Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-08-2024
beste tweakers,

na uren op het web door te brengen word ik niet echt wijzer, dus hoopte ik dat jullie miss wat advies kunnen geven wat betreft degelijke pc speakers.

bezit momenteel logitech x530 speakers, maar ben op zoek naar speakers die een betere muziekervaring bieden.
de x530s zijn niet zo heel slecht, maar het kan zeker beter :)

het is puur om muziek te beluisteren (en wat gaming)
ik luister graag verschillende genres, dus weet ook niet goed hoe het zit met/zonder subwoofer..
heb al wat goede dingen gelezen over bv: m-audio av40, klipsch promedia, audioengine en jbl slr305
ik zoek iets in die prijsklasse ongeveer...

iemand die wat advies of ervaringen kan delen?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
De pricewatch: Edifier R1280T (Bruin) komt bij mij steeds terug als ik naar powered speakers zoek.
Ik ben zelf nooit zo kapot van 2.1 sets, zeker niet voor muziek, dus wellicht heb ik heel andere criteria, maar in de ~€ 100 is het lastig om iets beters te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Let op dat die JBL studiomonitor per stuk is, terwijl de m-audio en audioengine als set verkocht worden. Dat maakt dat de JBL en audioengine in een andere prijsklasse zitten dan de m-audio speakers..

Ik heb ze zelf nooit gehoord, maar ik lees vaak goede berichten over de pricewatch: Harman Kardon SoundSticks III

Edit:
Ik zie nu dat de M-audio AV40 uit productie is. De opvolger is volgens mij de AV42

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 22-12-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die soundsticks heb ik en ik sta iedere keer dat ik ze gebruik nog steeds versteld van de soundstage die die dingen geven. Klinkt gewoon heel mooi en breed met meer dan genoeg detail :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:13
Een set passieve monitors met een t-amp is misschien ook nog een optie. Al ben je dan nieuw gauw 300 euro kwijt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
AUD > CEA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
het is mij echt om een betere muziekervaring te doen.
ik luister dagelijks naar muziek dus degelijke speakers is geen overbodige luxe.
de x530 is niet overdreven slecht ofzo, maar heb toch de indruk dat ik wat 'mis' op de een of andere manier..
al weet ik natuurlijk niet of ik met +-200€ een (merkbaar) beter resultaat ga bekomen?

verder weet ik ook niet goed of ik nu 2.0, 2.1 of 5.1 moet kiezen?
(ik beluister uiteenlopende genres)

de soundsticks zijn wel vrij lelijk vind ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ch85 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:37:
het is mij echt om een betere muziekervaring te doen.
ik luister dagelijks naar muziek dus degelijke speakers is geen overbodige luxe.
de x530 is niet overdreven slecht ofzo, maar heb toch de indruk dat ik wat 'mis' op de een of andere manier..
al weet ik natuurlijk niet of ik met +-200€ een (merkbaar) beter resultaat ga bekomen?

verder weet ik ook niet goed of ik nu 2.0, 2.1 of 5.1 moet kiezen?
(ik beluister uiteenlopende genres)

de soundsticks zijn wel vrij lelijk vind ik :P
Als je echt een goede muziek ervaring wilt word het wel krap met het budget.
Ik zou voor een aparte 5.1 receiver gaan met minimaal een 2.1 set.
Dan heb je nog een mooi laag in het muziek.
En je kan dan nog uitbreiden in de toekomst.

Maar dan zit je wel over je budget heen, want een goede subwoofer is duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
Dit.schijnt ook een zeer leuk setje voor de pc te zijn:

http://m.teufelaudio.nl/pc/concept-e-digital-p14361.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik ook goede verhalen over gehoord

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Maar dan zit je meteen met een hele set speakers, voegt weinig toe voor muziek.
Het blijft doodzonde dat Teufel de Concept B200 niet meer verkoopt, dat was een geweldig setje.

