Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-03-2017
Hallo tweaker,

ik ben mijn 2e PCI-E kabel kwijt, poef foetsie, nu is dan mijn vraag.

ik heb deze nodig.

kan ik miss niet 1 van hier halen? ik zou niet weten wat goed zou passen

het is iig een 6 pins die in de voeding gaat.

ik vond ook nog zoiets maarja dat kost dan incl. verzenden en alles alweer 23eu. geen idee of zoiets uberhaubt zou werken oid.

de voeding betreft een Corsair HX520, miss heeft iemand er eentje over? O-)

heb heel wat shops gebeld en die hadden niks.

so, any ideas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probeer het anders hier eens : modDIY

Hoewel het plaatje niet klopt met de aansluiting die jij nodig hebt aan de voedingskant, hebben hun waarschijnlijk wel een geschikte kabel voor je. (Even mailen dus :)).

Hoewel een molex -> PCI-E converter ook zal werken, zou ik persoonlijk toch de voorkeur geven aan een "echte" kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
Ik zal deze maar voor in de tussentijd aanschaffen (ik heb totaal geen geduld ben al pissig op mezelf dat ik dat ding vast weg gegooid heb oid)

heb bij corsair een ticket aangemaakt en heb bij een webshop een vraag naar een orginele kabel gedaan.

is dit veilig, zo'n verloop stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Even Corsair mailen, gerede kans dat ze je (gratis) een nieuw exemplaar sturen. Adapter kabels zijn 9/10 keer ruk en kunnen smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

is dit veilig, zo'n verloop stuk?
Zijn ruk lees ik net, heb er zelf geen ervaring mee, dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
o0SmOkE0o schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:36:
Probeer het anders hier eens : modDIY

Hoewel het plaatje niet klopt met de aansluiting die jij nodig hebt aan de voedingskant, hebben hun waarschijnlijk wel een geschikte kabel voor je. (Even mailen dus :)).

Hoewel een molex -> PCI-E converter ook zal werken, zou ik persoonlijk toch de voorkeur geven aan een "echte" kabel.
Deze had ik idd ookal gezien, en idd 8 pin in de psu werkt niet sinds het een 6 is, dus ik wacht even af op wat de webshop me verteld of wat corsair zelf voor mij heeft te bieden.

iig bedankt, kan dit altijd nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
br00ky schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:37:
Even Corsair mailen, gerede kans dat ze je (gratis) een nieuw exemplaar sturen. Adapter kabels zijn 9/10 keer ruk en kunnen smelten.
Enige juiste antwoord. :o

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:10

D4NG3R

kiwi

:)

DTLifeWay schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:37:
[...]

Ik zal deze maar voor in de tussentijd aanschaffen (ik heb totaal geen geduld ben al pissig op mezelf dat ik dat ding vast weg gegooid heb oid)
Nee. Nee. Nee.

Doe het goed of doe het niet. Als je splitters/adapters wil gaan gebruiken, ga dan van PCI-E naar PCI-E, maar gebruik het liefste de originele kabel(s).

Molex adapters staan er bekend om te smelten onder belasting.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 22-12-2015 20:41 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
ik heb een ticket aangemaakt, neem aan dat je dit bedoelt of kan ik ze nog via een directe mail benaderen?

zou zo'n adapter voor een week of 2 al schade kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
D4NG3R schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:40:
[...]

[...]

Nee. Nee. Nee.

Doe het goed of doe het niet. Als je splitters/adapters wil gaan gebruiken, ga dan van PCI-E naar PCI-E, maar gebruik het liefste de originele kabel(s).

Molex adapters staan er bekend om te smelten onder belasting.
Aargh, dus ik moet dan maar wachten.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Tering.. kwam je status als kerstpakket ? :P

Een molex-stekker per draad is geschikt voor 12A. Je moet het wel heel erg bont maken (en een groffe videokaart bijv een 295X2 gebruiken) om molex-stekkers uberhaubt tot smelten te laten komen.

Het klopt dat de meer stekkers de groter ook de weerstand wordt, maar ik denk dat TS geen 295X2 draaien heeft en de kans op smelten zeer gering is.

Mooier is gewoon direct vanaf je voeding, dan sluit je enige complicaties ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:43:
[...]

Tering.. kwam je status als kerstpakket ? :P

Een molex-stekker per draad is geschikt voor 12A. Je moet het wel heel erg bont maken (en een groffe videokaart bijv een 295X2 gebruiken) om molex-stekkers uberhaubt tot smelten te laten komen.

Het klopt dat de meer stekkers de groter ook de weerstand wordt, maar ik denk dat TS geen 295X2 draaien heeft en de kans op smelten zeer gering is.

