Toon posts:

[FreeBSD] ProFTP af en toe traag?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok zoals je aan mijn onderwerp al kunt zien, zie je dat mijn ProFTP af en toe traag is.

Het is dus niet altijd zo, maar wel irritant wanneer het wel zo is.

Soms duurt het lang voordat loginprompt komt,
andere keer duurt het Directory listen lang.

Ik heb hosts al in mijn /etc/hosts gezet, dus dat is het niet. Weet iemand hoe dit op te lossen of heeft iemand ook ervaringen hiermee. Kom niet met SEARCH...want daar heb ik al gekeken. En als je niets zinnig te melden hebt doe dat dan ook niet. :)

Thx

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 22:47
Waarom gebruik je eigenlijk proftpd en niet gewoon de standaard ftpd die bij FreeBSD zit want die is hardstikke goed. Verder gebruik je ProFTP uit de ports-collectie, die heb ik wel eens getest en die reageerde gewoon snel en normaal.
Heb je een speciale configuratie ofzo? Andere cpu belastende processen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde veel goede dingen over ProFTPd, daarom gebruik ik hem. En ook omdat ik wil dat gebruikers niet uit hun home kunnen met ftp. Ik kon std ftp niet configuren? kon conf files niet vinden, maargoed. Voorderest heb ik hierzo draaien:
apache
mysql
usbd
sshd
inetd -wW
proftp
sendmail
ppp
webmin

dat was het zo'n beetje ...

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 19:50
Kijk eens of het inloggen met ssh ook lang duurt wanneer proftpd langzaam reageert op inloggen.
Check eens je ping-tijden wanneer dit zich voordoet?
Anders of normaal.
Laatste check, probeer eens vanaf je machine waarop dus proftpd staat een nslookup te doen naar bijvoorbeeld tweakers.

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 18:57 schreef hennink het volgende:
Kijk eens of het inloggen met ssh ook lang duurt wanneer proftpd langzaam reageert op inloggen.
Check eens je ping-tijden wanneer dit zich voordoet?
Anders of normaal.
Laatste check, probeer eens vanaf je machine waarop dus proftpd staat een nslookup te doen naar bijvoorbeeld tweakers.
Ok is goed, maar het is heel raar ene keer is ie fucking snel, dan weer traag! :(

maar ik ga ff proberen...

SSH is trouwens ook wel's traag geweest :(

maar nu weer snel ... mmm

• hennink
het komt mij over als een DNS probleem.

Zal wel blijken bij de volgende keer

Verwijderd

Topicstarter
nslookup
Default Server: ns.s340.xs4all.nl
Address: 194.109.104.104

> www.tweakers.net
Server: ns.s340.xs4all.nl
Address: 194.109.104.104

Non-authoritative answer:
Name: www.tweakers.net
Addresses: 213.239.154.11, 213.239.154.14

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 22:47
Bij de gewone ftpd kan je met /etc/ftpchroot en daar de usernamen inzetten zorgen dat ze hun homedir niet meer uitkomen maargoed..
Je hebt de Server(FreeBSD) en de Client(??) in de /etc/hosts tabel staan? Op beide pc's of maar op 1? Als je doet telnet <freebsdbak> 25 geeft hij dan een snel of trage response?

• hennink
het gaat met niet of je een nslookup nu kan doen, maar om de responsetijd op het moment dat je proftpd dus traag is.
Grote kans dat dan die nslookup erook langer overdoet dan normaal

Verwijderd

Topicstarter
hosts heb ik alleen op mijn freeBSD bak ...

telnet heb ik niet meer :) eruit geknikkerd!!

alleen nog maar SSHD!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 19:05 schreef hennink het volgende:
het gaat met niet of je een nslookup nu kan doen, maar om de responsetijd op het moment dat je proftpd dus traag is.
Grote kans dat dan die nslookup erook langer overdoet dan normaal
Ok, ik zal het proberen wanneer ie weer traag is. Maarja wanneer :(

• hennink
dat is dus vraag :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 19:08 schreef hennink het volgende:
dat is dus vraag :)
Ja vind ik dus ook, en daarom stel ik ook deze vraag :)
Op woensdag 20 juni 2001 19:04 schreef Baggah het volgende:
Bij de gewone ftpd kan je met /etc/ftpchroot en daar de usernamen inzetten zorgen dat ze hun homedir niet meer uitkomen maargoed..
Je hebt de Server(FreeBSD) en de Client(??) in de /etc/hosts tabel staan? Op beide pc's of maar op 1? Als je doet telnet <freebsdbak> 25 geeft hij dan een snel of trage response?
220 <freebsdbak> ESMTP Sendmail 8.11.3/8.11.3; Wed, 20 Jun 2001 19:02:26 +020
0 (CEST)

deze kreeg ik dus gelijk als antwoord ..

