AMD drivers werken niet na schoonmaken GPU

Pagina: 1
Acties:

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik kon het gisteren niet laten en heb mijn Sapphire R9 290 Tri-X uit elkaar gehaalt om alle stof eruit te halen en nieuwe koelpasta erop te doen.

Het eerste probleem was dat ik terwijl ik probeerde de koelpasta te verwijderen, er allemaal koelpasta op kleine pinnetjes naast de GPU kwamen (http://imgur.com/gr4L6BO). Ik wist niet zeker of de koelpasta geleidend was dus ik heb maar met een tandenborstel en alcohol het ervanaf gehaald. Hiervoor moest ik echter flink wat kracht zetten dus ik hoopte dat niks daarvan kapot was gegaan.

Daarna kwam ik er ook nog achter dat ik geen 99% alchohol maar 75% heb gebruikt, dus ik heb mijn GPU laten drogen voor 4 en heb hem daarna in elkaar gezet.

En dan nog een probleem, er zaten naast de echte GPU (waar de koelpasta op zat) ook nog zachte dingen die een beetje op rubber leken. Ik dacht dat dat misschien de koelers van de VMR's waren. Maar in ieder geval, in plaats van dat alles op de GPU plaat bleef hangen, bleven er ook een stuk of 3 aan de koeler hangen.

Ik heb hem toen weer in elkaar gezet, alles vast geschroeft en weer aan m'n moederbord gehangen. Toen ik m'n PC bootte, kreeg ik eerst het bios scherm en daarna een volledig zwart scherm. Toen heb ik de PC uitgezet en weer aangezet, om vanaf een bootable Windows 10 USB te booten. Dus ik vanaf daar m'n volledige SSD gewipet en Windows 10 geinstalleerd. Toen voor de zekerheid de laatste versie van Driver Display Uninstalleer gebruikt om alle preinstalled drivers te verwijderen en de 15.12 Crimson drivers te installeren. Dit ging allemaal prima, tot dat hij de Display Drivers ging installeren. Toen kreeg ik een zwart scherm en heb ik 10 minuten gewacht, maar toen was het nog niet weg. Toen heb ik m'n PC maar gereboot om er achter te komen dat er helemaal niks was geinstalleerd. Onder programs and features stond er niks van AMD en ik kon in de Program Files en Program Files x86 ook geen folders van de Crimson drivers vinden. Wel van de universal Windows display drivers.

Met oudere drivers (15.6) precies hetzelfde, behalve dat er dan wel als ik rechts klik op het bureaublad AMD Catalyst verschijnt. Ook in program files staat AMD Catalyst. Alleen als ik dat open krijg ik een bericht dat AMD catalyst niet werkt (kan als het nodig is wel het volledige bericht opzoeken). Heb natuurlijk eerst de 12.15 drivers geuninstalleerd met DDU voordat ik 15.6 ging installeren.

Ik weet niet echt meer wat ik moet doen, en ik weet ook niet of als ik hem RMA stuur ze kunnen zien dat ik hem heb opengemaakt. Weten jullie iets?

Bij voorbaat dank.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zo te zien heb je WC papier/keukerol gebruikt om de chip schoon te maken, gezien de fibres die erop zitten?
Dat is sowieso al een no-go; probeer altijd een microfibre doekje te gebruiken, die laten geen residu achter.

Even een paar tips:

- 75% Alcohol is prima en het minimale dat aangeraden wordt; Het beste is isopropyl alcohol van bijv. 96% omdat deze zeer snel verdampt/vervliegt.

- De standaard koelpasta bevat geen geleidende metalen, alleen speciale thermal paste zoals Cool Laboratory Ultra/Pro zijn geleidend.

- Gebruik nooit een tandenborstel om koelpasta te verwijderen, en gebruik al helemaal geen kracht.
Een videokaart kan wel behoorlijk wat hebben, maar het blijven elektronische componenten.
Doe het altijd secuur met een microfibre doekje. Voor lastige plekken eventueel een watternstaafje met wat alcohol erop.

