• GreX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-03 19:44
Ik zit met een probleem dat ik op mijn zolder geen 5Ghz en amper 2.4Ghz kan ontvangen met mijn TP Link Archer C9 (AC1900) die centraal in de woonkamer staat "houten vloeren". Een access point op 2.4Ghz is geen optie aangezien het hier in de buurt redelijk druk is op deze band.

Een goede dual band 300 mpbs access point kost al snel 150€ + en een dual band range extender met AC (450Mbps op 2.4GHz + 1300Mbps op 5GHz) 40€ +.

In het verleden ging de voorkeur naar een access point aangezien je minder snelheidsverlies zou hebben. De snelheid van de range extender is momenteel een stuk hoger dan die van een access point.
Is het verstandig om nu te kiezen voor een dual band range extender met AC of toch nog een dual band access point 300.

Op de zolder beschik ik over een wall outlet met twee CAT5 poorten.

Wie kan mij adviseren wat de beste oplossing is?

Alvast bedankt!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je naar zolder al netwerkkabels hebt zou ik altijd voor een accespoint gaan.

Of een router, deze worden meer verkocht en zijn dus vaak goedkoper (pricewatch: TP-Link Archer C2 bijvoorbeeld). Dan moet je wel even inloggen en DHCP/NAT uit zetten zodat er geen 2 routers in een netwerk zitten. Je zet dan als het ware een router om in een accespoint+switch...

Een range extender is alleen een (goede) oplossing wanneer er geen kabels liggen of getrokken kunnen worden. En dit is kwa plaatsing wat minder handig omdat het op zn 75% van het originele bereik moet worden geplaatst. Zeker met 5ghz kan dit lastig zijn.

I, for one, like Roman numerals

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
AP natuurlijk want als je nu al geen verbinding hebt moet die range extender op de eerste komen maar of je dan nog snelheid overhoud betwijfel ik.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat een range extender zoveel goedkoper is zegt vaak al wat over de kwaliteit ;)
Met de range extender ga je in ieder geval je snelheden halveren en dan is het maar duimen of het werkt.
Altijd zoveel mogelijk bekabeld doen, aangezien je al aansluitingen in de buurt hebt kan je het jezelf niet aan doen om een range extender te nemen :)
Btw: een AP hoeft niet direct 150 euro te kosten, voor de helft heb je al prima AP's.

Fixing things to the breaking point...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Def_P schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:56:
Als je naar zolder al netwerkkabels hebt zou ik altijd voor een accespoint gaan.

Of een router, deze worden meer verkocht en zijn dus vaak goedkoper (pricewatch: TP-Link Archer C2 bijvoorbeeld). Dan moet je wel even inloggen en DHCP/NAT uit zetten zodat er geen 2 routers in een netwerk zitten. Je zet dan als het ware een router om in een accespoint+switch...
Doe die nou niet :X

Dat is in de 5GHz een 1x1 device, waarbij het ook nog een brakke Mediatek chipset heeft. Letterlijk het slechtst wat je zou kunnen aanraden. Een oude TP-Link WDR3600 zou al stukken beter zijn.
Een range extender is alleen een (goede) oplossing wanneer er geen kabels liggen of getrokken kunnen worden. En dit is kwa plaatsing wat minder handig omdat het op zn 75% van het originele bereik moet worden geplaatst. Zeker met 5ghz kan dit lastig zijn.
Nope een repeater is alleen een goede oplossing als er *geen* obstakels zijn. Dus als je 500m over open veld van je AP vandaan een client wilt plaatsen. Dan op 250m een repeater en het werkt prima. Zodra je een muur of vloer hebt, wordt de meerwaarde verwaarloosbaar: ook met gerepeat signaal gaat een van de twee netwerken (AP-repeater of repeater-client) alsnog door het obstakel heen moeten. In een huis is een repeater dus per definitie geen goede oplossing (of je moet een gang hebben van >100m lang ofzo...)

Als je dekking binnenhuis niet goed is, heb je last van een of meerdere obstakels (muren, vloeren). Daar moet je bedraad doorheen (iig met een andere tech dan WiFi). Aan de andere kant wil je een AP. Zo moeilijk is het niet.

Soittakaa Paranoid!

• GreX
Bedankt voor alle nuttige info! Dan gaat het toch een access point worden of een router die gaat functioneren als een access point. Kan elke standaard router na het uitzetten van NAT & DHCP functioneren als een access point?