Mooier is gewoon direct vanaf je voeding, dan sluit je enige complicaties ook uit.
ik heb een 380 aangeschaft dus dat is wat stapjes eronder neem ik dan maar zo aan.

naar jou idee zou dit dus wel mogelijk kunnen zijn en het zou maar een tijdelijk oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja je kunt het gewoon gebruiken hoor. Ik heb vaker PC's in elkaar gezet met een verloopstukje omdat de voeding / GPU tever van elkaar afzaten. Dat gaat jaren goed.

Je moet er alleen geen 295X2 ofzo mee gaan draaien, want dat zijn kaarten die meer dan 500W kunnen verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het probleem zit hem dan ook niet in de kabels maar in de aansluiting.

Gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

12A wordt hem echt niet, dat gaat sowieso mis, zo vaak gezien.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
Zelfs als het maar voor een weekje of 2 is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

DTLifeWay schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:56:
Zelfs als het maar voor een weekje of 2 is?
Zou jij met een fiets de snelweg op gaan omdat je auto 2 weekjes in de garage staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-05 13:03
Ik zou het voor een weekje of wat best durven. De meeste molex'en die smelten doen dat omdat de contactdruk van de stekkers niet groot genoeg is. Meestal doordat ze 'half' in elkaar geschoven zijn of losgeraakt om wat voor reden dan ook. Er zit namelijk geen vergrendeling op zo'n plug. Dus goed aandrukken (use the force).
Ook meerdere keren loshalen/vastzetten moet je eigenlijk niet doen, daar zijn ze ook niet voor ontworpen.

[ Voor 14% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 22-12-2015 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.newegg.com/glo...aspx?Item=N82E16812198022

Deze lijkt mij het meest veiligst, en omdat je het verdeeld naar 2 kabels is de kans op 'brand' via een connector gering. Een moderne PSU heeft allerlei beveiliging erin zitten hoor, kortsluiting, over current en wat nog meer.

Je moet ze gewoon goed en stevig aandrukken, zodat het contact maximaal is.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 22-12-2015 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:59:
http://www.newegg.com/glo...aspx?Item=N82E16812198022

Deze lijkt mij het meest veiligst, en omdat je het verdeeld naar 2 kabels is de kans op 'brand' via een connector gering. Een moderne PSU heeft allerlei beveiliging erin zitten hoor, kortsluiting, over current en wat nog meer.

Je moet ze gewoon goed en stevig aandrukken, zodat het contact maximaal is.
als ik zo alles lees lijkt me die juist weer onveiliger.

ik heb nog 1 orginele kabel en het gaat nu dan om een tijdlijke oplossing.
BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:59:
Ik zou het voor een weekje of wat best durven. De meeste molex'en die smelten doen dat omdat de contactdruk van de stekkers niet groot genoeg is. Meestal doordat ze 'half' in elkaar geschoven zijn of losgeraakt om wat voor reden dan ook. Er zit namelijk geen vergrendeling op zo'n plug. Dus goed aandrukken (use the force).
Ook meerdere keren loshalen/vastzetten moet je eigenlijk niet doen, daar zijn ze ook niet voor ontworpen.
aandrukken doe ik meestal gelukkig altijd wel, om die reden juist.

[ Voor 32% gewijzigd door DTLifeWay op 22-12-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is er onveilig volgens jou aan een ROHS specificatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:03:
niet eens gezien. maar nee het idee dat er met zoiets nog meer fout kan gaan eigenijk, meer kabels etc. (ik heb er balle verstand jullie merken het al)

en dat was idd een moeite alleen ik vind het voor een tijdelijk iets het niet waard. besteed liever 23euro aan een orginele kabel die ik echt moet hebben aan iets dat er toch zo snel mogelijk weer uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat het wel meevalt :z

In een cruciale omgeving met videokaarten zo groot als een 295X2 of een Triple Crossfire of SLI setup je dan gewoon kabels moet gebruiken die met de voeding kwamen bijv. Maar voor een 380 met net een TDP van 200W denk ik dat het wel meevalt.

Dat soort kabeltjes worden ook getest op bepaalde eisen; en een ROHS specificatie zit in ieder geval goed. De voorbeelden die D4nger aanhaalt lijkt eerder op te gaan voor brakke Molex naar S-ata converters dan voor Videokaarten. Ze stoppen dat soort kabeltjes ook gewoon met de doos mee, van Molex naar PCI-Express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:08:
Ik denk dat het wel meevalt :z

In een cruciale omgeving met videokaarten zo groot als een 295X2 of een Triple Crossfire of SLI setup je dan gewoon kabels moet gebruiken die met de voeding kwamen bijv. Maar voor een 380 met net een TDP van 200W denk ik dat het wel meevalt.

