PC bevriest random, kan oorzaak niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:32
Beste Tweakers,

Ik hoop dat dit topic op de juiste plek staat, mede omdat ik niet zeker weet of het daadwerkelijk iets met de GPU te maken heeft.

Ik zal de situatie even uitleggen, op mijn thuis PC heb ik een probleem, PC is 2 maanden oud. Ik heb nu een keer of 3, compleet random een totale freeze gehad van mijn systeem. Beeldscherm blijft hangen, ik hoor een klein tikje in mijn headset, verlichting op toetsenbord etc blijft aan. Maar niets werkt meer, enige oplossing is stroom eraf en opnieuw opstarten. (Geen bluescreen o.i.d.)

Het rare is dat ik dit enkel in Company of Heroes 2 heb. Op dezelfde PC GTA V uitgespeeld en Borderlands 2, The Witcher 3 op high/ultra settings, temperaturen bijgehouden en komen niet boven de 60 graden. In beiden andere games geen problemen of crashes.

PC wordt voornamelijk gebruikt als ik een dagje thuis wil werken ( Cinema 4D, rendering, modelling ), waar ik ook geen problemen in ondervind. Nadat het gisteravond in Company of Heroes 2 weer gebeurde dacht ik toch maar eens een topic aan te maken.

Drivers zijn up to date van de GPU, en normaal kom ik wel uit dit soort problemen, maar dit keer heb ik echt geen enkel idee wat het zou kunnen zijn.

Op alle PC's staat legale software (Windows 10 Pro) en vrijwel niets anders dan de Adobe paketten, 3D software en steam.

Hierbij de specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 234,80€ 234,80
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 359,80€ 359,80
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 111,95€ 111,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1Crucial Ballistix Sport BLS4C8G4D240FSA€ 169,95€ 169,95
1Corsair CX600M€ 75,95€ 75,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 161,-€ 161,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.403,30

Als iemand tips heeft of ideeën hoor ik het graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Inverted_World op 20-06-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Booten in veilige modus en dan DDU draaien. Dan drivers opnieuw instaleren.
Mocht dit niet helpen, zelfde stappen herhalen maar dan een oudere driver pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Dankjewel voor de reactie! Ga ik doen. Mochten er meer suggesties zijn hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-10 16:30

Szwoar

En door

Ik het ongeveer hetzelfde gehad met een andere game. Elke andere game (BF4, GTAV etc) liepen als een tierelier maar deze game (Rocket League) liep na 1 tot 3 potjes compleet vast, waarbij de pc niet meer reageerde en opnieuw opgestart moest worden.

Uiteindelijk lag het bij mij aan de overclock die ik op mijn GPU had zitten. Op de een of andere manier werkte dat niet lekker, en na hem teruggezet te hebben naar stock was het probleem opgelost.

Misschien dat je zelf kunt proberen om de clocks iets terug te zetten met MSI Afterburner. Ik neem aan dat je hem zelf niet overclockt hebt maar fabrikanten geven de kaarten meestal een kleine boost vanuit de fabriek. Mocht bovenstaande met drivers niet werken dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het daaraan ligt.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Nou even een kick maar van dit oude topic.

Inmiddels blijft het probleem nog steeds voordoen en niet enkel in games.

Ik heb inmiddels een aantal dingen geprobeerd aan de hand van een sterk vermoeden:

- Voeding vervangen met hetzelfde model, maar dan een nieuwe.
- Videokaart vervangen met een andere GTX 970 (zelfde model).

Van de voeding was het al snel duidelijk dat dat dus toch niet het probleem was. Twee weken geleden gaf de PC geen beeld meer, ik had wegens upgrades aan andere PC's nog een andere 970, die erin gezet en gaf weer beeld en leek te werken. Tot deze avond, weer een crash.

Ik begin een klein beetje radeloos te worden, al veel geprobeerd, en normaal weet ik dit soort dingen wel op te lossen, maar dit keer niet.

