Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvM1993
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik ben nogal een Macliefhebber maar door de ridicule kosten van een Mac Pro ben ik aan het kijken naar een zelfbouwsysteem. Ik werk op dit moment op een Imac uit 2011 met een 3,4GHz i7, 32GB RAM en een 2GB AMD kaart en een Macbook Pro 15' retina uit 2015.
Ik wil een krachtigere PC omdat de rendertijden van simpele 3D animaties op deze systemen de pan uit rijzen.
Ik ga videobewerken in Premiere Pro en After Effects, 2D en 3D animaties maken in After Effects en 3D animaties in Cinema4D. Ook wil ik gaan ontwikkelen voor een Oculus Rift, maar dit zal niet zoveel problemen opleveren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief beeldschermen ben ik bereid om er tot 4000 euro aan kwijt te raken als dit voldoende Bang-for-buck geeft. Goedkoper is natuurlijk altijd prettig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn grootste ergernis aan windows vind ik de randapparatuur, ik wil graag met een apple wired toetsenbord werken, muisinvoer ben ik minder veeleisend in omdat ik voor het bewerken meestal mijn Wacom gebruik.
Qua daadwerkelijke componenten moet ik alles nieuw aanschaffen omdat ik dus van all-in-one Macs en Macbooks kom.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval een krachtige processor en een krachtige videokaart. Natuurlijk veel RAM want After Effects lust er wel pap van. Maar qua precieze opstellingen heb ik geen idee?
Ik heb me geprobeerd in te lezen maar durf nog steeds niet te zeggen dat ik er iets van weet, is 2 videokaarten beter dan 1 krachtige? Moet ik een 8-core Xeon nemen of is een 6-core of zelfs quadcore I7 al voldoende? Ik denk te weten dat Cinema4D veel processorkracht vraagt, maar wat is dan veel?
Qua opslag weet ik al meer, ik wil een SSD als systeem en werkbestanden schijf, maar voor langetermijnopslag een RAIDopstelling van harde schijven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, als het goed werkt vind ik het prima.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals jullie waarschijnlijk al verwachtten wil een Macliefhebber als ik graag een mooie computer, het hoeft echt niet zo compact als een Mac Pro, maar ik wil eigenlijk sowieso een 'Fractal Design'esqu kast, minimalisme is gewenst

Ga je overklokken?
Nope, ik wil een krachtig en stabiel systeem

Wat verwacht je van ons?
Ik heb advies nodig qua componenten, welke oplossing bied mij een goed systeem voor mijn wensen? Kosten vind ik minder een issue, want het word waarschijnlijk sowieso goedkoper dan een Mac Pro.

Bij voorbaat dank!
:)

Ik kom nog niet uit het toevoegen van een onderdelen lijst?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5960X Boxed€ 1.099,90€ 1.099,90
1Asus GeForce GTX Titan X€ 1.089,50€ 1.089,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
2Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 320,95€ 641,90
4HP 16GB DDR4-2133€ 210,75€ 843,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.776,25

[ Voor 27% gewijzigd door TimvM1993 op 22-12-2015 18:11 . Reden: eerste deel productlijst toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
"genereer rml" bij je onderdelenlijst en dat dan plakken. Onduidelijke knop eigenlijk :)

Vertel wat meer over wat je doet, je workflow. Welke sector, wat voor 3d scenes gaat het om , wat voor resoluties en codecs werk je mee, wat is de input, en wat de output? ( alleen frames uit c4d ae en pr pro in of ook camera footage) Ik neem aan dat je niet op een gpu/videokaart 3d rendert, maar op de cpu? Waar erger je nu het meest aan? Wat zijn je eisen mbt tot schermen?

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 22-12-2015 17:28 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:54

Vidra

Vragen?

Daarnaast gaan wij er vanuit dat jezelf al onderzoek doet naar de onderdelen die je wilt gebruiken voor je nieuwe pc. Het is niet de bedoeling dat wij dit onderzoek voor jou doen.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvM1993
@Vidra

Ik heb een idee van welke onderdelen ik denk te willen gebruiken, maar hoe voeg ik zo'n lijstje in? Ik ben handig met beeldbewerken, maar daar stopt mijn kennis ook al vrij rap. Edit: heb een eerste deel toegevoegd, rest volgt zo spoedig mogelijk.

@maratropa

Ik animeer in 3840x2160, 60 frames per seconde en exporteer dit naar FullHD 60 frames per seconde in een . h264 codec. In Cinema4D gaat het om animaties van tussen de 20 seconden en 5 minuten. Dit render ik rechtstreeks vanuit Cinema4D naar standaard quicktime bestanden die ik eventueel nabewerk in AE en PrPro.
Ik ga Cinema4D vooral gebruiken voor een nieuw project dat een flinke tijd gaat duren, voor dit project ga ik een 360 graden animatie stereoscopisch renderen met VRay. Waar ik me nu aan erger is de belachelijk lange rendertijd van animaties uit Cinema4D. Voor een flyover van 10 seconden over een simpele constructie met wat lichte texturen moet ik 4 uur wachten. Qua workflow werkt het op dit moment prima.

