welke ultrabook ? Toch een keer apple proberen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31771

Topicstarter
Momenteel heb ik deze laptop met 250 GB SSD : http://www.computerland.n...-7450121taii/details.aspx

15,6", Intel Core i7-4500U, 12GB, 250GB SSD, NVIDIA GeForce GT750M

In April 2014 aangeschaft. Ik ben erg blij geweest met de performance en de accutijd. Wel heb ik gemerkt dat 15" net iets minder mobiel is dan een kleinere 13" - Je klapt hem iets minder snel 'ff' uit in een cafe om te werken. Een reden dat ik misschien toch wel weer een 13" wil.

Hij is momenteel helemaal aan het aftakelen aangezien hij inmiddels anderhalf jaar lang 24/7 aan is geweest en echt overal naartoe wordt gesleept. Kabel tussen mobo-scherm is defect, heb enorme lijnen over hele beeldscherm. Toetsenbord begint steeds minder responsive te worden, vooral de /spatie/enter/ctrl/shift toetsen die ik redelijk hard inbash bij het toetsen.

Ook kon ik gamen op deze laptop... iets waar ik erg verslavingsgevoelig voor ben en wat ik het beste kan vermijden :P een dedicated videokaart hoeft dus nooit meer van mij....

Belangrijk punt : Ik woon niet in NL en ben constant op reis voor werk. Ik zit over het algemeen elke 1 á 2 maanden in een nieuwe stad en werk dan voornamelijk vanaf flexplekken of cafés

.
Wat ga je met je laptop doen?
Het meest intensieve wat ik ga doen is met enorme excel en textbestanden werken (ik copy paste weleens 800 mb aan excel data heen en weer tussen vensters. Iets wat mn huidige laptop lekker trekt maar absoluut niet de norm is.

Wat is je budget?
1200-1500 +-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, zie boven

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
In het verleden goede ervaringen met asus gehad. Maar eigenlijk niet, ik sta overal voor open.

Een paar laptops die mij waren opgevallen :

Hp Envy 13
http://www.laptopshop.nl/...02/hp-envy-13-d020nd.html

Hier lees ik weer allerlei verhalen over slechte accutijd en backlight leaking....

Asus Zenbook UX301LA-DE141T
http://www.laptopshop.nl/...nbook-ux301la-de141t.html
Lees ook dat de accutijd tegen valt van deze.

en ik twijfel ook tussen eventueel een MBA/MBP-retina

waarom misschien apple:
- weet dat het supertaaie producten zijn, volgens mij zijn ze qua stevigheid beter dan elke windows laptop?

- er is in elke stad wel een apple store - handig voor reparaties/garantie aangezien ik nooit in NL ben en veel reis (weet niet hoe het zit precies, als ik mijn laptop bv 2 weken voor een reparatie kwijt ben ben ik echt f3ckt en kan ik net zo goed een nieuwe laptop kopen - iemand ervaring mee?)

- de garantie dat het altijd wel 'zal werken' out of the box

- mooi scherm met goeie scaling zowel op MBA en retina op de MBP

- goeie accutijd

Waar ik dan weer aan twijfel is MACOS, ik heb mijn hele leven in windows gewerkt en heb ook nooit apple producten gehad. Het lijkt me echt ontzettend kut om er na 2 weken achter te komen dat Macos helemaal niks voor mij is.
Ook vallen de specs natuurlijk erg tegen vergeleken met wat je bij een windows ultrabook krijgt....

Iemand nog aanraders dus voor een goeie ultabook ? :D

Wat zou mijn oude laptop nog waard zijn trouwens? In principe is het nog een beest wanneer het scherm het zou doen en een paar toetsen worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Anoniem: 31771 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:58:
- weet dat het supertaaie producten zijn, volgens mij zijn ze qua stevigheid beter dan elke windows laptop?
Goed gebouwd is Apple-spul inderdaad. Taai zou ik het dan weer niet noemen, als je het laat vallen is de kans ook bij Apple groot dat je met brokken eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:04:
[...]

Goed gebouwd is Apple-spul inderdaad. Taai zou ik het dan weer niet noemen, als je het laat vallen is de kans ook bij Apple groot dat je met brokken eindigt.
taai vergeleken met een plastic acer laptop ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dan zou ik eens kijken naar de Dell XPS serie (skylake, meest recenste). De 1080p varianten zijn goedkoper, prima schermen en gaan langer met de accu mee. De 15" versie heeft een form-factor van een 13.3" laptop geloof ik door het 'infinity display', de kleine bezels zeg maar.

