[Upgrade] Audio upgrade [200-300EUR]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00
Hoi allemaal,

Ik heb zo links en rechts wat spulletjes aan elkaar gehangen die het geluid bij mijn tv mooier maken. Nu heb ik een beetje geld over en wil ik dit graag aanspreken om mijn audiosysteem een boost te geven. Het bedrag wat ik hier bij in gedachte had is tussen de 200 -en 300 euro, maar mocht 400 het geheel op dusdanig niveau brengen dat ik stoere mannentranen begin te huilen, heb ik dat er voor over. 500 euro is wel een harde grens.

Momenteel zijn de specs:
- TV: Sony KDL-50W805B (ik twijfel een beetje of ik het goede type onthouden heb. Het is een TV uit 2014)
- Versteker: Denon AV-1513 (budget dingetje)
- Fronts: tweemaal KEF's vloerstaanders. (Hier weet ik geen type van. 3 woofers 1 tweeter uit mijn hoofd. Zijn behoorlijk oud, dat kan zomaar 20 jaar zijn).
- Subwoofer: AudioEngine S8 (een kleine woofer, dus echt heel mooi laag komt er niet uit. Ook nog eens downfiring, wat de drie buren onder mij vast niet kunnen waarderen)

Ik dacht zelf aan een center speaker. Dit zal bij films en tv het spraak beter verstaanbaar maken.

Ik gebruik de installatie momenteel voor wat muziek en het kijken van voetbal. Games (PS4) en Netflix gebeuren er ook wel op.

Ik hoop dat iemand mij de goede richting op kan duwen. Het kan best zo zijn dat jullie een hele andere upgrade adviseren. Daar zou ik ook best voor open staan.

[ Voor 11% gewijzigd door assasinbats op 23-12-2015 17:27 ]

• assasinbats
Klein schopje.

Ik ben even wat rond gaan neuzen, maar ik vind het maar lastig. Ik lees veel dat de center speaker voor muziek luisteren niet helpt en soms zelfs verstorend kan werken qua klankbeeld. Maar goed, dat is niet het enige waar ik het voor gebruik: voetbal kijken en een film of serie hebben wel baat bij een center speaker.

Tot nu toe heb ik dit gevonden:

- KEF C6LCR. Viel op omdat het een KEF is binnen mijn budget. Ik kan er niet bijster veel over vinden, anders dat het hun budget serie is.

- Dali Zensor Vokal. Van deze ben ik nogal gecharmeerd. De algemene looks van Dali bevallen me, en Dali heeft nogal wat enthousiastelingen als achterban, en dat is vast niet zonder reden.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik vraag me af of het toevoegen van een center zoveel toe zal voegen als je verwacht. In principe heb je er vooral iets aan bij een audio spoor die er gebruik van maakt. In de andere gevallen zul je er geforceerd geluid uitkrijgen via een DSP-setting. Dan is het sowieso kunstmatig.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11
Persoonlijk denk ik dat het lastig is om je huidige setup te verbeteren met het genoemde budget.
- wat betreft tv heb je nog een nieuw model en die scoort al best goed
- wat betreft front speakers is er voor dat geld niets beters, tenzij je huidige stuk zijn
- wat betreft receiver is het de vraag of je iets mist aan je huidige
- wat betreft subwoofer vind je voor je budget niets beters
- center betwijfel ik sterk of dat een echte meerwaarde heeft

Dan blijft over; een setje surround/back speakers. Naar mijn idee voegt dat het meest toe aan je huidige setup. Bij films heeft het zeker een meerwaarde en bij muziek heb je de keuze of ze wel of niet gebruikt worden (all-channel stereo of gewoon stereo).

Eventueel kun je nog wat geld spenderen om de geluidsweergave van je subwoofer te verbeteren. Er zijn speciale plateaus te koop die de trillingsoverdracht naar de vloer beperken. Een goedkopere oplossing kan zijn om er een granieten tegel onder te leggen. Dit schijnt ook geluidsabsorberend te werken. Een minder fraaie oplossing kan zijn om de subwoofer op zijn kant te leggen. Zorg er dan wel voor dat je er iets schokabsorberends onder legt.

Wellicht kun je nog aangeven welke KEF speakers je nu hebt? Als je het type niet weet, kun je hier eens kijken:
http://www.kef.com/html/e...f/museum/1990s/index.html

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 24-12-2015 19:37 ]

• assasinbats
S1NN3D schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:05:
Ik vraag me af of het toevoegen van een center zoveel toe zal voegen als je verwacht. In principe heb je er vooral iets aan bij een audio spoor die er gebruik van maakt. In de andere gevallen zul je er geforceerd geluid uitkrijgen via een DSP-setting. Dan is het sowieso kunstmatig.
Hm, goed punt. is er een andere upgrade die je dan zou aanraden?
LA-384 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:37:
Persoonlijk denk ik dat het lastig is om je huidige setup te verbeteren met het genoemde budget.
- wat betreft tv heb je nog een nieuw model en die scoort al best goed
- wat betreft front speakers is er voor dat geld niets beters, tenzij je huidige stuk zijn
- wat betreft receiver is het de vraag of je iets mist aan je huidige
- wat betreft subwoofer vind je voor je budget niets beters
- center betwijfel ik sterk of dat een echte meerwaarde heeft

Dan blijft over; een setje surround/back speakers. Naar mijn idee voegt dat het meest toe aan je huidige setup. Bij films heeft het zeker een meerwaarde en bij muziek heb je de keuze of ze wel of niet gebruikt worden (all-channel stereo of gewoon stereo).

