problemen met USB-Boot

Pagina: 1
Acties:

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-12-2025
hallo medetweakers,

Ik heb een laptop van mijn oma hier liggen (een acer aspire 9500). Er zit nu windows xp op en wil er via usb xubuntu opzetten omdat het een nog al oude laptop is maar goed voor de dingen die mijn oma er op doet. Nu heb ik een probleem. Ik kan niet booten via usb terwijl die optie er gewoon bij staat in de bios. Ik heb de bios legacy usb port aangezet, en wil nu boot via usb aanklikken. hier de stappen die ik heb gedaan:

-bootable usb device gemaakt
-F2 naar bios
-USB port naar legacy gezet
-Naar boot gegaan
-Naar hdd sequence gegaan
-Naar kingston data traveller gegaan
-op enter gedrukt
-de pc opnieuw opgestart
-naar boot menu gegaan
-en nu staat hij er niet meer bij :(

kan iemand mij helpen :) , morgen gaat hij weer terug naar mijn oma dus ik hoop dat ik het vanavond nog even kan fixen :o .

alvast bedankt

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Dan is de kans groot dat je USB niet bootable is.
Of een USB 3 stick. Die doen ook lastig.

wat je kan doen is stick dmv Rufus bootable maken.
Of anders even testen met media creation tool van windows om te kijken of die wel boot. Dan weet je of de stick zelf goed is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Ugraded
DarkSide schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:52:
Dan is de kans groot dat je USB niet bootable is.
Of een USB 3 stick. Die doen ook lastig.

wat je kan doen is stick dmv Rufus bootable maken.
Of anders even testen met media creation tool van windows om te kijken of die wel boot. Dan weet je of de stick zelf goed is.
ik heb al eerder via deze usb stich windows 7 geinstalleeerd.

• DarkSide

DarkSide

Ugraded schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:56:
[...]

Op dezelfde computer?
Zo ja. Dan heb je geen goede bootable gemaakt voor xbuntu
zo nee, dan even kan antwoord hierboven gelden. Of de stick werkt toch niet lekker icm met deze computer.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Ugraded
DarkSide schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:58:
[...]

Op dezelfde computer?
Zo ja. Dan heb je geen goede bootable gemaakt voor xbuntu
zo nee, dan even kan antwoord hierboven gelden. Of de stick werkt toch niet lekker icm met deze computer.
gedaan, werkt niet. Net andere stick geprobeerd zelfde probleem :'(

• DarkSide

DarkSide

Even voor de duidelijkheid, De stick booten op andere PC werkt wel? en is het een USB2 of 3 stick
En heb je niet iets van een optie als F9 (choose bootdevice) tijdens de post?
Dan hoef je niet in de bios moeilijk te doen. Maar kan je daar gewoon de bootable device kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door DarkSide op 22-12-2015 20:37 ]

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Kijk even op pendrivelinux.com , staan meerdere tooltjes om onder Windows een stick te maken.

• Ugraded
DarkSide schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:37:
Even voor de duidelijkheid, De stick booten op andere PC werkt wel? en is het een USB2 of 3 stick
En heb je niet iets van een optie als F9 (choose bootdevice) tijdens de post?
Dan hoef je niet in de bios moeilijk te doen. Maar kan je daar gewoon de bootable device kiezen.
Ik heb een USB 2 en 3 stick geprobeerd, en het bootmenu kom ik in via f12 maar daar staat hij niet bij terwijl ik hem wel selecteer.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Harde schijf eruit halen, in een andere computer plaatsen, formatteren en dan de install.wim deployen.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:33
Ugraded schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:56:
[...]

Probeer het eens via een andere PC, lijkt er dan eerder op dat deze stick niet bootable is.

• Ugraded
Jolke schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:56:
[...]

Probeer het eens via een andere PC, lijkt er dan eerder op dat deze stick niet bootable is.
Er staat nu Windows XP op die oude laptop, is er geen optie als ik gewoon een bestand download en dat dan installeer?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47
Waarom niet de installatiebestanden branden op een DVD'tje?

• Ugraded
Renault schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:41:
Waarom niet de installatiebestanden branden op een DVD'tje?
ik heb geen dvd brander of iets in mijn pc ;)

• lenn2l
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-02-2024
Op welke wijze heb je de bootable gecreëerd? Enige tijd geleden was ik bezig met het optuigen van een Ubuntu server, daarbij liep ik tegen een soortgelijk probleem (met een Kingston Datatraveler 100 G3 icm Unetbootin). Het gebruiken van Win32DiskImager heeft het probleem verholpen.

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zie nog geen antwoord op de vraag hoe je de image op de stick hebt gezet. Heb je pendrive of een andere tool daarvoor gebruikt?

• Ugraded
lenn2l schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:56:
Op welke wijze heb je de bootable gecreëerd? Enige tijd geleden was ik bezig met het optuigen van een Ubuntu server, daarbij liep ik tegen een soortgelijk probleem (met een Kingston Datatraveler 100 G3 icm Unetbootin). Het gebruiken van Win32DiskImager heeft het probleem verholpen.
Thx man, dat word dan de 5e tool die ik ga gebruiken ;)

• Ugraded
fm77 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:02:
Ik zie nog geen antwoord op de vraag hoe je de image op de stick hebt gezet. Heb je pendrive of een andere tool daarvoor gebruikt?
Ondertussen al 5 tools gebruikt ;), elke keer geformatteerd en opnieuw bootable gemaakt

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je ook al een andere distro geprobeerd? De standaard Ubuntu bijvoorbeeld. Als het daar wel mee werkt dan weet je tenminste dat het niet aan de stick ligt.

• DarkSide

DarkSide

Ik zie nog niet of de stick werkt op een andere pc.
Heb zelf verder goede ervaringen met Rufus om ISO bootable te maken op een USB stick.

• Ugraded
Het is me gelukt, ik heb maar eens een oude pc met brander van zolder gehaald, na uren bezig zijn is het gelukt :) , bedankt voor jullie hulp
Pagina: 1