Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Bij mijn werkgever is er inmiddels grote paniek. Medewerkers klagen steen en been en management snijdt zonder nadenken in alles wat maar geld zou kunnen kosten. Dit onder het mom van slechte markt en moeilijk jaar.

Wij als medewerkers ervaren het niet echt als een moeilijk jaar. Er is werk zat. Maar toch blijkt het management niet in staat daar goede resultaten mee te boeken. Wij merken dat rekeningen soms niet betaald worden (abonnementen die plotseling door de leverancier geblokkeerd worden...) salarisbetalingen een dagje later plaatsvinden.
Daarnaast wordt in alles gesneden, zoals vervoersbudgetten/leaseregelingen, kerstpakket afgeschaft, geen opleidingsmogelijkheden, geen eten bij personeelsbijeenkomsten, verhuizing naar een veel kleiner en eenvoudiger pand etc.

Kortom, alle signalen staan bij mij op rood en ik begin mij ernstige zorgen te maken over de continuïteit. Ik zou dan ook graag willen controleren of bijvoorbeeld de pensioenbetalingen geen achterstand kennen. Weet iemand hoe je dit soort zaken kunt controleren en hoe je je eigen belangen tijdig veilig kunt stellen?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Indien beursgenoteerd valt vrijwel alles op te vragen. Bij een private organisatie zijn alle boeken gesloten. Eventueel voor het pensioen kan je navraag doen bij de die het pensioen beheerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-07 14:01

Speedmaster

Make my day...

Bij faillissement worden de betalingsverplichtingen overgenomen door het UWV. Eventuele achterstanden in de pensioenbetaling worden betaald door het UWV tot het moment van uit dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:12
Pensioen navragen bij het pensioenfonds idd. (al is het maar om inzicht te krijgen in de stand van zaken.)

Daarnaast vrees ik dat je het stof van het cv mag gaan afblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:32:
Indien beursgenoteerd valt vrijwel alles op te vragen. Bij een private organisatie zijn alle boeken gesloten. Eventueel voor het pensioen kan je navraag doen bij de die het pensioen beheerd.
Onzin! BV's dienen te publiceren. Je kan een publicatierapport opvragen bij de Kamer van Koophandel of company.info. Kost een euro of 10, maar wel een goede bron. Ik geloof niet dat je het pensioenfonds kunt bellen om te vragen of je werkgever wel goed betaalt.
Aan de hand van deze verkorte jaarrekening kan je zien of er bijzonderheden zijn. Let eens op het jaarverslag van de directie (indien beschikbaar) en de grondslagen inzake continuiteit. Als je het eigen vermogen ziet afnemen, moet je even goed kijken hoe dat komt. Kans is groot dat ze een substancieel verlies hebben geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:01
Wat voor een bedrijf is het? Hoeveel personeelsleden zijn er in dienst? Dat maakt allemaal wel uit m.b.t.. de aanwezigheid van jaarverslagen, financiële overzichten, boekhouder, wel/geen OR, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
tweakerdennis schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:50:
Wat voor een bedrijf is het? Hoeveel personeelsleden zijn er in dienst? Dat maakt allemaal wel uit m.b.t.. de aanwezigheid van jaarverslagen, financiële overzichten, boekhouder, wel/geen OR, enz.
Groot it bedrijf. De grote paniek is er bij de Benelux & nordics tak (ca 7500 medewerkers). Wereldwijd zijn er diverse onderdelen die wel goed draaien. De organisatie als geheel is beursgenoteerd, onze tak rapporteert direct aan de directie in Frankrijk maar moet zelf deze directie tevreden houden en als de cijfertjes niet mooi genoeg zijn grijpt Frankrijk in.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:23
Is het bedrijf recent van eigenaar/moederbedrijf gewisseld? Dit lijken namelijk indicatoren dat men probeert een hoge korte-termijn winst probeert te noteren en daarna het bedrijf samen te voegen met een ander filliaal of geheel op te heffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Nee, er worden wel steeds bedrijven aangekocht. Daardoor zie je dat de core business verschuift. Wat wij in NL vooral doen is detachering, iets wat ze in de rest van de wereld niet kennen. Daarnaast hebben we veel it-afdelingen van grote klanten overgenomen. Die out-source projecten hebben redelijk geboerd maar lopen nu af waardoor veel (moeilijk herplaatsbare) resources vrijkomen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:24
Bij meer dan 50 werknemers in Nederland is het bedrijf in principe verplicht een OR te hebben, dus daar zou je kunnen aankloppen met je zorgen (en als er geen OR is, zou je kunnen uitzoeken of die plicht ook in jullie geval geldt, bijvoorbeeld via een vakbond, en initiatief kunnen nemen om er een op te zetten). De OR hoort inzage te krijgen in financiele gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Ankona schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:00:
[...]

