• Luuk256
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-03-2021
Hallo,

3 maanden geleden ging mijn computer niet meer aan. hiervoor veel blauwe schermen gehad en de computer viel vaak uit in de eerste 15 minuten. Eerst heb ik hem bij een computerzaak gebracht. Deze deden er te lang over en konden niet duidelijk krijgen wat het probleem was.Hun dachten dat door piekstroom , mijn moederbord, voeding en videokaart kapot zijn gegaan. Na een tijdje sparen heb ik een nieuwe moederbord, videokaart en voeding gekocht. maar hij doet het nu nog niet, hij gaat wel aan. Ik krijg een Asus scherm en vervolgens komt er op het beeld scherm wat er allemaal detected is. Onderaan staat "CPu is not supported ".
pc voordat die kapot ging.

AP Tornado i7-2600
Graphics controller NVIDIA GeForce GTX560 1GB
Harde schijf 2TB - 7200rpm - 64mb cache
Interfaces USB 3.0, USB 2.0, RJ45 (Gigabit LAN), S/PDIF-out (Optical), 7.1 channel surround sound, VGA, DVI, HDMI
Kaartlezer 6-in-1 geheugenkaartlezer
Optische opslag Dual Layer DVD±Rewriter
Processor Intel Core i7 2600 - 3,40GHz - 8MB
RAM 8GB DDR3
Voeding 600Watt

Nieuwe onderdelen.
-Asus mATX Moederbord H61M-G.
- Videokaart gtx 760
- 630w voeding

Mijn vraag.
Hoe krijg ik mijn CPU wel supported?
Alvast bedankt.

Gr,
Luuk256

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:38
Je CPU verbruikt teveel stroom voor het mATX behuizing mobo vrees ik, max 77 Watt DTP terwijl jouw CPU op 95 watt DTP staat en dus niet wordt ondersteund. Dit staat overigens in de handleiding van je moederbord: http://dlcdnet.asus.com/p...5/H61M-G/E8188_H61M_G.pdf

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:17
Ik denk niet. Op asus website staat die CPU niet tussen. Dus het wordt hoogwaarschijnlijk ruilen voor een andere moederbord die het wel ondersteunt.

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
Misschien een bios update..?

• Luuk256
Bedankt voor jullie snelle reacties.
rikhartman schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:33:
Je CPU verbruikt teveel stroom voor het mATX behuizing mobo vrees ik, max 77 Watt DTP terwijl jouw CPU op 95 watt DTP staat en dus niet wordt ondersteund. Dit staat overigens in de handleiding van je moederbord: http://dlcdnet.asus.com/p...5/H61M-G/E8188_H61M_G.pdf
Mocht dit het probleem zijn dan moet ik mijn moederbord omruilen met een ander?
Ik weet niet precies wat het is, maar wanneer ik in de bios ga valt de computer uit.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:27
CPU staat gewoon in de lijst van supported CPU's : http://www.asus.com/supportonly/H61M-G/HelpDesk_cpu/

Dus je krijgt even de bios te zien en dan valt ie uit? Of start ie opnieuw op? Heb je gechecked of alles goed vast zit? CPU koeler goed vast? Koelpasta aangebracht? Als de temp te hoog oploopt valt ie ook uit..

[ Voor 3% gewijzigd door Baloes op 23-12-2015 15:58 ]

• Luuk256
Baloes schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:56:
CPU staat gewoon in de lijst van supported CPU's : http://www.asus.com/supportonly/H61M-G/HelpDesk_cpu/

Dus je krijgt even de bios te zien en dan valt ie uit? Of start ie opnieuw op? Heb je gechecked of alles goed vast zit? CPU koeler goed vast? Als de temp te hoog oploopt valt ie ook uit..
Ik krijg even de bios te zie. Hierin zag ik de temp van de CPU omhoog gaan. Op de rest heb ik niet gelet. Temp CPU werd 66 toen die uitviel. Ik weet niet of dit hoog is voor de CPU.
Hij start niet opnieuw op wanneer die uitvalt.
Alles zit goed vast.

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
66 graden is niks voor 100% load, maar als je de pc net aanzet...Zit je CPU koeler goed vast?

• Baloes
66 is op zich niet te hoog maar niet een temp die ik gewend ben te zien als ik met een nieuw in elkaar gezette pc in de bios kom ben ik eerder temps (met stock koeler) van rond de 30 gewend..

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:38
Het is vaak zo dat een mATX variant alleen zuinigere CPU's ondersteunt. Een aangezien er op pagina 6 staat, in dikke letters, dat het tot 77 watt dtp gaat lijkt me de conclusie dat het niet werkt aannemelijk...

Zie ook: http://tweakers.net/productreview/106189/asus-h61m-f.html

[ Voor 16% gewijzigd door rikhartman op 23-12-2015 16:04 ]

• Baloes
ATX en mATX kunnen allebei zwaardere CPU's ondersteunen..dat is het probleem niet.
Het kan ook aan de biosversie liggen maar daar hebbie nu niks aan.

Dat gezegd hebbende valt dit bordje wel in een lijn van low power economic blabla moederborden. En zelfs met een bios update (naar bios 0312) lijkt me dit moederbordje niet de beste combi met je huidige processor omdat ie idd zoals rickhartman al aangaf CPU's tot 77W kan hebben. Wel vreemd natuurlijk dat ASUS de CPU's wel gewoon tussen de supported zet.. Maar op fora kom je meer problemen met dit soort mobo's van asus tegen..

