[W8.1] Aanroepen .bat vanuit program files geblokkeerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In de "SENDTO" map van mijn user (admin, UAC uit) staat een shortcut die een .bat met admin rechten opstart om zo een file via het rechtermuis context menu toe te voegen aan de windows firewall:

"Allow in firewall" (shortcut met run as admin aan) naar > allowfirewall.bat met daarin:

netsh advfirewall firewall add rule name="%~dpnx1" dir=out action=allow program="%~dpnx1" enable=yes
netsh advfirewall firewall add rule name="%~dpnx1" dir=in action=allow program="%~dpnx1" enable=yes

Dit gaat goed met bijv. een .exe die op de desktop staat. Dus ik dacht dat ik er was.

MAAR: dit werkt dus niet met .exe files die in "program files" staan, windows lijkt de shortcut te blokkeren?¿

Ik kan wel een .bat direct in de "SENDTO" map zetten maar "netsh" heeft admin rechten/elevation nodig om de firewall rules aan te kunnen maken, dus dat werkt dan niet..

Ik dacht nog aan "runas" maar dan moet je o.a. een wachtwoord invullen, en dat wil ik dus juist niet...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Werkt niet: krijg je een melding? Bouw ook wat debugging-info in in je batch file. Zoals redirecten van eventuele foutmeldingen.

Maar m.i. makkelijkste: geen batch meer gebruiken, maar powershell. Daar heb je sowieso meer mogelijkheden.
(admin, UAC uit)
offtopic:
Dom, niet doen. /mening.

Ik heb trouwens de ¿ uit de titel gehaald in het kader van 'ontschreeuwen'. Liefst dekt de titel gewoon de lading van het topic :P

[ Voor 21% gewijzigd door F_J_K op 23-12-2015 11:25 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
F_J_K schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:23:
Werkt niet: krijg je een melding? Bouw ook wat debugging-info in in je batch file. Zoals redirecten van eventuele foutmeldingen.

Maar m.i. makkelijkste: geen batch meer gebruiken, maar powershell. Daar heb je sowieso meer mogelijkheden.

q](admin, UAC uit)[/q]
offtopic:
Dom, niet doen. /mening.

Ik heb trouwens de ¿ uit de titel gehaald in het kader van 'ontschreeuwen'. Liefst dekt de titel gewoon de lading van het topic :P
Thanks. (Was meer bedoelt als een soort onzeker vraagteken.. Een soort meta-vraagteken :) )

Maar nee helemaal geen melding, hij start dus niks op. De window border van de map waar je in zit flikkert alleen heel even.

Het gaat mis bij het opstarten van een shorcut in admin mode. Als ik "run as admin" uit zet in de shortcut dan start de .bat wel dus vanuit overal.

Ik weet dus niet welke beveiliging dat is, en of ik die uit kan zetten?

Powershell lijkt me heel mooi maar daar moet ik echt voor gaan studeren, daar weet ik nog niks van.

specs