Dat soort kabeltjes worden ook getest op bepaalde eisen; en een ROHS specificatie zit in ieder geval goed. De voorbeelden die D4nger aanhaalt lijkt eerder op te gaan voor brakke Molex naar S-ata converters dan voor Videokaarten. Ze stoppen dat soort kabeltjes ook gewoon met de doos mee, van Molex naar PCI-Express.
dat viel me ook op aan de afbeeldingen.

ik lees nou ook dit ''Yes, but connect them to different "legs" or cables from the PSU, otherwise you may melt the wiring from the PSU if you put them on the same line.'''
zou dat het wel ''wat'' veiliger maken? of maakt dat ook weer niks uit?

ik lees vooral ook dat er maar voldoende stroom door de molex verbinding heen moet gaan om het allemaal soepel te laten verlopen. dus dat de 2 molex naar 1 pci-e best zou moeten werken mits het maar een tijdelijke oplossing is en de voeding van redelijk kwaliteit is. kan iemand die beamen of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

2 molex naar 1 PCI-e is al beter.

Het probleem is, zoals altijd: standaarden en keuringslabels zijn helemaal het einde in de perfecte wereld, echter, we leven nou eenmaal in een wereld waarin vaker wel dan niet afgeweken wordt van een standaard, en waar iedere mafketel een ROHS stempel op zijn product kan doen.

Natuurlijk zijn er wel goede verloopjes, met dus een goede connector en behoorlijk dikke kabels, echter, het gros van dat soort kabeltjes hebben waardeloze connectors en vreselijk dunne kabeltjes. En daar wil je gewoon niet 10A of meer overheen trekken, en dat gebeurd wel, want er is maar 1 12v kabel.

12A is overigens maar 144w bij 12v, da's nou niet echt veel.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het komt erop neer dat je de stroom gaat verdelen over meerdere 'rails' die een voeding levert en niet alles op 1 rail alleen zet. De draden kunnen dan inderdaad gaan smelten, maar dat is vaak in het ergste geval, als je bijv 12 harde schijven in een systeem hebt, of teminste 2 videokaarten met gezamelijk meer dan 600W aan verbruik en dan nog de 12V rail aardig weet te belasten.

Bijna elke moderne voeding heeft meer dan 2 tot 4 kabels die eruit komen, met daarop S-ata connectoren en molex stekkers. Trek 2 kabels bij elkaar en sluit daarop het verdelertje aan. Druk ze goed en stevig aan, en dan zit je vaak al goed.

@hierboven, en een 380 heeft een TDP van iets onder de 200W. Verdeeld over 2x 6 PCI-express loopt dat wel los joh.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 22-12-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
nu kwam ik deze tegen.

is dit een betere optie of maakt dat geen verschil met die van www.allekabels.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat ziet eruit als een bleh connector en eng dunne kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
RobinHood schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:33:
Dat ziet eruit als een bleh connector en eng dunne kabeltjes.
dus volgens jou is dit de beter optie of weet je iets zelf?

bij de club3d iig staat er dan nog dat luchtige keurmerk bij en een garantie termijn, dat zou dan ook nog enige dekking voor eventuele schade kunnen geven, toch?

[ Voor 19% gewijzigd door DTLifeWay op 22-12-2015 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nope, je kan immers niet weten hoe dik de kabels zelf zijn. En zolang je dat niet weet, kun je eigenlijk geen van die molexdingen kopen. Ook zien de connectors er weinig speciaal uit.

Volgens mij is het beste idee een splitter van je PCI-e kabel, gezien die kabels wss dik genoeg zijn, maar wacht even tot anderen [zoals The Mask] dat ondersteunen.

Schade vergoeding kun je overigens wel vergeten, ook bij garantie. Mss een vervanging voor je gesmolten kabeltje, maar wil je vergoeding voor je afgefikte pc/bureau/huis, dan zul je ze wss voor de rechter moeten slepen. Bewijs maar eens dat jouw voeding niet brak was, of jij dat kabeltje buiten spec hebt gebruikt etc.

[ Voor 31% gewijzigd door RobinHood op 22-12-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
RobinHood schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:39:
Nope, je kan immers niet weten hoe dik de kabels zelf zijn. En zolang je dat niet weet, kun je eigenlijk geen van die molexdingen kopen. Ook zien de connectors er weinig speciaal uit.

Volgens mij is het beste idee een splitter van je PCI-e kabel, gezien die kabels wss dik genoeg zijn, maar wacht even tot anderen [zoals The Mask] dat ondersteunen.
Hmm, lastig zo allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:03:
Het begrip RoHS komt van het Engelse Restriction of Hazardous Substances, oftewel Beperking van Gevaarlijke Stoffen
Wat heeft volgens jou RoHS te maken met "veiligheid"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
o0SmOkE0o schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:45:
[...]