B&W MM1 is een aanraden voor muziek, maar zijn helaas niet erg vergefelijk bij iets minder kwalitatief digitale muziek.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
had ergens een review gelezen van iemand die ook eerder de x530 had en toch wel best tevreden leek te zijn met de pricewatch: Edifier R1700BT Bluetooth speakers
ook over de jbl lsr305 heb ik goede dingen gelezen, en deze zijn ook niet overdreven duur.

ik heb me ook wat verder verdiept in versch. studio monitors, maar uiteindelijk zijn deze meer ontworpen om muziek te maken ipv te beluisteren, en ga ik mss wat teleurgesteld zijn qua 'muziekbeleving'..?

iemand die uit ervaring kan spreken over de 'muziekbeleving' met studio monitors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

FeaR

In GoT we trust

Een actieve monitor hoeft niet per se gericht te zijn op muziek afmixen en daarom neutraal te klinken. Er zijn ook speakers waarop je achterop de instellingen kan wijzigen qua boost in het laag, mid dan wel hoog. Iets als een Audio Engine vind ik geen speaker die heel neutraal is om maar een voorbeeld te noemen. Wel een leuke speaker, maar redelijk aan de prijs. Ik ben een tijd geleden zelf voor een paartje Argon gegaan. Zeker niet bedoelt om studiowerk mee te doen door een relatief aangezet hoog. Maar het klinkt beter dan wat een Logitech biedt en qua prijs niet heel gek.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
De Edifier speakers (zowel de R1700T als de R1280T) komen consequent goed uit de reviews. Het blijft alleen lastig om iets over audio te zeggen zonder de opstelling of voorkeur te kennen. Een kleine d-klasse versterker zoals bijvoorbeeld een SMSL SA-50 / SA-60 / A2 / Q5 Pro (subtiele verschillen, allemaal wel OK) met een setje speakers kan heel goed zijn, en met losse speakers heb je nog wel het voordeel dat je ze later ook nog eens in een stereoset of receiver (desnoods als satelliet) kan gebruiken.

Voor een bureauopstelling met toekomstperspectief zou ik zelf op dit moment gaan voor een SMSL Q5 Pro met Q-Acoustics 2010i of Dali Zensor Pico. Een subwoofer vind ik voor muziek niet echt nodig of zelfs ongewenst, maar voor gaming zou het een optie zijn.
Tegelijk biedt een goed setje powered speakers wel heel veel bang for your buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
de opstelling zou gewoon op mijn bureau zijn, standaard pc opstelling dus. speakers naast de monitor.
ik lees in reacties wel veel 5.1 enz, maar ben niet echt op zoek naar een 5.1 set.
5.1 heb ik in de woonkamer al, aangezien ik daar mijn films bekijk.
achter de pc is het enkel muziek en soms wat gaming, dus veronderstel dat 2.0 of 2.1 daar beter/voldoende voor is? of ben ik hier verkeerd?

momenteel staan de jbl lsr305, edifier r1700bt en de mackie cr5bt het hoogst op mijn 'lijstje'
zijn ook allemaal rond de 200-300€
(de mackie werd mij aangeraden door iemand van een muziekwinkel, vind er verder weinig reviews van...)

het enige waar ik wat voor vrees als ik ze bestel is dat muziek door dit soort monitors 'plat' zou klinken, of ben ik hier weer volledig mis?

ideaal zou een reactie zijn van iemand die ook dergelijke monitors gebruikt om enkel muziek te beluisteren ipv te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
heeft er hier iemand ervaring met de mackie cr5bt?

vind bijna geen reviews..

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een geheel andere benadering.
Als je al een goed audio-systeem in de buurt hebt staan zou je kunnen denken aan een DAC.
De meeste systemen (Windows vanaf XP al) herkennen een DAC gekoppeld aan een USB-poort. Die DAC koppel je dan aan je bestaande audio-systeem en veel beter wordt het geluidstechnisch niet.
Het is maar een ideetje. De DAC zet je in de buurt van je audio-systeem en vanaf de PC/notebook loopt er dan een USB-kabel naar je DAC. De DAC wordt herkend als audio-device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
ik lees hier veel voorstellen zoals bv de dac, of receiver + set, enz..
goede ideeën, alleen is het probleem dat ik dan meteen goed over budget zit.