Dingen waar het in principe dus nog aan zou kunnen liggen:

MOBO.
SSD.
RAM. (hoewel memtest 30 uur niets foutiefs gaf)
CPU.

Temp's zijn over het algemeen rond de 70 graden stressed, ook tijdens renderen/gamen.

Edit:

Is er een MOD die de titel kan wijzigen? Heeft duidelijk niet met 1 game te maken, dat was toeval. Verder staat het gezien ik de GPU redelijk kan uitsluiten wellicht in het verkeerde forumdeel. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Inverted_World op 20-06-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-10 13:42
Je geeft aan dat de temps 70 graden zijn.
heb je al eens op de intel pagina gekeken voor jouw processor? de max temp daarvoor is 71 graden. Misschien een aanknopingspunt om te zorgen dat de temps van je CPU naar beneden gaan? misschien is het wel een fail-safe die af gaat, omdat je CPU te warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
hoi3344 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:21:
Je geeft aan dat de temps 70 graden zijn.
heb je al eens op de intel pagina gekeken voor jouw processor? de max temp daarvoor is 71 graden. Misschien een aanknopingspunt om te zorgen dat de temps van je CPU naar beneden gaan? misschien is het wel een fail-safe die af gaat, omdat je CPU te warm wordt?
Thanks voor je feedback. Excuus ik had het er duidelijk bij moeten vermelden. De CPU wordt totaal niet warm, dat waren GPU temps.

Enig idee waar het aan zou kunnen liggen, of dingen die ik zou kunnen checken? Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het hardware-matig is, maar hoe ik dat check, geen idee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Even een stress test gedaan via cpu-z en via realtemp bijgehouden. Een uurtje zorgde ervoor dat de temps van de CPU niet boven de 59 graden kwam, en dat ondanks dit warme weer. Opvallend is overigens wel dat het de laatste dagen weer vaker lijkt te gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Inverted_World schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:12:
Even een stress test gedaan via cpu-z en via realtemp bijgehouden. Een uurtje zorgde ervoor dat de temps van de CPU niet boven de 59 graden kwam, en dat ondanks dit warme weer. Opvallend is overigens wel dat het de laatste dagen weer vaker lijkt te gebeuren...
Hm, misschien ligt het dan een de temparatuur van iets anders. Jammer dat het nu weer is afgekoeld, anders was het ideaal testweer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
rikpro schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:16:
[...]

Hm, misschien ligt het dan een de temparatuur van iets anders. Jammer dat het nu weer is afgekoeld, anders was het ideaal testweer :P
Yep, dat zou je haast denken. aan de andere kant, het is vaker een aantal dagen/weken foutloos gegaan en dan opeens weer meerdere freezes. Maar het weer was idd de reden dat ik even een stress test ging doen. Heeft echter niets uitgehaald.

Gisternacht gebeurde het overigens weer, tijdens het werken in een 3D pakket. Sinds kort zit er bij die pc ook een speaker setje aangesloten (krk r5), en opvallend is dat tijdens de crash er voor mijn gevoel op 100db een krakende ruis/chaos uit de speakers komt, ook als er geen geluid werd afgespeeld voor het freezen. Fijn bijkomend detail aangezien je je kapot schrikt. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Is er niets te vinden in eventviewer over een mogelijke applicatie of driver crash?
Kijk even in de application en de system logs ten tijde van de freeze :)

[ Voor 8% gewijzigd door Bart_GR op 23-06-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:57
Probeer eens te kijken als je de vrm's op 1 of andere manier kan voor zien van koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
badboynova schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:31:
Probeer eens te kijken als je de vrm's op 1 of andere manier kan voor zien van koeling.
Dit is een AMD probleem 😉, de FX (8core ) reeks .
dan gaat de cpu trotthlen

@Inverted_World
Heb je al een test gedaan op je SSD ? Misschien dat er daar problemen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kijk je smart eens na van je ssd/hdd.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Dankjewel voor de reacties! Ik ga dat vandaag doen! Kom er later op terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Damic schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 09:35:
Kijk je smart eens na van je ssd/hdd.
Ik heb d.m.v. SSD Life en CrystalDiskInfo een check gedaan en die geven beiden aan: 100% health, verder kan ik ook niets raars vinden.