Groot it bedrijf. De grote paniek is er bij de Benelux & nordics tak (ca 7500 medewerkers). Wereldwijd zijn er diverse onderdelen die wel goed draaien. De organisatie als geheel is beursgenoteerd, onze tak rapporteert direct aan de directie in Frankrijk maar moet zelf deze directie tevreden houden en als de cijfertjes niet mooi genoeg zijn grijpt Frankrijk in.
Simpel: pak het laatste halfjaar rapport erbij en zie dat operationele marge vrij hoog is gebleven bij toch wel redelijke reductie in vergelijkbare omzet en zie bij de verklaring daarvan o.a. "strong monitoring of the cost base" en "workforce management" :X kortom, de toko draait financieel wel goed, maar realiseert dat door tegenvallers op anderen af te wentelen, inclusief medewerkers.

Mijn advies: lees de financiele rapportages aan aandeelhoudets en solliciteer daarna lekker ergens anders en dan met name bij een werkgever met een ander business model.

edit:
Nog even verder gekeken, maar wat een (netto) uitstroom bij die toko :X

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 23-12-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Bijzonder topic dit. Ik kan je het volgende verklappen over wat ik van de developersmarkt zie bij het bedrijf waar ik werk (geen echte detacheerder, wel IT-bedrijf):
  • Markt trekt aan, veel kansen
  • We zoeken naarstig goede developers (locatie: Randstad)
  • Ze kunnen morgen beginnen
  • Financiën zijn voor iedereen beschikbaar op intranet, we maken winst, kerstpakketten bestaan natuurlijk nog voor zover dat iets zegt
Dus eigenlijk snap ik niet hoe dit verkocht kan worden aan personeel, tenzij de arbeidsvoorwaarden in het verleden wel erg goed waren en er nu moet worden teruggeschroefd. Het zou ook kunnen dat je niet zozeer development doet, maar bijvoorbeeld beheer en daarvan weet ik niet hoe het zit.

Als de arbeidsmarkt goed is, dan zou ik me verder geen zorgen maken over een eventueel faillissement, want er is werk zat. Ik zou dus geen behoefte hebben om cijfers te gaan uitzoeken. Als het je nu al niet bevalt, en je gewoon goed je werk doet, dan is dit het moment om ergens anders te gaan werken.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ankona schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:00:
Ik ben nu wel benieuwd. Een IT reus die vanuit Frankrijk wordt aangestuurd, dat is dan Atos, Cap of Sogeti. Of ik moet een speler over het hoofd gezien hebben.

Indien beursgenoteerd dan moeten de financiële gegevens wel redelijk makkelijk te vinden zijn. En veel grotere bedrijven publiceren ook de jaarcijfers op hun webpagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

pedorus schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:58:
Als de arbeidsmarkt goed is, dan zou ik me verder geen zorgen maken over een eventueel faillissement, want er is werk zat. Ik zou dus geen behoefte hebben om cijfers te gaan uitzoeken. Als het je nu al niet bevalt, en je gewoon goed je werk doet, dan is dit het moment om ergens anders te gaan werken.
Werk zat betekent niet dat je dat werk dan ook hebt. Ik zit zelf in de bouwwereld, genoeg huisjes te bouwen, maar nog steeds vallen er links en rechts een aantal om, zeker met wat verkeerde keuzes en/of zware concurrentie (wat snel gebeurd bij 'zat werk'), lukt het ze lang niet altijd hoofd boven water te houden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
SinergyX schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:11:
[...]

Werk zat betekent niet dat je dat werk dan ook hebt. Ik zit zelf in de bouwwereld, genoeg huisjes te bouwen, maar nog steeds vallen er links en rechts een aantal om, zeker met wat verkeerde keuzes en/of zware concurrentie (wat snel gebeurd bij 'zat werk'), lukt het ze lang niet altijd hoofd boven water te houden.
Des te belangrijker om als werknemer jezelf goed te positioneren en specifiek te richten op situaties waar het belang van werkgever en werknemer goed in overeenstemming kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 08:29
werk zat kan ook als je telkens onder kostprijs producten verkoopt, maar dat gaat ook niet lang goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:05:
[...]