ergens in de toekomst wil ik zeker in de woonkamer wel een stevige audio installatie neerzetten, maar voorlopig wil ik enkel mijn pc-speakers upgraden naar iets met betere geluidskwaliteit voor muziek.
voor zover dit mogelijk is natuurlijk met 200-300€.
daarmee dat ik bij eerdergenoemde studio monitors uitkwam qua prijs/kwaliteit..

even mijn 'kamersituatie' meegeven: (miss wat duidelijker voor de lezer)
-in de woonkamer (+- 5x5m) staat de logitech z906, doet dienst als 5.1 voor mijn films(pc gestuurd)
-in de computerkamer (+- 5x3.5m) staat de logitech x530, doet dienst voor muziek en games.

enkel die laatste wil ik dus upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Dan zou ik voor 2de hands actieve studio monitoren gaan.

(ik heb zelf de mazzel gehad door een setje Yamaha MSP5 voor 100 euro op de kop te tikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 22:37
OkselFris schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 19:33:
[...]

Maar dan zit je meteen met een hele set speakers, voegt weinig toe voor muziek.
Het blijft doodzonde dat Teufel de Concept B200 niet meer verkoopt, dat was een geweldig setje.

B&W MM1 is een aanraden voor muziek, maar zijn helaas niet erg vergefelijk bij iets minder kwalitatief digitale muziek.
Heeft Teufel geen mooie 2.1 set, die min or meer gemaakt is voor plaatsing op een bureau?
ch85 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:09:
de opstelling zou gewoon op mijn bureau zijn, standaard pc opstelling dus. speakers naast de monitor.
ik lees in reacties wel veel 5.1 enz, maar ben niet echt op zoek naar een 5.1 set.
5.1 heb ik in de woonkamer al, aangezien ik daar mijn films bekijk.
achter de pc is het enkel muziek en soms wat gaming, dus veronderstel dat 2.0 of 2.1 daar beter/voldoende voor is? of ben ik hier verkeerd?

momenteel staan de jbl lsr305, edifier r1700bt en de mackie cr5bt het hoogst op mijn 'lijstje'
zijn ook allemaal rond de 200-300€
(de mackie werd mij aangeraden door iemand van een muziekwinkel, vind er verder weinig reviews van...)

het enige waar ik wat voor vrees als ik ze bestel is dat muziek door dit soort monitors 'plat' zou klinken, of ben ik hier weer volledig mis?

ideaal zou een reactie zijn van iemand die ook dergelijke monitors gebruikt om enkel muziek te beluisteren ipv te maken..
Ik zou bij monitor speakers uitkijken dat ze door de plaatsing op korte afstand van je gehoor, geen luistermoeheid kunnen creëren. Dus, eigenlijk zou je ze echt een tijdje moeten testen, ik heb dit ook wel eens gelezen in een review over de Audioengine 5+, wordt toch wel geprezen als de betere PC speaker maar is zeker niet voor iedereen geschikt voor plaatsing op je bureau. En hiermee doel ik niet op smaak, maar op luistermoeheid.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
de speakers zouden ongeveer op een armlengte van mij komen, denk tochwel voldoende afstand dan?
de audioengine krijgt idd goede(maar ook slechte) beoordelingen, al dan niet wel een prijzig setje..

...uren internetgebruik later...
de lsr305 staat momenteel hoogst op het lijstje, hier lees ik bijna enkel maar goede dingen over.
enige minpuntje voor mij is dat er geen volumeregelaar aanwezig is, altijd wel handig.
de mackie cr5bt & maudio av42 hebben dit wel, en zouden ook beide goede speakers moeten zijn.
de hk soundsticks zouden ook een mooi geluid geven, zitten natuurlijk wel in een andere klasse.

verder weet ik dat studio monitors een 'eerlijke weergave' gaan geven, en ik weet niet echt of ik daar (bij elk nummer) van ga houden. miss eerder een kwestie van aan te wennen?
is er een mogelijkheid (indien gewenst) om dit aan te passen bv met behulp van een software equalizer ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik denk dat een arm lengte (veels) te weinig is, de meeste studio monitors in jouw prijs range hebben een relatief kleine tweeter, 16-19mm, die kunnen bij bepaalde toonhoogtes wat schel overkomen als je er te dicht tegenop zit. 25mm hiervoor een betere maat zijn, en soft dome natuurlijk. De JBL LSR305 ziet er op dat gebied dan wel weer prima uit, maar ik vraag me af of dit wel zo mooi gaat klinken op je bureau, de tweeter en de mid zitten daarvoor misschien toch wel iets te ver voor uit elkaar.

