die in het buitenland werken die een gelijke situatie hebben meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:34

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Martijn19 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 19:30:
[...]
Het is ook een feit dat ik over een maand weer terug in Singapore ben en dat de laptop weer mee terug gaat.
Behalve BTW betalen bij importeren kun je meen ik ook BTW terugvorderen bij export?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
ElMacaroni schreef op woensdag 23 december 2015 @ 19:45:
[...]

Behalve BTW betalen bij importeren kun je meen ik ook BTW terugvorderen bij export?
Ah. Hier heb ik het volgende over kunnen vinden.

Het punt waar ik mee zit is: "of de factuur door een Nederlandse winkelier/leverancier is afgegeven"

De douane stuurt mij binnenkort de acceptgiro toe. Morgen maar even de belastingtelefoon bellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:10
Zelfs als je dure meuk mee neemt op vakantie is het advies hier (kopie) bonnen van op zak te hebben. Je zal terug komen en nog eens btw moeten betalen over je camera apparatuur bijvoorbeeld.

Overigens vind ik je verhaal dermate zwak dat ik de douane goed begrijp, als je eens begint met aankoopbewijzen, je arbeidscontract en eventueel een bruikleenovereenkomst van je werkgever/bedrijf regelt.

Bon op naam van bedrijf is 1 ding, maar zorgen dat je hem dus altijd mee terug neemt die kant op is twee. Je kunt nu dus uitzoeken of je je btw op de terugweg kunt terugkrijgen.

Edit: te laat, bellen klint als een prima manier om eruit te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-12-2015 19:59 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite
  • Laatst online: 07-10 22:37

neolite

Immer kritisch

Martijn19 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 19:55:
[...]

Ah. Hier heb ik het volgende over kunnen vinden.

Het punt waar ik mee zit is: "of de factuur door een Nederlandse winkelier/leverancier is afgegeven"

De douane stuurt mij binnenkort de acceptgiro toe. Morgen maar even de belastingtelefoon bellen dan.
Voor zover ik kan zien dien je woonachtig te zijn in Singapore en dient de laptop in Nederland gekocht te zijn. Daarnaast dien je een Factuur van de Nederlandse verkoper te kunnen overleggen. Anders gaat dit verhaal helaas niet op.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Gewoon een verklaring laten opstellen door het bedrijf in SG dat de laptop met serienummer XXYY hun eigendom is en dat jij hem in bruikleen hebt.

Verder, hoe heb je de laptop vervoerd, als in: had je de doos bij je?
Zo ja, les voor de volgende keer: doos weggooien/achterlaten en in eigen sleeve meenemen.
De laptop er al gebruikt uit laten zien kan ook helpen: je eigen files erop, stickers erop etc...

/me Whatson heeft ook zijn MBPr geïmporteerd uit SG, maar gekocht toen hij daar woonde :X (laptop was 4 maanden oud toen hij de NL grens voor de eerste keer over ging. Later nog eens terug geweest, ook de 2e keer geen problemen gehad. Had ook maar 1 laptop bij me, ik weet niet of jij er toevallig meerdere bij je had?)

[ Voor 18% gewijzigd door Whatson op 23-12-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Thanks mensen. Ik zie mijn zaak nog niet als verloren, de situatie is gewoon zeer ongelukkig en uniek.

Ik had al expres de doos achtergelaten in Singapore. Toen de douane zag dat de laptop op Engels stond wilden ze alles inspecteren. Maakt natuurlijk geen drol uit aangezien je altijd de taal kan kiezen.
De verklaring regelen is geen probleem.

edit: slechts 1 laptop, mijn oude is in Singapore gebleven.

[ Voor 8% gewijzigd door Martijn19 op 23-12-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Martijn19 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:12:
Thanks mensen. Ik zie mijn zaak nog niet als verloren, de situatie is gewoon zeer ongelukkig en uniek.

