Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:29:
En zijn de kabeltjes die bij een videokaart komen ook niet degelijk dan? Denk je dat die ook niet een bepaalde test krijgen voordat ze in een doos worden gestopt? Een fabrikant is aansprakelijk, zeker in de US als blijkt dat die verlengstukjes niet deugen en brand veroorzaken.
Ik heb ze niet bij mijn R9 290 gekregen als ik het mij goed herinner. Van die ik wel in mijn handen heb gehad weet ik dat de aansluiting er veel beter uitzag dan ik gezien heb op de hier geplaatste links, ook voelden de kabels vrij dik aan.
de goedkope Ebay molex naar SATA kabels die ik in mijn handen heb gehad hadden nauwelijks kabels, flinterdun, waardeloze kwaliteit Molex connector. Er zit zeker wel kwaliteitsverschil in.
Nogmaals.. ik denk dat het met een kaartje met 200W TDP (Max) het wel los zal lopen. Er wordt stroom verdeeld over 2 PCI-E stekkers, en in dit geval 2x molex stekkers. Dat is maximaal 100W waarvan 50W per 12V stekker belastbaar zal zijn.
Heel leuk, maar bij zo'n kabel kan, zoals ik aangaf, heel veel fout gaan, hoeveel de kaart dan trekt is dan wel je laatste probleem.
Voor de PC van m'n broer hebben we ook met een verloopje gewerkt, gewoon een 1x molex naar 1x PCI-E 6 pins. Jaren uitstekend gewerkt omdat ik weet de kaart verbruikt toch nooit meer dan x aantal watts en dat wordt verdeeld over meerdere stekkers.
N=1. Ik ken ook kettingrokende opa's die 100+ zijn geworden, en mijn buurvrouw heeft geen dag van haar pensioen kunnen genieten omdat ze longkanker kreeg, zonder ooit een sigaret gerookt te hebben, met asbest gewerkt te hebben of in de mijnbouw gezeten te hebben. Geluk en pech bestaan.
Nogmaals; 12A is de specificatie van zulke draden. En vaak zit het er zelfs nog wat bovenop ook. Zo'n verloopje is niet bedoeld om daar hoge stromen doorheen te jagen, met een brakke aansluiting ertussenin wordt de weerstand alleen maar groter waardoor de kans op smelten toe kan nemen.
Nogmaals, specificaties zijn alleen wat waard als men er ook aandacht aan besteed. Kijkend naar wat voor kabel-vermicelli die Chinezen voor dit soort dingen gebruiken, weet ik wel zeker dat die specificaties gewoon genegeerd worden.
Ik heb vaker harde schijven spontaan in brand zien vliegen (Datarecovery) dan dat een PCI-express stekker in brand is gevlogen, of een Y molex verbinding ofzo. Als je het gewoon goed doet, niet half werk en niet alles op 1 lijn aansluit, dan is de kans nihil.
Nihil? Betwijfel het, hoe goedkoper het kabeltje, hoe groter de kans op problemen. dual molex gebruiken maakt de problemen wat kleiner, maar het is en blijft verre van perfect.
Rrob schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:28:
[...]
Dat is een aanname, de kans is reeel dat die 'goedkope no name kabel' uit dezelfde fabriek komt als die dure merkkabel en exact even veilig is. Laat je niet gek maken door belachelijke prijzen die A merken vragen voor kabels etc.
Is geen aanname, heb genoeg met goedkope kabels van Ebay gewerkt om te weten dat er weldegelijk verschil zit tussen een no-name 2 euro kabeltje en een echte van 10 euro. Dikkere kabels, betere connectors die veel makkelijk aan te sluiten zijn, pinnen die je niet zomaar uit de connector trekt/duwt etc.
Natuurlijk, die Club3D ziet er ook goedkoop uit, maar de molex-PCI die ik bij eerdere videokaarten kreeg zien er toch een stuk veiliger uit dan dat ding.
Punt is en blijft dat de molexconnector simpelweg niet geschikt is voor dit gebruik.
People as things, that’s where it starts.