Wat voor muziek ga je luisteren?

[ Voor 30% gewijzigd door Strider op 09-01-2016 17:21 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ch85 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:53:
ik lees hier veel voorstellen zoals bv de dac, of receiver + set, enz..
Sorry hoor, maar voor onder de 200 euro koop je een DAC die een audiofiel niet zou misstaan.
Punt is echter wel, dat je dan een extreem goede geluidsinstallatie moet hebben en er een USB-kabeltje loopt vanaf je PC naar de DAC. Heb je geen extreem goede audio-installatie, dan kun je een prima DAC kopen voor ruim onder de 100 euro. Een DAC is niks anders dan een DA-converter die je aansluit op je eigen geluidsinstallatie, een DAC met een voorversterkertje. Ik begrijp zelf niet zo waarom je voor elk apparaat een aparte geluidsinstallatie zou moeten aanschaffen. Mijn PC's staan allemaal aangesloten op een externe versterker met speakers, want monitoren met ingebouwde speakers of PC-speakertjes geven alleen maar schijt-geluid.
Maar goed, ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frustie_Va
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-07 09:02
Heb verschillend aantal speakersetjes versleten Edifier is mij nooit tegengevallen prijs/kwaliteit.
(zelf nu de Edifier M1380)
Diepte van het geluid en bass blijven ook prima bij open draaien van het volume. Anders kan je ook altijd nog met een aux kabel alhoewel ik vermoed dat de al genoemde alternatieven betere kwaliteit bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Frustie_Va schreef op zondag 10 januari 2016 @ 01:11:
Heb verschillend aantal speakersetjes versleten Edifier is mij nooit tegengevallen prijs/kwaliteit.
(zelf nu de Edifier M1380)
Diepte van het geluid en bass blijven ook prima bij open draaien van het volume. Anders kan je ook altijd nog met een aux kabel alhoewel ik vermoed dat de al genoemde alternatieven betere kwaliteit bieden.
Misschien is een Edifier S730 dan wel een leuke set voor de TS?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:39:
[...]

k begrijp zelf niet zo waarom je voor elk apparaat een aparte geluidsinstallatie zou moeten aanschaffen.
hoe bedoel je? lijkt me toch logisch dat je voor elke kamer een aparte set hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
@ strider

verschillende genres- rock, metal, blues, jazz, klassiek maar ook techno, house enz..
dus een goede bass zal niet onbelangrijk zijn lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:39:
[...]

Sorry hoor, maar voor onder de 200 euro koop je een DAC die een audiofiel niet zou misstaan.
Punt is echter wel, dat je dan een extreem goede geluidsinstallatie moet hebben en er een USB-kabeltje loopt vanaf je PC naar de DAC. Heb je geen extreem goede audio-installatie, dan kun je een prima DAC kopen voor ruim onder de 100 euro. Een DAC is niks anders dan een DA-converter die je aansluit op je eigen geluidsinstallatie, een DAC met een voorversterkertje. Ik begrijp zelf niet zo waarom je voor elk apparaat een aparte geluidsinstallatie zou moeten aanschaffen. Mijn PC's staan allemaal aangesloten op een externe versterker met speakers, want monitoren met ingebouwde speakers of PC-speakertjes geven alleen maar schijt-geluid.
Maar goed, ieder zijn ding.
Beetje jammer dat je zo reageert terwijl de TS aangeeft dat het over meerdere kamers gaat.

Maargoed, stel dat het over één kamer gaat, waarom zou je dan wel ineens alles in één audioset moeten doen? Ik heb zelf ook een stereoset (Quad 11L2 + NAD 3020) aan mijn PC en een surroundset (rocksolids + Yamaha receiver) voor films staan en dat werkt meer dan prima.

