HTPC-upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Crovmon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 10:40
De oude HTPC is extreem instabiel en traag geworden, al een keertje geformatteerd en nieuwe OS op gezet, hielp tijdelijk. Onlangs bleek de CPU-koeler (Scythe Shuriken) niet meer goed te werken, heb grote koelribben erop laten zitten en met de hand de stockcooler erop geschroeft. Lijkt qua temperatuur geholpen te hebben, maar blijft erg matig allemaal en eigenlijk presteert het geheel al jaren ondermaats. Tijd voor fikse upgrade wat mij betreft.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het betreft een HTPC, voornaamste gebruik is dus browsen, en video's bekijken (voornamelijk x264-bestanden). Maar ik zou daarnaast graag ook de optie hebben relatief simpele games soepel te draaien, zoals Starcraft II, World of Warcraft, Lego Star Wars, oude Command & Conquer spellen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtbedrag 500,- maar indien van grote meerwaarde qua stabiliteit/betrouwbaarheid/prestaties max van 1000,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het geheel wordt met HDMI kabeltje aan een normale full HD TV gehangen. De kast die ik voor de oorspronkelijke HTPC had gekocht is best mooi (pricewatch: Silverstone Milo ML03B) dus het zou fijn zijn om deze te kunnen gebruiken, maar alleen als de form factor geen beletsel vormt voor een grafische kaart (want hij is erg laag). Ook zie ik geen reden waarom de oude powersupply (pricewatch: Antec Earthwatts EA 380) niet langer zou volstaan, tenzij deze simpelweg te weinig vermogen (380W) levert voor de videokaart of bekend zou staan voor instabiliteit. Ohja, en ik heb er nu een BluRay speler inzetten die nagenoeg nooit wordt gebruikt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zou (zonder enige kennis van zaken gehinderd) liefst in de huidige kast een nieuw mobo met een i5 Skylake (6400), 8GB RAM, een betaalbare SSD (media staat op externe USB-HDDs), en een bescheiden grafische kaart zetten. Maar ik ben met name onzeker over of ik m'n huidige spullen kan hergebruiken, met name of zo'n grafische kaart gaat passen. Kan mij ook voorstellen dat men zal zeggen dat sterke CPU met mobo integrated graphics zat is, daar sta ik voor open als ik er van overtuigd ben dat ik dan wel snelle responsieve graphics krijg (binnen gestelde kaders van gebruik).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU, Seasonic voedingen, was vroeger van Seagate HDs maar hoor laatste tijd mindere verhalen en weet ook niet of ze goed in SSDs zijn, lichte voorkeur nVidia boven AMD. Sta sowieso open voor andere merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Beetje geluid is geen ramp, het moet in een TV-meubel passen (maar denk dat bescheiden toren op z'n zij gelegd ook wel past, de plank waar e.e.a. nu staat is zo'n 15 cm hoog maar kan indien nodig wel iets meer ruimte maken (je wilt ook beetje airflow houden).

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Vind het vooral lastig in te schatten of het gaat passen, en weet niet bijster veel van videokaarten. Dus hoop op...
{A} Hulp bij scenariokeuze (1. Vidkaart in huidige kast, 2. Huidige kast met integrated graphics, 3. Nieuwe kast met vidkaart.)
{B} Hulp bij keuze Mobo/Vidkaart/SSD/Geheugenreepjes.

Voorstel (weet niet echt zeker of die videokaart zou passen):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Palit GeForce GTX 750 Ti StormX OC€ 118,50€ 118,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,90€ 34,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 47,95€ 47,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 557,20

Alvast heel hartelijk bedankt! ^_^

[ Voor 28% gewijzigd door Crovmon op 22-12-2015 16:31 ]

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-12 12:28
Ik zou eerst eens kijken of de interne GPU doet wat je wilt en zeker de stock koeler gebruiken om te zien of hij stil genoeg is. Geluid van dat ding heb je hoogstens bij spelletjes en niet bij het afspelen van video.

• Crovmon
n8tur3 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:27:
Ik zou eerst eens kijken of de interne GPU doet wat je wilt en zeker de stock koeler gebruiken om te zien of hij stil genoeg is. Geluid van dat ding heb je hoogstens bij spelletjes en niet bij het afspelen van video.
Is een stock cooler altijd laag genoeg dan? En met interne GPU bedoel je dus integrated graphics + CPU?

Maar ik neem aan dat je een andere CPU en Mobo zou willen wanneer je wel een videokaart neemt vergeleken met wanneer je er geen neemt, toch?

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
eeehh ik denk dat n8tur3 bedoeld dat je gebruikt maakt van de i-gpu
Standaard heeft een i5-6400 een hd-530 onboard en die is goed genoeg voor het standaard werk en hele lichte spelletjes.
En je gekozen moederbord heeft een hdmi en dvi uitgang er standaard opzitten, dus misschien eerst proberen zonder gpu en als je tekort komt kan er later alsnog een gpu bij.
Dus nee je neemt geen andere cpu-mobo combi als je zonder gpu wilt werken.
Hooguit een ander moederbord omdat je gekozen moederbord niet de aansluitingen heeft die je wil.