[...]

Miss denkt hij dat als hij niet meer voor het doeleinde waarvoor ik hem gekocht heb erna even op ga eten.

maar zoiets zou dan een betere uitkomst zijn?

o wacht dat is man naar 2 vrouwtjes moet andersom, toch?:P

[ Voor 5% gewijzigd door DTLifeWay op 22-12-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

o0SmOkE0o schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:45:
[...]

[...]

Nou, dat diezelfde stoffen ook gewoon voorkomen in PC apparatuur, en dat ze er ook zitten om een reden:
Hexavalent chromium is used for metal finishes to prevent corrosion. Polybrominated biphenyls and diphenyl Ethers/Oxides are used primarily as flame retardants .[9]
Wikipedia: Restriction of Hazardous Substances Directive

Met andere woorden, is een ROHS keurmerk ook eentje die zekere veiligheidsvoorschriften heeft lijkt mij. En dat vlamwerend materiaal erin verwerkt is, om te voorkomen dat je PC of huis in de fik vliegt.

Nogmaals; het zal wel loslopen met een 200W kaartje, die 2x PCI-express nodig heeft waarvan de helft van die 100W aan vermogen verdeeld wordt over 2 molex stekkers. Dat is nog geen 50W per draad.

Gewoon zorgen dat je ze lekker strak aandrukt, dan is de kans dat iets misgaat echt minimaal. Als die dingen niet deugde dan werden ze ook niet verkocht.

Ook een high-end voeding met high-end moederbord kan de fik in vliegen. Ook een printplaat van een harde schijf kan om onverklaarbare redenen vlam vatten. Ook een voeding van een A-merk kan in de fik vliegen zonder dat het afslaat.

Elke dag dat je PC draait is al een risico opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het probleem bij die stekkers is niet zo zeer direct brandgevaar, maar het smelten zorgt voor kortsluiting, wat schade kan veroorzaken, of toch wel brand, er zitten zat brandbare dingen in je PC namelijk, en iets wat smeult wordt lekker aangewakkerd door alle fans.

En dingen die niet deugen worden massaal verkocht, kijk naar alle MS-tech en consorten voedingen bijv. Ook die dingen zijn een reëel brandgevaar: http://www.theregister.co...g_computer_vs_reg_reader/

Meest slimme wat TS kan doen is wachten tot ie een nieuwe kabel heeft. Daarna komt volgens mij een PCI splitter, daarna komen molex verloopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, citeer dan even het volgende:
I should have known better than to buy a cheap, no name power supply.
:D Bedoel het is algemeen bekend dat goedkope en no-name voedingen van 15 tot 25 euro per stuk een gevaar zijn. Het geadverteerde vermogen wordt nooit gehaald en gebruik van componenten is vaak bedroevend. TS schrijft een corsair te hebben, die doen het over het algemeen ook goed en hebben de laatste protectie ook meedraaien.

Ach ja. Ik zie er het gevaar niet echt van in. Meningen verschillen uiteraard, maar ik zou gewoon er een bruggetje bijdoen en deze later vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:07:
Ja, citeer dan even het volgende:

[...]

:D Bedoel het is algemeen bekend dat goedkope en no-name voedingen van 15 tot 25 euro per stuk een gevaar zijn. Het geadverteerde vermogen wordt nooit gehaald en gebruik van componenten is vaak bedroevend. TS schrijft een corsair te hebben, die doen het over het algemeen ook goed en hebben de laatste protectie ook meedraaien.
Het ging mij puur om het stukje wat jij zei
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:59:

Als die dingen niet deugde dan werden ze ook niet verkocht.
Niet-deugende dingen worden wel degelijk verkocht, en juist daarom moet je uitkijken met brakke kabeltjes van 2 euro, denk je werkelijk dat die dingen gecontroleerd worden op ook maar iets? Die dingen worden ergens ver weg gemaakt door mensen die niks van elektronica weten, in een doos gegooid, op de boot gezet en hier verkocht door mensen die niks weten van elektronica.

Zit een kabeltje niet lekker? Hitte ----> Smelt ------> Kortsluiting of Vonken ------> Brand
Zit een pin behoorlijk fout? Hitte ----> Smelt ------> Kortsluiting of Vonken ------> Brand
Is er een kabelbreuk omdat het "koper" van discutabele kwaliteit is? Hitte ----> Smelt ------> Kortsluiting
Zijn er veel en veel te dunne kabels gebruikt, met een dikke laag plastic om het maar goed te laten lijken? Hitte ----> Smelt ------> Kortsluiting

Ja, natuurlijk kan dit bij iedere kabel gebeuren, echter, de kans is natuurlijk nogal groot bij een goedkope no-name kabel met een prijs waar je nog geen fatsoenlijk brood mee kan kopen. Vergeet niet dat bij 12V je al heel snel op veel ampère zit, zeker als je een videokaart van prik moet voorzien.