@TS:
Kijk ook eens naar bijvoorbeeld de Argon actieve luidsprekers. Die schijnen ook best goed te zijn en in verschillende 'maten' beschikbaar tussen de 200 en 300 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 10-01-2016 12:59 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
om even terug te komen op het gebruik van een DAC;

als ik het goed begrijp is dit een betere (externe) geluidskaart dan die in het moederbord?
een (goede) dac zou dan (mogelijk) de geluidskwaliteit ook verbeteren?

heb hier en daar gelezen dat er zonder een dac ookwel eens een ruis kan optreden.
een fysieke volume knop is natuurlijk ook goed meegenomen.

ik neem aan dat het zonder dac 'kan', maar toch eerder aan te raden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ch85 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:29:
[...]
hoe bedoel je? lijkt me toch logisch dat je voor elke kamer een aparte set hebt?
Voor elke kamer natuurlijk wel, voor elk apparaat niet.
Je kunt natuurlijk ook BT- of Wifi-boksen aanschaffen, dan zit je niet meer aan kamers vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ch85 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:32:
om even terug te komen op het gebruik van een DAC;
als ik het goed begrijp is dit een betere (externe) geluidskaart dan die in het moederbord?
een (goede) dac zou dan (mogelijk) de geluidskwaliteit ook verbeteren?
Beter gezegd: het verslechtert het geluid minder.
Je computer heeft het geluid digitaal (als MP3 of Ogg of wat dan ook). Vervolgens wordt het door je computer analoog gemaakt. Je computer gebruikt daarvoor ook een DAC ( Digitaal naar Analoog Converter), maar wel een hele slechte en goedkope.
Als je een goede externe DAC neemt (ergens van 100-250 euro), dan heb je betere geluidskwaliteit. Die DAC zet je dan dicht bij je eindversterker. Er loopt een USB-kabeltje van je computer naar de DAC. Dat USB-kabeltje mag best lang zijn (10 meter zeker), want het is toch digitaal.
Vanaf Windows XP SE wordt zo'n DAC standaard herkend als extern USB-afspeel-apparaat (geluidskaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:15

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:47:
[...]

Beter gezegd: het verslechtert het geluid minder.
Je computer heeft het geluid digitaal (als MP3 of Ogg of wat dan ook). Vervolgens wordt het door je computer analoog gemaakt. Je computer gebruikt daarvoor ook een DAC ( Digitaal naar Analoog Converter), maar wel een hele slechte en goedkope.
Als je een goede externe DAC neemt (ergens van 100-250 euro), dan heb je betere geluidskwaliteit. Die DAC zet je dan dicht bij je eindversterker. Er loopt een USB-kabeltje van je computer naar de DAC. Dat USB-kabeltje mag best lang zijn (10 meter zeker), want het is toch digitaal.
Vanaf Windows XP SE wordt zo'n DAC standaard herkend als extern USB-afspeel-apparaat (geluidskaart)
Dus een 10 meter kabel is prima, want het is toch digitaal. Maar een onboard dac is niet voldoende, terwijl die ook digitaal is.

Die hele hype betreffende DAC's slaat helemaal nergens op.

Btw: Het is w98 SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
ik heb inmiddels de jbls lsr305 besteld en aangekregen.

speakers zijn rechstreeks aangesloten op de pc met een 3.5 trs naar 2x6.3 ts kabel.
de 3.5mm jack in de groene input vanachter in de pc. http://static.scan.co.uk/images/products/2140790-c.jpg
de speaker volumes staan op 4.5

nu hoor ik een lichte ruis uit de speakers komen, maar dit is nog vrij verwaarloosbaar.
helaas tijdens games ( of als ik het volume hoger zet dan 5) dan word de ruis wel storend.

is er iets dat ik kan proberen om deze ruis te reduceren?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Volume PC op 100% zetten en het volume op de speakers regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
foutje, pagina 2 niet gezien :P

