Toon posts:

Is het type geheugen afhankelijk van de CPU?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het zal voor de meeste vast een simpele vraag zijn, maar ik krijg het onderstaande niet precies gevonden.

Het probleem
Ik heb een stichting toegezegd om mee te helpen met het maken van een filmpje. Hiervoor gebruik ik after effects en premiere pro. Prima om daar wat mee aan te hobbyen, echter viel het me op dat m'n pc het er al snel moeilijk mee had. Nu heb ik geen super pc (zie relevante specs hieronder) maar normaal voldoende om met wat geduld wat te editen. Ik ben eens gaan kijken waar het aan zou kunnen liggen en toen zeg ik dat Windows aangaf dat er maar 4gb geheugen beschikbaar was van de 8 die geïnstalleerd zit. Ik ben volgens Google niet de enige met dit probleem, maar tot nog toe werkt geen van de te vinden remedies.

Er is een ding wat me wel opvalt en dat is dat de bios aangeeft dat hij in "single channel mode" draait, wat gek is omdat ik ze netjes van het zelfde merk en type in de juiste sloten (DDR3_A1 en DDR3_B1) heb zitten. Daarom wil ik vandaag dan toch maar eens wat nieuw geheugen aanschaffen, want wellicht heb ik dit in het verleden wel fout gedaan.

Mijn vraag
Zijn er dingen waarmee ik rekening moet houden bij het kopen van nieuw geheugen. Specs lopen namelijk uiteen. Op sommige sites kom ik bijvoorbeeld tegen dat mijn CPU alleen ddr2 1060mhz en ddr3 1333mhz kan handelen, maar in sommige gevallen ook weer dat het niet uit maakt.

AsRock zegt: Supports DDR3 2000(OC)/1866*/1800*/1600*/1333/1066/800 non-ECC, un-buffered memory
Over de cpu wordt gezegd: Supported memory: DDR2-1066, DDR3-1333 (bron)

De specs
Windows 7 Ultimate 64bit
ASRock 870iCafe R2.0 (bios 1.7)
AMD Phenom II X4 965 Black
Corsair 2x4GB, DDR3, PC10666, CL9

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wordt er in de bios wél aangegeven dat er 8GB ram in je machine zit?

Omdat de bios aangeeft in single channel modus te draaien zou het zo maar kunnen dat één bankje 'onzichtbaar' blijft.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Probeer eens beide geheugen latjes afzonderlijk te testen, dus eerst met alleen de ene booten en daarna met alleen de andere RAM stick. Wellicht dat er eentje kaduk is?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
Ja nee dat is dus het vreemde aan de situatie. Hij geeft netjes aan dat er twee slots gevuld zijn met 4gb. Ook windows zelf zegt 8gb (4gb bruikbaar). Ik heb ook in msconfig gecheckt of "maximum memory" uit staat.

Verwijderd

Topicstarter
@stin00, dat is inderdaad een goede.

Nu wil ik voor de zekerheid al nieuwe modules mee nemen na het werk. Iemand ervaring met wat de beste types zijn voor mijn configuratie? Ik zat nu te denken aan bijvoorbeeld Kingston 2x4GB, DDR3, 1333MHz, CL9, HyperX Fury, maar als ik ook betere kan installeren dan heeft dat natuurlijk zeker wel m'n voorkeur.

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:45
Weet je heel zeker dat je de 64 bit versie van Windows hebt? Als het toch de 32 bit versie is, dan kun je niet meer dan 4GB gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
ebbz schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:42:
Weet je heel zeker dat je de 64 bit versie van Windows hebt? Als het toch de 32 bit versie is, dan kun je niet meer dan 4GB gebruiken.
Ja zeker, (helaas) 100% zekerheid wat betreft dat punt ;)

• ebbz
Misschien is het een boot setting, je kunt daar je memory limiteren:

Als je msconfig opstart. Dan tabje boot en onder "Advanced options". Staat daar een maximum memory gespecificeerd?

Verwijderd

Topicstarter
ebbz schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:12:
Misschien is het een boot setting, je kunt daar je memory limiteren:

Als je msconfig opstart. Dan tabje boot en onder "Advanced options". Staat daar een maximum memory gespecificeerd?
Ja helaas, die staat ook uitgevinkt

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist twee nieuwe geheugenmodules in de computer gedaan. Het probleem blijft zich voor doen. Daarnaast blijft hij in de bios opvallend in "single channel mode" staan.