Dat dit soort verloopjes een gevaar zijn is niet algemeen bekend, en dat goedkope voedingen kut zijn ook niet. Waarom zouden ze? Er staat 750w op de sticker, en iets over rails en 12v en wat al niet meer, boeiend?

Again, in een geweldige wereld werd dit soort troep niet verkocht, maar zolang dat wel gebeurd, raden we deze troep toch iig niet aan op Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 23:47
RobinHood schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:18:
Ja, natuurlijk kan dit bij iedere kabel gebeuren, echter, de kans is natuurlijk nogal groot bij een goedkope no-name kabel met een prijs waar je nog geen fatsoenlijk brood mee kan kopen.
Dat is een aanname, de kans is reeel dat die 'goedkope no name kabel' uit dezelfde fabriek komt als die dure merkkabel en exact even veilig is. Laat je niet gek maken door belachelijke prijzen die A merken vragen voor kabels etc.

Ik denk dat een dubbel molex verloopje prima kan. Enige is dat je natuurlijk wel voor twee molex aansluitingen moet kiezen die met eigen kabels naar de voeding lopen en niet twee vaarvan de tweede via de eerste stroom krijgt want dan loopt er als nog erg veel stroom door de draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En zijn de kabeltjes die bij een videokaart komen ook niet degelijk dan? Denk je dat die ook niet een bepaalde test krijgen voordat ze in een doos worden gestopt? Een fabrikant is aansprakelijk, zeker in de US als blijkt dat die verlengstukjes niet deugen en brand veroorzaken.

Nogmaals.. ik denk dat het met een kaartje met 200W TDP (Max) het wel los zal lopen. Er wordt stroom verdeeld over 2 PCI-E stekkers, en in dit geval 2x molex stekkers. Dat is maximaal 100W waarvan 50W per 12V stekker belastbaar zal zijn.

Het is een ander verhaal als je daar een Crossfire setup van 2x 295X2's neerzet en bijna meer dan 1000W aan stroom verstookt om 4 videokaarten draaiende te houden. Dan neem ik alleen genoegen met het beste en een triple a klasse PSU die 1000W daadwerkelijk ook aan kan sturen.

Voor de PC van m'n broer hebben we ook met een verloopje gewerkt, gewoon een 1x molex naar 1x PCI-E 6 pins. Jaren uitstekend gewerkt omdat ik weet de kaart verbruikt toch nooit meer dan x aantal watts en dat wordt verdeeld over meerdere stekkers.

Nogmaals; 12A is de specificatie van zulke draden. En vaak zit het er zelfs nog wat bovenop ook. Zo'n verloopje is niet bedoeld om daar hoge stromen doorheen te jagen, met een brakke aansluiting ertussenin wordt de weerstand alleen maar groter waardoor de kans op smelten toe kan nemen.

Ik heb vaker harde schijven spontaan in brand zien vliegen (Datarecovery) dan dat een PCI-express stekker in brand is gevlogen, of een Y molex verbinding ofzo. Als je het gewoon goed doet, niet half werk en niet alles op 1 lijn aansluit, dan is de kans nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
RobinHood schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:18:
[...]
Again, in een geweldige wereld werd dit soort troep niet verkocht, maar zolang dat wel gebeurd, raden we deze troep toch iig niet aan op Tweakers?
lijkt me ook het beste om het niet aan te raden nee.

de drijffeer hier is dan ook meer mijn ongeduld en dat leidt in veel situaties tot problemen (iig bij mijzelf).

de kans is er dat er wat fout gaat en aan de ene kant wil ik het riskeren maar aan de andere kant is het gewoon een probleem opzoeken.

als ik morgen te horen krijg dat ik nog 3 weken moet wachten dat zal ik het nog eens overwegen om voor de aankomende periode dan een PCI-e spliter aan te schaffen als jullie hiermij over hebben voorgelicht en anders dan uitiendelijk toch een 2 molex naar pci-e.

kon ik maar gewoon die kabel vinden...

ik zelf zie qua belasting van de kabels dat het zou moeten lukken.
als beide molex op een aparte voorziening aangesloten zijn zou er een stabiele stroomtoevoer moeten zijn mits de componenten naar behoren zijn gefabriceert.
1 aansluiten is een directen pci-e vanaf de voeding wat uitstekend zou moeten zijn en de ander zal dan disutable zijn maar volgens de cijfers zou het allemaal prima moeten lukken, dat is dan zo toch?