Ik ga me maar eens verdiepen en welke apparaat ik moet gaan aanschaffen.

• GreX
dion_b schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:05:
[...]

Doe die nou niet :X

Dat is in de 5GHz een 1x1 device, waarbij het ook nog een brakke Mediatek chipset heeft. Letterlijk het slechtst wat je zou kunnen aanraden. Een oude TP-Link WDR3600 zou al stukken beter zijn.

[...]

Nope een repeater is alleen een goede oplossing als er *geen* obstakels zijn. Dus als je 500m over open veld van je AP vandaan een client wilt plaatsen. Dan op 250m een repeater en het werkt prima. Zodra je een muur of vloer hebt, wordt de meerwaarde verwaarloosbaar: ook met gerepeat signaal gaat een van de twee netwerken (AP-repeater of repeater-client) alsnog door het obstakel heen moeten. In een huis is een repeater dus per definitie geen goede oplossing (of je moet een gang hebben van >100m lang ofzo...)

Als je dekking binnenhuis niet goed is, heb je last van een of meerdere obstakels (muren, vloeren). Daar moet je bedraad doorheen (iig met een andere tech dan WiFi). Aan de andere kant wil je een AP. Zo moeilijk is het niet.
Op de site van coolblue zie ik trouwens dat de Archer C2 over Simultaneous dual-band beschikt. Wat bedoel jij precies met de 5Ghz 1x1?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je kunt vrijwel iedere router als AP gebruiken, zolang je DHCP uit kunt zetten en het management IP kunt wijzigen lukt het:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Verder qua apparaten. Verreweg beste prijs/prestatie/kwaliteitverhouding is de KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99 . EUR 50. Ik hoor tegenstrijdige berichten over of je het als niet-KPN klant kunt kopen, maar voor dat geld heb je echt niets beters.
Kun je dat niet kopen? Dan zou een Archer C7 met DD-WRT een goede keuze zijn, al is het een stuk duurder en is de stock firmware waardeloos (vandaar dat je DD-WRT erop moet zetten). Geen zin om met eigen firmware te gaan prutsen? Dan kom je uit op de Asus RT-AC68U, alweer een flink stuk duurder. Of misschien de Ubiquiti UniFi AC Lite (al heb ik die nog niet in levende lijve gezien, dus ik ga hier uit van specs en beschrijving).
GreX schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:25:
[...]

Op de site van coolblue zie ik trouwens dat de Archer C2 over Simultaneous dual-band beschikt. Wat bedoel jij precies met de 5Ghz 1x1?
1 radio, 1 antenne.

De C2 heeft een wat rare (erg low-end...) opstelling. 2.4GHz heeft een vrij gangbare 2x2 MiMo setup, dus 2 radio's, 2 antennes, maar 5GHz gebruikt maar een van de antennes. Wel zo goedkoop maar shit voor prestaties.

Die extra antennes hebben meerdere voordelen:
1) als je clients ook meerdere antennes heeft, kun je er een veelvoud van de throughput mee realiseren. Dus 2x2 is exact twee keer zo snel als 1x1, 3x3 is drie keer zo snel.
2) veel belangrijker: je ontvangt elk signaal meerdere keren. Ook met een low-end client kun je daarmee meer ruis wegfilteren en een schoner, stabieler signaal ontvangen.

Je wilt eigenlijk zoveel mogelijk antennes op je AP, want zendvermogen en -kwaliteit van de clients is bijna altijd bottleneck. 2x2 is m.i absolute minium, maar ik zou eigenlijk zelf niet minder dan 3x3 willen en 4x4 heeft nog altijd merkbare meerwaarde, vooral mbt bereik (beter signaal om hoeken enzo).

Sowieso wil je ook de 5GHz altijd beter inrichten dan 2.4GHz, aangezien de 2.4GHz alleen voor legacy connectivity is, maar de 5GHz performance moet leveren. Ook op dat vlak is de Archer C2 hersendood ontworpen. Enige reden voor deze keuzes is om zo goedkoop mogelijk het "WiFi-ac" stickertje te mogen dragen, ongeacht performance, stabiliteit of anderszins kwaliteit :X

[Voor 45% gewijzigd door dion_b op 22-12-2015 22:32]

Soittakaa Paranoid!