Ik had al expres de doos achtergelaten in Singapore. Toen de douane zag dat de laptop op Engels stond wilden ze alles inspecteren. Maakt natuurlijk geen drol uit aangezien je altijd de taal kan kiezen.
De verklaring regelen is geen probleem.

edit: slechts 1 laptop, mijn oude is in Singapore gebleven.
Misschien wil een brief met verklaring vanuit SG direct naar de Douane helpen als je er telefonisch niet uit komt. (Kost minder dan een brief binnen NL versturen :> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 21:01
Cash gekocht, geen bon is volstrekt ongeloofwaardig voor een zakelijke aankoop. Kansloos. Niet alleen wat de btw betreft, maar ook wat betreft een boete voor het niet doen van aangifte.

Wat je had moeten doen is om te beginnen btw nummer regelen in NL.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
StevenK schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:24:
Cash gekocht, geen bon is volstrekt ongeloofwaardig voor een zakelijke aankoop. Kansloos. Niet alleen wat de btw betreft, maar ook wat betreft een boete voor het niet doen van aangifte.

Laptop is gekocht in SG, TS werkt in SG, bedrijf is gevestigd in SG, TS komt naar NL voor de feestdagen, TS staat nog ingeschreven in NL.

Wat moet TS of SG bedrijf van TS met een NL BTW nummer?

Maar ik bedenk me net: TS reis je met een toeristen visa naar SG? Daar moet je erg mee oppassen. Als ze merken dat je daar werkt ben je nat, als in je wordt Singapore uitgezet en mag voorlopig niet meer terugkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Whatson op 23-12-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite
  • Laatst online: 07-10 22:37

neolite

Immer kritisch

Vanuit het standpunt van de Douane, jij hebt een product buiten de EU gekocht met een waarde hoger dan de drempel en kunt niet aantonen dat deze op een bepaalde manier aangeschaft is.

Wat ik dus zou doen is alsnog aantonen dat het product aangeschaft is voor en door de zaak. Dus je zult vanuit werkgever een document moeten overleggen dat de laptop bij jou in bruikleen is, dit lijkt me niet zo heel lastig.

Daarnaast zou ik contact opnemen met de verkoper en kijken of je met deze in overleg een aankoopbewijs kunt laten maken die zo veel mogelijk overeenkomt met aankoopdatum. Deze twee documenten zouden in principe genoeg moeten zijn voor de douane om het product als eigendom van werkgever te zien. Of werkgever dan nog btw moet betalen voor invoer weet ik zo snel niet.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
StevenK schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:24:

Het is mijn eigen bedrijf (Pte Ltd, lokale variant van een BV). Ik heb de laptop met eigen geld gekocht en ingebracht in het bedrijf. Dit allemaal in Singapore. De aankoop was voordat de oprichting definitief was.
Whatson schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:26:
[...]

Laptop is gekocht in SG, TS werkt in SG, bedrijf is gevestigd in SG, TS komt naar NL voor de feestdagen, TS staat nog ingeschreven in NL.

Wat moet TS of SG bedrijf van TS met een NL BTW nummer?

Maar ik bedenk me net: TS reis je met een toeristen visa naar SG? Daar moet je erg mee oppassen. Als ze merken dat je daar werkt ben je nat, als in je wordt Singapore uitgezet en mag voorlopig niet meer terugkomen.
Ik werk inderdaad met een toeristenvisum in Singapore. Dit weet de overheid en ik reis overal met een document die mijn zeer unieke situatie aangeeft (dit is een brief ondertekend door de Infocomm Development Authority of Singapore). Door ongelukkige regelgeving kan ik nog geen werkvisum krijgen.
Helaas ben ik ook vergeten deze brief te tonen aan de douane, de douane zag op basis van mijn paspoort dus alleen dat ik een toerist was.
neolite schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:36:
Vanuit het standpunt van de Douane, jij hebt een product buiten de EU gekocht met een waarde hoger dan de drempel en kunt niet aantonen dat deze op een bepaalde manier aangeschaft is.
Zo ben ik ook inderdaad met de douane in gesprek geweest. Mijn complete situatie uitleggen was onmogelijk aangezien ik geen bewijzen bij de hand had. Mijn idee was dus om hun op dat moment hun werk te laten doen en dan vervolgens later hier tegen in te gaan met de juiste papieren.

