Wat te doen nieuwe Grafische kaart of toch maar wachten?

Pagina: 1
Acties:

• Scallus
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
Waarde tweakers,

jullie hebben me al in het verleden geholpen met het opbouwen van dit systeem (zie helemaal onderaan). Daar deze nu toch al 4.5 jaar oud is word het (voor mij :p) stilletjes aan tijd om eens te kijken naar een mogelijke upgrade al dan niet.
Ik wil jullie wel melden dat ik tegen volgend jaar (+- 12m) van plan ben een nieuwe pc aan te schaffen met alle toeters en bellen van dat moment. Maar de huidige games die ik draai oa. GTAV & BF4 lijken me toch wat traag te laden alsook ingame soms gestutter. Ook zou ik me Battlefront willen aanschaffen maar hou de boot nu nog even af.

Ik zoek een?
- Nieuwe graka? --> Geforce 960 of toch R9 380 (zijn deze beter dan mijn Geforce 580 want ik kan dit eigenlijk moeilijk inschatten qua framerates)
- Extra SSD?

Wat is je budget?
Wetende dat ik toch binnen jaar een nieuwe PC ga kopen wil ik dit beperken maar ik wil gerust tot 300€ gaan

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben altijd enorm fan geweest van Nvidia maar ben wel bereid naar Radeon te gaan als deze ECHT beter is dan mijn huidige Geforce 580... alleen hoe moet ik dit dan oplossen (ik ben geen crack ivm drivers uninstallen & nieuwe installen... of houdt dit niet veel in?)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem was (-en is nog steeds) bedoeld als game PC. Graag wil ik nog melden dat de onderdelen hieronder niet 100% overeen komen dit is omdat ik niet altijd beschikte over de exacte product code --> e.g. grafische kaart is een Geforce GTX 580 maar ik kon kiezen uit 2 modellen en ik weet niet meer welke van de 2. Ook de ram... het is een corsair 8GB met 1600MHz maar welke CL het is etc... you get the point >:)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z68-V PRO€ 0,-€ 0,-
1Asus ENGTX580/2DI/1536MD5€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master 690 II Lite (zwart)€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite E2473HDS-B1 Zilver€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 42,50€ 42,50
1OCZ Vertex 3 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 42,50

Bedankt alvast voor jullie advies

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
The good:

- Je I7 2600K kan nog prima meekomen, eventueel met een overclockje. Hij is sterk genoeg om geen bottleneck te vormen met een high-end videokaartje.
- Prima CPU koeler, je hebt wel wat ruimte voor een overclock als dit eventueel nodig is.
- 8 GB Ram is voldoende voor gaming
- SSD + HDD
- Je behuizing biedt ruimte voor een videokaart met maximaal 304mm lengte.

The mediocre

- Kleine SSD, ruimte voor W9ndows + 1 grote game +-. Een extra SSD is wenselijk lijkt me.
- Wellicht persoonlijk maar ik ben geen fan van TN monitoren. Het is verder wel een leuke 24" full hd monitor, dus upgraden is niet echt nodig. Wellicht wel leuk om in de toekomst een leuke IPS/A-MVA monitor te nemen :)

Dan nu de videokaart. De Asus 580 GTX was een prima kaartje en kan games als Gta 5 etc. nog best goed aan op 1920 x 1080px (full hd); je moet dan wel de textures en instellingen op low-medium zetten denk ik om 60 FPS te halen en het vloeiend speelbaar te houden. De 1.5 Vram op het kaartje is ook iets aan de lage kant.

Volgens http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html presteert de 580 ongeveer even goed als de 960 GTX en R9 280 van AMD. Ik zou dan ook niét upgraden naar een 960 GTX of R9 280 vanwege de marginale performance winst.

Op welke settings speel je BF4 en GTA V momenteel?
Zie hier een benchmark met onder meer jouw 580 GTX voor Battlefield 4: http://www.techspot.com/r...d-4-benchmarks/page3.html

Ultra settings: 28 FPS
High settings: 43 FPS
(Kanttekening: dit is op 1920x1200 resolutie, je zal iets betere prestaties krijgen omdat je op 1920 x 1080 speelt = minder pixels).

Ultra is momenteel gewoon niet te doen, dat gaat enorm stotteren en niet vloeiend ogen.
De high settings zijn al iets speelbaarder. Ik denk dat de sweetspot op tot medium settings zit, waardoor je gemiddeld op 60-70 FPS uitkomt op full-hd.

In mijn ogen kan je een aantal overwegingen nemen:

(1) Het zo laten en op low-medium settings gamen totdat de nieuwere generatie videokaarten uitkomt ergens midden 2016 (Nvidia Pascal generatie).