[ Voor 19% gewijzigd door DTLifeWay op 22-12-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:29:
En zijn de kabeltjes die bij een videokaart komen ook niet degelijk dan? Denk je dat die ook niet een bepaalde test krijgen voordat ze in een doos worden gestopt? Een fabrikant is aansprakelijk, zeker in de US als blijkt dat die verlengstukjes niet deugen en brand veroorzaken.
Ik heb ze niet bij mijn R9 290 gekregen als ik het mij goed herinner. Van die ik wel in mijn handen heb gehad weet ik dat de aansluiting er veel beter uitzag dan ik gezien heb op de hier geplaatste links, ook voelden de kabels vrij dik aan.

de goedkope Ebay molex naar SATA kabels die ik in mijn handen heb gehad hadden nauwelijks kabels, flinterdun, waardeloze kwaliteit Molex connector. Er zit zeker wel kwaliteitsverschil in.
Nogmaals.. ik denk dat het met een kaartje met 200W TDP (Max) het wel los zal lopen. Er wordt stroom verdeeld over 2 PCI-E stekkers, en in dit geval 2x molex stekkers. Dat is maximaal 100W waarvan 50W per 12V stekker belastbaar zal zijn.
Heel leuk, maar bij zo'n kabel kan, zoals ik aangaf, heel veel fout gaan, hoeveel de kaart dan trekt is dan wel je laatste probleem.
Voor de PC van m'n broer hebben we ook met een verloopje gewerkt, gewoon een 1x molex naar 1x PCI-E 6 pins. Jaren uitstekend gewerkt omdat ik weet de kaart verbruikt toch nooit meer dan x aantal watts en dat wordt verdeeld over meerdere stekkers.
N=1. Ik ken ook kettingrokende opa's die 100+ zijn geworden, en mijn buurvrouw heeft geen dag van haar pensioen kunnen genieten omdat ze longkanker kreeg, zonder ooit een sigaret gerookt te hebben, met asbest gewerkt te hebben of in de mijnbouw gezeten te hebben. Geluk en pech bestaan.
Nogmaals; 12A is de specificatie van zulke draden. En vaak zit het er zelfs nog wat bovenop ook. Zo'n verloopje is niet bedoeld om daar hoge stromen doorheen te jagen, met een brakke aansluiting ertussenin wordt de weerstand alleen maar groter waardoor de kans op smelten toe kan nemen.
Nogmaals, specificaties zijn alleen wat waard als men er ook aandacht aan besteed. Kijkend naar wat voor kabel-vermicelli die Chinezen voor dit soort dingen gebruiken, weet ik wel zeker dat die specificaties gewoon genegeerd worden.
Ik heb vaker harde schijven spontaan in brand zien vliegen (Datarecovery) dan dat een PCI-express stekker in brand is gevlogen, of een Y molex verbinding ofzo. Als je het gewoon goed doet, niet half werk en niet alles op 1 lijn aansluit, dan is de kans nihil.
Nihil? Betwijfel het, hoe goedkoper het kabeltje, hoe groter de kans op problemen. dual molex gebruiken maakt de problemen wat kleiner, maar het is en blijft verre van perfect.
Rrob schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:28:
[...]

Dat is een aanname, de kans is reeel dat die 'goedkope no name kabel' uit dezelfde fabriek komt als die dure merkkabel en exact even veilig is. Laat je niet gek maken door belachelijke prijzen die A merken vragen voor kabels etc.
Is geen aanname, heb genoeg met goedkope kabels van Ebay gewerkt om te weten dat er weldegelijk verschil zit tussen een no-name 2 euro kabeltje en een echte van 10 euro. Dikkere kabels, betere connectors die veel makkelijk aan te sluiten zijn, pinnen die je niet zomaar uit de connector trekt/duwt etc.

Natuurlijk, die Club3D ziet er ook goedkoop uit, maar de molex-PCI die ik bij eerdere videokaarten kreeg zien er toch een stuk veiliger uit dan dat ding.

Punt is en blijft dat de molexconnector simpelweg niet geschikt is voor dit gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Technisch kan je een 200W GPU ook prima voorzien van 1 stekker. Technisch komt er dan een belasting van ongeveer 5.5A per 12V draadje (geel) met een totaal van 3 stuks. En dat is nog los van wat de PCI-Express bus (75W) leveren kan. B)

Maar fabrikanten kiezen ervoor voornamelijk om de 12V massa rail uit te breiden en de last op een PCI-express stekker te ontlasten. Op mijn R7 270 crossfire set zitten ook 2x 6 PCI-express, voor kaartjes die net 150W verbruiken bij 100% verbruik. 150W kan ook afgevangen worden met 1x PCI-express en 1x PCI-express via je moederbord, bij wijze van.