- Die zachte rubberen dingen zijn thermal pads, deze zorgen voor een passieve koeling van de VRMs en het Vram op je videokaart. Bij het uit elkaar halen van je videokaart wordt eigenlijk aangeraden om deze dan te vervangen, afhankelijk van de ouderdom van je kaart. Ze kunnen inderdaad aan de koeler blijven hangen, al is dat an sich geen probleem aangezien je ze koeler weer op precies dezelfde wijze monteert.

- Lees jezelf de volgende keer even iets beter in! Ik krijg ook wel eens impulsieve schoonmaak ideeën, maar zorgt ervoor dat je wel goed voorbereid bent en weet wat je doet :P

Maar wat nu.. Het klinkt een beetje alsof je de GPU om zeep hebt geholpen met de tandenborstel en het kracht zetten. Waarschijnlijk was dit een normale, vrij harde tandenborstel en geen ultra-zachte variant? Het zou dus best kunnen dat je een chipje of het PCB hebt beschadigd door te hard te boenen. Je kan een RMA proberen, maar het is wel user inflicted damage. Als ze hier naar gaan kijken krijg je uiteraard geen gerepareerde kaart. Je moet in ieder geval eerst even nalopen of de videokaart nu inderdaad kapot is.

Deed je PC het verder wel volledig naar behoren voordat je de videokaart onder handen nam?
Je kan nog even testen of je PC het wel gewoon goed doet op de onboard iGPU van je 4460 + aansluiting op het moederbord.

Hoe functioneert de PC verder met de Tri-X erin? Kan je wel gamen etc. of crasht hij?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Brogala
  • Niet online
Shit... Ik had eerst op Reddit de vraag gesteld en daar hebben ze mij dat aangeraden :/ Beetje dom inderdaad... Ik hou het wel bij Tweakers volgende keer. Ik ga in ieder geval isopropye alcohol van 97% kopen en een microfibre doekje voor de volgende keer.

Ik heb de pricewatch: Arctic Silver 5 - 3,5 gram als nieuwe koelpasta gebruikt. Mijn GPU was 1 jaar oud, en ik heb die pads niet vervangen.

Gadverdamme wat dom van me om Reddit te vertrouwen. Dit kan me zomaar 320 euro hebben gekost. Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik het niet gewoon hier vroeg :/ Maar daar zeiden ze me om een tandenborstel en alcohol te gebruiken om die koelpasta te verwijderen, en dat ik ook flink wat druk kon zetten omdat die dingen aardig wat konden hebben.

Ik ben op dit moment CS:GO en 3D Mark aan het downloaden. Ik kan doordat de drivers niet zijn geinstalleerd niet de temperatuur van mijn GPU aflezen, maar volgens mij hebben videokaarten tegenwoordig genoeg beveiling om zich op tijd af te sluiten voordat er schade optreed als ze te warm worden (je weet maar nooit wat ik allemaal met behulp van reddit heb verpest).

En inderdaad gewoon erg dom om door een impulsief schoonmaak gevoel misschien wel 300 euro's te hebben verknalt.

Tandenborstel was inderdaad best hard... En hij werkt opzich prima op dit moment. Ik run nu op de default Windows Display Drivers, heb probleem is dat hij mijn 2de monitor niet als aparte monitor ziet. Dus ik heb precies hetzelfde beeld'op m'n 2de monitor als op m'n eerste. Ook kan ik geen 144 hertz instellen. Enige optie is 64 hertz. Als ik naar display settings ga ziet hij ook maar 1 monitor, hoewel er wel 2 hetzelfde beeld hebben. Dus hij lijkt hem op een rare manier te zien.

Ik ga straks even testen hoe het gaat met de monitor aangesloten op mijn moederbord. Ik dacht dat ik de GPU misschien ook nog kan proberen aan te sluiten op mijn 2de PCI (heet dat zo?) slot.

