Zyxel GS1900-24E verliest config na uitschakelen/reboot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulvanDyk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 21:54
Na lang zoeken kon ik niet een antwoord vinden op internet alsmede tweakers.net. Vandaar dat ik dan ook mijn vraag stel en hoop dat men mij een duidelijk antwoord en/of oplossing weet te geven.

Om een algemene blik te geven op de situatie, zal ik eerst even alle hardware omschrijven en waar deze heen gaan.

In de meterkast:
Ziggo mta <-> TP-Link router (ddwrt)<-> Zyxel GS1900-24E (1).

Vanaf de Zyxel gaan er 4x cat5e naar zolder waar het volgende zit:
Zyxel GS1900-24E (2), 2x cat5e vanaf Zyxel naar Nas, 1x cat5e Time Capsule, 1x cat5e printer en 1x cat5e PC.

Verder loopt er vanaf de meterkast ook nog meerdere aansluitingen naar diverse punten in huis die niet van toepassing zijn op de vraag.

Het netwerk is opgebouwd rondom IP 10.0.1.1 op de TP-Link. DHCP is uitgeschakeld op alle apparatuur behalve de TP-Link. Merendeel van de apparaten werkt op fixed IP.

Nu gebeurt het dat als één van de 2 Zyxel's (fixed IP) een stroomuitval of handmatige reboot krijgt (aan/uit op achterzijde), dan verliezen ze direct hun configuratie en vallen terug naar het standaard IP (192.168.1.1). Nu had ik gelezen dat er in de interface een knopje bovenaan zit met de naam Save.
Als ik na de config hierop klik krijg ik netjes een melding dat alle instellingen opgeslagen zijn.

Situatie 1:
Save knop netjes gebruikt en dan bij het uit/aan zetten is de Zyxel direct zijn config kwijt en kan ik weer op het standaard IP alles aanpassen.

Situatie 2:
Bij het standaard IP kan je je daarvoor opgeslagen instellingen (bestand) weer terug in de Zyxel zetten.
Allemaal mooi en aardig, en het werkt ook wel aardig. Maar...., zodra ik wil inloggen zijn zowel de standaard login gegevens als de door mij ingesteld incorrect en kan er niet ingelogd worden.
Er zijn 3 soorten backup van de config, namelijk; Running, Startup en Backup (Er is meer, maar die zijn niet van toepassing voor mijn vraag).
Geen van de 3 laat mij inloggen met de door mij ingestelde gegevens.

Nu is dus mijn vraag, doe ik iets fout, zie ik iets over het hoofd waardoor de config niet behouden blijft en/of het herstellen van de config fout gaat?
En wat kan ik eraan doen om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen, aangezien het pittig wat instellingen zijn die ik moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ooowyeah
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-01-2024
Maak je gebruik van VLAN's? Zo ja let even op dat je Zyxel een instelling heeft die aan geeft wat het "Management VLAN" is (default is dat 1).

Stel je DHCP server zit op een poort die niet tot VLAN 1 behoort of niet getrunked is dan krijgt je switch dus geen IP en valt deze terug op het default adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Probeer eens in te loggen en SAVE te doen via Internet Explorer, veel rare issues meegemaakt met Chrome/Firefox op de 1900 serie.

En op het management VLAN een statisch adres instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:21
Wellicht een no brainer maar je firmware is up to date?
En management vlan checken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulvanDyk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 21:54
Excuses voor de wat late reactie. Paar dagen even weg geweest.

Ik heb de volgende dingen uitgevoerd:
- Firmware update, was nog v2.00 (AAHK.0). Is nu v2.10 (AAHK.0).
- Ingelogd via IE in plaats van Chrome, op save geklikt.
- In mijn geval poort 1 op de Zyxel in de meterkast en LAG1 op de Zyxel op zolder beide op trunked gezet.

Daarna handmatige reboot gedaan (aan/uit knop) en pats-boem, instellingen worden behouden.
De laatste 2 handelingen hou ik op dit moment even als degene die ervoor hebben gezorgd dat het er goed in staat. Zal binnenkort eens verder onderzoeken of het nou de IE inlog of de trunked degene is die ervoor zorgt dat de settings opgeslagen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:31

OMX2000

By any means necessary...

PaulvanDyk schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:23:
Excuses voor de wat late reactie. Paar dagen even weg geweest.

Ik heb de volgende dingen uitgevoerd:
- Firmware update, was nog v2.00 (AAHK.0). Is nu v2.10 (AAHK.0).
- Ingelogd via IE in plaats van Chrome, op save geklikt.
- In mijn geval poort 1 op de Zyxel in de meterkast en LAG1 op de Zyxel op zolder beide op trunked gezet.

Daarna handmatige reboot gedaan (aan/uit knop) en pats-boem, instellingen worden behouden.
De laatste 2 handelingen hou ik op dit moment even als degene die ervoor hebben gezorgd dat het er goed in staat. Zal binnenkort eens verder onderzoeken of het nou de IE inlog of de trunked degene is die ervoor zorgt dat de settings opgeslagen worden.
Ik heb een GS1900-8 en heb hetzelfde euvel. Maar ik heb maar 1 Zyxel in huis. En gebruik een Mac, Dus IE is niet zomaar een optie. Maar ik ga het wel ff proberen morgen. Bij mij stopte opeens TV via via XS4All met werken. Ik had van 5 poorten PVID op een iets anders dan 1 gezet. Die instelling bleef hij vergeten, ook statisch ip adres werd vergeten.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Pagina: 1