Ergens baal ik ervan, want ik vind graag de oorzaak :P .

Nu die eventviewer maar eens doorspitten en checken of ik gekke dingen kan vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Inverted_World op 24-06-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme opmerking maar is alles wel netjes op een geaard stopcontact aangesloten? En heeft dat stopcontact ook in de leidingen netjes een aarding lopen? Zeker omdat je aangeeft dat je speakers ook ineens raar geluid gaan geven op het moment dat een crash optreedt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
MAX3400 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:37:
Domme opmerking maar is alles wel netjes op een geaard stopcontact aangesloten? En heeft dat stopcontact ook in de leidingen netjes een aarding lopen? Zeker omdat je aangeeft dat je speakers ook ineens raar geluid gaan geven op het moment dat een crash optreedt.
Nee ik begrijp je punt goed, ik heb dezelfde gedachtes gehad. Het is een zeer nieuw appartement, ik heb het stekkerblok vervangen, uiteraard geaard. De PC staat nu ook op een andere locatie dan toen het voor de eerste keer gebeurde.

Er staan hier in totaal 3 PC's , 2 3D werk PC's en bovenstaande casual PC van m'n vriendin, bovenstaande PC geeft ongeacht de plek/stopcontact dezelfde problemen, de andere 2 hebben diezelfde problemen niet gegeven.

Verder meer info, ik heb het logboek door gekeken. Er staat bijna dagelijks dit:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Dat zal er mee te maken hebben dat de enige manier om iets te kunnen is de uit-knop 5/10sec ingedrukt houden.

Maar vrijwel elke keer vlak voordat dat gebeurd staat er dit:

Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 56 van bron Application Popup niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen:

ACPI
5

de berichtbron is aanwezig, maar het bericht kan niet in de tekenreeks/bericht-tabel worden gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Omdat ik het nog niet vermeld zie staan in dit topic, is je BIOS up to date?

[ Voor 3% gewijzigd door HammerNL op 24-06-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
HammerNL schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:18:
Omdat ik het nog niet vermeld zie staan in dit topic, is je BIOS up to date?
Ik was het net in bovenstaande reactie aan het editten aan de hand van googlen op die eventlogs.. Stom dat ik dat nog niet had gedaan. 8)7 However, nu dus wel, flink wat versies omhoog qua bios.

Het is ontzettend hopen nu dat dat het is. Helaas is er niet een manier om de crashes te forceren dus het zal een kwestie van tijd zijn. Mocht er bij een week intensief gebruik niets zijn gebeurd dan denk ik dat dat een goed teken is.

Dank voor de tip alsnog. :) Ik zal hier een update geven of het is opgelost of juist niet, even afwachten voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Bios update kan een boel hardnekkige problemen oplossen inderdaad.
Ik heb zelf een vergelijkbaar probleem gehad met Battlefield3. Ook random freezes en een geluid erbij.
Na lang zoeken kwam ik er achter dat punkbuster niet door 1 deur kon met Realtek. Zodoende namen ze niet de moeite om hun software op elkaar aan te passen. Een maat van mij had er ook last van. Het gebeurde alleen niet als ik de onboard geluidskaart uitschakelde in apparaatbeheer. Mja, je wilt toch geluid en uiteindelijk hebben we allebei toen een Asus Xonar geluidskaart gekocht. Toen was het over én hadden we geluid.