• hennink
het feit dat zowel je client als server in /etc/hosts staan is nog geen garantie.
Heb het afgelopen week gezien op een fileserver op mijn werk. Maakte connectie met lokale ipadressen en dus zonder enkele vorm van DNS dan ook.
Toch bleef ie eindeloos wachten tot de resolver een timeout gaf en toen kwam er connectie op gang.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
klinkt als tcpd probleempje,
beveiligings protocol dat eerst de ip checkt die inkomend zijn voordat ie ze doorlaat. (veroorzaakt dus de vertraging)
oplossing (zoals al gezegd is) je client pc toevoegen aan /etc/hosts

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 19:13 schreef wibblemoo het volgende:
klinkt als tcpd probleempje,
beveiligings protocol dat eerst de ip checkt die inkomend zijn voordat ie ze doorlaat. (veroorzaakt dus de vertraging)
oplossing (zoals al gezegd is) je client pc toevoegen aan /etc/hosts
Heb ik al gedaan Wibblemoo zoals ik al zei :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 19:12 schreef hennink het volgende:
het feit dat zowel je client als server in /etc/hosts staan is nog geen garantie.
Heb het afgelopen week gezien op een fileserver op mijn werk. Maakte connectie met lokale ipadressen en dus zonder enkele vorm van DNS dan ook.
Toch bleef ie eindeloos wachten tot de resolver een timeout gaf en toen kwam er connectie op gang.
Ja zoiets heb ik dus ook, en heb je het ook opgelost?

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 19:12 schreef hennink het volgende:
:?
Dan is de hostname van de client die in /etc/hosts op de server staat dus blijkbaar niet identiek aan de hostnaam die de client zelf verstuurde.

Ofwel de reverse lookup geeft geen goed resultaat terug! Aan iets anders zal dat echt niet liggen.

Overigens is bovenstaand probleem toch wel vaag moet ik zeggen, als je zeker weet dat de client in /etc/hosts staat.
Heb je ook al eens het debug-level van proftpd helemaal omhoog gezet en dan in de logfiles gekeken :?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 19:16 schreef nelske het volgende:

[..]

:?
Dan is de hostname van de client die in /etc/hosts op de server staat dus blijkbaar niet identiek aan de hostnaam die de client zelf verstuurde.

Ofwel de reverse lookup geeft geen goed resultaat terug! Aan iets anders zal dat echt niet liggen.

Overigens is bovenstaand probleem toch wel vaag moet ik zeggen, als je zeker weet dat de client in /etc/hosts staat.
Heb je ook al eens het debug-level van proftpd helemaal omhoog gezet en dan in de logfiles gekeken :?
1)
Client staat zeker weten goed! dat was het eerste wat ik gedaan heb.

2)
SSH = soms ook traag, vind ik ook raar, dus niet alleen FTP.

3)
Debuglevel van proftpd omhoog gezet, nee nog niet gedaan zal zo ff naar kijken. Dat kan ik vinden in proftpd.conf?

4)
Kan het aan mijn netwerk met internet hub liggen?

Btw. thx for helping!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 19:21 schreef avthart het volgende:

[..]

1)
Client staat zeker weten goed! dat was het eerste wat ik gedaan heb.

2)
SSH = soms ook traag, vind ik ook raar, dus niet alleen FTP.

3)
Debuglevel van proftpd omhoog gezet, nee nog niet gedaan zal zo ff naar kijken. Dat kan ik vinden in proftpd.conf?

4)
Kan het aan mijn netwerkkaart met internet hub liggen?

Btw. thx for helping!

• hennink
Op woensdag 20 juni 2001 19:15 schreef avthart het volgende:

[..]

Ja zoiets heb ik dus ook, en heb je het ook opgelost?
Toen bleek dat er DNS'en werden gebruikt van wanadoo.
Moesten die van planet zijn en sindsdien werkt het dus als een speer.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn DNS-en staan goed van xs4all, dus lijkt me niet dat dat fout is.

Verwijderd

Debuglevel zet je omhoog, door naar ik meen -d als optie mee te geven aan proftpd. Dat kan je zelf even uitzoeken door --help erachter te gooien, dan staat hij tussen het lijstje.
Geef gewoon 100 ofzo als debuglevel mee, dan weet je zeker dat hij alles weergeeft :)

Debuglevel omhoog gooien kan geloof ik ook wel in de config-file, maar daar weet ik zo even de oplossing niet voor.

Toch is en blijft het klinken als een DNS-probleem (zeker als SSH (die ook een reverse lookup doet) er ook last van heeft).
Ik ben eigenwijs en blijf er gewoon op hameren hoor :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 19:30 schreef nelske het volgende:
Debuglevel zet je omhoog, door naar ik meen -d als optie mee te geven aan proftpd. Dat kan je zelf even uitzoeken door --help erachter te gooien, dan staat hij tussen het lijstje.
Geef gewoon 100 ofzo als debuglevel mee, dan weet je zeker dat hij alles weergeeft :)

Debuglevel omhoog gooien kan geloof ik ook wel in de config-file, maar daar weet ik zo even de oplossing niet voor.

