Toon posts:

Voeding voor een build met R9 390

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnen 1 maand tijd zal ik mijn eerste gaming rig ooit kopen en bouwen (Met de hulp van een ervaren vriend natuurlijk). Nou zal in deze build een R9 390 zitten en een i5-6500. Geen speciale onderdelen verder (Tenzij een MSI Z170A KRAIT GAMING veel uitmaakt. Deze zal alleen een optie zijn als ik voor een white/black build ga.) en ik zal ook niet gaan overclocken. Ik weet nou al dat ik het namelijk voor elkaar zou krijgen om mijn pc dan te killen, maar goed. Ik las dat een 600W of 650W al vaak genoeg is voor de R9 390. Verder lees ik dan vaak over 80+ gold/bronze voedingen. Nou heb ik al ontdekt dat dit goed kan zijn voor overclocking en de kabels zijn bijvoorbeeld los te maken ipv vaste kabels enz.

Mijn vraag voor jullie is: "Welke voeding adviseren jullie voor mijn build kwa videokaart/cpu? Is het nodig voor mij om een 80+ voeding te kopen als ik niet ga overklokken?"

Ps. Ik weet dat het bijna een gouden regel is om niet enorm te besparen op je voeding maar ik wil graag na mijn aankoop wat geld overhouden voor de allerdaagse dingen en dus niet dalijk een stuk minder overhouden vanwege een 125-200 euro voeding.

(Mochten jullie de rest van de build willen weten om deze vragen te kunnen beantwoorden zou ik even gauw ongeveer mijn build kunnen posten.)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2015 16:04 ]

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:01

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Mogelijkheid om kabels niet aan te sluiten die je niet gebruik heet modulair. Je hebt ook semi-modulair waarbij een aantal kabels wel los gemaakt kunnen worden en een aantal niet. Dit heeft alles verder helemaal niets te maken met 80+ certificering.

Die 80+ certificering heeft te maken met de efficiëntie van je voeding. Een voeding die een dergelijke certificering heeft is 80% (of meer) efficiënt bij bepaalde loads.

Ik zou gaan voor een Corsair RM550x. Als je gaat overclocken een 650watt versie van dezelfde voeding.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Verwijderd

Topicstarter
Techno Overlord schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:06:
Mogelijkheid om kabels niet aan te sluiten die je niet gebruik heet modulair. Je hebt ook semi-modulair waarbij een aantal kabels wel los gemaakt kunnen worden en een aantal niet. Dit heeft alles verder helemaal niets te maken met 80+ certificering.

Die 80+ certificering heeft te maken met de efficiëntie van je voeding. Een voeding die een dergelijke certificering heeft is 80% (of meer) efficiënt bij bepaalde loads.

Ik zou gaan voor een Corsair RM550x. Als je gaat overclocken een 650watt versie van dezelfde voeding.
Aahh. Dan klopte de post die ik van een website las niet helemaal ;) Ik zal zeker eens kijken naar die voeding! En bedankt overigens voor het duidelijk te maken.

EDIT Ik zie nu dat die Corsair RM550x ook nog eens mooi in mijn mogelijke "black/white" build zou passen!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2015 16:10 ]

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Mooie goede voeding maar aan de dure kant.

Voldoende voor een 390 is de volgende
pricewatch: Cooler Master GM G550M

Goede voeding en scheelt je toch weer 3 tientjes

Verwijderd

Topicstarter
Elmo_b schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:55:
Mooie goede voeding maar aan de dure kant.

Voldoende voor een 390 is de volgende
pricewatch: Cooler Master GM G550M

Goede voeding en scheelt je toch weer 3 tientjes
Ahh fijn om ook een goedkopere optie te zien! Ondanks dat ik meerdere heb horen zeggen dat rond deze hoeveelheid wattage al genoeg is, wordt er toch geadviseerd word door AMD zelf om een 750W voeding te gebruiken? Waarom is dit?

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-02 17:17

Nip

Ze adviseren dat omdat er heel heel veel voedingen van slechte merken zijn die hun wattages helemaal niet halen. Daardoor adviseren ze ver boven het daadwerkelijke gebruik.