Qua beeldschermen ben ik er al uit, dit wordt 2 maal de Dell U2515H, qua kleurechtheid heb ik niet meer nodig dan de fabriekskalibratie van Dell, en qua resolutie is dat voor mij de sweetspot.

[ Voor 3% gewijzigd door TimvM1993 op 22-12-2015 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
In de tweakers pricewatch voeg je componenten toe aan een wenslijst. Hier maak je code van met "genereer rml" en dat kun je hier plakken.

Je werkt dus eigenlijk vooral met uhd en hd 60fps h264 bestanden in qt container.. Geen tussenformaten met hoge datarate zoals gopro cineform of iets anders?

Zou je een halvering van de rendertijd al fijn vinden? Geen gpu rendering in vrayrt toch?

Wat voor 3d scenes zijn het, zwaar?

Werk je met 1 scherm nu of ook 2?

Wat voor AMD kaart zit er in die mac? Nooit issues met vram in premiere? Ik neem aan dat je mpe hardware versnelling gebruikt? Gebruik je in premiere veel effecten? Wil je op 1 scherm dan full res uhd previews of is hd ook al prima?

Adobe cc 2015 of oudere versies?

Vragen vragen ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvM1993
@maratropa

Een halvering zou heerlijk zijn, maar ik geloof dat er met een nieuw(er) systeem veel meer af kan. De bedoeling is niet dat ik in Vray op de GPU ga renderen nee.

De 3D scenes zullen uitgebreid zijn, en door veel glimmende texturen (volgensmij) ook vrij zwaar.

Op dit moment werk ik met het ingebouwde Imac scherm en een extra FullHD scherm.

In de Imac zit de volgende kaart: AMD Radeon HD 6970M, voor zover ik na kan gaan ben ik nog nooit tegen problemen in Premiere aangelopen. Nou is het werk dat ik in Premiere doe ook niet zo zwaar, ik gebruik in Premiere bijna enkel simpele transities en Warp Satbilizing. Ik gebruik inderdaad de Mercury playback versnelling.

Gebruikte versies zijn CC 2015 en C4D R17.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-05 08:55
Mooi moederbord waar veel RAM op kan (makkelijk uitbreiden): pricewatch: ASRock X99 Extreme4
Rete-snelle M.2 SSD: pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB
Normale harde schijf (x2): pricewatch: WD Green HDD, 2TB
Goede voeding (80+ gold, modulair): pricewatch: Corsair RM650x
Je RAM is wel erg duur voor wat je ervoor krijgt, deze hebben ook ECC en zijn registered (ga ervanuit dat je dat wilt): pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21R15D4K4/64

Overigens denk ik dat een titan x het geld niet 100% waard is, in veel gevallen is een 980ti zelfs sneller (dit is in games het geval, weet niet hoe dit zit met professionele doeleinden).

[ Voor 22% gewijzigd door rickbovenkamp op 22-12-2015 18:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
TimvM1993 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:09:
@maratropa

Een halvering zou heerlijk zijn, maar ik geloof dat er met een nieuw(er) systeem veel meer af kan. De bedoeling is niet dat ik in Vray op de GPU ga renderen nee.

De 3D scenes ....
thnks, ik vroeg het om een beetje een idee te krijgen van jouw verwachtingen; Een i7 2600 is al wat ouder maar nog best "rap" met een Cinebench renderscore van +/- 620. Een nieuwe 5960X 8 core zit zo rond de +/- 1340, die is dus maar iets meer dan 2x zo snel. Die 2600 is ouder maar door z'n hogere turbo in de singlethreaded score ook bijna die van de 5960X. Ff voor het idee. (singlethreaded snelheid is ook altijd belangrijk voor bijv. die werkervaring met zware scenes in C4D, de analyse fase van bijv. de warp stabilizer, enz. Hier wil je ook niet op bezuinigen)

Wil je op dit moment nog meer renderpower dan een 5960x zijn er wat opties:

- Dual xeon. Eigenlijk zijn denk ik alleen de 2630v3 en 2640v3 een optie, eigenlijk die 2640v3 niet want die zijn bijna al 1k per stuk en dan ga je vast door de 4k heen. Of is het 4K ex btw? Ik ga er van uit dat je wel +/- 2K nodig hebt voor de schermen en rest van de machine.

2 2630v3's scoren qua renderpower 2070 ofzo in cinebench, wel leuk dus tov de i7 2600 en de 5960x. Alleen de max turbo is 3,2ghz dus je hebt kans dat bijv een warp stabilizer, andere functies of de interactie met je apps zelfs iets achteruitgaat tov jouw i7 of de 5960x. Ik vind 2630v3's eigenlijk het net niet voor een allround werkbak... Tenzij je alleen maar 3d rendert rendert rendert. 2640's hebben wat meer oomph. 26xx xeons met veel mhz zijn meteen erg duur.