Mijn vervolgstappen zijn:

- Contact met de belastingtelefoon opnemen en mijn situatie zo duidelijk mogelijk uitleggen
- Een document opstellen die aangeeft dat de laptop eigendom bedrijf SG is
- Document regelen die aangeven dat ik werk in Singapore
- Eventueel kijken of ik nog een factuur / aankoopbewijs voor de laptop kan regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:53
Martijn19 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:50:Ik werk inderdaad met een toeristenvisum in Singapore.
Dit spreekt niet in je voordeel.
Dit weet de overheid en ik reis overal met een document die mijn zeer unieke situatie aangeeft (dit is een brief ondertekend door de Infocomm Development Authority of Singapore).
De Singapore overheid. De Nederlandse belastingdienst heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Martijn19 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:50:
[...]

Het is mijn eigen bedrijf (Pte Ltd, lokale variant van een BV). Ik heb de laptop met eigen geld gekocht en ingebracht in het bedrijf. Dit allemaal in Singapore. De aankoop was voordat de oprichting definitief was.

[...]

Ik werk inderdaad met een toeristenvisum in Singapore. Dit weet de overheid en ik reis overal met een document die mijn zeer unieke situatie aangeeft (dit is een brief ondertekend door de Infocomm Development Authority of Singapore). Door ongelukkige regelgeving kan ik nog geen werkvisum krijgen.
Helaas ben ik ook vergeten deze brief te tonen aan de douane, de douane zag op basis van mijn paspoort dus alleen dat ik een toerist was.

[...]

Zo ben ik ook inderdaad met de douane in gesprek geweest. Mijn complete situatie uitleggen was onmogelijk aangezien ik geen bewijzen bij de hand had. Mijn idee was dus om hun op dat moment hun werk te laten doen en dan vervolgens later hier tegen in te gaan met de juiste papieren.

Mijn vervolgstappen zijn:

- Contact met de belastingtelefoon opnemen en mijn situatie zo duidelijk mogelijk uitleggen
- Een document opstellen die aangeeft dat de laptop eigendom bedrijf SG is
- Document regelen die aangeven dat ik werk in Singapore
- Eventueel kijken of ik nog een factuur / aankoopbewijs voor de laptop kan regelen
Werken voor een Pte Ltd als dit je eigen Pte Ltd is kan alleen op een visitor pass voor "short term". Anders heb je echt een Business Pass of Work Permit nodig.

Daarbij als je nog ingeschreven staat in Nederland maar een eigen bedrijf in het buitenland opereerd.
En zo te zien slechte administratie bijhoud (geen factuur, geen registratie van die laptop, brief vergeten) dan kan de belastingdienst ook nog wel eens moeilijk gaan doen.
Langer dan 8 maanden in het buitenland werkzaam dan moet je je uitschrijven bij het GBA in de meeste gemeentes. En dat heeft consequenties voor je belastingverplichtingen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 21:01
Martijn19 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:50:
Bottomline is dat je niets bij je had om dit aan te tonen *en* dat je je ook niet in de regels had verdiept. In ben geen douane-deskundige, maar volgens mij had je - vooraf - via een vergunning 'tijdelijke invoer' moeten regelen om voor de afwijking van de hoofdregel in aanmerking te komen. Zie http://www.belastingdiens...r/douanregelingen_invoer/ voor meer info voor wanneer afwijking van de hoofdregel mogelijk is.