(2) Je videokaart nu upgraden naar bijvoorbeeld een Nvidia 970 GTX van +-350 euro. Je kan dan makkelijk op high + ultra settings gamen zónder lag

(3) Je videokaart upgraden naar een R9 290 van AMD (tweedehands +- 225 euro); zoek er wel één met custom koeler, niet de stofzuiger normale versie. Voeg hierbij nog een 250 GB SSD voor games en je zit precies op een budget van 300 euro. Ook deze kaart kan high tot ultra settings eenvoudig aan.

Ik zou persoonlijk optie 3 een leuke upgrade vinden, dus een R9 290 + een extra SSD voor je games.
Je krijgt dan veel kortere laadtijden + elke game kan je met de volle toeters en bellen spelen :) Drivers installeren/uninstallen is echt peanuts en voor elke pc 'leek' prima te doen!

Je moet nog wel even uitzoeken welke voeding je momenteel hebt, dus merk + model/type. Schroef eventueel je PC open en maak een foto van de witte voedingsticker; dan kunnen wij nagaan of je voeding een dikkere videokaart aankan. Dit zal ongetwijfeld wel goed zitten aangezien de 580 GTX een dikke energierverstoker is, maar toch voor de zekerheid.

Wellicht dat anderen nog ander advies hebben, maar dit zijn in mijn ogen de beste opties!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-02 18:30
stin00 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:45:
The good:

......................

Wellicht dat anderen nog ander advies hebben, maar dit zijn in mijn ogen de beste opties!
Helemaal mee eens ^^^ _/-\o_

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:58

Racing_Reporter

Contentmaker

CPU en RAM en koeler zijn echt dikke prima. SSD valt ook nog redelijk mee qua formaat, doe het zelf ook met 120GB. Gewoon niet teveel rommel ernaast houden op die disk ;)

Normaal wat GPU betreft zou ik zeggen, haal een nieuwe. In dit geval echter zeg ik wachten. Stin00 vergeet er alleen bij te zeggen dat AMD's nieuwe generatie ook halverwege 2016 komt. Dit is echt nieuw spul omdat beide fabrikanten overstappen op een nieuw proces. In het leukste geval heb je een héle leuke GPU, in het ergste geval verdwijnen de oude voorraden voor lagere prijzen over de toonbank. Zelf wacht ik ook nog even, I suggest you do the same ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Racing_Reporter op 23-12-2015 11:59 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:01

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Koop je een tweedehands GTX 970 uit Vraag & Aanbod.... Ik denk dat je daar nog een poos mee kan gamen. En als er nieuw spul uitkomt wat je persé wilt hebben dan verkoop je hem gewoon weer.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Waarom een tweedehands GTX970 als die dingen zwaar overpriced zijn tweedehands en je dus voor veel minder een R9 290 hebt, die even snel is?

People as things, that’s where it starts.

• Scallus
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
Heya,

alvast dikke merci voor de zeer snelle responds van iedereen. Zoals ik begrijp is de bottom line dat het eigenlijk over het algemeen beter is om te wachten met aanschaf van de Graka. En volgens stin00 dat ik zelfs niet perse direct zal een nieuwe PC moeten aanschaffen. Klinkt goed :).
Voor zover ik weet speel ik BF4 met niet al te hoge settings (ik had al es de "optimal settings" van Nvidia gedaan en dan zelfs hier en daar teruggeschroefd). De PSU zal ik vanavond of zo es bekijken daar de PC momenteel actief is. Ik ben helemaal niet te vinden voor 2nd hand Graka's voor mij lijkt de technologie zo gevoelig en je weet niet onder welke stress de kaarten al gestaan heeft dus bedankt voor advies but no thanks :p. ik ga de SSD's dan eens bekijken of die een optie zijn :). Ik zal deze avond dus of morgen nog es de PSU doorgeven

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:58

Racing_Reporter

Contentmaker

RobinHood schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:08:
Waarom een tweedehands GTX970 als die dingen zwaar overpriced zijn tweedehands en je dus voor veel minder een R9 290 hebt, die even snel is?
Met dit.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Die processor kietel je zo naar 4.4 Door enkel de multiplier op 44 te zetten. Geen gekloot aan voltages of wat dan ook.

Zelf de 2500k op 4.4 en 290 videokaart. BF4 ultra gewoon zo'n 80-120fps average op ultra. (Wel de fps op 90 gelocked ) i5 vind 64man servers minder leuk. Met de 2600k hoef je dat niet te doen. De hyoerthreading zorgt in bf4 op 64man servers voor 10 tot 20 procent minder cpu belasting.

[ Voor 31% gewijzigd door legendareN op 23-12-2015 13:52 ]

Pagina: 1