Toch is en blijft het klinken als een DNS-probleem (zeker als SSH (die ook een reverse lookup doet) er ook last van heeft).
Ik ben eigenwijs en blijf er gewoon op hameren hoor :P
Hoe bedoel je DNS probleem? Ik heb 2 DNS server ingesteld in resolv.conf ...

Of bedoel je wat anders?

Verwijderd

Tja als je met interne IP's werkt (intern netwerk) dan lijkt het me sowieso sterk dat de DNS-server van je ISP de goede hostname terug geeft >:)

Als het om externe clients gaat, dan moet die FTP-server natuurlijk wel de DNS-servers van je ISP kunnen bereiken en niet geblokkeerd worden door bijvoorbeeeld een firewall!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 19:52 schreef nelske het volgende:
Tja als je met interne IP's werkt (intern netwerk) dan lijkt het me sowieso sterk dat de DNS-server van je ISP de goede hostname terug geeft >:)

Als het om externe clients gaat, dan moet die FTP-server natuurlijk wel de DNS-servers van je ISP kunnen bereiken en niet geblokkeerd worden door bijvoorbeeeld een firewall!
Ja ok, het gaat om intern netwerk hierzo. Maar wat bedoel je precies met
"de DNS-server van je ISP de goede hostname terug geeft >:)" ??

Verwijderd

Oh jah...ook nog een leuke >:)
/etc/resolv.conf is sowieso toch wel world-readable he :?

/me heeft ooit uren z'n verstand zitten verkijken waarom nslookup's het niet deden voor bepaalde programma's |:( Dit terwijl de firewall niks blokte en /etc/resolv.conf qua inhoud ook gewoon goed was

Verwijderd

Topicstarter
hmmm moet ik ff kijken, maar anders zou ik toch ook niet kunnen pingen met bijv. www.tweakers.net :?

-rw-r--r-- 1 root wheel 52 Jun 11 19:21 resolv.conf

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 19:55 schreef avthart het volgende:

[..]

Ja ok, het gaat om intern netwerk hierzo. Maar wat bedoel je precies met
"de DNS-server van je ISP de goede hostname terug geeft >:)" ??
Dan verbindt je met een intern IP (van de client) op die server dus.
Gevolg is dat die machine (ftp/ssh-server) de hostnaam behorende bij dat interne IP(van de client) op gaat vragen.
Hij kijkt hier eerst voor in /etc/hosts. Als hij hem daar niet kan vinden dan gaat hij de DNS-servers in /etc/resolv.conf vragen naar de hostname.
Tja die DNS-servers kennen de hostnaam van jouw interne IP echt niet hoor >:)

Nogmaals: zeker weten dat de (interne) IP's van je clients en hun (goede) hostnamen in /etc/hosts staan?

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 19:59 schreef avthart het volgende:
hmmm moet ik ff kijken, maar anders zou ik toch ook niet kunnen pingen met bijv. www.tweakers.net :?

-rw-r--r-- 1 root wheel 52 Jun 11 19:21 resolv.conf
Hoeft niet natuurlijk.
Bij mij was de eigenaar van /etc/resolv.conf root. De groep waartoe het bestand hoorde was users (ofwel alle systeem gebruikers).
Tja neem daarbij een permissie van 640 en je hebt een probleem voor je progjes en niet voor je gebruikers!

Maar bij jou is het allemaal goed, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken :)

Verwijderd

Topicstarter
JA! zie hieronder ...

Server:
127.0.0.1 localhost
192.168.0.10 apsel.xs4all.nl
192.168.0.25 Nicky
192.168.0.1 Appie
192.168.0.6 lockdown

Clientbak:
Windows 2000 IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Appie
Primary DNS Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection 3:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Winbond W89C940 PCI Ethernet Adapter

Physical Address. . . . . . . . . : 48-54-E8-90-14-70
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.10
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 194.109.104.104
194.109.6.66

• hennink
Op woensdag 20 juni 2001 19:45 schreef avthart het volgende:

[..]

Hoe bedoel je DNS probleem? Ik heb 2 DNS server ingesteld in resolv.conf ...

Of bedoel je wat anders?
als beide DNS'en eruit liggen kan het dus lang duren voordat je proftpd reageert.
maar wacht nu maar tot zich dit weer voordoet.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 20:06 schreef hennink het volgende:

[..]

als beide DNS'en eruit liggen kan het dus lang duren voordat je proftpd reageert.
maar wacht nu maar tot zich dit weer voordoet.
Kan ik ook nog andere dns server erbij zetten dan?

Van andere ISP's?

Verwijderd

Vaaaaaggggggg!
Tja is inderdaad gewoon goed!

De load op die machine is toevallig toch niet heel erg hoog ofzo he?
Heb je verder al geprobeerd om dat debug-level omhoog te gooien en te kijken wat hij allemaal in z'n logfiles gooit.