• GreX
Met de AP van KPN kan ik zeker wat mee. Erg handig ook dat deze nog over 4 switch poorten beschikt. Kan de printer en het docking station er ook op aangesloten worden.

Ook is mijn WiFi in de achtertuin een drama. Ga de AP daarom maar in de vensterbank van de dakkapel plaatsen die een vrij zicht heeft naar de achter tuin. Hopelijk is dit probleem dan ook direct verholpen :)

Nu nog hopen dat ze hem bij de KPN winkel hebben liggen.

Zal mijn bevindingen hier zeker even posten! ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dekking in tuin gaat er veel beter op worden - tenzij je HR+(+) glas hebt. In dat geval komt er zo goed als geen RF-straling doorheen (by desing) en ontkom je niet aan een outdoor-AP er ook nog eens bij.

* dion_b is heel blij met een huis uit 2004 - genoeg geisoleerd om de energierekeningen lekker laag te houden, maar wel volop dekking tot in speeltuin 25m weg achter en 75m weg aan voorzijde vanaf m'n twee AP's :)

Soittakaa Paranoid!

• GreX
Mijn huidige router staat voorin de woonkamer en mijn tuinhuis staat +/- 35 meter verderop (in één lijn). Op 2.4 heb ik nog maar een klein beetje ontvangst. Denk dat dit idd door de opslaande deuren met glas komt. De dakkapel is ook vrij nieuw dus het kan maar zo zijn dat deze ook HR+ glas heeft.

Zou jij op elke etage een AP plaatsen. Of is dat een overkill.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-03 21:54
Op iedere etage een AP lijkt me een goed plan zet dan wel je zendvermogen voor de 2.4 GHz band fors omlaag i.v.m. overlap en beter roamen.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GreX schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:36:
Mijn huidige router staat voorin de woonkamer en mijn tuinhuis staat +/- 35 meter verderop (in één lijn). Op 2.4 heb ik nog maar een klein beetje ontvangst. Denk dat dit idd door de opslaande deuren met glas komt. De dakkapel is ook vrij nieuw dus het kan maar zo zijn dat deze ook HR+ glas heeft.
Dan zou je zomaar een outdoor-AP nodig kunnen hebben. Maar een ding tegelijk. Als je die AP boven hebt, kijken hoe dat gaat. Pas als het nodig is verder kijken.
Zou jij op elke etage een AP plaatsen. Of is dat een overkill.
Hangt af van je eisen en van je vloeren/isolatielagen.

Ook hier: eerst AP op zolder, dan kijken hoe dat werkt.

Als je per se overal >250Mbps draadloos wilt ga je inderdaad op iedere verdieping een AP nodig hebben, maar als je puur een stabiele verbinding wilt waar je altijd een gestreamde film (max 16Mbps) kunt kijken hoeft dat niet nodig te zijn.

Bedenk ook dat als je hoge performance wilt je aan beide kanten van de verbinding moet kijken. Als je een gare 1x1 NIC hebt in je laptop is het doelmatiger dat aan te pakken dan werkelijk overal high-end AP's te plaatsen.

Overigens, als je uitkomt op meerdere AP's (meer dan twee) loop je tegen een hele nieuwe rits aan uitdagingen aan, namelijk beheer van de AP's en hun kanalen/zendsterkte is prima handmatig te doen als je exact weet waar je mee bezig bent, maar zo niet kun je veel verprutsen en is sowieso aardig wat werk en - nog belangrijker - 'sticky clients' en 'bad apples', dus clients die op de verkeerde AP blijven hangen en/of door hun slechte verbinding de performance voor alle devices op zelfde AP onderuit halen.

De genoemde Ubiquiti AP's behoren tot de goedkoopste oplossingen om deze problematiek aan te pakken. Maar dan moeten wel alle AP's van Ubiquiti zijn en heb je het over EUR 100/stuk minimaal. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Is dat perfect? Nee, maar voor iets beters moet je nog veel dieper in je portemonnaie kijken of iemand kennen in Zwitserland of Turkije die je aan een paar AirTies Air4820 kan helpen, doen ongeveer hetzelfde, maar dan voor EUR 66/stuk omgerekend

Soittakaa Paranoid!

• GreX
Iedereen en in het bijzonder dion_b bedankt voor alle info en tips!

Vandaag direct even een bezoekje gepland bij KPN shop. Het installeren / configureren was een eitje. Heb de handleiding gevolgd en zelf met mijn TP-Link werkte het out of the box! Het enige wat ik moest veranderen was de 5Ghz SID. Deze had namelijk de zelfde benaming als de 2.4Ghz. Verder was het plug and play.