Verder ben ik het niet eens met Elmo_b en zou ik ABSOLUUT niet besparen op je voeding. Ik zou minimaal een gold certified voeding kopen.

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
Ik vraag me af waarom I5 6500 en Z170A Krait Gaming...
AMD adviseert 750 omdat op sommige voedingen (MS tech, Qtech,chiftec) op de sticker staat 1000 watt, twerwijl ze maar 400 leveren..

Edit: pricewatch: Corsair RM550x beter dan die GM van CM

[ Voor 30% gewijzigd door KappaRoss op 22-12-2015 17:13 ]

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Nip schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:11:
Ze adviseren dat omdat er heel heel veel voedingen van slechte merken zijn die hun wattages helemaal niet halen. Daardoor adviseren ze ver boven het daadwerkelijke gebruik.

Verder ben ik het niet eens met Elmo_b en zou ik ABSOLUUT niet besparen op je voeding. Ik zou minimaal een gold certified voeding kopen.
Alles ligt aan het budget. is jou genoemde voeding een betere, ja absoluut geen twijfel mogelijk.
maar als ik het zo lees is het budget liefst een beetje lager om geld over te houden.
Naar een ms tech of iets dergelijks terug te stappen :9 :9 nee dat is uiteraard ook niet de bedoeling.
Maar dan is evengoed bijv deze.

pricewatch: Antec VPF Series 550W

Een goed alternatief.
Wordt ook in de best buy gezet als een goed alternatief met een minder budget

reviews: Desktop Best Buy Guide - november 2015

Verwijderd

Topicstarter
KappaRoss schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:11:
Ik vraag me af waarom I5 6500 en Z170A Krait Gaming...
De reden probeerde ik al in het kort aan te geven. ;) Ik wil mogelijk voor een "black/white" build gaan omdat ik dit mooi vind en goed samen gaat met mijn recent gekochte bureau. Verder is dit het goedkoopste moederbord wat daadwerkelijk goed zichtbare witte componenten heeft dat ik kon vinden. Mocht jij of iemand anders toch nog een goedkopere optie hebben dan laat mij dit vooral weten!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2015 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aahh dat klinkt erg aannemelijk. Bedankt voor de info!

Verwijderd

Hee das toevallig ik ben van plan bijna precies dezelfde build te nemen, ook met een zwart wit thema.

Zelf ben ik van plan om een GM550 te kopen ik heb gehoord dat deze de R9 390 en i5 6500 wel kan trekken (weet niet of dit waar is natuurlijk). Ik wacht ook nog maar even wat advies af.(RM550X wordt me wat te duur maar je moet natuurlijk niet bezuinigen :/ )

Ook een leuk moederbord je is de MSI B150M BAZOOKA deels zwart met wit en als je wat andere witte componenten koopt: ram, koeler etc. Gaat dit waarschijnlijk mooi staan.

Veel succes nog met je build. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:50:
Hee das toevallig ik ben van plan bijna precies dezelfde build te nemen, ook met een zwart wit thema.

Zelf ben ik van plan om een GM550 te kopen ik heb gehoord dat deze de R9 390 en i5 6500 wel kan trekken (weet niet of dit waar is natuurlijk). Ik wacht ook nog maar even wat advies af.(RM550X wordt me wat te duur maar je moet natuurlijk niet bezuinigen :/ )

Ook een leuk moederbord je is de MSI B150M BAZOOKA deels zwart met wit en als je wat andere witte componenten koopt: ram, koeler etc. Gaat dit waarschijnlijk mooi staan.

Veel succes nog met je build. :)
Dat is inderdaad heel toevallig! En nog eens toevallig dat ik dat moederbord ook gauw even bekeken had eerder vandaag. Ik moest alleen nog even kijken hoe deze in de PC er zelf uit zou zien, wil eigenlijk zoveel mogelijk van het wit zien :) . Ik was het bijna vergeten dus bedankt voor dat moederbord nog een keer te noemen!