Heb je een HUB of een SWITCH ?
Volgens mij een HUB aan je eerdere post te zien. Zorgt deze niet toevallig voor veel collisions? Dat zou natuurlijk ook de oorzaak kunnen zijn!

Verwijderd

Topicstarter
Nelske, ik heb ook al een vermoeden dat het aan mijn HUB kan liggen (interne hub trouwens, hub + netwerkkaart in 1) Hoe kan ik erachter komen dat het mijn hub is?

Debuglevel omhoog gooien ga ik nu doen ...
btw. ben nog tamelijk newbie kwa BSD, pas 1,5 week erop. Maar gaat wel lekker :))

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 20:07 schreef avthart het volgende:

[..]

Kan ik ook nog andere dns server erbij zetten dan?

Van andere ISP's?
Nee bij de meeste ISP's zijn de DNS-servers alleen toegankelijk voor door hun uitgegeven IP's, hoewel daar natuurlijk uitzonderingen op zijn. Vraag me niet welke DNS-servers want dat zou ik niet durven zeggen.

Je zou natuurlijk ook een interne DNS-server op kunnnen gaan zetten >:)
/me heeft dat ook gedaan

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 20:12 schreef nelske het volgende:

[..]

Nee bij de meeste ISP's zijn de DNS-servers alleen toegankelijk voor door hun uitgegeven IP's, hoewel daar natuurlijk uitzonderingen op zijn. Vraag me niet welke DNS-servers want dat zou ik niet durven zeggen.

Je zou natuurlijk ook een interne DNS-server op kunnnen gaan zetten >:)
/me heeft dat ook gedaan
wat zijn de voordelen dan van een interne DNS-server?
Anders moet ik die maar gaan installeren...

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 20:11 schreef avthart het volgende:
Nelske, ik heb ook al een vermoeden dat het aan mijn HUB kan liggen (interne hub trouwens, hub + netwerkkaart in 1) Hoe kan ik erachter komen dat het mijn hub is?

Debuglevel omhoog gooien ga ik nu doen ...
btw. ben nog tamelijk newbie kwa BSD, pas 1,5 week erop. Maar gaat wel lekker :))
Ik heb niet zo'n ervaring met interne HUB's maar ik vermoed dat daar wel eens je probleem zou kunnen liggen dan!

Kijk voor de zekerheid ook even na of je niet per ongeluk een netwerkkaartje op Full-Duplex gezet hebt; dat gaat namelijk niet lukken met een HUB.
Kijk verder eens na of het ene kaartje toevallig bijvoorbeeld niet 10 Mbit is en de andere 100 Mbit; dat wil ook nog wel eens leuke verassingen geven.

1,5 week zeg je :? Damn, dan ben je al een aardig eindje opgeschoten gok ik zo :)

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 20:16 schreef avthart het volgende:

[..]

wat zijn de voordelen dan van een interne DNS-server?
Anders moet ik die maar gaan installeren...
Is iets sneller en je kan leuk met je interne domeintje gaan spelen. Zou ik overigens niet doen, als ik jou was.
Tenzij je het leuk vindt om met dergelijke dingen te spelen, zoals ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, gaat wel flex! FreeBSD is ook echt chill, wat je er allemaal mee kan :)
Ik had ook geen linux kennis of wat dan ook, ja klein beetje unix (ls, mkdir, enz)
Wat hulp van een gozer die ik ken heeft ook wel geholpen als ik er niet uitkwam :))

HUB staat niet op FULL duplex...ik heb wel als ik ftp 712kb/s ... dus dat zit wel goed!
maargoed, mijn andere netwerkkaartjes zijn 10/100mbit?

logfiles he? die staan onder /var/log ? daar staat proftpd niet namelijk

als ik dit doe geeft ie:
>./proftpd -d 5 of 100 ipv 5 (5 is hoogste level volgens man)
apsel.xs4all.nl -
apsel.xs4all.nl - Config for APPiEs ProFTP Server:
apsel.xs4all.nl - /*
apsel.xs4all.nl - AllowOverwrite
apsel.xs4all.nl - Umask
apsel.xs4all.nl - RequireValidShell
apsel.xs4all.nl - DefaultServer
apsel.xs4all.nl - DefaultRoot
apsel.xs4all.nl - Umask
apsel.xs4all.nl - User
apsel.xs4all.nl - UserName
apsel.xs4all.nl - Group
apsel.xs4all.nl - GroupName
apsel.xs4all.nl - RequireValidShell

Verwijderd

Je zou even in je proftpd.conf moeten kijken waar de logfiles te vinden zijn.

Maar ik moet zeggen dat het echt netjes is, dat je al zover bent, als je slechts een klein beetje Unix/Linux ervaring hebt.

Hetgeen hij nu terug geeft zijn gewoon de verschillende config-opties die "aangezet" zijn in je configuratie bestand.