Heb nu een super signaal op mijn zolder :) Buiten moet ik nog wel even testen. Ik behaal zowel up als down mijn volledige 50/50 Mbps en ook op de eerste etage staat het signaal er prima bij.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden en zou het iedereen aanbevelen!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:40

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:27:
Je kunt vrijwel iedere router als AP gebruiken, zolang je DHCP uit kunt zetten en het management IP kunt wijzigen lukt het:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Verder qua apparaten. Verreweg beste prijs/prestatie/kwaliteitverhouding is de KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99 . EUR 50. Ik hoor tegenstrijdige berichten over of je het als niet-KPN klant kunt kopen, maar voor dat geld heb je echt niets beters.
Kun je dat niet kopen? Dan zou een Archer C7 met DD-WRT een goede keuze zijn, al is het een stuk duurder en is de stock firmware waardeloos (vandaar dat je DD-WRT erop moet zetten). Geen zin om met eigen firmware te gaan prutsen? Dan kom je uit op de Asus RT-AC68U, alweer een flink stuk duurder. Of misschien de Ubiquiti UniFi AC Lite (al heb ik die nog niet in levende lijve gezien, dus ik ga hier uit van specs en beschrijving).

[...]

1 radio, 1 antenne.

De C2 heeft een wat rare (erg low-end...) opstelling. 2.4GHz heeft een vrij gangbare 2x2 MiMo setup, dus 2 radio's, 2 antennes, maar 5GHz gebruikt maar een van de antennes. Wel zo goedkoop maar shit voor prestaties.

Die extra antennes hebben meerdere voordelen:
1) als je clients ook meerdere antennes heeft, kun je er een veelvoud van de throughput mee realiseren. Dus 2x2 is exact twee keer zo snel als 1x1, 3x3 is drie keer zo snel.
2) veel belangrijker: je ontvangt elk signaal meerdere keren. Ook met een low-end client kun je daarmee meer ruis wegfilteren en een schoner, stabieler signaal ontvangen.

Je wilt eigenlijk zoveel mogelijk antennes op je AP, want zendvermogen en -kwaliteit van de clients is bijna altijd bottleneck. 2x2 is m.i absolute minium, maar ik zou eigenlijk zelf niet minder dan 3x3 willen en 4x4 heeft nog altijd merkbare meerwaarde, vooral mbt bereik (beter signaal om hoeken enzo).

Sowieso wil je ook de 5GHz altijd beter inrichten dan 2.4GHz, aangezien de 2.4GHz alleen voor legacy connectivity is, maar de 5GHz performance moet leveren. Ook op dat vlak is de Archer C2 hersendood ontworpen. Enige reden voor deze keuzes is om zo goedkoop mogelijk het "WiFi-ac" stickertje te mogen dragen, ongeacht performance, stabiliteit of anderszins kwaliteit :X
Dat ding heeft ook 100mbps switchpoorten, of iig wan :P Nee, hoezo gare setup :+

Ik ben redelijk te spreken over de tp-link wr841, voor nog geen 2 tientjes echt een superding, alleen geen 5ghz support :( Als iemand nog zo'n pareltje weet mét 5ghz support... :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GreX schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:28:
Iedereen en in het bijzonder dion_b bedankt voor alle info en tips!

Vandaag direct even een bezoekje gepland bij KPN shop. Het installeren / configureren was een eitje. Heb de handleiding gevolgd en zelf met mijn TP-Link werkte het out of the box! Het enige wat ik moest veranderen was de 5Ghz SID. Deze had namelijk de zelfde benaming als de 2.4Ghz. Verder was het plug and play.
Waarom moest je dat veranderen?

Dat ding doet band steering. Als je dus aanmeldt op 2.4GHz met apparaat wat allebei aankan zal het je (mits voldoende signaal op 5GHz) automatisch naar 5GHz verplaatsen. Die functionaliteit verlies je als je aparte SSID's neemt.
Heb nu een super signaal op mijn zolder :) Buiten moet ik nog wel even testen. Ik behaal zowel up als down mijn volledige 50/50 Mbps en ook op de eerste etage staat het signaal er prima bij.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden en zou het iedereen aanbevelen!
Yep, dat ding doet wat het moet doen :)

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee