Bootable USB met Linux distro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techrvw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-09 15:24

Techrvw

https://techrvw.com/ | TikTok

Topicstarter
Goedenavond!

Zelf heb ik net een bootable USB gemaakt met Ubuntu erop, werkt opzich prima. Kan bestandjes opslaan en na het opstarten staat het er nog steeds op. Alleen duurt het opstarten GIGANTISCH lang!

Welke OS raden jullie aan om als bootable gebruiken? Ubuntu heb ik gekozen omdat hij er prima uit ziet. Erg netjes en als hij eindelijk draait werkt hij snel. Alleen het opstarten duurt echt 30 minuten.. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Is Kali linux eentje die snel opstart? Is er een soort gelijke OS als Ubuntu maar eentje die dan sneller opstart?

Hopelijk hebben jullie nog een paar mooie Linux distro's voor mij :)

Fijne avond!

Roboafca

https://techrvw.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
Snelle USB stick gebruiken kan al helpen, knoppix boot bij mij nog altijd vrij vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:44

Cyphax

Moderator LNX
Wil je alleen booten vanaf USB, of ook installeren op HD vanaf USB? Ik heb altijd wel goede ervaringen gehad met Slax.
Je kunt ook overwegen om op zoek te gaan naar een snellere USB-stick, want een half uur is wel een beetje gortig. Is het USB2 of heb je ook USB3?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Op een moderne laptop start Ubuntu van een moderne USB-stick razendsnel op, zeg een halve minuut in mijn ervaring. Ik zou het probleem dus ergens anders zoeken dan het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
USB sticks zijn langzaam, dus het OS wat je er op zet en opstart gaat ook langzaam zijn. Zoek een snellere USB stick, of gebruik iets anders (bijvoorbeeld een OS waar veel minder opstart wordt zoals een een minimaal text-based console en weinig automatische tools zoals GRML).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techrvw

Techrvw

Topicstarter
USB stick is een USB 3.0 alleen heb ik een USB 2.0 poort op mijn laptop.
Ik zou hem het liefst willen laten draaien op die stick, hij hoeft hem niet te installeren op de HD. Als ik hem inplug en start vanaf de USB dat hij de linux draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wellicht een probleem met de alignment met de partitie van 't e.e.a. op de USB-stick o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techrvw

Techrvw

Topicstarter
Cyphax schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:48:
Ik heb altijd wel goede ervaringen gehad met Slax.
Ik heb Slax even gebruikt en hij werkt vele male sneller als Ubuntu :) Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er is natuurlijk een verschil tussen een SSD van $75 en een Hema USB-stick van vijf euro... Als ik het over USB sticks heb bedoel ik natuurlijk die dingen met een mediocre Phision controller en een enkele NAND chip op een PCB die meer op WC-papier lijkt dan FR4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
johnkeates schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:21:
[...]

Er is natuurlijk een verschil tussen een SSD van $75 en een Hema USB-stick van vijf euro... Als ik het over USB sticks heb bedoel ik natuurlijk die dingen met een mediocre Phision controller en een enkele NAND chip op een PCB die meer op WC-papier lijkt dan FR4.
Dat begrijp ik wel, maar dat is juist een uitgesproken kans om het oude stigma van "USB-sticks zijn traag" te doorbreken door te wijzen op de mogelijkheden vandaag de dag. :)
En het mooiste is, die snellere sticks zijn nieteens per se zoveel duurder dan de sticks van de Hema. Erg de moeite waard! In een test van Tom's Hardware komt de Sandisk Extreme 64GB er als beste uit. Maar wat kost ie? pricewatch: Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 64GB Zwart
Als je niet zoveel ruimte nodig hebt op je stick, dan is de 32GB-variant een kleine 25 euro.
In dit geval gaat het dan om een machine met USB2, maar op het moment dat je een keer een nieuwe koopt, met USB3, dan heb je wel lol met je USB-sticks. ;)
Roboafca schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:52:
[...]

Ik heb Slax even gebruikt en hij werkt vele male sneller als Ubuntu :) Bedankt voor de tip!
Slax is gebouwd om live te draaien, vanaf CD/DVD of USB. Je kan het ook niet zomaar op je HD installeren, eigenlijk jammer want het is een mooi pakket. Maar bij Ubuntu is de live mode iets meer voor erbij en is het er volgens mij niet voor geoptimaliseerd. Denk dat je daar een groot deel van het verschil ziet. Maargoed, je kunt via packages ook makkelijk software toevoegen aan Slax, en ik dacht ook wel persistent, da's wel makkelijk allemaal. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 23-12-2015 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wat zijn de PC specs.?
Je kunt sowieso door op pijltje links of rechts te 'toggelen', zien waardoor de boot zo lang duurt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Alleen de pijltjes doen het niet, je kan met ctrl+alt+F1 t/m F12 wisselen van TTY. Met alt+pijltje links/rechts kan je wel schakelen, tenzij er geen terminal aanwezig is, dan skip je de betreffende TTY. Krijg je X te zien, dan kan je niet meer schakelen met alt+pijltje. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:33:
Alleen de pijltjes doen het niet, je kan met ctrl+alt+F1 t/m F12 wisselen van TTY. Met alt+pijltje links/rechts kan je wel schakelen, tenzij er geen terminal aanwezig is, dan skip je de betreffende TTY. Krijg je X te zien, dan kan je niet meer schakelen met alt+pijltje. ;)
Ik bedoel tijdens het booten? :9
Zodra je Plymouth animatie ziet, dan links of rechts op pijltje drukken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Plymouth is een gedrocht IMO. En die sluit je met ESC, waarna het dus naar text mode gaat. Dat een pijltjes toets iets doet is meer toeval. Je kan er iig zonder andere toets niet van TTY wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:46:
Plymouth is een gedrocht IMO. En die sluit je met ESC, waarna het dus naar text mode gaat. Dat een pijltjes toets iets doet is meer toeval. Je kan er iig zonder andere toets niet van TTY wisselen.
Je wisselt volgensmij niet van TTY, je laat simpelweg de boot-text zien (binnen dezelfde TTY).

En ja.. Plymouth is buggy, genoeg boot issues gezien door deze toevoeging. :S
Beter geen splash-screen, wel jammer, maar er is op dit moment gewoon niks beter. :/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:07:
[...]

Je wisselt volgensmij niet van TTY, je laat simpelweg de boot-text zien (binnen dezelfde TTY).
Dat krijg je dus met ESC. ;) Of spatie, of wat er nog meer is opgegeven om dat scherm te sluiten.

Pagina: 1