Verwijderd

Je hebt wel allebei de modules in de blauwe, of allebei in de witte sloten zitten, en niet 1 in de blauwe en 1 in de witte?

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 13:21

Plato112

Da is toch nie normaal!

Niet toevallig 4 gig toegewezen als werkgeheugen voor de (geïntegreerde) videokaart?

Speed limits are like herpes.

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-01 16:07
CMOS reset al gedaan?
Je zou ook eens kunnen booten met een bootable Linux usb'tje om te zien of daar 4gb of 8gb wordt gerapporteerd. Dan zou je het deel software eventueel kunnen uitsluiten.
Er is ook nog een beta bios beschikbaar maar ik heb persoonlijk geen ervaring met beta dingen van Asrock.
Vaag probleem, ik blijf volgen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:19:
Je hebt wel allebei de modules in de blauwe, of allebei in de witte sloten zitten, en niet 1 in de blauwe en 1 in de witte?
Ja zeker, ze zitten op dit moment in DDR3_A1 en DDR3_B1 (blauw), maar ook wit haalt niks uit.
Plato112 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:24:
Niet toevallig 4 gig toegewezen als werkgeheugen voor de (geïntegreerde) videokaart?
Helaas, dit moederbord heeft alleen pci-e, dus er zit een videokaart ingeprikt
wilmardo schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:25:
CMOS reset al gedaan?
Je zou ook eens kunnen booten met een bootable Linux usb'tje om te zien of daar 4gb of 8gb wordt gerapporteerd. Dan zou je het deel software eventueel kunnen uitsluiten.
Er is ook nog een beta bios beschikbaar maar ik heb persoonlijk geen ervaring met beta dingen van Asrock.
Vaag probleem, ik blijf volgen :)
Goeie tip, dat ga ik meteen doen. Hopelijk geeft dat resultaat.

[update] de cmos resetten maakt geen verschil
[update 2] ook de beta-bios lijkt niks extra's te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2015 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even de andere twee modules in de nog vrije sloten gedaan en dan krijg ik 16gig waarvan wederom precies de helft beschikbaar. Ergens ben ik bijna van plan Windows 10 te installeren om te kijken of dat verschil maakt.

• ebbz
Het is het wel een goed plan om je OS uit te sluiten.

Je kan zoals wilmardo aangaf met een linux usb/dvd kijken of je in een ander OS wel je complete geheugen beschikbaar hebt.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Of een bootable usb stick met memtest86 maken.

Is zo gepiept. Hier kun je de installer downloaden en snel een bootable stickje maken.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op donderdag 24 december 2015 @ 21:24:
Of een bootable usb stick met memtest86 maken.

Is zo gepiept. Hier kun je de installer downloaden en snel een bootable stickje maken.
Ja die kwam ik ook ergens tegen en had ik uitgevoerd. Al moet ik eerlijk zeggen dat de resultaten me niks zeggen. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://fruitschaalmedia.nl/got/2015-12-28_102015.png
(Tijdens te test heb ik wel alle 4 de bussen gevuld, dus niet het mooiste balans)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heel raar, hij ziet wel alle 4 de modules maar beschikt maar over inderdaad de helft.. Slechts 8 GB.
Als Memtest 7:40uur goed draait dan is het geheugen zelf eigenlijk wel uitgesloten, er zouden na een paar uur al fouten moeten voordoen.

Ik begin toch het moederbord te verdenken, er kan eigenlijk geen andere boosdoener zijn..

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
ebbz schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:25:
Het is het wel een goed plan om je OS uit te sluiten.

Je kan zoals wilmardo aangaf met een linux usb/dvd kijken of je in een ander OS wel je complete geheugen beschikbaar hebt.
Oké, ik mag denk ik wel concluderen dat een reïnstall van Windows geen verandering met zich mee zal brengen. Althans, Ubuntu geeft ook aan dat hij slechts 7,8gb geheugen beschikbaar heeft terwijl er toch echt 16gb in zou moeten zitten.