Is het je bedoeling de laptop niet mee terug te nemen naar Singapore, dan heb je al helemaal geen grond om onder de aangifte uit te komen, want voor goederen die definitief ingevoerd moet er *altijd* afgedragen worden. De eventuele eigenaar kan daarna via zijn eigen btw aangifte de btw weer terug krijgen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

StevenK schreef op donderdag 24 december 2015 @ 07:23:
[...]
Is het je bedoeling de laptop niet mee terug te nemen naar Singapore, dan heb je al helemaal geen grond om onder de aangifte uit te komen, want voor goederen die definitief ingevoerd moet er *altijd* afgedragen worden. De eventuele eigenaar kan daarna via zijn eigen btw aangifte de btw weer terug krijgen.
Mits je je administratie op orde hebt... (heeft TS niet)
Ik vraag me af hoe hij de laptop ingebracht heeft zonder de juiste administratie.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Wolly
  • Niet online
Als ik TS was liet ik die paar honderd euro maar zitten, als de slapende honden wakker worden zit je opeens in een hele vervelende molen.

Denk bijvoorbeeld aan uitschrijving GBA, 'bestemming onbekend'.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53

pietje63

RTFM

Je had de invoer-btw niet op persoonlijke titel maar op titel van de Pte Ltd moeten betalen. Vervolgens kan de Pte Ltd de btw terugvragen (ervan uitgaande dat de Pte Ltd met btw-belastbare prestaties verricht in Singapore).

De zoekterm hiervoor is 13e richtlijn teruggaafverzoek

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

het feit dat je als bedrijf je administratie niet op orde hebt brengt je nu zwaar in de problemen.
Daar ligt de basis van het ondernemen. Sterker nog in nederland hoef je dat niet eens te proberen want de boetes zijn niet mild van de belastingdienst.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Martijn19 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 18:07:
Officieel staat de laptop ook niet op de boeken van de zaak.
Dus is het gewoon je privé laptop lijkt mij.

Overigens sowieso, je kan op een stuk duurdere manier erachter komen dat je je administratie op orde moet hebben.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:11
Als de laptop niet officieel op naam van de zaak staat, hoe wil je dan een document opstellen (zonder te frauderen) dat de zaak de laptop aan jou ter beschikking stelt? Het zou mij trouwens ook vreemd lijken dat dit zomaar geaccepteerd zou worden, anders kan iedereen die geconfronteerd wordt met een BTW heffing na hiermee geconfronteerd te zijn wel een formulier laten opstellen dat het apparaat "van de zaak" is.

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 16:30
Geen bonnetje/garantiebewijs/aankoopbewijs is zowieso een probleem. Hoe wil je deze als bedrijfsmiddelen boeken in je boekhouding? Niet dus want je hebt geen bewijs.
Als bedrijfsinvestering heb je dus precies.... €0,-
De BTW zul je gewoon moeten betalen, om bovengenoemde kom je daar niet onderuit.

Wat je nog kunt doen is een kopie factuur opvragen bij het bedrijf waar de de laptop hebt gekocht, dit samen met een bankafschrift zou bewijs zijn waarmee je de BTW weer terug kunt vorderen (via de belastingdienst zijn daar formulieren voor te krijgen).
Heb je de laptop vanuit prive geld gekocht dan kun je hem zowieso niet opvoeren als bedrijfskosten.

Tip: Maak bij de aankoop direct een foto van je bonnetje en factuur, een digitale copie is rechtsgeldig bij de belastingdienst.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Je heb dus een bedrijf in Singapore, waar je bent met een toeristenvisum. Daar heb je besloten om contant een macbook te kopen, voordat het bedrijf officieel bestond. En voor het gemak ben je ook de bon maar even kwijtgeraakt.

'T lijkt er heel erg op dat je deze laptop privé heb gekocht.

Verwijderd

Ik vind het een apart verhaal. Zelf reis ik ook regelmatig internationaal zakelijk en heb altijd mijn werk laptop (nieuw) en prive Surface Pro (ook nieuw) mee. In de laatste 3 maanden 2x door de douane apart gezet en mijn verklaring "werk laptop" werd iedere keer zonder twijfel geaccepteerd.