@Robinhood
de goedkope Ebay molex naar SATA kabels die ik in mijn handen heb gehad hadden nauwelijks kabels, flinterdun, waardeloze kwaliteit Molex connector. Er zit zeker wel kwaliteitsverschil in.
En wat verbruikt een harde schijf op piek? Hoogstens 1A op 12V en 1A op 5V? Daar heb je helemaal geen dikke kabels ook voor nodig ofwel? Er zijn PSU's in omloop die gewoon een gebrek aan S-ata stekkers hebben, en maximaal 3 apparaten kunnen huisvesten. Of is de afstand te klein bijv zodat je een verloop nodig hebt. Hoe hard ik ook google, ik kom nauwelijks foto's of video's tegen van verbrande Y stekkers voor pci-express. En voor een kaartje van 200W zal dat wel loslopen....

De molex wordt overigens gebruikt voor puur de 12V, en was al sinds intrede van AT / ATX de standaard in computers. Hoezo niet geschikt?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 22-12-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bij kortsluiting maakt het verbruik van de kaart geen klap uit, hell, als je maar pech genoeg hebt fikt je pc ook wel af zonder dat je überhaubt een kaart op die splitter doet.

En die dikte voor kabels, da's toch specificatie? Hoort gewoon goed te zijn toch volgens jou? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat zou je anders op een S-ata stekker willen voeden dan dat je zulk dikke kabels nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Tijdje voor het minen van Litecoins zulke kabeltjes gebruikt voor videokaarten amd 7950's. Geen enkel probleem en die hashden er flink op los met overclock. Dat vroeg heel wat meer dan een spelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

de SATA kabels van mijn voeding zijn anders gewoon nog behoorlijk dik. Op het oog/gevoel 2x zo dik als de goedkope euroknallerkabel.

En wat ik op een SATA stekker zou doen? Het wordt inmiddels als stroombron voor wel meer dingen gebruikt nu Molex godzijdank aan het uitsterven is.

Overigens mag je een SATA even zwaar, of zwaarder, belasten dan een Molex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou op een HDD, SSD of DVD-Rom / Blueray-player na, noem mij eens dingen op die gebruik maken van een S-ata stekker? Sluit je ook je GPU's daarop aan?

Ik vind s-ata stroomvoorziening eigenlijk een waardeloos ontwerp. Vooral in de beginfase braken die stekkers als nooit tevoren af of waren het PCB's die kapotgingen door het relatief simpele ontwerp ervan. Het klikte niet vast, en de kans dat het uitviel was groot.

Bedoel molex was teminste robuust, drukte je erin en zat dan ook daadwerkelijk vast. Daar moest je best hard aan trekken wil je het loskrijgen.

Een HDD, SSD of DVD-rom zal vaak nooit meer dan 1A op 12V gebruiken, en vaak ook niet meer dan 1A op 5V. Waarom heb je dan een kabeltje nodig dat die specificatie nooit zal omzeilen? Zelfs in het ergste geval is de 1A op 12V/5V meestal een piek / moment opname en geen constante stroom.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 22-12-2015 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:59:
[...]
Nou, dat diezelfde stoffen ook gewoon voorkomen in PC apparatuur, en dat ze er ook zitten om een reden:
[...]
Met andere woorden, is een ROHS keurmerk ook eentje die zekere veiligheidsvoorschriften heeft lijkt mij. En dat vlamwerend materiaal erin verwerkt is, om te voorkomen dat je PC of huis in de fik vliegt.
Heb je het toch bij het verkeerde eind ;) RoHS ≠ veiligheid.
De bedoeling van de richtlijn is het gebruik van zes stoffen in de elektronische industrie te verminderen

Richtlijn 2011/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2011 betreffende beperking van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur
Bron : RoHS En de betreffende richtlijn :2011/65/EU

Dus niet meer en niet minderr. M.a.w. deze staat dus compleet los van (brand)veiligheid e.d. (De EU kennende hebben ze daar wel een andere richtlijn voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom denk je dat bij een brand in een PC de boel zo zwartgeblakerd is?