Voor nu lijkt mijn best mogelijk optie dan toch om in de bios te gaan sleutelen.
[update]Zoals stin00 dus inderdaad ook al aangeeft

Afbeeldingslocatie: http://fruitschaalmedia.nl/got/20151228_102515.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2015 10:42 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-01 18:36
slot o heeft een 1600MHz
slot 1 niks
slot 2 heeft een 1333Mhz
slot 3 heeft een 1333Mhz

Dat gaat niet werken zo met 1 bank leeg, dan gaat hij naar single mode, en zo te zien werkt je ram op 1067Mhz in memtest86 en niet 1333 of 1600Mhz

Als je alle banken fysiek vol hebt, dan ligt het aan de verschillen in ram reepjes waardoor je bord het niet lekker verwerkt, kijk bij je bord specs (de qvl ram lijst, welke ram reepjes wel goed samen werken)

[ Voor 22% gewijzigd door Mel33 op 28-12-2015 10:46 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Verwijderd

Topicstarter
mell33 schreef op maandag 28 december 2015 @ 10:43:
slot o heeft een 1600MHz
slot 1 niks
slot 2 heeft een 1333Mhz
slot 3 heeft een 1333Mhz

dat gaat niet werken zo met 1 bank leeg, dan gaat hij naar single mode

als je alle banken fisiek vol hebt, dan ligt het aan de verschillen in ram reepjes waardoor je bord het niet lekker verwerkt
Slot 1 is in princiepen niet leeg maar heeft aan ander merk. er zit verder wel een ddr3 1600 kaartje in.
Als ik beide 1600 eruit haal, wat de oorspronkelijke configuratie was, dan blijft het mobo ook in single mode hangen met maar 4gb beschikbaar ipv de geïnstalleerde 8gb

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je maar 1 geheugenmodule plaatst, ziet het moederbord dan wel de volle capaciteit van die module?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Mel33
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 10:47:
[...]

Slot 1 is in princiepen niet leeg maar heeft aan ander merk. er zit verder wel een ddr3 1600 kaartje in.
Als ik beide 1600 eruit haal, wat de oorspronkelijke configuratie was, dan blijft het mobo ook in single mode hangen met maar 4gb beschikbaar ipv de geïnstalleerde 8gb
Test ze 1 voor 1 met memtest en let op de Mhz en aantal GigaBytes in memtest86
en zo te zien in memtest werkt je ram op 1067Mhz in memtest86 en niet 1333 of 1600Mhz

[ Voor 8% gewijzigd door Mel33 op 28-12-2015 10:59 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 14:04
Er komen twee dingen naar boven bij mij:

Memory Remap(ping), zou ergens in je bios moeten zitten en zou dit probleem exact verklaren.

en: Zouden je paren niet in slot 1 en 3 en in 2 en 4 moeten? (Of 0 en 2 en in 1 en 3).

Verwijderd

Topicstarter
marti-n schreef op maandag 28 december 2015 @ 11:09:
Er komen twee dingen naar boven bij mij:

Memory Remap(ping), zou ergens in je bios moeten zitten en zou dit probleem exact verklaren.

en: Zouden je paren niet in slot 1 en 3 en in 2 en 4 moeten? (Of 0 en 2 en in 1 en 3).
Remaping heb ik inderdaad ook al gezocht, maar nog niet gevonden. Wat betreft de slots, daar lijkt wellicht iets mis te gaan. Ik heb ze exact geïnstalleerd zoals in de handleiding wordt gevraagd.

Afbeeldingslocatie: http://fruitschaalmedia.nl/got/2015-12-28_112141.png

Zie hier de modules netjes in de witte slots zitten
Afbeeldingslocatie: http://fruitschaalmedia.nl/got/20151228_111407.jpg

Memtest geeft ze daar in tegen weer in slot 0 en 1, is dat raar of gewoon een tekstuele weergaven van memtest?
Afbeeldingslocatie: http://fruitschaalmedia.nl/got/20151228_110040.jpg

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 14:04
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 11:24:
[...]

Remaping heb ik inderdaad ook al gezocht, maar nog niet gevonden. Wat betreft de slots, daar lijkt wellicht iets mis te gaan. Ik heb ze exact geïnstalleerd zoals in de handleiding wordt gevraagd.

[afbeelding]

Zie hier de modules netjes in de witte slots zitten
[afbeelding]

Memtest geeft ze daar in tegen weer in slot 0 en 1, is dat raar of gewoon een tekstuele weergaven van memtest?
[afbeelding]
Ah, lijkt me dan een simpele weergave van Memtest inderdaad.