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
De situatie zoals deze nu is is:
- Laptop gekocht, je bent Nederlander en je staat in NL ingeschreven.
- Geen bonnetje/factuur (wat eigenlijk al voldoende is in combinatie met dat je in NL ingeschreven staat)

Je bent en blijft nu dus nog belastingplichtig, ook over het bedrag wat je verdient in Singapore. Dit geldt dus ook voor de laptop.

Misschien is er nog zoiets als dat de belastingdienst moet aantonen dat je dat ding daar gekocht hebt en niet in Nederland?

• Dennism
ElectronLion schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:45:

Misschien is er nog zoiets als dat de belastingdienst moet aantonen dat je dat ding daar gekocht hebt en niet in Nederland?
Voor zover ik weet ligt bewijslast bij dit soort zaken bij de eigenaar van het product. Vandaar dat je ook aangeraden wordt als je bijv. gloednieuwe camera's (of andere gloednieuwe dure electronica) meeneemt op vakantie om altijd een kopie van de factuur mee te nemen zodat je bij terugkomst deze bij twijfel direct kan laten zien.

• Sunthon
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01-2022
ElectronLion schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:45:
De situatie zoals deze nu is is:
- Laptop gekocht, je bent Nederlander en je staat in NL ingeschreven.
- Geen bonnetje/factuur (wat eigenlijk al voldoende is in combinatie met dat je in NL ingeschreven staat)

Je bent en blijft nu dus nog belastingplichtig, ook over het bedrag wat je verdient in Singapore. Dit geldt dus ook voor de laptop.

Bewijslast ligt in het belastingrecht bij de belastingplichtige.

Voor de rest helemaal met je eens; Nederlands ingezetene, geen factuur die aantoont dat BTW in EU is betaalt. Voor de Douane is dit appeltje/ eitje; BTW betalen!

Verwijderd

Wat niet snap is ben jij een beetje dom geweest dat jij die laptop hebt gebruikt bij aankomst in Nederland of je in handbagage doet.

Dan verwacht je inderdaad dat douane je eruit pikt volgende keer je laptop extra beschermende laptop tas doen en vervolgens in de koffer met een breekbaar sticker erop.
En je bon of fracture niet weg gooien of een kopie bij de hand houden je kunt makkelijk even met je smartphone even een foto maken.

• Whatson
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:42:
Wat niet snap is ben jij een beetje dom geweest dat jij die laptop hebt gebruikt bij aankomst in Nederland of je in handbagage doet.

Dan verwacht je inderdaad dat douane je eruit pikt volgende keer je laptop extra beschermende laptop tas doen en vervolgens in de koffer met een breekbaar sticker erop.
En je bon of fracture niet weg gooien of een kopie bij de hand houden je kunt makkelijk even met je smartphone even een foto maken.
Laptop kan/mag niet in de koffer want Li-ion batterijen. Daarnaast is je laptop niet verzekerd als je koffer kwijtraakt, omdat waardevolle bezittingen altijd met de handbagage mee moeten worden genomen.

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:20
Wij hebben als IT afdeling een standaard document wat laptop/tablet gebruikers zelf kunnen uitprinten
gebruiker vult op een webpagina het asset nr in.
en het systeem zoekt de juiste gegevens er bij en genereert een pdf die wordt verzonden naar het email adres van de gebruiker.
dit document is opgesteld in het nederlands/engels/frans/duits
dit document is zowel voor bv in/uitvoer als ook voor gebruik bij opdrachtgevers als op/afvoer bewijs.

hier in staat onder andere vermeldt dat Piet Puk asset ABC321 in bruikleen heeft van Kluns & Co (even fictief maar om sluikreclame waarschuwingen te vermijden)

Creer zelf zo'n document en mail het naar de douane met excuus dat je bij bewuste controle niet bij je had en probleem is waarschijnlijk opgelost.