Ik ben nu wel benieuwd. Een IT reus die vanuit Frankrijk wordt aangestuurd, dat is dan Atos, Cap of Sogeti. Of ik moet een speler over het hoofd gezien hebben.

Indien beursgenoteerd dan moeten de financiële gegevens wel redelijk makkelijk te vinden zijn. En veel grotere bedrijven publiceren ook de jaarcijfers op hun webpagina.
Dat heb je idd. Ik kan er zo nog minimaal twee noemen (maar dat laat ik aan de TS).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Laten we reacties beperken tot inhoud en niet op de topicstarter of zijn werkgever. Daar is noch de topicstarter noch de discussie mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
offtopic:
@CMD-Snake: zoek zelf even als je nieuwsgierig bent, speculeren is onnodig.
SinergyX schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:11:
[...]

Ik ben het niet met je eens dat er werk zat is in de bouw. Ik ken nog een werkeloze metselaar, die dit al een tijd is, en vast wel iets kan. Tenzij je werk voor hem hebt? Als ik een werkeloze developer had gekend, dan had ik hem vandaag nog op gesprek uitgenodigd (mits universitair/bovenkant hbo qua niveau want we maken vrij complexe software). Maar ik ken 0 werkeloze developers.
Rukapul schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:13:
[...]

Des te belangrijker om als werknemer jezelf goed te positioneren en specifiek te richten op situaties waar het belang van werkgever en werknemer goed in overeenstemming kunnen zijn.
Het mooiste is natuurlijk om ook nog een oprotpremie te krijgen. En een welkomst-/deel van aanbreng-bonus :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

pedorus schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:35:
Ik ben het niet met je eens dat er werk zat is in de bouw. Ik ken nog een werkeloze metselaar, die dit al een tijd is, en vast wel iets kan. Tenzij je werk voor hem hebt? Als ik een werkeloze developer had gekend, dan had ik hem vandaag nog op gesprek uitgenodigd (mits universitair/bovenkant hbo qua niveau want we maken vrij complexe software). Maar ik ken 0 werkeloze developers.
Je geeft zelf al het antwoord, 'mits <insert niveau>'. Als er in een branch 'zat werk is', is dat veelal wel voor een specifiek niveau, alles wat dat niet is, krijgt wel altijd de melding dat er 'zat werk is', maar jammer niet voor hun. Ingenieurs en managers hebben in no time weer werk, maar de cv monteur en glazenzetter.. tja, daar zijn al genoeg van.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
SinergyX schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:44:
Ingenieurs en managers hebben in no time weer werk, maar de cv monteur en glazenzetter.. tja, daar zijn al genoeg van.
Die monteurs, metselaars e.d. hebben veel last van de concurrentie uit Oost-Europa. Een Pool of Roemeen doet het klusje vele malen goedkoper zeker als er nog wat vage constructies ingezet worden.

In de IT kan je dit vertalen naar India. Veel grote IT bedrijven willen zoveel mogelijk naar India verplaatsen omdat hun marges daar veel groter zijn. In vergelijking zijn West-Europeanen erg duur op de loonlijst.

Mijn advies aan de TS is om rustig op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Je kan beter weg zijn voordat de boel ploft of dat er reorganisaties komen. Op de lange termijn scheelt het je een hoop stress en slapeloze nachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Specifiek op dat punt staat er ook veel in het semi-annual rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:58:
[...]... Je kan beter weg zijn voordat de boel ploft of dat er reorganisaties komen. Op de lange termijn scheelt het je een hoop stress en slapeloze nachten.
En om te voorkomen dat je dadelijk moet concurreren met honderden/duizenden oud-collega's. De goede gaan altijd als eerste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Op het moment dat er gerommeld wordt met salarisbetalingen is er eigenlijk maar 1 motto: tijd voor operatie Stofwolk! Oftewel: spullen inpakken en wegwezen.
Salarissen zijn meestal de laatste zaken waar werkgevers mee lopen te rommelen, om het personeel nog een beetje gemotiveerd te houden.
Als het salaris eens een keer een dagje later komt wil dat overigens niet zo veel zeggen: er kan vanwege ziekte, weekend, foutje een keer vertraging opgetreden zijn.

Neemt niet weg dat het balen voor je is. Ik hoop dat het allemaal met een sisser af loopt.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Roenie schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:14:
[...]
En om te voorkomen dat je dadelijk moet concurreren met honderden/duizenden oud-collega's. De goede gaan altijd als eerste ;)
Sterker nog. Als de goeden beginnen te vertrekken, moet je zorgen dat jij daar ook onder valt. De goeden hoeven in principe niet te wachten tot het faillissement / de reorganisatie zich aankondigt. Die zijn dan al (even) weg.