Je zult um ff om moeten ruilen voor een ander moederbord dat wel CPU's met deze TDP ondersteund.

deze bijvoorbeeld : pricewatch: ASRock H61M-DG3/USB3

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:05

Nemesizz

Untouchable

Eens met wat Baloes zegt. Zat m-ATX bordjes die wel hoge TDP CPU's aankunnen, echter het bordje van de TS is er niet een van (3 fase ongekoelde VRM's....nee, dat gaat em niet worden).

Komt bij hoe Intel TDP's berekend, onder volle belasting gaat zo'n i7 2600 ruim over die 77W heen (en ook over die 95W heen). Komt omdat Intel de TDP vaak berekend op gemiddeld gebruik.
Bij AMD is het ook wel een gemiddelde, maar komt iets dichter in de buurt van het maximum (maar daar gaat een 125W TDP ook vrolijk boven de 125W onder volle belasting).

Overigens, ik ga er vanuit dat je gewoon de Intel boxed koeler gebruikt? (zie zo snel niks van een 3rd party koeler staan). Heb je die wel weer goed bevestigd? Want zie maar al te vaak dat boxed koelers niet goed geinstalleerd worden, een pushpin niet goed aangedrukt, of na het aandrukken draaien ze met de pijltjes mee ofwel doodleuk in de unlock positie waardoor de koeler los zit en je CPU binnen enkele seconden oververhit en thermalprotection de PC uitzet :P .

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Die temperatuur van 66 graden als je de pc net aanzet is véél te hoog!
Normaal is een idle temp tussen de 25 en 30 graden. Ter vergelijking: mijn I7 6700 staat op 27 graden als ik in de bios kijk.

Je zou eens naar de changelogs van de nieuwe bios versies kunnen kijken. Als ie wel tussen de supported cpu's staat op de Asus website dan kan het zijn dat deze op een later tijdstip is toegevoegd.

Dus: check de koeling. Goed monteren met een beetje pasta (nee, niet een dikke klodder maar een rijstkorrel). Proberen de bios te updaten vanaf een usb stick.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Welk merk voeding heb je gekocht?
630w zegt niet zoveel als het een waardeloos merk is.
Mstech of iets dergelijks.

Verwijderd

Luuk256 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:59:
[...]

Ik krijg even de bios te zie. Hierin zag ik de temp van de CPU omhoog gaan. Op de rest heb ik niet gelet. Temp CPU werd 66 toen die uitviel. Ik weet niet of dit hoog is voor de CPU.
Hij start niet opnieuw op wanneer die uitvalt.
Alles zit goed vast.
Alles zit goed vast, dat zal best, maar heb je de oude koelpasta verwijderd en nieuwe aangebracht?

En 600w of 630w voeding. Het is niet gezegd of die watjes ook daadwerkelijk geleverd kan worden Wat is het merk en type?

• Luuk256
Voeding = be quiet pure power L8 630W.

Ik heb de oude koelpasta erop gelaten aangezien dit er nog genoeg op zat. Kan dit een probleem zijn dan?

Dus als ik mijn moederbord vervang met 1 die een hoger W aan kan dan zit het goed of ik doe een update bios, hier heb ik echter 0 verstand van. Daarnaast kom ik ook niet in de bios omdat de computer uitslaat na 10 seconden.

• Luuk256
Even een hele andere vraag, Mijn oude moederbord is misschien kapot dit durf ik niet 100 % zeker te zeggen.
Kunnen andere onderdelen kapot gaan wanneer ik mijn oude moederbord aankoppel? Dit wil ik namelijk proberen maar ik ben bang dat ik onnodig andere onderdelen kapot maak.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Luuk256 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 21:21:
Ik heb de oude koelpasta erop gelaten aangezien dit er nog genoeg op zat. Kan dit een probleem zijn dan?
Meestal wel ja.

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Luuk256 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 21:26:
Even een hele andere vraag, Mijn oude moederbord is misschien kapot dit durf ik niet 100 % zeker te zeggen.
Kunnen andere onderdelen kapot gaan wanneer ik mijn oude moederbord aankoppel? Dit wil ik namelijk proberen maar ik ben bang dat ik onnodig andere onderdelen kapot maak.
Zeer onwaarschijnlijk. Bovendien zouden die onderdelen in dat geval al eerder kapot gegaan zijn toen je het oude moederbord gebruikte.

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:04

Passievrucht

swarma

is de cpu die ondersteund wordt niet de 2600S ipv de 2600K die in de starttopic staat en dat asus de verkeerde specs van de 2600 heeft ingevuld op de site? Namelijk de 2600K specs, maar bedoelde 2600S specs? Het is op de website ook de enige CPU waar geen Watt bij is ingevuld namelijk en aanduiding of ze de 2600K of 2600S ondersteunen.

De 2600S is namelijk een 65watt type

[ Voor 52% gewijzigd door Passievrucht op 24-12-2015 22:15 ]

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Altijd CPU en koeler schoonmaken en nieuwe pasta aanbrengen. Als er eenmaal luchtbellen inzitten en die goedkope meuk van Intel gaat opdrogen is er nog weinig koelcapaciteit over.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Pagina: 1