Freebsd als productie voor ZFS Storage vs Nexenta

Pagina: 1
Acties:

• Soulshepard
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-01-2023
Beste Allen,

Een paar jaar geleden ben ik naar een NFS/iSCSI oplossing gegaan met ZFS. (Nexenta)

Dit omdat Merken zoals Thecus en de Netgear Readynas zeer onstabiel bleken te zijn.
Diverse Hardware / Kernel hangers op verschillende modellen (2x readynas, en zelfs op 6 Thecus dozen, waar fout geheugen in bleek te zitten, a fabriek)

Niet fijn als je daar Virtualisatie boven op hebt draaien. Vandaar de overstap naar Nexenta en sindsdien loopt het als een zonnetje.

Dus naar Nexenta overgestapt om support te kunnen claimen bij een bedrijf en om gebruik te maken van de geboden features en natuurlijk om alles netjes te houden, want ik had ook de Community versie kunnen draaien zonder support.

Destijds in de 3.x versie de licenties gekocht, steeds onderhoud betaald, zelfs nog op cursus geweest met een leuk certificaat erbij gehaald, heel fijn allemaal en alles draait ook als een zonnetje.

MAAR: De hardware destijds was X en nu als je wilt upgraden valt de hardware niet meer in de compatibiliteits-lijsten Dus ik ga kijken naar de nieuwe specs en wat blijkt!!
De hardware is in de support niet beneden 12 a 11k te krijgen!! terwijl dat ervoor toch minder als de helft was!

Al met al Nexenta begon als een Storage oplossing voor alle lagen, maar nu ben je gepinned op zeer grote en dure hardware configs die opgelegd worden.. m.a.w. anders kan en mag je geen Nexenta meer draaien .. als je tenminste support wilt hebben.

Zeer frustrerend als je toch behoorlijk wat Nexenta op hardware hebt draaien. Zelfs een Netapp instapmodel is nu goedkoper geworden ;(

Dus mijn vraag is eigenlijk wie heeft freebsd met ZFS draaiend als productie en is er tevreden mee?
Want ik zie eigenlijk geen andere optie dan alles te upgraden in hardware en software met nexenta
of juist de ZFS pools te importeren in een freebsd installatie.

Of is er misschien nog een andere stabiele storage oplossing die in de Entry / midrange zit

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvgr

Soul.