Eventueel kun je nog wat geld spenderen om de geluidsweergave van je subwoofer te verbeteren. Er zijn speciale plateaus te koop die de trillingsoverdracht naar de vloer beperken. Een goedkopere oplossing kan zijn om er een granieten tegel onder te leggen. Dit schijnt ook geluidsabsorberend te werken. Een minder fraaie oplossing kan zijn om de subwoofer op zijn kant te leggen. Zorg er dan wel voor dat je er iets schokabsorberends onder legt.

Wellicht kun je nog aangeven welke KEF speakers je nu hebt? Als je het type niet weet, kun je hier eens kijken:
Bedankt voor je breakdown. Ik zal komende week eens proberen uit te pluizen welke KEF's ik heb staan.

- Mijn TV ben ik heel blij mee. Achteraf spijt dat ik niet voor een maat groter gegaan ben, maar de beeldkwaliteit word ik nog steeds vrolijk van.
- Mijn fronts werken, dus de noodzaak voor vervanging is niet zo groot. Ik duik er even in wat voor soort t zijn.
- Mijn receiver werkt prima. Het enige wat ik in theorie mis qua feature is een Spotify functie; dat vind ik niet genoeg om een nieuwe te kopen.
- Een goede subwoofer kan leuk zijn. Ik heb deze AudioEngine uit mijn oude computer setup geplukt. Voor welk bedrag zou een goede subwoofer beschikbaar zijn?
- Hmm, ik bemerk toch weinig positieve verhalen over een center speaker. Heb ik mijzelf hier dan blind op gestaard?

Backs kunnen zeker leuk zijn. Hier heb ik helemaal geen verstand van, qua budget en dergelijke. De meeste keren dat ik muziek luister, zit ik ook niet tussen de fronts en de (theoretische) backs. Dit maakt wel verschil gok ik.

De trillingsoverdracht naar de vloer is maar een grapje. Ik heb nog geen klagende buren gehad in de drie jaar dat ik hier woon. Wel hele interessante input, bedankt!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
Ik ben wel een grote voorstander van een center.
Met een center komen de stemmen mooi uit je TV.

Probeer het gewoon eens met gelijk welke losse luidspreker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
assasinbats schreef op donderdag 24 december 2015 @ 22:40:
- Een goede subwoofer kan leuk zijn. Ik heb deze AudioEngine uit mijn oude computer setup geplukt. Voor welk bedrag zou een goede subwoofer beschikbaar zijn?
De geluidsweergave van een subwoofer wordt o.a. bepaald door de grootte van de driver, de grootte van de behuizing en de gebruikte versterker in de subwoofer. De goedkopere modellen (waar de audioengine ook onder valt), kunnen vaak wel flink dreunen, maar missen soms controle. Ik heb de audioengine nooit gehoord, maar ik denk dat je voor een upgrade moet denken aan €500,- tot €700,-
- Hmm, ik bemerk toch weinig positieve verhalen over een center speaker. Heb ik mijzelf hier dan blind op gestaard?
Wat je je moet afvragen is, wat denk je te bereiken met een center? Ik heb zelf twee Dalí Zensor 5 speakers en ik hoor alles zonder problemen. Ik mis dus geen center. Mogelijk kan het beter, maar voor mij is er geen reden om er nu geld aan te spenderen. De surround ervaring daarentegen zou ik wel missen.
Backs kunnen zeker leuk zijn. Hier heb ik helemaal geen verstand van, qua budget en dergelijke. De meeste keren dat ik muziek luister, zit ik ook niet tussen de fronts en de (theoretische) backs. Dit maakt wel verschil gok ik.
Voor backs is geen groot budget nodig. Als je muziek gaat luisteren over alle speakers, dan wil je wel dat ze qua klank passen bij die KEF fronts. Welke merken en typen matchen, daar heb ik geen kaas van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij je sub wilt upgraden zou ik snel naar tweede hands gaan..
In iedergeval wel met zon budget.

Ik heb sinds kort de SVS PB12-NSD tweedehands kunnen kopen (enigste die te koop was in nederland)
Dus daar heb ik wel geluk mee gehad.. maar totaal geen spijt. Klinkt echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
LA-384 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:37:

Ik ben er inmiddels achter welk type het zijn: Het betreft twee Calinda speakers. 1976-1981. Is dit inmiddels vintage? :9

Nu deze informatie beschikbaar is, is er dan een slag te maken in mijn neverending quest voor een audio upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Zo zeg, dat is vrij antiek :D maar goed als de speakers nog goed zijn, dan ga je niets beters vinden voor jouw budget. Op marktplaats staat overigens nog een setje corelli's te koop. Wellicht is dat een mooie aanvulling op de calinda's, te gebruiken als backs.

Misschien zij er ook wel nieuwere alternatieven, maar dat advies laat ik aan de kenners over.
Pagina: 1