[ Voor 82% gewijzigd door ToFast op 22-12-2015 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ToFast schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:08:
Dan zou ik eens kijken naar de Dell XPS serie (skylake, meest recenste). De 1080p varianten zijn goedkoper, prima schermen en gaan langer met de accu mee. De 15" versie heeft een form-factor van een 13.3" laptop geloof ik door het 'infinity display', de kleine bezels zeg maar.
Bedankt voor de tip....

Ik had deze serie nog niet echt bekeken... damn... ziet er goed uit

Het liefst had ik dan wel de QHD uitvoering met een i5/16gb ram

Volgens mij niet mogelijk :(

Zou het mogelijk zijn om achteraf nog ram te upgraden?
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/8f94796ecd32bf14732defc9ea516d96.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Nee het geheugen zit vast gesoldeerd net als bij de huidige en redelijk recente macs. Ze leveren dus niet elke gewenste combinatie helaas (veel geheugen en een zat voldoende i5). Voordeel ook van de 1080p versie is dat het scherm mat is (wel ips, 97% s-rgb)!

[ Voor 51% gewijzigd door ToFast op 22-12-2015 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
is dit goed of slecht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-07 22:59
Surface Pro 3 of 4 kan ook een optie zijn. Erg makkelijk mee te nemen en neemt weinig ruimte in beslag. Verder heb je met een i5/i7 en 8gb voldoende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Ja goed naar mijn mening. IPS heeft veel betere kijkhoeken dan al die TN-paneeltjes van goedkope schermen. En 97% van het kleurgebruik van s-RGB houdt in dat dit scherm ook prima te gebruiken is voor fotobewerking (Photoshop, Lightroom). Echte pro's op dit gebied willen soms nog een groter bereik in kleuren (adobe-rgb) en zouden dan voor het hogere resolutie display (qHD) kiezen dat dit wel heeft.

Mat vs glimmend is persoonlijk, bij een glimmend paneel heb je veel meer last van reflecties maar spatten de kleuren wat harder van je scherm. Maar bij dit display zou ik mij daar geen zorgen om maken hoor! En heb je graag touchfunctinaliteit (swipen, touch etc) dan moet je sowieso het QHD scherm kiezen.

Realiseer je dat je met het QHD scherm misschien wel problemen hebt met schaling (op native resolutie zonder 'zoom' is alles piepklein). En hij gaat zo'n 2uur minder lang mee.

Laatste noot, met beide varianten ga je wel gelukkig zijn, dat dan weer wel 8)

[ Voor 20% gewijzigd door ToFast op 22-12-2015 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ToFast schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:17:
[...]

Ja goed naar mijn mening. IPS heeft veel betere kijkhoeken dan al die TN-paneeltjes van goedkope schermen. En 97% van het kleurgebruik van s-RGB houdt in dat dit scherm ook prima te gebruiken is voor fotobewerking (Photoshop, Lightroom). Echte pro's op dit gebied willen soms nog een groter bereik in kleuren (adobe-rgb) en zouden dan voor het hogere resolutie display (qHD) kiezen dat dit wel heeft.

Mat vs glimmend is persoonlijk, bij een glimmend paneel heb je veel meer last van reflecties maar spatten de kleuren wat harder van je scherm. Maar bij dit display zou ik mij daar geen zorgen om maken hoor! En heb je graag touchfunctinaliteit (swipen, touch etc) dan moet je sowieso het QHD scherm kiezen.

Realiseer je dat je met het QHD scherm misschien wel problemen hebt met schaling (op native resolutie zonder 'zoom' is alles piepklein). En hij gaat zo'n 2uur minder lang mee.