• Dennism
rc5proxy schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:53:
Wij hebben als IT afdeling een standaard document wat laptop/tablet gebruikers zelf kunnen uitprinten
gebruiker vult op een webpagina het asset nr in.
en het systeem zoekt de juiste gegevens er bij en genereert een pdf die wordt verzonden naar het email adres van de gebruiker.
dit document is opgesteld in het nederlands/engels/frans/duits
dit document is zowel voor bv in/uitvoer als ook voor gebruik bij opdrachtgevers als op/afvoer bewijs.

hier in staat onder andere vermeldt dat Piet Puk asset ABC321 in bruikleen heeft van Kluns & Co (even fictief maar om sluikreclame waarschuwingen te vermijden)

Creer zelf zo'n document en mail het naar de douane met excuus dat je bij bewuste controle niet bij je had en probleem is waarschijnlijk opgelost.
Das inderdaad wel een mooi systeem, echter daar de TS al aangegeven heeft dat de laptop niet is opgenomen in de bedrijfsmiddelen zie ik niet hoe je zo'n document kan maken zonder daarin gewoon keihard te liegen.

En zelfs al zou het apparaat wel opgenomen zijn in de bedrijfsmiddelen lijkt TS geen enkel bewijs te hebben dat dit ooit gedaan is (contant betaald, geen factuur meer, volgens TS is de laptop op dit moment niet opgenomen in de administratie).

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Volgens mij is het hele eigendomsverhaal niet relevant. Het belastbare feit is immers "het binnenbrengen in de EU". Als de laptop de EU weer aantoonbaar verlaat dan is het allemaal wel op te lossen, als de laptop in de EU blijft dan is de invoerbelasting terecht ongeacht de eigenaar.
pietje63 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:59:
Je had de invoer-btw niet op persoonlijke titel maar op titel van de Pte Ltd moeten betalen. Vervolgens kan de Pte Ltd de btw terugvragen (ervan uitgaande dat de Pte Ltd met btw-belastbare prestaties verricht in Singapore).

De zoekterm hiervoor is 13e richtlijn teruggaafverzoek
Niet Singapore maar in de EU en dus een Europees BTW nummer heeft (wat veel bedrijven die buiten de EU zijn gevestigd in de praktijk wel hebben of via beperkte fiscale vertegenwoordiging gebruiken, kern daarvan is dan weer een BTW belaste verkoop in de EU en dus het voorkomen van dubbele BTW heffing).
rc5proxy schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:53:
Wij hebben als IT afdeling een standaard document
Deze laptops zijn al in de EU ingevoerd (of gefabriceerd) en dus zijn de invoerheffingen al betaald. Het document dient dan om dubbele heffing te voorkomen. Het bruikleen verhaal is waarschijnlijk meer vanwege de loonheffingen e.d.

[ Voor 32% gewijzigd door bombadil op 24-12-2015 18:11 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:57
Whatson schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:35:
[...]

Laptop kan/mag niet in de koffer want Li-ion batterijen. Daarnaast is je laptop niet verzekerd als je koffer kwijtraakt, omdat waardevolle bezittingen altijd met de handbagage mee moeten worden genomen.
Je mag prima een laptop(batterij) meenemen in je koffer. De grens ligt bij een heleboel of een hele grote batterij.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Whatson
  • Niet online
MrAngry schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:12:
[...]

Je mag prima een laptop(batterij) meenemen in je koffer. De grens ligt bij een heleboel of een hele grote batterij.
Nope:
Lithium batterijen
Lithium batterijen kunnen een grote hoeveelheid hitte genereren indien kortgesloten of kunnen in brand vliegen indien beschadigd, op de verkeerde wijze ontwikkeld of gemonteerd. Daarom worden er aan het meenemen van losse lithiumbatterijen en externe batterijen die bestemd zijn voor persoonlijk gebruik in apparaten zoals laptops, mobiele telefoons en dvd-spelers en in medische apparatuur eisen gesteld en mogen deze alleen in de handbagage worden meegenomen. Elke reservebatterij moet afzonderlijk zijn verpakt in de originele verpakking. Als u deze verpakking niet meer heeft, moet u de contactpunten van de batterij isoleren door ze af te plakken met niet-geleidende tape en elke batterij afzonderlijk in een plastic zak te verpakken.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:57
a) Dat verschilt per maatschappij.
b) Als ie in je laptop zit is er dus niet aan de hand.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Verwijderd

Je komt er waarschijnlijk niet onder uit helaas. Je hebt je gewoon niet goed voorbereid en moet op de blaren zitten. De feiten: NL ingezetende, gaat op toeristen visa naar SG, en komt terug met een dure laptop zonder papieren of overig bewijs. Jouw mondelingen verhaal is dus niet te bewijzen. Dit wordt gewoon een acceptgiro van een paar honderd euro. Niet te moeilijk over doen, en een wijze les.

