Processor/Mobo vervanging

Pagina: 1
Acties:

• Brodo
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik moet mijn moederbord upgraden i.v.m. aanschaf nieuwe speakerset (huidige heeft geen surround output), kan net zo goed gelijk de processor meenemen aangezien ik toch al geld aan het uitgeven ben.

Systeem
G3258 (4.5ghz, kreeg het hoger niet stabiel, moest er belachelijke voltage increases tegenaan gooien voor extreem kleine performance boosts).
Asus H81M-E
R9 280X
8GB 1600mhz(cas9) RAM (1.65V)
HX-850W
Mugen 2 rev. B cpu cooler (push&pull config).
Cosmos S case(geen window dus zal me een worst wezen of er een micro of E-atx mobo in komt te zitten).

Gebruik
3 monitors(2 1920x1080, 1 1680x1050) (23",47,", 21")
(dus geen multi monitor gaming o.i.d.).

Qua games: Arma/CSGO/RB6
Photoshop

Resultaat zelf onderzoek

Ik heb de volgende CPU's over:

I5-4460
I5-6400
I5-6500

Met de processors zit ik nu met het probleem dat het performance verschil(volgens mij) echt minimaal is (het kosten verschil is 30 euro, als ik voor 30 euro minder 1.5 fps minder krijg/5 seconden langer moet wachten met dingen converteren; prima wat mij betreft).

In mijn huidige build zit nog een DDR3-1600(cas9) setje wat als ik me niet vergis prima te gebruiken is i.c.m. de 4460).

Als ik daarintegen een van de skylakes aan zou schaffen kost het me i.i.g. al 50 euro extra puur omdat ik nieuw RAM geheugen zal moeten kopen: DDR4 (2400mhz, cas 16).

Ik neig nu dus heel erg naar de 4460 aangezien dit me slechts ~250 euro kost i.t.t. tot een van de skylakes waarbij ik al snel richting minimaal 300 ga:

Moederborden

I5-4460:
pricewatch: ASRock B85M Pro4

Leek me de beste keuze aangezien er zo goed als niet overgeclocked kan worden met de 4460, er maar 2 HDD's en 1 SSD aangesloten zullen worden en ik verder geen sli/crossfire behoeftes voorzie in de toekomst (R9 280X, alleen bij desktop use(licht gebruik) worden alle 3 de monitoren tegelijk gebruikt(youtube/word/pdf reader o.i.d.).

Als laatste; overclocken heb ik absoluut geen problemen mee, als iemand een processor kent die goedkoper is en gemakkelijk naar het niveau van een 4460 te tillen is hoor ik dit ook graag >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Brodo op 22-12-2015 23:49 ]

Verwijderd

Vergeet je windows licentie niet. Als je nu een OEM versie gebruikt moet je daar ook een andere voor hebben. Licenties zijn verbonden aan het moederbord.
Je kunt ook overwegen een PCIe geluidskaartje in het onderste PCIe slot te prikken. pricewatch: Asus Xonar DSX

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:22
Volgens de site van Asus: http://www.asus.com/Motherboards/H81ME/specifications/ heeft dat bordje gewoon 3 aansluitingen, om in totaal 7.1 surround geluid aan te sturen. Heb je andere aansluitingen nodig dan?

Ik zou me niet zo druk maken over de licentie. Als hij het niet zou doen, dan kun je Microsoft bellen en meestal resetten ze het aantal wijzigingen weer en kun je weer gewoon activeren.

De licentie is officieel aan een bepaalde configuratie gehangen, maar als je moederbord kapt gaat, kun je die vervangen en dan re-activeren ze hem alsnog.

• Brodo
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:26:
Vergeet je windows licentie niet. Als je nu een OEM versie gebruikt moet je daar ook een andere voor hebben. Licenties zijn verbonden aan het moederbord.
Je kunt ook overwegen een PCIe geluidskaartje in het onderste PCIe slot te prikken. pricewatch: Asus Xonar DSX
Heb een losse windows versie, heb al eerder mijn moederbord/cpu moeten vervangen; heb er toen geen problemen mee gehad.