Sorry voor rare volgorde alvast :P Typen gaat niet echt lekker op een iPad. Maar heel erg bedankt voor je tips voor de volgende keer en wat ik kan doen om het proberen op te lossen!

[ Voor 33% gewijzigd door Brogala op 23-12-2015 11:44 ]

• Brogala
  • Niet online
stin00 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:19:

Maar wat nu.. Het klinkt een beetje alsof je de GPU om zeep hebt geholpen met de tandenborstel en het kracht zetten. Waarschijnlijk was dit een normale, vrij harde tandenborstel en geen ultra-zachte variant? Het zou dus best kunnen dat je een chipje of het PCB hebt beschadigd door te hard te boenen. Je kan een RMA proberen, maar het is wel user inflicted damage. Als ze hier naar gaan kijken krijg je uiteraard geen gerepareerde kaart. Je moet in ieder geval eerst even nalopen of de videokaart nu inderdaad kapot is.

Deed je PC het verder wel volledig naar behoren voordat je de videokaart onder handen nam?
Je kan nog even testen of je PC het wel gewoon goed doet op de onboard iGPU van je 4460 + aansluiting op het moederbord.

Hoe functioneert de PC verder met de Tri-X erin? Kan je wel gamen etc. of crasht hij?
Om er toch nog even op terug te komen. Ik kon niet gamen, als ik 3DMark opende gaf hij een error en sloot zich meteen af. Als ik CS:GO opende gebeurde er helemaal niks. Verder ging desktop gebruik wel prima.

Ik gebruik nu de integrated graphics, ga straks nog even firestrike runnen maar desktop gebruiken en CS:GO gaat prima. Straks ga ik ook nog mijn GPU in de PC van m'n broertje zetten, om er zeker van te zijn dat 'hij' het probleem is.

En over het RMA, kunnen ze eigenlijk wel zien dat die chipjes kapot zijn? Ik heb net nog even naar gekeken maar vond het echt lastig om iets kapots te zien. Wel zat er nog wat koelpasta tussen. Zal ik dit proberen te verwijderen, of maakt dit toch niks uit?

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2025
Heb je geen vijzen met sticker warranty void tegengekomen ? anders kan dat ook een probleem zijn.
Anders is het de kaart zoveel mogelijk weer in oorspronkelijke staat maken en hopen dat ze het niet zien maar dat is uiteraard op eigen risico.

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

• Brogala
  • Niet online
nvidia666 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 22:04:
Heb je geen vijzen met sticker warranty void tegengekomen ? anders kan dat ook een probleem zijn.
Anders is het de kaart zoveel mogelijk weer in oorspronkelijke staat maken en hopen dat ze het niet zien maar dat is uiteraard op eigen risico.
Geen stickers, maar de schroeven zijn wel gekleurd... Bij mij is de kleur er een beetje af :/ Maar ik ga de gok maar gewoon wagen. Het kost me 30 euro (verzendkosten en testkosten) en er is altijd een kans dat ze er niet naar kijken.

Wel raar met die schroeven, om te zien of de kleur er nog volledig opzit moet je ze eruit halen en dan gaat de kleur er een beetje vanaf. Vraag me af hoe ze dat doen.

Ik las trouwens net iets over ESD, ik vroeg me af of dit ook niet een reden kan zijn dat er iets kapot is? Ik las dat het onderdeel het nog wel kon doen, maar niet goed.

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:52
Koeler met fans etc schoonmaken (schoonblazen) is prima en zelfs aan te raden eens in de zoveel tijd te doen, maar waarom halen mensen het hele koelblok van een videokaart om er o.a. nieuwe koelpasta op te doen?!? Ik heb dat in de +/- 25 jaar dat ik nu met PC's bezig ben nog nooit gedaan, er is geen noodzaak toe behalve als je van koeling gaat veranderen naar b.v. waterkoeling.. Begin er dus niet aan mensen als je niet 100% zeker weet wat je doet, je ziet wat er van kan komen..