Wel raar dat memory remapping ontbreekt, want ik heb zelf exact hetzelfde gehad een tijd geleden en toen was het opgelost door dit aan te zetten. Helaas kan ik in de Manual van je moederbord ook echt helemaal niks hierover vinden.

• Mel33
En als je 1 reep doet? of ze eens in de blauwe zet?
heb je dan ook nog 4GB

Verwijderd

Topicstarter
mell33 schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:37:
heb je dan ook nog 4GB
Ga ik even proberen, zo terug.
Overigens als side-note, cpu-z geeft aan 8 gig te herkennen maa dan wel in single mode
Afbeeldingslocatie: http://fruitschaalmedia.nl/got/2015-12-28_123725.png

Verwijderd

Topicstarter
mell33 schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:37:
heb je dan ook nog 4GB
Een reep geeft netjes 4gig vrij
Afbeeldingslocatie: http://fruitschaalmedia.nl/got/20151228_124321.jpg

Beide in blauw geeft helaas geen verschil.

• Mel33
En ook allebei apart getest?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, beide geven ze 4 gig vrij.

• Mel33
hm dan is het je bord, (kijk eens in de qvl ram lijst of ze er tussen staan, op je mbord website)
en alle andere reepjes doen het ook apart getest?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
http://www.asrock.com/mb/AMD/870iCafe%20R2.0/?cat=Beta

beta biosje helpt misschien?

maf probleem, dat een prog zoals cpu-z het eens fout heeft zie ik wel vaker, maar in de bios enz is nieuw voor mij :)

Nukezone FTW

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je zou kunnen proberen of je moederbord 8GB ziet als je één module in de blauwe bank stopt en één module in de witte bank.

Geheugenmodules hebben een bepaalde interne architectuur en de meeste desktop-moederborden ondersteunen lang niet alle combinaties. Het best kan je even in het boekje van je moederbord speuren of daar nog bepaalde uitzonderingen genoemd worden op dat gebied.

Het antwoord op je oorspronkelijke vraag is dus dat het moederbord bepaalt of het al dan niet werkt. Een BIOS update zou dus kunnen helpen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Verwijderd

Topicstarter
mell33 schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:41:
hm dan is het je bord, (kijk eens in de qvl ram lijst of ze er tussen staan, op je mbord website)
en alle andere reepjes doen het ook apart getest?
Nee, dit exacte model staat niet in de lijst. Ook nooit geweten dat het zo spits kwam. Gezien de kortheid van deze (http://www.asrock.nl/mb/AMD/870iCafe%20R2.0/?cat=Memory) is het natuurlijk ook heel lastig om (nog) een exact type te vinden. Wat me overigens wel opvalt is dat de meeste test zijn gedaan met 4 reepjes. Wellicht is dat nog het proberen waard.

Iemand een idee of de cpu van invloed kan zijn op de support?
Powrskin schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:55:
http://www.asrock.com/mb/AMD/870iCafe%20R2.0/?cat=Beta

beta biosje helpt misschien?

maf probleem, dat een prog zoals cpu-z het eens fout heeft zie ik wel vaker, maar in de bios enz is nieuw voor mij :)
De laatste beta bios heb ik al geinstaleerd, maar dit maakte geen verschil. Daarna terug gezet naar de laatste stabiele versie (1.7)

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht een stomme vraag hé, maar als ik bios 1.7. heb geïnstalleerd dan zitten alle voorgaande updates daar automatisch in toch? of moet ik iedere update individueel uitvoeren vanaf 1.0?

• Mel33
De qvl is een lijst die garandeert dat de reepen werken op je bord, stabiel en op hun top van hun kunnen maar ook andere reepen kunnen gewoon op je bord. Er is wel degelijk een probleem met de sloten en ram herkenning in je bord.

• Mel33
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:27:
Wellicht een stomme vraag hé, maar als ik bios 1.7. heb geïnstalleerd dan zitten alle voorgaande updates daar automatisch in toch? of moet ik iedere update individueel uitvoeren vanaf 1.0?
ja de laatste bios is incluis alles voorgaande fixes.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Heb je al geprobeerd je CPU opnieuw te instaleren? Dan kan je gelijk controleren of je geen gebogen pinnetjes heb in je socket.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1