Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajero
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-11-2023
Ik heb deze nas, daarnaast een iMac. Ik kan de nas benaderen, zie alle bestanden, maar kan niet alles kopiëren. Hij blijft zeggen dat ik daar niet genoeg rechten voor heb.

Ben admin, verder geen users, dus ik snap t niet. Daarnaast zie ik sommige bestanden staan maar ik als ze probeer te openen zegt hij dat t bestand niet bestaat. Heb tevens geprobeerd met FileZilla.

Wie o wie kan mij helpen? Het gaat om voor mij dierbare foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24

lier

MikroTik nerd

Met welke user ben je (via Finder?) verbonden met de NAS?
Hoe staan de rechten op de files (op de NAS)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajero
Hi Lier,

Zal uiteen zetten wat ik tot op heden gedaan heb:
Heb de keychain access list leeggemaakt met alles van de NAS zodat ik zeker weet dat hier geen oude inlog gegevens meer instaan.
Hij verbindt in Finder automatisch met Guest, ik disconnect en connect als admin. Kom vervolgens gewoon op m'n NAS
Als ik vervolgens via Chrome inlog op m'n NAS (en daarmee dus weet dat mn inlog gegevens juist zijn ;-), zijn er geen users aangemaakt en is er 1 shared folder en rechten staan op read/write.

Heb, omdat dit niet werkte, een user aangemaakt en deze alle rechten gegeven op die share, werkte ook niet als ik als die user inlog. Kortom, ik weet t niet meer :-(.

Melding die ik overigens krijg als ik zaken probeer te kopieren, let wel, dat is dus niet bij alles maar een gedeelte van de files:

The operation can't be completed because you don't have permission to access some of the items..

Nog een laatste toevoeging, en dat is vreemd, als ik de rechten bekijk (rechts klikken op NAS-logo en 'Get Info', dan staat er bij 'Sharing & Permissions' : You have custom access. Lijkt me onvoldoende (geen admin rechten volgens mij) maar als ik op het drop down menu-tje druk, dan kan ik die rechten aar niet aanpassen. Het lijkt wel of hij de admin rechten niet overneemt?

Hoop hiermee je vraag wat verduidelijkt te hebben?

[ Voor 30% gewijzigd door Kajero op 23-12-2015 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24

lier

MikroTik nerd

Misschien een optie:

- Maak een nieuw account aan (ik weet dat je dit al een keer gedaan hebt...)
- Zorg dat dit account rechten krijgt op de map en submappen (ken de GUI van de NAS niet, waarschijnlijk moet je dit "gecascadeerd" instellen
- Maak verbinding vanuit Finder met dit nieuwe account

Is er een mogelijkheid om te SSH-en/telnet-en naar de NAS?
Dan kan je gewoon via een cli de rechten bekijken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Kajero
Hi Lier,

Ik vrees dat mijn antwoord jou doet vermoeden dat ik veel IT kennis heb hahah, maar dat is niet zo (althans matig), het stuk van de user aanmaken snap ik, de mappen los van elkaar rechten toekennen zou ik dan 1 voor 1 doen voor dezelfde user. Vervolgens met die user verbinding maken lukt ook.

Het SSH- en tel-net stuk gaat boven mijn pet, alsmede de cli rechten....

Waardeer je hulp!