Het kan geen kwaad om met een half woord / tussen de regels door op LinkedIn (of op andere manieren) je netwerk te laten weten, dat je "niet bij voorbaat afwijzend" staat tegenover interessante nieuwe uitdagingen. Ik ben dit jaar ook van baan gewisseld, nadat er te veel indicatoren "rood" begonnen te kleuren bij mijn vorige werkgever. Die indicatoren hadden in mijn geval overigens ook te maken met persoonlijke ontwikkeling en uitdaging en niet alleen met voorwaarden en continuiteit. 2 dagen nadat ik mijn vertrek definitief aankondigde, kondigde het bedrijf de reorganisatie aan. Had mijn collega toch mazzel, want hij mocht blijven omdat ik vertrok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Roenie schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:14:
Je moet wel vertrekken, als de goeden hun koffers pakken dan stort de tent heel snel in elkaar ineens. Mensen lopen weg, opdrachten eindigen hierdoor en ook inkomsten verdwijnen dan. Dit versnelt het proces wat al begonnen was. Zo kan het bedrijf ineens in een paar maanden weg zijn.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:43:
[...]

Je moet wel vertrekken, als de goeden hun koffers pakken dan stort de tent heel snel in elkaar ineens. Mensen lopen weg, opdrachten eindigen hierdoor en ook inkomsten verdwijnen dan. Dit versnelt het proces wat al begonnen was. Zo kan het bedrijf ineens in een paar maanden weg zijn....
Precies mijn punt dus. Wegwezen zodat je minder concurrentie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-07 01:06
In België moeten de meeste bedrijven een jaarrekening neerleggen en die kan je makkelijk gratis opvragen/downloaden bij de nationale bank, ik neem aan dat dat in nederland niet veel anders is. Op zo'n jaarrekening kan je financiële ratio's bereken. Dit zijn indicatoren voor de performantie van een bedrijf. Zo zitten er leuke tussen die de financiële toestand aangeeft samen met enkele risico's. Bijvoorbeeld is er genoeg cash om bepaalde schulden te kunnen aflossen? Liquiditeit/solvabiliteit, dat soort dingen. Deze ratio's berekenen kost wel wat moeite maar je kan deze ook vooraf gemaakt aankopen, vaak zitten daar dan ook gemiddelde scores bij van de sector waarin je bedrijf zit zodat je makkelijk kan vergelijken hoe je ervoor staat.

Ik weet nog dat we in het middelbaar zo'n taak hebben moeten maken, iemand deed dit voor het bedrijf waar de vader werkte. De resultaten bleken raar-maar-waar enorm slecht, een paar maanden later ging dat bedrijf overkop.

Ratio's checken! Contacteer een vriend/kennis die iets van economie kent en vraag hem dit met je door te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWG1975
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-05 12:25
Als ik zo de details lees, werkt de TS bij hetzelfde bedrijf als ik. Ook nog binnen dezelfde divisie Benelux & the Nordics.

Dat je salaris te laat was kan ook aan je bank liggen. De salarissen zijn bij mij het gehele jaar op de vooraf gecommuniceerde dagen (communicatie van januari 2015!) op mijn rekeningen gestort.

De financiële situatie kun je zoals al aangegeven gewoon in de jaarverslagen (rapportages per half jaar) lezen en in de extra details zoals deze door onze CEO maandelijks gedeeld worden op ons interne platform.

Ja, het is een onwijs zwaar jaar geweest (ook voor onze concurrenten) maar de soep wordt zeker nog niet zo heet gegeten als de TS doet overkomen. Maar dat laat de TS om zelf conclusies te trekken en actie te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Speedmaster schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:34:
Bij faillissement worden de betalingsverplichtingen overgenomen door het UWV. Eventuele achterstanden in de pensioenbetaling worden betaald door het UWV tot het moment van uit dienst.
Dit, dus ik zou het lekker afwachten.

Echter: Dit is geen dagen of wekenkwestie...
In mijn geval ging er op een haar na twee maanden overheen (!) voordat er wat gebeurde in de zin van uitbetaling.
Ook eventueel gespaarde vakantie-uren ouder dan een jaar komen te vervallen wat voor sommige mensen ook niet te verwaarlozen is.
Als je niet zo'n bijzonder hoog inkomen hebt is de kans op significante reserves op spaarrekeningen ook nihil dus dat is wel iets waar je je eventueel op kan voorbereiden.
Pagina: 1