[ Voor 92% gewijzigd door _Heisenberg_ op 28-01-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DjVe schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:57:
[...]
Dus een 10 meter kabel is prima, want het is toch digitaal. Maar een onboard dac is niet voldoende, terwijl die ook digitaal is.
Zolang het digitaal is geldt: het signaal komt wel goed aan of niet goed aan. Een digitaal signaal wordt verzonden middels enen en nullen. Dat ziet er ongeveer zo uit: 1001010010010010111100110011 (maar dan heel veel en heel snel). Om te weten of een digitaal signaal wel goed over komt wordt er altijd een controle-blok verstuurd. Ook dat is weer digitaal, dus ook weer met enen en nullen. Klopt de controle niet, dan wordt een digitaal blok weer opnieuw verstuurd. Kortom, een digitale kabel werkt altijd 100% goed of die doet het vrijwel niet.
Een DAC maakt het signaal analoog. Dus vanaf de DAC kun je het best een korte en hele goede kabel neerleggen, want een analoog signaal zal altijd verslechteren door de kabel. Daarom lees je ook altijd op audiofiele websites dat interlinkjes heel belangrijk zijn (dat is onversterkt analoog signaal) en dat goede luidsprekerkabels heel belangrijk zijn.
Vandaar dat ik ook zei: je DAC zo dicht mogelijk bij je versterker zetten (tenzij die ook weer digitaal is), gewoon om je analoge kabels kort te houden. Als je digitale kabels te slecht zijn, dan merk je dat meteen. Ze voldoen, of ze voldoen helemaal niet, een tussenweg is niet mogelijk. Het wordt bij digitale kabels niet een beetje slechter, bij analoge kabels wel. Digitaal geldt: het werkt of het werkt niet.
[b][message=45644606,noline]
Die hele hype betreffende DAC's slaat helemaal nergens op.
Het slaat wel ergens op, maar als jij muziek bijv. via Bluetooth afspeelt en daar te vreden mee bent, dan maakt het voor jou niet uit. Sommige mensen willen gewoon top-kwaliteit en schakelen over op het afspelen van LP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Het feit dat je op sites van kabelfabrikanten mooie verhalen leest, is puur om centjes te verdienen.

De hele discussie over het nut van DAC's ga ik hier niet met je aan, daar is al genoeg over geschreven hier op Got. Gelukkig geloven de meeste Tweakers niet zo in de audio sprookjes die fabrikanten en verkopers vertellen.

vrijwel elke DAC die te vinden is op hedendaage apparatuur is prima in staat het digitale signaal efficient (dus met extreem kleine foutmarges) om te zetten in een analoog signaal.

Daarnaast klopt je uitleg over een DAC volgens mij niet. Het analoge signaal wordt door een ADC gesampelt naar een digitaal signaal. De DAC zet dat gewoon simpel terug. Daar zal vast wel iets van een kleine foutcorrectie op toegepast worden, maar er worden naar mijn weten echt geen nieuwe "blokken" aangevraagd. Maar goed over de inhoudelijke techniek van een DAC (wat een vak appart is) heb ik echt weinig verstand.

Digitale versterkers bestaan overigens niet. Je doelt daarmee op klasse D versterkers? Dat zijn gewoon klasse AB versterkers met een modulerende aansturing zodat ze efficiënter zijn.

Je opmerking over bluetooht en LP's snap ik niet helemaal. Als je muziek via bluetooth af speelt, maak je natuurlijk ook gebruik van een DAC. Dat de kwaliteit daarvan wisselend is, komt door het gecomprimeerde signaa van het bluetooth protocol en niet door de DAC.

Bij LP's komt natuurlijk helemaal niets digitaals aan de orde. Daarbij zijn veel meer factoren bepalend voor het geluid. Maar wat dat te maken heeft met dit topic snap ik niet.