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Inflatable schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 15:23:
Koeler met fans etc schoonmaken (schoonblazen) is prima en zelfs aan te raden eens in de zoveel tijd te doen, maar waarom halen mensen het hele koelblok van een videokaart om er o.a. nieuwe koelpasta op te doen?!? Ik heb dat in de +/- 25 jaar dat ik nu met PC's bezig ben nog nooit gedaan, er is geen noodzaak toe behalve als je van koeling gaat veranderen naar b.v. waterkoeling.. Begin er dus niet aan mensen als je niet 100% zeker weet wat je doet, je ziet wat er van kan komen..
Nou aangezien er standaard vaak VEEL te veel koelpasta opzit bijvoorbeeld.. en lang niet alle koelers zijn makkelijk schoon te maken zonder deze te demonteren.

@TS; testkosten!? Als je garantie claimt is dat garantie daar zou je geen kosten aan hoeven maken, op verzenden na misschien..

• Brogala
  • Niet online
Inflatable schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 15:23:
Hey,

Meeste fabrikanten doen er veel te veel koelpasta op. Ook op de R9 290 Tri-X zat veel te veel koelpasta, maar dat had ik er inderdaad beter op kunnen laten ipv het met mijn amateuristische methode eraf te gaan halen |:( |:(

Maar ik denk dat het prima kan hoor, alleen dan moet je wel erg voorzichtig zijn.
spNk schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 17:41:
[...]

Nou aangezien er standaard vaak VEEL te veel koelpasta opzit bijvoorbeeld.. en lang niet alle koelers zijn makkelijk schoon te maken zonder deze te demonteren.

@TS; testkosten!? Als je garantie claimt is dat garantie daar zou je geen kosten aan hoeven maken, op verzenden na misschien..
Als ze ontdekken dat ik de GPU heb opengemaakt is mijn garantie weg, en moet ik denk ik de heen en terug verzendkosten zelf betalen + de 17,50 die ze rekenen als ze geen defect zien. Ik ga er vanuit dat ze dit ook rekenen als ze wel een defect zien maar er geen garantie meer is.

• spNk
Mwa, ik betwijfel of ze daarvoor je garantie zullen, of mogen, intrekken.

• Brogala
  • Niet online
spNk schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 20:03:
Mwa, ik betwijfel of ze daarvoor je garantie zullen, of mogen, intrekken.
Product Warranty will not be valid even if returned after purchased for the following cases:

Products that are defaced or physically damaged and modified by customer.
Products that become non-functional due to customer improper use.
Products that cannot be verified as Sapphire products.
Products that do not have a matching serial number between the product and the original receipt.
Products not sold from our official distributors or resellers.

http://www.sapphiretech.com/support.asp?lang=eng

• spNk
Ga je rechtstreeks garantie claimen bij Sapphire?

• Brogala
  • Niet online
spNk schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 21:02:
Ga je rechtstreeks garantie claimen bij Sapphire?
Nee via Azerty. Sapphire ga ik sowieso niet doen, want dan is het 100% zeker dat ze hem niet inruilen. Bij azerty is er een kans dat ze wel garantie geven, of niet naar de kleur van de schroeven kijken.

Ik wou alleen zeggen dat als ze willen ze me gewoon kunnen vertellen dat ik geen vervanging krijg omdat ik hem heb opengemaakt.

• Brogala
  • Niet online
Het product uit uw serviceverzoek is defect bevonden door onze testafdeling.
Aangezien het product niet meer leverbaar is via het normale verkoopkanaal, hebben we uw product
teruggestuurd naar de leverancier. We zullen proberen uw serviceaanvraag zo spoedig mogelijk af te
wikkelen, echter zijn we hierbij afhankelijk van de fabrikant. De reparatie kan 4 weken duren.

Dit was het antwoord. Ik vrees dat die reparatiekosten best hoog zijn :/
Pagina: 1