- 5960x (of xeon 1660) overclocken. Dan ga je op alle fronten vooruit. Maar je moet er zin in hebben, ook in mogelijk issues op het pad naar een stabiel systeem. Mogelijk niet wenselijk qua gedoe etc. Dit zou mijn persoonlijke keuze zijn. 5960x op 4,3ghz doet bijna 1700 CB punten, bijv.

- Nu er een goedkope 5820K in en volgend jaar een 10-core broadwell-e er in. Ook interessant, ook ivm de mogelijke prijsdaling van een 5960x.. Daarbij, de xeon 26xx v4's staan dan ook voor de deur...

Je kunt natuurlijk ook voor een los 6700K systeem gaan, met een refurbished bak er naast, of 2 als renderunits voor vray renderen? Previews renderen in c4d krijgt dan maar een beperkte boost (6700k is +/-de 1.5x zo snel als een i7 2600) en renderen in AE krijgt dan ook geen crazy boost maar ik weet niet waar je prioriteiten liggen. Werken op een 6700k is door z'n hoge clock zeer prima, en wat oudere workstation als renderunits er bij bieden veel "bang 4 the buck"

Qua gpu, je had een titan-x gekozen, dat is sowieso overkill, 980-ti is dan beter. Maar die neem je echt voor de compute power en VRAM hoeveelheid. Van wat ik begrijp doe je geen ontzettend zwaar premiere pro werk dus zo veel compute power heb je mogelijk niet nodig, en kom je nu ook al toe met 2GB VRAM.
Een gtx 970 met 4GB lijkt me dan veel logischer, en betaalbaarder. Ook prima voor de interfaces van AE en C4D. Of zijn er nog dingen (zoals de 3D cuda raytracer in AE) die je gebruikt die gpu compute gebruiken?

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
1. Heb je onderzoek gedaan naar rendersettings?
2. Hoe sta je tegenover renderfarms? En heb je daar ruimte/interesse voor.

1. Qua rendersettings valt er volgens mij nog wel wat te halen. Ik ga er van uit dat je weet waar je mee bezig bent en hoe e.e.a. werkt wat dat betreft. Toch verbaast het mij dan (no offense) dat ik lees: De 3D scenes zullen uitgebreid zijn, en door veel glimmende texturen (volgensmij) ook vrij zwaar.
Wat bedoel je dan met 'volgens mij'. Dat je het niet weet? of denkt te weten...

Nogmaals niet kleinerend bedoeld maar, de meeste winst/veel winst, valt vaak te halen met rendersettings.
Ik ben dan wel geen c4d gebruiker (wel 3ds max)maar ik weet zeker dat qua rendersettings alle 3D software op een zelfde manier werkt.
Zorg ervoor dat in je bios power saving options uitstaan! Als c4d (vergelijkbare) settings heeft zoals conserve memory in rendering (3ds max setting) zet deze allemaal uit.

Ray tracing (bsp) belichting (reduceer aantal lampen indien mogelijk) Collapse alle modifiers (ivm geschiedenis) shadows, reflection, refraction.
Als je bij het lezen van dit soort termen niet exact weet wat het is dan kun je zeker weten tijd besparen op je renders.

Ben je bekend met online oplossingen voor renderfarms? Ben je in de positie om dergelijke oplosingen door te berekenen aan klanten? Of ben je alleen met eigen projecten bezig? Eventuele oplossing dat misschien een onderzoekje waard is.
Ik kan me voorstellen dat je liever alles in eigen hand houdt of simpelweg niet (gevoelige) bestanden zomaar over het internet wilt knallen.

2. Dan de hardware!
Wees in ieder geval niet vies van een overklokje op de 6/8 core cpu's ivm onstabiliteit! Nope, ik wil een krachtig en stabiel systeem Door een overklokje krijg je juist dat krachtige systeem en dit kan heel goed stabiel blijven. De meeste 6/8 core cpu's laten zich uitstekend klokken.
Voor je workstation is een hoge coresnelheid minstens zo belangrijk als het hebben van veel cores/threads.

renderfarms. Sta je hiervoor open? Omdat je op cpu renderen leunt een goede optie om de rendersnelheid naar beneden te brengen. Bijkomend voordeel is dat je in deze systemen geen gpu nodig bent en dat de kloksnelheid iets lager mag dan je workstation. Je hebt vooral baat bij extra cores. Met een relatief klein deel van je budget kun je al snel wat rekenkracht neerzetten op deze manier. Belangrijkste is om te weten of je dit uberhaupt wil en of je er wel de ruimte voor hebt. Voordat we met allemaal suggesties komen.

Huidige setup: De gtx Titan en je geheugen zijn flinke happen uit je budget en misschien niet nodig. maratropa heeft dit al prima omschreven!

hier staan niet mijn pc onderdelen!

Pagina: 1