[ Voor 15% gewijzigd door DjVe op 13-02-2016 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DjVe schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 00:06:
Het feit dat je op sites van kabelfabrikanten mooie verhalen leest, is puur om centjes te verdienen.
Dat is juist onder andere wat ik beweer.
Voor een digitale kabel maakt de kwaliteit geen ruk uit, zolang die het maar doet.
Toch kloppen m.i. veel van je beweringen niet.
[b][message=45839225,noline]
Daarnaast klopt je uitleg over een DAC volgens mij niet. Het analoge signaal wordt door een ADC gesampelt naar een digitaal signaal.
Denk je nu echt dat jouw PC of jouw CD-speler een ADC heeft ingebouwd om het analoge signaal om te zetten naar een digitaal signaal en je weer een DAC moet gebruiken om er een analoog signaal van te maken? PC's en CD-spelers, ook MP3-spelers, beginnen met een digitaal signaal, het zijn immers allemaal digitale geluidsdragers.
De DAC zet dat gewoon simpel terug.
Elke digitale beluidsbron die je wordt aangeboden geeft dat digitaal weer.
Studio's die een analoog signaal omzetten in een digitaal signaal hebben 100x betere apparatuur dan jij thuis. Jij krijgt het digitaal aangeboden en die 100x betere apparatuur heb jij niet. Maar je kunt natuurlijk wel een goede DAC nemen om het om te zetten.
[b][message=45839225,noline]Digitale versterkers bestaan overigens niet. Je doelt daarmee op klasse D versterkers? Dat zijn gewoon klasse AB versterkers met een modulerende aansturing zodat ze efficiënter zijn.
Ik ben nu ruim een jaar bezig met miniversterkers te bouwen, vooral klasse-D en voorheen heb ik jarenlang buizenversterkers gebouwd. En nu ga jij me vertellen dat klasse D versterkers hetzelfde zijn als klasse-AB versterkers? Weet je überhaupt wel het verschil tussen een klasse-A en een klasse-B versterker?
Je opmerking over bluetooht en LP's snap ik niet helemaal.
Dan zal ik dat proberen uit te leggen. Als je een signaal via Bluetooth verstuurt, dan wordt dat enorm gecomprimeerd. Stuur je dus bijvoorbeeld een MP3-tje vanaf je smartphone of PC naar een bluetooth externe speaker, dan is dat MP3-tje al met kwaliteitsverlies gecomprimeerd en dan wordt het signaal ook nog eens met extra kwaliteitsverlies verstuurd. Dat is dus 3x kwaliteitsverlies: de eerste keer omdat het analoge concert digitaal is gemaakt, de tweede keer omdat er een MP3 van is gemaakt en de derde keer omdat het via Bluetooth wordt verstuurd.
Daarmee verlies je flink wat van de dynamiek. Daarom zijn er audiofielen die installaties hebben van duizenden euro's die liever die dynamiek willen behouden en dus LP's kopen i.p.v. slechte kwaliteit MP3-tjes downloaden.
[b][message=45839225,noline] Als je muziek via bluetooth af speelt, maak je natuurlijk ook gebruik van een DAC. Dat de kwaliteit daarvan wisselend is, komt door het gecomprimeerde signaa van het bluetooth protocol en niet door de DAC.
Dat is wel een hele slechte uitleg. Ja, door de bluetooth verbinding wordt het signaal nog slechter.
Ik gaf een alternatief aan aan TS, maar gaf ook aan dat dat alternatief zinloos was als TS al erg blij was met muziek via een Bluetooth verbinding. Je kunt niet verwachten dat je goede geluidskwaliteit krijgt door MP3-tjes te streamen over bluetooth. Het was dus de vraag wat TS onder 'goed' verstond. En ja,, neem maar een goede DAC en je zult bemerken dat je vanaf je PC veel betere geluidskwaliteit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
ch85 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 18:51:
is er iets dat ik kan proberen om deze ruis te reduceren?

alvast bedankt.
Is het ruis probleem nu opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch85
LA-384 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 05:41:
[...]

Is het ruis probleem nu opgelost?
ik heb ze inmiddels teruggestuurd, maar niet (enkel) omwille van de ruis.
super geluid zeker wel, maar ik had niet zoiets van 'dit zijn ze'
helderheid en detail was zeker in orde, maar de 'eerlijke' weergave kon me toch moeilijk bekoren...al wist ik dit miss wel van tevoren..
vond ze vooral ook wat te groot uitvallen.