En nog iets geks bij hetzelfde spel. Regelmatig bij het respawnen geen wapen en geen informatie hud. soms een minuut lang. Dan was je echt een schietschijf en kon je niks terugdoen, alleen maar rondlopen of verstoppen. Ook na heeel lang zoeken geen antwoord gehad. Tot ik op het gekke idee kwam om de Sata kabel van de SSD uit de SATA3 pci-e uitbreidingskaart te halen en in de onboard SATA2 poort te stoppen. Daarna heb ik het nooit meer gehad. Fascinerend om te zien dat ie dan alles laadt, behalve je wapen en health bar, kompas, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Test software voor videokaart draaien, dus die je gpu heel zwaar belast, https://www.guru3d.com/fi...ine-heaven-benchmark.html
Op guru3d vind je meer.

Test software om je voeding/cpu te belasten draaien, http://www.ocbase.com/

Videokaart driver, ook oudere versies proberen, ook drivercleaner gebruiken om de resten te verwijderen van de driver, dan pas de andere installeren.

In bios kun je vaak snelheden instellen, zet dit een stand lager, dus bijv turbo naar normaal.
Ook heb je biossen die bij elke boot proberen alles zo snel mogelijk in te stellen, zet dit ook vast.

Temps van cpu gpu moederbord? tijdens zware belastingen!
Bijv moederbord te heet wordt dan is deze ook instabiel.

Stroom meten tijdens belasting of dit niet teveel schommelt.

En alle hardware 1 voor 1 verwijderen of vervangen, ook je hd, muis toetsenbord, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 25-06-2017 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Inmiddels zijn we weer een beetje verder, en is de videokaart vervangen en het bios up to date.

Mocht niet baten, helaas, komt dus nog steeds voor.

Ik heb inmiddels voor een andere machine 32GB extra ram gekocht, dus ik dacht voor dat ik dat in m'n werk PC erbij prik, is het wellicht handig de RAM eerst te vervangen in de PC van mn vriendin, in de hoop zo erachter te komen of dit een boosdoener zou kunnen zijn.

Tevens Windows 10 opnieuw installeren.

Mocht de RAM of de herinstallatie niet werken dan kan het volgens mij enkel nog liggen aan het MOBO of de CPU. Aangezien alles voor de rest al vervangen is.

[ Voor 14% gewijzigd door Inverted_World op 30-07-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:23
Inverted_World schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:54:
[...]

Nee ik begrijp je punt goed, ik heb dezelfde gedachtes gehad. Het is een zeer nieuw appartement, ik heb het stekkerblok vervangen, uiteraard geaard. De PC staat nu ook op een andere locatie dan toen het voor de eerste keer gebeurde.

Er staan hier in totaal 3 PC's , 2 3D werk PC's en bovenstaande casual PC van m'n vriendin, bovenstaande PC geeft ongeacht de plek/stopcontact dezelfde problemen, de andere 2 hebben diezelfde problemen niet gegeven.

Verder meer info, ik heb het logboek door gekeken. Er staat bijna dagelijks dit:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Dat zal er mee te maken hebben dat de enige manier om iets te kunnen is de uit-knop 5/10sec ingedrukt houden.

Maar vrijwel elke keer vlak voordat dat gebeurd staat er dit:

Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 56 van bron Application Popup niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen:

ACPI
5

de berichtbron is aanwezig, maar het bericht kan niet in de tekenreeks/bericht-tabel worden gevonden
Inmiddels het probleem kunnen oplossen? Of erachter gekomen waar de fout zat? Ik heb hetzelfde probleem alleen dan met ‘id-41 kernel’
En kom, net zoals jou, niet verder..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SSD firmware wel up2date? Windows 10 wil nog wel eens wat bugs triggeren in oude firmware versies waardoor je systeem niet meer reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:23
Ja, alles is up-to-date! Ook van de bios, videokaart en alle randapparatuur..

Denk dat ik Windows opnieuw ga installeren, maar wilde deze optie als laatste redmiddel bewaren..

EDIT:

Windows opnieuw geïnstalleerd en zie de fout niet meer terug komen in de logboeken! Voor nu ziet het er ‘even’ goed uit :)

[ Voor 29% gewijzigd door BTFD op 04-06-2018 12:09 ]

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Pagina: 1