Tja en als die andere kaartjes echt verschillende snelheden hebben, dan zou daar je probleem ook wel eens kunnen liggen.
Ik weet niet of je toevallig nog andere kaartjes hebt liggen, of dat je bijvoorbeeld op die interne hub kan zien dat er collisions zijn, maar daar zou ik mijn aandacht in iedere geval op richten nou.
Zorg er ook voor dat je kabels goed zijn. Hang er densoods een cross-kabel tussen om te testen als je die een hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga wel ff kijken, wat het kan zijn. Maar ik heb nooit problemen gehad met 10/100mbit tegenover 10mbit kaart :)

Kabels zijn goed, denk ik :)
Anders zou ik toch helemaal geen verbinding hebben? En het is heel raar .... pfff

Maar collisions zijn hoe te zien?

En kan het ook zijn dat bepaalde processes bepaalde tijd innemen van je cpu zodat andere er last van hebben enzo ja hoe dat te zien?

Hmm, kan het ook zijn dat na lange tijd niks doen met server dat ie traag is? ftp inloggen heb ik het dan over?

Kan het ook aan firewall liggen? ipfrules?

Als je hierop nog fftjes wilt antwoorden, graag?

Alvast bedankt voor het helpen :)

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 20:32 schreef avthart het volgende:
Ok ik ga wel ff kijken, wat het kan zijn. Maar ik heb nooit problemen gehad met 10/100mbit tegenover 10mbit kaart :)
Het ligt dan ook niet zozeer aan die kaarten waarschijnlijk, maar eerder aan die HUB.
Kabels zijn goed, denk ik :)
Anders zou ik toch helemaal geen verbinding hebben? En het is heel raar .... pfff
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het kan goed zijn dat je wel gewoon verbinding hebt, maar dat de kabel wel degelijk slecht is. Hoewel ik het hier eerder in de combinatie HUB/netwerkkaarten zou gaan zoeken.
Maar collisions zijn hoe te zien?
Tja op een normale HUB zit gewoon een lampje (ledje) dat oplicht zodra er collisions zijn. Hoe dat bij zo'n intern geval is zou ik je helaas niet durven zeggen. Misschien zit er achterop zo'n lampje :?
En kan het ook zijn dat bepaalde processes bepaalde tijd innemen van je cpu zodat andere er last van hebben enzo ja hoe dat te zien?
Zou kunnen, maar het lijkt me van niet.
Je zou eens "top" kunnen intikken en anders "ps" gebruiken.
Hmm, kan het ook zijn dat na lange tijd niks doen met server dat ie traag is? ftp inloggen heb ik het dan over?
Als de daemon niet standalone zou draaien, maar via tcpwrappers dan zou dit zeer goed kunnen, aangezien de daemon pas opgestart wordt, wanneer er vraag naar is i.p.v. dat hij al draait.
Kan het ook aan firewall liggen? ipfrules?
Nee...Zo goed als uitgesloten. Het feit dat FTP het wel gewoon doet, betekent dat zowel de ftp-control(=21) als ftp-data(=20) in non-passive mode het goed doen. Neem daar nog bij, dat de goede informatie in /etc/hosts staan, waardoor een eventuele firewall-rule die DNS-lookups blokkeert sowieso voor je interne netwerk geen roet in het eten kan gooien.
Als je hierop nog fftjes wilt antwoorden, graag?
Alvast bedankt voor het helpen :)
Bij deze :)
En graag gedaan natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
Ok er zitten achterop lampjes, maar volgens mij zijn die alleen voor connectie, maar dat ga ik ff controleren zometeen.

Hmmm ok misschien is hub dus kut, zou kunnen. aangezien ie ook al niet wilde werken met isa-netwerkkaartje die ik had liggen (toen pci gehaald en werkte wel)

top:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
last pid:   800;  load averages:  0.00,  0.01,  0.00    up 0+04:48:58  20:43:43
37 processes:  1 running, 36 sleeping
CPU states:  0.4% user,  0.0% nice,  0.0% system,  0.0% interrupt, 99.6% idle
Mem: 13M Active, 5628K Inact, 5732K Wired, 3068K Cache, 6192K Buf, 708K Free
Swap: 68M Total, 4164K Used, 64M Free, 5% Inuse