Ja het is een lastige keuze om een goede voeding te kiezen, vooral op het internet waar iedereen weer een andere mening heeft. Ik ga het zowiezo nog een keertje hier en/of op reddit navragen tegen de tijd dat ik echt begin met bestellen.

Jij ook nog veel succes! ;)

Verwijderd

Een budgetvoeding kwalitatief vergelijkbaar met de GM G550M is de http://tweakers.net/product/401123/fractal-design-integra-m/. Alleen de afwerking vind ik net even wat beter bij de Fractal.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:54:
Een budgetvoeding kwalitatief vergelijkbaar met de GM G550M is de http://tweakers.net/product/401123/fractal-design-integra-m/. Alleen de afwerking vind ik net even wat beter bij de Fractal.
Dit is inderdaad wel een mooie voeding met het fractal logo en de witte fan! Zeker iets om over na te denken. Thanks voor de optie ;)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025

Onzin om een golf certified voeding te nemen, ja als je de meeste efficiënte soort voeding wil ja. Maar dit zegt niks (een beetje wellicht) over de kwaliteit van de gebruikte componenten. Daarom kan je hier op tweakers ook het advies krijgen over goede budget 80+ /bronze voedingen. Neem in ieder geval nooit een MS-tech, de 750watt versie zal 300echte watts leveren en heeft belabberde kwaliteit aan componenten (stabiliteit en levensduur).

• Nip

Nip

Sorry waarom is het dan onzin om een gold voeding te nemen?

Een bronze voeding is warmer, duurder voor je energierekening en maakt meer geluid. Een gold of plantinum is altijd een betere keuze. Geld is natuurlijk de enige beperking.

Natuurlijk ben ik sowieso voor een goede voeding met hoge kwaliteit onderdelen. Daarbinnen kun je beter niet voor bronze gaan.

Verwijderd

Wat is dat nu weer voor l*lverhaal. Het verschil in efficiëntie tussen bronze en gold is in de praktijk 2 - 3%. Dat duurt wel even voordat je een meerprijs van €30,- hebt terugverdiend. Ik ken genoeg bronze voedingen die stiller zijn dan menig gold exemplaar. Bovendien zegt een 80 plus certificering natuurlijk niets over de kwaliteit. Er zijn net zo goed bronze voedingen met lauter japanse onderdelen als gold of platinum voedingen met chinese meuk.

• Nip

Nip

Nahja ieder zo zijn mening. Ik adviseer in ieder geval de TS om niet te besparen op z'n voeding.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Nip schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:09:
Sorry waarom is het dan onzin om een gold voeding te nemen?

Een bronze voeding is warmer, duurder voor je energierekening en maakt meer geluid. Een gold of plantinum is altijd een betere keuze. Geld is natuurlijk de enige beperking.

Natuurlijk ben ik sowieso voor een goede voeding met hoge kwaliteit onderdelen. Daarbinnen kun je beter niet voor bronze gaan.
Goed onzin is wat anders, maar prijstechnisch gezien voor de TS niet interessant. Niet iedereen heeft dezelfde behoefte of budget, vandaar dat een goede (stille, goede componenten) budgetvoeding hier wordt geadviseerd.

Ik doelde vooral op je uitspraak "bespaar absoluut niet op je voeding, neem minimaal een gold voeding". Deze suggereert dat alle andere voedingen prut zijn en dat is dus niet het geval.

Ja Nip, er zijn ook hele goede voedingen die de helft of minder kosten dan sommige gold-voedingen en niet de efficiëntie hebben van 90+% zeg maar, maar 80+%.. Nogmaals, gold hoeft niks te zeggen over kwaliteit. Iedereen hier wil TS een degelijke voeding aankoopt }:O

[ Voor 13% gewijzigd door ToFast op 22-12-2015 22:58 ]

• Nip

Nip

Haha ok dan zijn we het gewoon helemaal met elkaar eens :p

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt allen die de moeite hebben genomen om mij advies te geven over de voedingen! Ik zal zeker al deze adviezen meenemen als ik mijn build zal gaan samenstellen ;)

• Apiaan
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-06-2025
Corsair rm550x
Pagina: 1