Verwijderd

Topicstarter
Na 5 jaar met plezier gefotografeerd te hebben met een spiegelreflex Canon 500D i.c.m. een sigma 18-200 (F3,5-6,3) heeft de lens het begeven. Ook ben ik niet geheel tevreden meer over de kwaliteit van de foto's en hierdoor ben ik nu aan het twijfelen om een nieuwe lens(en) of een hele nieuwe camera set aan te schaffen. Gezien de opkomst van de systeemcamera neem ik deze ook mee in mijn overweging.

Ik zoek een?
SysteemCamera/compactcamera

Wat is je budget?
1000 - 1200 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Mijn interesses zijn voornamelijk reizen, dieren, sport, landschap en heb dit tot nu toe goed kunnen afvangen met de 18-200 lens.
Met de brandpunt afstand 18-200 was ik redelijk tevreden, met de kwalteit minder. Zoomen mag zelf nog iets meer.

Wat heb je zelf al gevonden?

Systeemcamera: Sony Alpha 6000 + 16-50 lens + 55-210 lens
Nieuwe lenzen bovenop mijn 500d: Tamron 16-300 of twee losse lenzen

Welke vragen heb je hier nog over?

Destijds had ik voor de 18-200 gekozen i.v.m het niet hoeven meenemen van meerdere lenzen. Dit heb ik wel als voordeel ervaren, echter vraag ik me af of een systeem camera + extra lenzen ook een goed alternatief is. Zeker over het maken van sport/dieren foto's heb ik nog de twijfel of de bovengenoemde systeemcamera en 55-210 lens aan mijn wensen kan voldoen.

Wat past volgens jullie het beste bij mijn situatie, en hebben jullie nog alternatieven die mogelijk bij mij passen?

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik zou kiezen voor twee losse lenzen. De kwaliteit is een stuk beter dan één lens die zowel groothoek als behoorlijk tele is. Dat zijn compromissen die je zeker ziet aan foto's.

Wat je vervolgens kiest is natuurlijk aan jou. De Sony A6000 (let op, binnenkort waarchijnlijk een opvolger. Dus A6000 goedkoper, of de betere nieuwe) staat bekend om zijn goede autofocus. Kijk ook eens naar een leuke groothoeklens. Deze is wel prijzig voor de Sony moet ik zeggen.

Als je je 550D houdt, kun je ook kijken naar de EF-S 10-18mm en de EF70-300 met IS. Je zou de 18-55 ertussen kunnen gebruiken. De 17-55 f/2.8 is een mooie lens, maar gezien je gebruik zul je het grote diafragma wellicht minder benutten en dan heb je praktisch alleen een zware lens bij je.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Het 16-50 mm objectief van de kit is optisch en mechanisch behoorlijk slecht en zal zeer waarschijnlijk niet beter zijn dan je sigma. Het is dus de vraag of je dan met 2 losse objectieven erop vooruit gaat. De oude 18-55 was duidelijk beter maar die krijg je eigenlijk alleen nog maar 2e hands. De 55-210 is ook niet echt briljant van Sony. Alternatief kun je een 18-200 op de E-mount kiezen of iets heel anders zoals Olympus/ panasonic. Die Sony heeft heeft op papier meer megapixels, maar die verdwijnen dus door het "goede" objectief...
Qua bereik wordt dat echter wat lastiger om binnen budget iets leuks te kopen. Fuji kan ook, daar heb je een X-T10 met een 16-50 + 50-230 die met 1000,= binnen je budget past en waarschijnlijk wel duidelijk beter zal zijn dan de Sony-combinatie.

Verwijderd

Inderdaad de Sony blinkt niet uit met zijn objectieven. Voor de 2 niet welke je nu als optie hebt. De 18-200mm opties zijn ook niet geweldig plus ook redelijk duur.

Een pricewatch: Fujifilm X-T10 + XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS Zilver + pricewatch: Fujifilm Fujinon XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS Zwart lijkt mij een betere optie. Deze past net niet in je budget maar met een aanbieding of cashback kun je nog wel onder de €1200,- uitkomen.

Of anders inderdaad deze set welke binnen budget valt: pricewatch: Fujifilm Fujifilm X-T10 + XC 16-50mm f/3.5-5.6 + XC 50-230mm f/4....

Verwijderd

Zelfs had ik de A6000, een zeer goede systeem camera maar de kitlens is maar middelmatig. Daar ik het gedoe met lenzen beu ben (oud worden zeker :-) ), heb hem verkocht en een Panasonic FZ1000 aangeschaft. Uitstekende high end bridge. 16x Leica zoomlens (25-400mm eq. F2.8-F4), zeer snelle AF, kantelbaar scherm, uitstekende EVF, enz. De ideale allround camera.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Op een van de vragen van de topic-starter terug te komen: verschillende objectieven tov een superzoom kan ook voordelen hebben. In de praktijk zul je niet alles nodig hebben wat er "in je objectief zit" en met een mooie 18/55 of 16/50 kun je heel goed uit de voeten. Het diafragma is soms ook nog eens wat beter, net als de optische prestaties (nou ja, dat Sony ding is een redelijk droevige uitzondering). Daarnaast is het ook een stukje compacter maar wel met de consequentie dat je minimaal een objectief extra moet meeslepen als je bijvoorbeeld tele wilt.

Een bridge is inderdaad een alternatief waarbij de genoemde Panasonic een hele mooie optie is. De RX10 (2) van Sony is natuurlijk wel een alternatief en optisch waarschijnlijk beter dan een systeemcamera van dat merk met de matige objectieven. Er valt bij een bridgecamera natuurlijk niets meer te kiezen wat het objectief betreft, maar dat kan natuurlijk meer dan voldoende zijn als je niet van plan bent door te groeien in je equipment.
Een dergelijke bridge is natuurlijk niet meer een "compact" camera, maar dat is een systeemcamera natuurlijk ook niet echt meer...

Meer en/of verschillende objectieven op je Canon kan natuurlijk ook maar komt je mobiliteit natuurlijk niet ten goede qua gewicht en afmetingen.

De genoemde 18-55 van Fuji is natuurlijk wel een toppertje, maar dan rek je je budget misschien net teveel op.

Keuzes, keuzes, keuzes en het jaar is nog geeneens goed begonnen ;).

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb er alsnog voor gekozen om te investeren in een lens voor op mijn Canon 500D. Het is de Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 geworden.

Hiermee kan ik sport/dieren/vliegtuigen mee fotograferen.

Waarschijnlijk ga ik voor de breedbeeld / vakanties / huis tuin en keuken kiekjes de compactcamera RX100M3 erbij aanschaffen.

Lijkt jullie dit een goed idee, of hebben jullie nog een tip voor een goede all-round lens voor erbij op een Canon APS-C camera. (bijvoorbeeld de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro "C" OS HSM Canon) ?
Pagina: 1