Wikipedia: Flame retardant
Flame retardants are compounds added to manufactured materials, such as plastics and textiles, and surface finishes and coatings that inhibit, suppress, or delay the production of flames to prevent the spread of fire. They may be mixed with the base material (additive flame retardants) or chemically bonded to it (reactive flame retardants).[1] Mineral flame retardants are typically additive while organohalogen and organophosphorus compounds can be either reactive or additive.
ROHS is daar onderdeel van, dat er materiaal aan toegevoegd wordt voor flame retardants.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:43:
Waarom denk je dat bij een brand in een PC de boel zo zwartgeblakerd is?
Wikipedia: Flame retardant
[...]
ROHS is daar onderdeel van, dat er materiaal aan toegevoegd wordt voor flame retardants.
RoHS = beperking van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen. Niet meer, niet minder. Wat is daar nou zo moeilijk aan te begrijpen :?

Als een produkt voldoet aan RoHS wil dat alleen maar zeggen dat bepaald stoffen dus niet gebruikt zijn en zegt dus niets over eventuele (brand)veiligheid. (Daar hebben ze wel andere richtlijnen voor)

Dat de regelgeving betreffende o.a. (brand)veiligheid raakvlakken heeft met RoHS (ivm de beperking van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen) betekent dus niet dat RoHS = (brand)veiligheid. Die 2 staan compleet los van elkaar.

RoHS = o.a. milieu, RoHS ≠ veiligheid.

En nogmaals naar TS. Indien mogelijk zou ik persoonlijk kiezen voor :
1a. Originele kabel van Corsair
1b. Originele kabel van de OEM fabrikant van deze voeding (controleer voor de zekerheid de pinout)
2. Een gelijkwaardige kabel van bijv. modDIY (controleer voor de zekerheid de pinout)
..
99. Indien het echt niet anders kan een converter.

Maar zoals terecht al meerdere keren aangeven zou dit ook niet mijn voorkeur hebben :). Succes met de zoektocht.

[ Voor 18% gewijzigd door o0SmOkE0o op 23-12-2015 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
o0SmOkE0o schreef op woensdag 23 december 2015 @ 00:19:
[...]
En nogmaals naar TS. Indien mogelijk zou ik persoonlijk kiezen voor :
1a. Originele kabel van Corsair
1b. Originele kabel van de OEM fabrikant van deze voeding (controleer voor de zekerheid de pinout)
2. Een gelijkwaardige kabel van bijv. modDIY (controleer voor de zekerheid de pinout)
..
99. Indien het echt niet anders kan een converter.

Maar zoals terecht al meerdere keren aangeven zou dit ook niet mijn voorkeur hebben :). Succes met de zoektocht.
Ik zal nog even wachten waar Corsair zelf mee komt. Verder zal ik kijken wat ik van Seasonic of CWT kan vinden qua kabels of dat ik hen moet benaderen.

ik heb zelf geen ervaring met modDIY zie het nou hier een aantal keer voorbij komen en ook ander plaatsen, dus neem aan dat dit enige vorm van kwaliteit waarborgt.

ik laat het nog wel weten, heel erg bedankt één allen voor het helpen en dat jullie er voor gezorgd hebben dat ik niet onbewust mijn systeem verkloot heb haha.

maybe een leuk onderwerp om te behandellen voor tweakers zelf oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:06
off-topic

Zelf heb ik 2 stuks r9 295x2 draaiende en kan je vertellen dat 1 8pins pci aansluiting minimaal 28A moet leveren, een verloopstukje zou je spontaan zien kunnen ontbranden ongeveer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zwartgeblakerd = roet = onvolledige verbranding van iets met koolstof. En waarin zit heel veel koolstof? Nou, eh, kunststof, zoals die mooie kabels van je kortsluitende molex-adapter.

Wat heeft Beperking van Gevaarlijke Stoffen te maken met brandvertragers?

Het enige wat ik op de Engelse Wiki kan vinden over RoHS is dat het juist het gebruik van bepaalde brandvertragers beperkt, zoals PBB en PBDE.

Het heeft werkelijk helemaal niks met brandveiligheid te maken, maar met het minder schadelijk maken van producten, zowel in gebruiksvorm als in afvalvorm. Als iets aan de RoHS richtlijnen voldoet betekend het dat daar bepaalde stoffen niet/nauwelijks inzitten.

Hoe je erbij komt dat het te maken heeft met brandveiligheid is mij werkelijk een raadsel. Dat soort dingen zullen eerder in ISO's worden vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTLifeWay
Zo, vanacht kreeg ik dit in de Mail van Corsair

''We have processed your Accessory Product replacement request. You will receive a shipping confirmation email shortly.''

bij de ticket staat er dit,

''Comment
Created By: Zack TS (12/22/2015 7:43 PM)
Your replacement has been processed. Once shipped, you will be notified of the tracking number via email. Please disregard the automated email instructing you return your product as it is not required. Thank you for your patience.''

het komt zo weer goed dus, de vraag is alleen nog wanneer maar goed.

voor een ander met dit probleem, ze zijn iig goed bereid om je te helpen.
Pagina: 1