PID USERNAME PRI NICE  SIZE    RES STATE    TIME   WCPU    CPU COMMAND
  274 root   2   0  2564K   948K select   1:36  0.00%  0.00% ppp
  275 root   0 -20  8208K   352K ugenrb   0:38  0.00%  0.00% pppoa2
  272 root   2 -20  8208K   344K sbwait   0:15  0.00%  0.00% pppoa2
  230 root   2   0  2488K   840K select   0:07  0.00%  0.00% sshd
  371 root   2   0  3804K   944K select   0:04  0.00%  0.00% perl
  585 nobody     2   0  5132K  2348K accept   0:02  0.00%  0.00% httpd
  198 root   2   0   924K   452K select   0:02  0.00%  0.00% syslogd
  617 root   2   0  2572K   960K select   0:01  0.00%  0.00% sshd
  309 root   2   0  4616K  1052K select   0:01  0.00%  0.00% httpd
  539 mysql 2   0 26088K  1608K poll     0:01  0.00%  0.00% mysqld
  329 nobody     2   0  5064K  2484K accept   0:01  0.00%  0.00% httpd
  797 root  28   0  1888K  1004K RUN    0:01  0.00%  0.00% top
  328 nobody     2   0  4984K  2364K accept   0:01  0.00%  0.00% httpd
  331 nobody     2   0  5084K  2384K accept   0:01  0.00%  0.00% httpd
  332 nobody     2   0  5032K  2448K accept   0:01  0.00%  0.00% httpd
  330 nobody     2   0  5128K  2516K accept   0:00  0.00%  0.00% httpd
  736 root  10   0  1036K   688K wait     0:00  0.00%  0.00% bash
  588 nobody     2   0  4868K  2264K accept   0:00  0.00%  0.00% httpd
  586 nobody     2   0  5088K  2380K accept   0:00  0.00%  0.00% httpd
  618 appie     10   0  1044K   588K wait     0:00  0.00%  0.00% bash
  587 nobody     2   0  4816K  2180K accept   0:00  0.00%  0.00% httpd
  226 root   2   0  2484K   932K select   0:00  0.00%  0.00% sendmail
  223 root  10   0   968K   480K nanslp   0:00  0.00%  0.00% cron
  186 root   2   0   472K   156K select   0:00  0.00%  0.00% routed
  232 root   2   0   896K   364K select   0:00  0.00%  0.00% usbd
  513 root  10   0   636K     0K wait     0:00  0.00%  0.00% sh
  221 root   2   0  1040K   376K select   0:00  0.00%  0.00% inetd
  377 root   3   0   936K   432K ttyin    0:00  0.00%  0.00% getty
  381 root   3   0   936K   476K ttyin    0:00  0.00%  0.00% getty
  375 root   3   0   936K   356K ttyin    0:00  0.00%  0.00% getty
  382 root   3   0   936K   480K ttyin    0:00  0.00%  0.00% getty
  378 root   3   0   936K   384K ttyin    0:00  0.00%  0.00% getty
  380 root   3   0   936K   372K ttyin    0:00  0.00%  0.00% getty
  379 root   3   0   936K   356K ttyin    0:00  0.00%  0.00% getty
  376 root   3   0   936K   356K ttyin    0:00  0.00%  0.00% getty
  202 daemon     2   0   924K   268K select   0:00  0.00%  0.00% portmap
   33 root  18   0   208K     0K pause    0:00  0.00%  0.00% adjkerntz

ps axa:
ps axa
  PID  TT  STAT TIME COMMAND
    0  ??  DLs    0:00.02  (swapper)
    1  ??  ILs    0:00.03 /sbin/init --
    2  ??  DL     0:00.72  (pagedaemon)
    3  ??  DL     0:00.00  (vmdaemon)
    4  ??  DL     0:00.17  (bufdaemon)
    5  ??  DL     0:00.89  (syncer)
   33  ??  Is     0:00.00 adjkerntz -i
  186  ??  Ss     0:00.14 routed -q
  198  ??  Ss     0:01.85 syslogd -s
  202  ??  Is     0:00.00 /usr/sbin/portmap
  221  ??  Is     0:00.03 inetd -wW
  223  ??  Is     0:00.17 /usr/sbin/cron
  226  ??  Ss     0:00.18 sendmail: accepting connections (sendmail)
  230  ??  Is     0:06.69 /usr/sbin/sshd
  232  ??  Ss     0:00.06 /usr/sbin/usbd
  274  ??  Ss     1:36.00 ppp -background adsl
  309  ??  Ss     0:01.35 /usr/local/sbin/httpd -DSSL
  328  ??  I    0:00.70 /usr/local/sbin/httpd -DSSL
  329  ??  I    0:00.92 /usr/local/sbin/httpd -DSSL
  330  ??  I    0:00.47 /usr/local/sbin/httpd -DSSL
  331  ??  I    0:00.66 /usr/local/sbin/httpd -DSSL
  332  ??  I    0:00.51 /usr/local/sbin/httpd -DSSL
  371  ??  Ss     0:03.92 /usr/bin/perl /usr/local/lib/webmin/miniserv.pl /usr/
  585  ??  I    0:02.04 /usr/local/sbin/httpd -DSSL
  586  ??  I    0:00.37 /usr/local/sbin/httpd -DSSL
  587  ??  I    0:00.18 /usr/local/sbin/httpd -DSSL
  588  ??  I    0:00.39 /usr/local/sbin/httpd -DSSL
  617  ??  S    0:01.68 sshd: appie@ttyp0 (sshd)
  618  p0  Is     0:00.26 -bash (bash)
  736  p0  S    0:00.40 su (bash)
  805  p0  R+     0:00.00 ps axa
  513  p1- I    0:00.04 /bin/sh /usr/local/bin/safe_mysqld --user=mysql
  539  p1- S    0:01.06 /usr/local/libexec/mysqld --basedir=/usr/local --data
  375  v0  Is+    0:00.02 /usr/libexec/getty Pc ttyv0
  376  v1  Is+    0:00.02 /usr/libexec/getty Pc ttyv1
  377  v2  Is+    0:00.02 /usr/libexec/getty Pc ttyv2
  378  v3  Is+    0:00.02 /usr/libexec/getty Pc ttyv3
  379  v4  Is+    0:00.02 /usr/libexec/getty Pc ttyv4
  380  v5  Is+    0:00.02 /usr/libexec/getty Pc ttyv5
  381  v6  Is+    0:00.02 /usr/libexec/getty Pc ttyv6
  382  v7  Is+    0:00.02 /usr/libexec/getty Pc ttyv7
  272 con- S<     0:14.75 ./pppoa2 -vpi 8 -vci 48
  275 con- S<     0:37.83 ./pppoa2 -vpi 8 -vci 48

