Dat is juist onder andere wat ik beweer.
Voor een digitale kabel maakt de kwaliteit geen ruk uit, zolang die het maar doet.
Toch kloppen m.i. veel van je beweringen niet.
[b][message=45839225,noline]
Daarnaast klopt je uitleg over een DAC volgens mij niet. Het analoge signaal wordt door een ADC gesampelt naar een digitaal signaal.
Denk je nu echt dat jouw PC of jouw CD-speler een ADC heeft ingebouwd om het analoge signaal om te zetten naar een digitaal signaal en je weer een DAC moet gebruiken om er een analoog signaal van te maken? PC's en CD-spelers, ook MP3-spelers, beginnen met een digitaal signaal, het zijn immers allemaal digitale geluidsdragers.
De DAC zet dat gewoon simpel terug.
Elke digitale beluidsbron die je wordt aangeboden geeft dat digitaal weer.
Studio's die een analoog signaal omzetten in een digitaal signaal hebben 100x betere apparatuur dan jij thuis. Jij krijgt het digitaal aangeboden en die 100x betere apparatuur heb jij niet. Maar je kunt natuurlijk wel een goede DAC nemen om het om te zetten.
[b][message=45839225,noline]Digitale versterkers bestaan overigens niet. Je doelt daarmee op klasse D versterkers? Dat zijn gewoon klasse AB versterkers met een modulerende aansturing zodat ze efficiënter zijn.
Ik ben nu ruim een jaar bezig met miniversterkers te bouwen, vooral klasse-D en voorheen heb ik jarenlang buizenversterkers gebouwd. En nu ga jij me vertellen dat klasse D versterkers hetzelfde zijn als klasse-AB versterkers? Weet je überhaupt wel het verschil tussen een klasse-A en een klasse-B versterker?
Je opmerking over bluetooht en LP's snap ik niet helemaal.
Dan zal ik dat proberen uit te leggen. Als je een signaal via Bluetooth verstuurt, dan wordt dat enorm gecomprimeerd. Stuur je dus bijvoorbeeld een MP3-tje vanaf je smartphone of PC naar een bluetooth externe speaker, dan is dat MP3-tje al met kwaliteitsverlies gecomprimeerd en dan wordt het signaal ook nog eens met extra kwaliteitsverlies verstuurd. Dat is dus 3x kwaliteitsverlies: de eerste keer omdat het analoge concert digitaal is gemaakt, de tweede keer omdat er een MP3 van is gemaakt en de derde keer omdat het via Bluetooth wordt verstuurd.
Daarmee verlies je flink wat van de dynamiek. Daarom zijn er audiofielen die installaties hebben van duizenden euro's die liever die dynamiek willen behouden en dus LP's kopen i.p.v. slechte kwaliteit MP3-tjes downloaden.
[b][message=45839225,noline] Als je muziek via bluetooth af speelt, maak je natuurlijk ook gebruik van een DAC. Dat de kwaliteit daarvan wisselend is, komt door het gecomprimeerde signaa van het bluetooth protocol en niet door de DAC.
Dat is wel een hele slechte uitleg. Ja, door de bluetooth verbinding wordt het signaal nog slechter.
Ik gaf een alternatief aan aan TS, maar gaf ook aan dat dat alternatief zinloos was als TS al erg blij was met muziek via een Bluetooth verbinding. Je kunt niet verwachten dat je goede geluidskwaliteit krijgt door MP3-tjes te streamen over bluetooth. Het was dus de vraag wat TS onder 'goed' verstond. En ja,, neem maar een goede DAC en je zult bemerken dat je vanaf je PC veel betere geluidskwaliteit krijgt.