Ik heb een duur horloge, en daar heb ik altijd een kopie factuur van bij mijn papieren. (en daar wordt geregeld om gevraagd.) En van mijn computerapparatuur heb ik ook een papiertje, net als een sticker op de machine dat deze in eigendom is van xxx.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53

pietje63

RTFM

bombadil schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:05:

[...]

Niet Singapore maar in de EU en dus een Europees BTW nummer heeft (wat veel bedrijven die buiten de EU zijn gevestigd in de praktijk wel hebben of via beperkte fiscale vertegenwoordiging gebruiken, kern daarvan is dan weer een BTW belaste verkoop in de EU en dus het voorkomen van dubbele BTW heffing).

[...]
De genoemde 13e richtlijn is juist voor bedrijven gevestigd buiten de Eu zonder eu btw nummer

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

Whatson schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:35:
[...]

dan haal je de batterijen eruit verzekering of niet de kans klein dat je koffer verliest tegenwoordig.
Eerder een laptop kwijt dan een boete riskeren hoe moeilijk is het nog om je verstand even te gebruiken :).
Om even een foto maken van de bon met je telefoon
Aantal jaren gelden hadden zelfs een overheids reclame over electronica uit buitenland menen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:29:
[...]

dan haal je de batterijen eruit verzekering of niet de kans klein dat je koffer verliest tegenwoordig.
Eerder een laptop kwijt dan een boete riskeren hoe moeilijk is het nog om je verstand even te gebruiken :).
Sorry maar handbagage is de normale plaats voor een laptop. Dat jij je laptop gaat demonteren als je met het vliegtuig gaat, leuk, maar dat is niet wat je normaal doet.

• Whatson
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:29:
[...]

Om even een foto maken van de bon met je telefoon
Aantal jaren gelden hadden zelfs een overheids reclame over electronica uit buitenland menen.
Daarnaast is de douane nadat je je grote koffer hebt opgehaald, dus dit heeft totaal geen zin.

Douane heeft zelfs een app: Douane reizen by Belastingdienst
https://appsto.re/nl/MHXhw.i

[ Voor 7% gewijzigd door Whatson op 24-12-2015 21:44 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

Da's leuk. De Douane staat echter pas achter het punt waar je de bagage ophaalt. Dus dan heb je het risico genomen de laptop kwijt te raken, onverzekerd, en vervolgens pikt de douane je er alsnog uit, kun je alsnog je koffer open maken, zien ze alsnog de laptop en betaal je alsnog BTW..... Nope, kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meeste batterijen van laptops kun eruit halen meeste mensen doen alles om geen extra belasting *knip* nog eens betalen :D.

Het gewoon dom dat je gewoon zomaar op reis gaat en je gloed nieuwe laptop gaat showen vlak voor de douane langs gaat.
Of gewoon de bon mee te nemen of bewijs dat het bedrijf laptop is kans klein dat hij/zij onderuit kan komen als hij geen bewijs kan leveren.

Verder heeft het gewoon geen nut meer hierover discussiëren

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 25-12-2015 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 01:27:
Verder heeft het gewoon geen nut meer hierover discussiëren
En daarmee is ook het laatste woord gezegd over deze off-topic (en nogal onzinnige) discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laptop in je koffer is vragen om problemen, of hij is kapot bij aankomst, of hij is gejat. Iedereen doet zijn laptop in zijn carry on, dat is normaal.
Pagina: 1