[ Voor 19% gewijzigd door Elmo_b op 22-12-2015 16:42 ]

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 06:57
Ik weet dat je niet echt houdt van amd, maarik heb zelf namelijk dezelfde case met bequiet sfx voeding
en draai al 2jaar met een A8-5600 APU met standaard koeling op een micro fm2+ bordje met HDMI en werkt als een tiet
draai alle titels 1080p zonder probleem (mkv files etc) en ook 1080p op youtube en vimeo

heb zelf 4GB intern en draai mijn os op een simpele kingston SSD(was goedkoop in de v&a) en een grote (3tb) WD schijf voor grote opslag

de grootste geluidsproducent is de hdd op dit moment

zelf ben ik laatst gaan kijken of het zin had om een dedicated gfx in de htpc te zetten zodat ik zowel op m'n desktop in de studeerkamer kon gamen als in de woonkamer
achteraf was dat niet echt interessant zeker omdat meeste wat oudere games gewoon op de apu kon draaien, waar hij het meest voor wordt gebruikt(naast achtung die kurve met vrienden)
ipv de anno en FC4 etc op de normale PC
dus ik zou persoonlijk de APU's van amd niet direct overslaan

[ Voor 4% gewijzigd door xtrme op 22-12-2015 16:47 ]

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Een HTPC heeft genoeg aan een i3 of zelfs een Pentium..

• Crovmon
Elmo_b schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:40:
eeehh ik denk dat n8tur3 bedoeld dat je gebruikt maakt van de i-gpu [...]
Ah dat wist ik niet, bedankt voor de tip.

Stel dat ik zou willen uitbreiden, zou dat de videokaart die ik in m'n lijst noem uberhaupt passen? Of hoe zou ik daar zelf achter kunnen komen?
xtrme schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:44:
Ik weet dat je niet echt houdt van amd, maarik heb zelf namelijk dezelfde case met bequiet sfx voeding
en draai al 2jaar met een A8-5600 APU met standaard koeling op een micro fm2+ bordje met HDMI en werkt als een tiet [...]
Bedankt voor je tip, zijn AMD APU's beter in CPU & GPU werk combineren dan Intel CPU's met integrated graphics dan?

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
De amd apu's hebben sterkere gpu's erin zitten. hoewel intel met de skylake een leuke stap voorwaarts heeft gezet.
Intel wint het zonder twijfel op de cpu, maar met de gpu (intern) lopen ze nog wel steeds een klein beetje achter.

• Crovmon
Nou nou, ik leer intussen dus weer heel wat. :-) Maar als ik het goed begrijp zou ik dus beter bescheiden kunnen blijven en er zoiets met SSD, maar zonder videokaart en zonder aftermarketcooler in kunnen zetten?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 85,99€ 85,99
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 138,49

Dat is wel een stuk goedkoper... maar nogmaals: mijn benchmark is of Starcraft II redelijk zou draaien.

Heb op dit moment G.Skill 4GB DDR3 PC-12800 CL9 erin zitten, zou dat genoeg zijn als ik een nieuwere Windows ga draaien? En zou gelukkig zijn op dit mobo? (Mij nooit verdiept in welke mobo/RAM combo's goed werken of uberhaupt mogelijk zijn.) Zonee, zou ik dan G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL moeten gebruiken (schaamteloos uit BBG-discussietopic gejat) of is dat overkill?

Nogmaals dank voor de hulp en uitleg, ik vind dit best leuk. :-)

Verwijderd

Starcraft 2 wil MHzen en het liefst die van Intel. Ook schaalt de game best wel aardig naar meerdere cores. Een i3-6100 is al een goede keuze, een i5-6600 met een turbo naar 3,9 nog beter.
Qua videokaart zal een GTX 750Ti al goed voldoen om boven de 60 fps uit te komen.
Het lijstje in de OP zal goed voldoen, eventueel de cpu wijzigen naar een i5 6600. De videokaart zal denk ik niet passen omdat de behuizing een LP vraagt zoals de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP
Voeding adviseer ik om te vervangen aangezien deze al meer dan 5 jaar oud is en geen c6/c7 powerstates ondersteunt.
Iets goedkoper geheugen zonder prestatieverlies.
Ander koelertje, koelt net zo goed en stil maar wat goedkoper.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 234,80€ 234,80
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP€ 124,-€ 124,-
1Gelid Solutions SlimHero Low-Profile€ 25,30€ 25,30
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 40,95€ 40,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 55,95€ 55,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,90

• marvinvermeij1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik zou iets meer geld uitgeven aan een grafische kaart. Als je slechts een paar tientjes bij legt heb je een gtx 950. Toch weer iets betere prestaties :)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

marvinvermeij1 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:33:
Ik zou iets meer geld uitgeven aan een grafische kaart. Als je slechts een paar tientjes bij legt heb je een gtx 950. Toch weer iets betere prestaties :)
Ik zie zo snel nergens een 950 LP aangeboden staan, jij wel?

Testing, one, two ...

• marvinvermeij1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-08-2024
hardware-lover schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 02:20:
[...]

Ik zie zo snel nergens een 950 LP aangeboden staan, jij wel?
Oh het moet een LP zijn. Wist ik niet :)
Pagina: 1