Zie jij hier wat opvallends aan misschien dat niet goed zo zijn of dat eruit kan??

Thx!

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 20:50 schreef avthart een lap outtput
Eerst ff een klein tipje.
Als je de volgende keer zo'n output geeft zou je er dan a.u.b. de volgende tags omheen willen zetten:
[ code]

[ /code]
(Zonder spaties :) )

Dat zorgt er namelijk voor dat netjes alle tabs en spaties in de output behouden blijven.

Ik zie alleen dat inetd draait, die je misschien helemaal niet nodig hebt, omdat je zo te zien SSH en Proftpd al standalone draait. Maar goed het zou kunnen zijn dat je nog services hebt draaien via de superserver inetd.

Verder zie ik portmapper voor RPC draaien. Zet die a.u.b. zo snel mogelijk uit; Je gebruikt hem toch niet en het is nogal een security risico, om me zachtjes uit te drukken.

Qua load heeft hij het enorm rustig en qua geheugen/processor gebruik zie ik ook niks abnormaals.

Nee ik zou dat HUBje maar eens onderzoeken als ik jou was.

Verwijderd

Topicstarter
Inetd -wW zal ik is ff uitzetten...
RPC nog wat zal ik ook uitzetten...waar staat dat trouwens?

En ik zal ff mijn hub gaan controleren.

btw thx man!

ps. code zo goed :P

Verwijderd

Portmapper zal wel ergens in je runlevel-dir gestart worden /etc/rc.d/rc.<runlevel> of eventueel in /etc/rc.d/rc.local .
/me heeft alleen nog nooit met FreeBSD gewerkt, dus hij gaat het hier een beetje af laten weten ;)

[edit]
Code is zo helemaal goed :D
Tja ennuh graag gedaan, om maar in herhaling te vallen :)

Verwijderd

Topicstarter
hehe ... ik zoek het wel ff op! waarschijnlijk in /etc/rc.conf :))

anyway thx

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
oftopic

moet je portmap_enable="NO" in je /etc/rc.conf zetten.

Als je toch bezig bent, zou ik het aantal apache servers wat naar beneden brengen, 10 is een beetje overkill lijkt me

maxspareservers parameter in je httpd.conf

• Prozaq
en een }:O installeren :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 09:46 schreef Prozaq het volgende:
oftopic

moet je portmap_enable="NO" in je /etc/rc.conf zetten.

Als je toch bezig bent, zou ik het aantal apache servers wat naar beneden brengen, 10 is een beetje overkill lijkt me

maxspareservers parameter in je httpd.conf
Ok Prozaq, ik ga het wel ff veranderen.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Is dit probleem ondertussen verholpen..

Zo ja, hoe dan??

Ik zit nl. ook methetzelfde probleem.

De ene keer werkt alles zoals het zou moeten, terwijl de andere keer gaat alles zo traag als <***>..

En ik heb geen flauw benul waar het aan zou kunnen liggen:
* hosts staat goed (denk ik)
* resolv ook (denk ik)

Kan het probleem ook niet zodanig terughalen dat ik zeker weet dat het misgaat.. De ene keer wel - de andere keer niet..

Verwijderd

Denk ik? Of zeker weten ;)
Je moet het namelijk el zeker weten ;)
Staan in je /etc/resolv.conf de IP's van je DNS-servers? Staan in /etc/hosts de namen en (interne) IP's van de hosts in je (thuis) netwerkje?

Wat is de load op dat moment?
Draai je hem wel standalone en niet via inetd? (Dit zal met inloggen aardig wat sneller gaan namelijk)
Hoeveel processen draaien er op dat moment?

• Prozaq
kun je de computers vanuit je freebsd doos pingen die in je hosts bestand staan? en dan bedoel ik niet direct het ip pingen maar de hostnaam.

bv.
ping mijnwindowsmachine

als dit niet werkt omdat de hostnaam niet resolved is dus je hosts bestand niet goed

• HGM
  • Niet online

HGM

werkt allemaal..