Een geluidskaartje heb ik ook overwogen; ik zag dat je echter al heel erg snel aan de 50 euro minimaal zit, kan dan wat mij betreft net zo goed een moederbord kopen van die 50 euro en 200 in een nieuwe processor steken, leek me een efficiëntere besteding van geld :)
White Feather schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:48:
Volgens de site van Asus: http://www.asus.com/Motherboards/H81ME/specifications/ heeft dat bordje gewoon 3 aansluitingen, om in totaal 7.1 surround geluid aan te sturen. Heb je andere aansluitingen nodig dan?

Ik zou me niet zo druk maken over de licentie. Als hij het niet zou doen, dan kun je Microsoft bellen en meestal resetten ze het aantal wijzigingen weer en kun je weer gewoon activeren.

De licentie is officieel aan een bepaalde configuratie gehangen, maar als je moederbord kapt gaat, kun je die vervangen en dan re-activeren ze hem alsnog.
Ik heb zover ik kan zien slechts 1 audio uitgang aan de achtergang, genoeg om stereo output te regelen maar niet voldoende voor 5.1 surround;
(Z906 setje, geen HDMI input)
Afbeeldingslocatie: http://ep.yimg.com/ay/directron/asus-h81m-e-lga1150-uatx-motherboard-intel-h81-chipset-supports-intel-4th-generation-core-i7-i5-i3-haswell-cpus-dual-ddr3-1600-gigabit-lan-sata-iii-usb-3-0-8ch-hd-audio-dvi-5.gif

[ Voor 38% gewijzigd door Brodo op 23-12-2015 09:10 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:22
Die rechter 3 kun je dus combineren tot 5.1 en in combinatie met een interne aansluiting tot 7.1.

http://dlcdnet.asus.com/p...M-A/E8599_H81M-Series.pdf

En dan bij 1-13.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Je kunt tegenwoordig ook uitstekende USB geluidskaarten kopen. Als het je alleen om het geluid te doen is is dat wellicht een betere optie.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Brodo
  • Niet online
@White Feather

Bedankt!
Net geprobeerd, werkte eerst niet, nieuwe drivers geinstalleerd en het gaat prima nu, zal het zo even proberen met wat .wav/.flac files en een horror game o.i.d., hopen dat de kwaliteit van het geluid ook goed genoeg is :)

Moet wel zeggen dat ik stomverbaasd was dat je blijkbaar de mic in e.d. ports kan gebruiken om surround op aan te sluiten :+
@R1k
Ik zal even kijken of ik iets goeds ertussen vind onder de 40 euro, erboven heeft geen zin aangezien ik dan liever een complete cpu/moederbord revamp doe.

[ Voor 13% gewijzigd door Brodo op 24-12-2015 00:44 ]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-02 20:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

http://tweakers.net/categ...oykxO9U2sULIygfMy85SsDGoB

Knock yourself out :)

(PS: Zelf zou ik verwachten dat (sommige?) USB geluidskaarten een vertraginghebben dus voor gaming een no-no zijn maar dat zou je even moeten uitzoeken of dat echt zo is)

[ Voor 39% gewijzigd door MrMonkE op 24-12-2015 00:49 . Reden: terminologie ]

★ What does that mean? ★

• Brodo
  • Niet online
MrMonkE schreef op donderdag 24 december 2015 @ 00:47:
http://tweakers.net/categ...oykxO9U2sULIygfMy85SsDGoB

Knock yourself out :)

(PS: Zelf zou ik verwachten dat (sommige?) USB geluidskaarten een vertraginghebben dus voor gaming een no-no zijn maar dat zou je even moeten uitzoeken of dat echt zo is)
Ik zal in het weekend verder kijken of ik nog dingen over het hoofd heb gezien(begint laat te worden), maar wellicht is het een betere optie om gewoon het moederbord te upgraden naar iets met een optische output om zodoende de DAC van de speakers zelf het werk te laten doen.

Iig bedankt voor de input, heeft me waarschijnlijk 250/300 euro bespaard(op korte termijn iig :*) )
Pagina: 1