iMac HD benaderen/veilig stellen met Linux distributie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 17:28
De vriend van een vriendin van mij bezit een iMac uit 2009/2010. Deze wil nog wel opstarten, maar sommige bestanden zijn dan wel zichtbaar, maar niet goed te openen. Er is nu geopperd de iMac op te starten met een CD/USB-stick waar Linux op staat. Er is helaas geen originele CD met OSX aanwezig. Hier moet ook een oplossing voor komen want na de herstelactie op de bestanden moet OSX opnieuw geïnstalleerd worden. Ik heb de volgende vragen:

- met welke Linux distributie kun je dit het beste doen?
- wat is beter; opstarten van een CD of opstarten vanaf een USB-stick?
- hoe maak ik een bootable CD met OSX, nodig voor de installatie van OSX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Als de Mac wel opstart maar de bestanden nu al niet meer te openen zijn zou ik ze als verloren beschouwen. Linux gaat hier weinig verandering in brengen. Is geen redmiddel voor een nog functionerend bestandssysteem. Als het systeem niet eens meer opstart is het een optie als een "last resort".

Voor OS X moet je een officiële kopie van de app store hebben. Tot en met Snow Leopard was dit vanaf DVD te bestellen maar vanaf Lion wordt een USB aangeraden. Als je bijvoorbeeld El Capitan wilt installeren, (10.11.x) dan kan dat m.b.v. deze pagina:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een willekeurige recente (64 bit) Ubuntu release zou moeten werken.
http://www.ubuntu.com/download/desktop

Bootable cd/dvd het makkelijkst een usbstick is wat vlotter.
OSX gedraagt zich niet zo netjes als het filesysteem beschadigd is.
De harddisk in een externe behuizing stoppen en aan linux pc hangen zou ook kunnen als de schijf makkelijk verwijderbaar zou zijn maar bij een iMac klinkt dat als moeizaam.

[ Voor 15% gewijzigd door bouwfraude op 28-12-2015 17:54 ]