Laatste noot, met beide varianten ga je wel gelukkig zijn, dat dan weer wel 8)
Bedankt voor de input :)

Denk dat ik idd voor de matte versie ga. Heb nu ook een matt ips en merk dat alles veel beter leesbaar is wanneer je op lagere brightness werkt (wat veelal het geval is wanneer je veel onderweg bent)

Neig nu heel erg naar de xps 13 met i5/8gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb zelf net ook zo'n XPS 13 met i5 en 8 GB RAM besteld. Over het scherm heel veel lovende dingen gelezen, niet iedereen lijkt goede ervaringen te hebben met de batterijduur. Heb lang naar Asus' Zenbooks zitten kijken en ook wat andere ultrabooks gecheckt, maar de Dell kwam als beste uit de bus. De Apples waren geen optie (ik hoef geen TN-paneel meer als het niet moet in mijn laptop...).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Borromini schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:44:
Ik heb zelf net ook zo'n XPS 13 met i5 en 8 GB RAM besteld. Over het scherm heel veel lovende dingen gelezen, niet iedereen lijkt goede ervaringen te hebben met de batterijduur. Heb lang naar Asus' Zenbooks zitten kijken en ook wat andere ultrabooks gecheckt, maar de Dell kwam als beste uit de bus. De Apples waren geen optie (ik hoef geen TN-paneel meer als het niet moet in mijn laptop...).
Waar heb je deze besteld als ik vragen mag?

En nog 1 vraag :

zal ik veel verschil merken tussen i7 en i5 in performance? scheelt dit veel accutijd ?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 31771 op 23-12-2015 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bij Dell zelf, de combo met 256 GB SSD. Gewoon 1080p-scherm.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Borromini schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:21:
Bij Dell zelf, de combo met 256 GB SSD. Gewoon 1080p-scherm.
moet je dan niet 2 weken wachten tot je hem thuis krijgt?

Ik ben zelf maar een week in Nederland tijdens kerstmis. Denk dat ik dan maar 139 extra bij paradigit ga moeten betalen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Inderdaad, 6/1 verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49
En dat "verwacht" bij Dell zou ik met een korreltje zout nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 17:52
StevoMark10 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:16:
Surface Pro 3 of 4 kan ook een optie zijn. Erg makkelijk mee te nemen en neemt weinig ruimte in beslag. Verder heb je met een i5/i7 en 8gb voldoende kracht.
Is dit inderdaad niets voor je? Ook super stevig gebouwd, dun en toch power!

Zelf ben ik afgelopen jaren regelmatig in aanraking gekomen met Apple's (en nog steeds), maar ik kan zelf absoluut niet wennen aan OSx. Dus wat dat betreft zou het een dure gok zijn om nu 1500 euro aan een mac uit te geven en er een paar weken/maanden later achter komen dat het toch niets voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
richard_1st schreef op woensdag 23 december 2015 @ 19:10:
[...]

Is dit inderdaad niets voor je? Ook super stevig gebouwd, dun en toch power!

Zelf ben ik afgelopen jaren regelmatig in aanraking gekomen met Apple's (en nog steeds), maar ik kan zelf absoluut niet wennen aan OSx. Dus wat dat betreft zou het een dure gok zijn om nu 1500 euro aan een mac uit te geven en er een paar weken/maanden later achter komen dat het toch niets voor je is.
Tnx voor de feedback. Ik blijf toch idd bij windows :)

De surface pro's zijn wel lekker krachtig, maar ik heb al een tablet en ik heb niet zoveel met die 2-in-1 apperaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vandaag de xps 13 (i7/8gb/fullhd) bij paradigit besteld, als het goed is overmorgen in huis. Heb er zin in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeboer85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-01 09:24
voor twee weke terug een xps 13 geleverd gekregen en binnen 2 dagen monteur aan huis gehad omdat bij assemblage een zakje schroeven is blijven zitten op de backcover. Ik heb de i7 16gb 1TB ssd variant met windows 10 pro. Heb er dus ProSupport opzitten. Ik zit nu al een week te wachten totdat mijn systeem omgeruild word en de prosupport medewerkers weten niet hoelang dit nog gaat duren. Ze kunnen dit verder ook niet zien en ik moet maar wachten op een belletje vanuit Dell. Dit kan vandaag zijn maar ook best over twee weken.
Voor mij nooit geen Dell meer want de service achteraf is schandalig voor een product van €2300,-

Verder wel een pracht systeem en ik hoop daarom ook dat je de ProSupport nooit nodig zult hebben.

Update: Systeem wordt pas 21 januari omgeruild. pffff wat een service van Dell

[ Voor 5% gewijzigd door mdeboer85 op 04-01-2016 20:40 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

barrymossel schreef op woensdag 23 december 2015 @ 19:00:
En dat "verwacht" bij Dell zou ik met een korreltje zout nemen...
offtopic:
Ter info: ik heb 'm vandaag al ontvangen.

Pagina: 1