velen zullen me nu wel gek verklaren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ch85 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:48:
[...]
ik heb ze inmiddels teruggestuurd, maar niet (enkel) omwille van de ruis.
super geluid zeker wel, maar ik had niet zoiets van 'dit zijn ze'
helderheid en detail was zeker in orde, maar de 'eerlijke' weergave kon me toch moeilijk bekoren...al wist ik dit miss wel van tevoren..
Ik heb even snel gecheckt bij JBL. Het zijn classe-D versterkers die erin zitten, tenminste volgens de website van JBL. Ik zou altijd classe-A of classe-A/B versterkers verkiezen boven classe-D. Soms worden classe-D versterkers onterecht aangeduidt als digitale versterkers, dat zijn het niet. Het zijn gewoon analoge versterkers die gebruik maken van PWM (Pulse Width Modulation). Het ingaande en uitgaande signaal is gewoon analoog. Er zitten flink wat kwaliteitsproblemen vast aan PWM. De belangrijkste is waarschijnlijk dat in het hoorbare gebied er een verhoging is van storing. Dat komt omdat er eerst een hoog-frequent signaal wordt toegevoegd en dat signaal er later weer uitgefilterd moet worden. Waarom dan een classe-D versterker gebruiken?
Omdat een classe-D versterker super-efficient is qua energie-verbruik en enorm goedkoop te produceren. Voor de nieuwste versies is er 1 chip en zijn er vrijwel geen extra componenten nodig.
Dat is allemaal heel handig voor externe mini/midi externe Bluetooth speakers. Li-Ion batterijen zijn immers kostbaar, dus moet de versterker zo efficient mogelijk omgaan met energie. Sindsdien zijn er zoveel van die externe speakers die op accu's moeten functioneren dat de productiekosten van classe-D versterker chips enorm zijn gedaald. Dat is het gevolg van massa-productie. Daarom worden ze vaak ook gewoon in home-cinema en home-versterkers en home-speakers gebruikt. Als enorm laag energie-verbruik niet het belangrijkste is (en dat is het bij accu's wel), dan kun je beter een classe A/B versterker nemen.

Een simpel vergelijk:
Classe-A: hooguit 15% efficiency
Classe-B: veel beter, maar geluidskwaliteit bagger
Classe-A/B: betere efficiency, maar niet hoger dan 50%
Classe-D: hoger dan 85% efficiency op 4 Ohm, hoger dan 90% op 8 Ohm speakers.

Toch valt dit hele verhaal nog wel met een korrel zou te nemen. De efficiency van speakers/drivers is vaak enorm slecht. Bij speakers wordt de efficiency vrijwel nooit gespecificeerd, gewoon omdat die beschamend laag is. Een andere waarde wordt wel gespecificeerd: de gevoeligheid, of in het engels: de sensitivity. De sensitivity correleert direct met de efficiency. Een sensitivity van 85 dB/Wm is gelijk aan een efficiency van nog geen 0,2%, dus geen wonder dat geen fabrikant dat vermeldt. Dat wil zeggen dat slechts 0,2% van alle energie die je versterker afgeeft wordt omgezet in geluidsdruk. Dat is schrikken. Zou je daarentegen een speaker gebruiken van 100 dB, dan is het ongeveer 6,4%
Het is even rekenen: 2 keer zoveel energie geeft een verhoging van 3dB. Een verschil van 15dB is dus 5x zo'n verhoging met 3dB, dus 2^5, dus 32 keer zoveel energie die wordt omgezet.
En waarom hebben we dan niet allemaal een speaker van 100 dB of hoger? Omdat het enorm duur is die dingen te maken. Goede geluidskwaliteit komt van speakers die lage efficiency hebben. Het is ook een eeuwige strijd tussen bouwers van versterkers en bouwers van speakers. Een goede versterker levert niet zo heel veel energie en een goede speaker heeft heel veel energie nodig. Verandering is voor beiden een mega-kostenpost.
Mobiele speakers brengen een extra probleem naar boven: Li-Ion en Li-po's zijn duur, dus het hele systeem van versterker en speakers moet zo energetisch gunstig zijn als mogelijk. Een tweede probleem doet zich voor: hoe ga je die dingen voeden? Met Lipo's of Li-Ion accu's. Maar ja, die hebben maar een voltage van 3,2 tot 3,7 Volt en het maximale vermogen van een versterker is afhankelijk van het voedings-voltage (voedingsvoltage in kwadraat gedeeld door de impedantie van de speakers maal 2).

En dan heb ik het het alleen nog maar over energetische problemen.
Pagina: 1