Het vreemde is dus gewoon dat het de ene keer wel goed werkt en de andere keer niet..

Maar er draait alleen:
telnetd
httpd
msyqld
ftpd

Zit al achter een firewall, dus vandaar geen SSH ofiets. Load is op moment dat ik probeer in te loggen 0.

Zowel met ftp als met telnet heb ik deze problemen.. Maar ik neem toch aan dat het niet aan inetd zal liggen??

Verwijderd

En of het niet aan inetd zal kunnen liggen!!!

Als je daemons draait via inetd dan is het per definitie in het begin langzamer. Simpelweg omdat de daemon pas opgestart wordt zodra er een connectie plaatsvindt i.p.v. dat deze al lang opgestart was en meteen de connectie kon afhandelen.

Kijk je inetd.conf een proftpd.conf eens na of je hem standalone dan wel via inetd draait!

• HGM
  • Niet online

HGM

Op maandag 09 juli 2001 23:27 schreef nelske het volgende:
En of het niet aan inetd zal kunnen liggen!!!

Als je daemons draait via inetd dan is het per definitie in het begin langzamer. Simpelweg omdat de daemon pas opgestart wordt zodra er een connectie plaatsvindt i.p.v. dat deze al lang opgestart was en meteen de connectie kon afhandelen.

Kijk je inetd.conf een proftpd.conf eens na of je hem standalone dan wel via inetd draait!
ProFTPd wordt niet vanuit inetd aangeroepen. telnet wel.

Ik was vandaag om 9 uur begonnen, toen werktte alles zoals het zou moeten. Nu ben ik zojuist ff wat wezig drinken en kom terug en is alles ineens weer kei traag..

????

Verwijderd

Hmzz wazig.

Geeft "hdparm -Tt /dev/hdX" wel fantsoenlijke resultaten qua snelheid?

Ik zou zo eigenlijk niet durven zeggen waaraan het zou kunnen liggen. Heb je op het moment dat het langzaam ging nog nar de processen/load gekeken?

• HGM
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 10 juli 2001 17:23 schreef nelske het volgende:
Hmzz wazig.

Geeft "hdparm -Tt /dev/hdX" wel fantsoenlijke resultaten qua snelheid?

Ik zou zo eigenlijk niet durven zeggen waaraan het zou kunnen liggen. Heb je op het moment dat het langzaam ging nog nar de processen/load gekeken?
Ja, load was toen redelijk lagen <0.20

Ik heb sterk het idee dat ligt aan iets wat zich ergens anders in het netwerk voordoet.. PC die aanstaat ofzo, of die aangegaan is en weer uitgezet is..

Het probleem is dat ik dus gewoon niet een situatie kan nabootsen waarbij het zich zeker voordoet..

Verwijderd

Toevallig ook niet een hub in het netwerk zitten i.p.v. een switch net zoals in bovenstaande geval?

Dan mag je dus absoluut niet de NIC's op full-duplex zetten!!! Geeft enorm veel collisions met als gevolg ook enorme vertragingen ;)

• HGM
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 10 juli 2001 22:55 schreef nelske het volgende:
Toevallig ook niet een hub in het netwerk zitten i.p.v. een switch net zoals in bovenstaande geval?

Dan mag je dus absoluut niet de NIC's op full-duplex zetten!!! Geeft enorm veel collisions met als gevolg ook enorme vertragingen ;)
Nee helaas een coax netwerk

PS. hij doet t nu weer helemaal ok :)

Verwijderd

Hmmz das mooi dat hij het nou weer goed doet.
Dat netwerk is toch wel helemaal goed getermineerd he? Verder is de coaxkabel toch nog wel helemaal okee he?

Coax kan de bron van veel ellende zijn ;)

• HGM
  • Niet online

HGM

Op woensdag 11 juli 2001 16:21 schreef nelske het volgende:
Hmmz das mooi dat hij het nou weer goed doet.
Dat netwerk is toch wel helemaal goed getermineerd he? Verder is de coaxkabel toch nog wel helemaal okee he?

Coax kan de bron van veel ellende zijn ;)
Tja volgens mij wel, aangezien dr ook flink ge-internet wordt en ook file en printersharing werkt allemaal ok.

Tja ik snap dr ook helemaal niets meer van, maar het komt gelukkig niet zo supervaak voor :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem niet vaak meer, heel af en toe nog.

Maar ik heb nu gewoon samba geinstalleerd en dat werkt perfect!!

FTP van buiten mijn netwerk gaat ook goed, zonder probs.

Suc6 verder ermee.

• HGM
  • Niet online

HGM

* HGM heeft ook samba Maar wanneer het inloggen traag gaat, heeft dat ook direct gevolg voor samba inlog.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
misschien een lompe oplossing: installeer zelf een dnsserver op je server
Pagina: 1