Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-05 15:58
Hoi!

Ik heb netgear wndr3700 en die zou een theoretische snelheid van 300mbps hebben. Nu weet ik dat de theorie niet de praktijk is maar op mijn laptop haal ik slechts 100mpbs.

De netgear staat in de zelfde ruimte en staat op de vensterbank. Mijn laptop en de router ondersteunen beide het wifi n protocol.

Verder hebben we nog 2 laptops in dezelfde ruimte die wel AC protocol ondersteunen.

Ik heb al even gekeken naar een nieuwe router eventueel. Dan zou ik tp-link archer c7 bestellen. Zou ik dan de snelheid van 200mpbs wel halen op de ac ondersteunde laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Nee. Het gaat niet sneller worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
Hoezo niet? Puur voor de laptops die wel AC hebben gaat in dit geval over. De laptop met N procotol begrijp ik dat die niet een hogere snelheid zal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:56
De snelheid waarover je spreekt is de inderdaad de theoretische snelheid, lees de link signaling rate. Hiervan moet nog allerlei overhead vanaf waardoor de werkelijke data doorvoer niet bij de link speed in de buurt komt.
Ik vermoed dat je een throughput wel zo'n 200 Mb/s kan halen in een optimale omstandigheden (WLAN - LAN close range verbinding, als je extern gaat is dit nog afhankelijk van de CPU in de netgear)

Zit je overigens wel verbonden op de 5GHz band? Deze is over het algemeen minder druk en geeft hierom betere performance dan de 2.4GHz band als er veel activiteit op deze band is. (een goede indicatie is het aantal SSID's op beide banden, alhoewel dit niet de hele waarheid geeft Je kunt dit inzichtelijk maken met InSSIDer)

Als de link kwaliteit goed is kan je met een 11ac router betere througput behalen omdat deze geavanceerdere modulatie formaten ondersteund tov een non-11ac router)

Als je een intel 7260 WLAN nic in de laptop zit kun je pogen de drivers te upgraden, ik heb gemerkt dat oude drivers niet altijd even compatible zijn routers en hierom een slechte performance geven.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
De snelheid waarmee het van ziggo binnenkomt is 200mpbs. Dit haal ik op de kabel ook. Dus het moet mogelijk zijn lijkt mij. Ik zie namelijk dat ik helemaal vergeten te melden ben dan ik 200mbps van ziggo heb in mijn startpost

De theoretische snelheid van de router is 300 mbps en de theoretische van de archer c7 is 1,3gbps. Vandaar dat ik dacht dat de archer c7 wel 200mbps draadloos zou kunnen verzenden. Maar dit gaat dus niet zo werken?

Verder zit ik idd op de 5GHz band en heb inSSIDer al gebruikt en daar op aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je realistisch kunt halen hangt van een aantal factoren af. Sommige noem je, sommige niet.

- WiFi standaard. WiFi-n kan idd max 300Mbps link speed met de WNDR3700 (2x2 MiMo)
- Aantal antennes van je client. Om 300Mbps te halen moet je twee hebben. Heb je er maar eentje dan kun je max 150Mbps aan (met 3 zou je 450Mbps link speed kunnen halen maar dat doet de WNDR3700)
- Kanaalbreedte. Om 300Mbps link speed te halen moet 40MHz breedte ingesteld zijn. In 2.4GHz NIET aan te raden, in 5GHz prima te doen. Check dat dus.
- Signaalsterkte- en kwaliteit.
En dan heb je het verschil tussen bruto link speed en netto throughput. Heel kort door de bocht haal je max 70% van de link speed IRL bij een speedtest.

Als je strak 100Mbps haalt, klinkt het verdacht alsof je 150Mbps link speed hebt, dus prima signaal, maar ofwel je kanaalbreedte staat in 5GHz op 20MHz, danwel heb je in je client een adapter met maar een antenne (bijna alle laptops hebben fysiek twee antennes, maar daar heb je weinig aan als beide op de adapter naar een enkele teruggaan).

Dus:
1) check de huidige link speed. Dat doe je onder Windows door in Network Connections - Adapter Settings te dubbelklikken op de WiFi-adapter. Kijk daar naar 'speed'. Dat zal als mijn vermoeden klopt ofwel 144Mbps danwel 150Mbps staan.
2) staat er 144Mbps? Dan draait je netwerk op 20MHz. Zet in de router de 5GHz kanaalbreedte op 40MHz en je gaat gelijk richting 200Mbps netto :)
3) staat er 150Mbps? Dan heeft je laptop maar een funcitonerende antenne. Om beter te halen heb je een andere WiFi NIC in je laptop nodig. Een andere router gaat daar NIETS aan veranderen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
dion_b schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:25:
Wat je realistisch kunt halen hangt van een aantal factoren af. Sommige noem je, sommige niet.

- WiFi standaard. WiFi-n kan idd max 300Mbps link speed met de WNDR3700 (2x2 MiMo)
- Aantal antennes van je client. Om 300Mbps te halen moet je twee hebben. Heb je er maar eentje dan kun je max 150Mbps aan (met 3 zou je 450Mbps link speed kunnen halen maar dat doet de WNDR3700)
- Kanaalbreedte. Om 300Mbps link speed te halen moet 40MHz breedte ingesteld zijn. In 2.4GHz NIET aan te raden, in 5GHz prima te doen. Check dat dus.
- Signaalsterkte- en kwaliteit.
En dan heb je het verschil tussen bruto link speed en netto throughput. Heel kort door de bocht haal je max 70% van de link speed IRL bij een speedtest.

Als je strak 100Mbps haalt, klinkt het verdacht alsof je 150Mbps link speed hebt, dus prima signaal, maar ofwel je kanaalbreedte staat in 5GHz op 20MHz, danwel heb je in je client een adapter met maar een antenne (bijna alle laptops hebben fysiek twee antennes, maar daar heb je weinig aan als beide op de adapter naar een enkele teruggaan).

Dus:
1) check de huidige link speed. Dat doe je onder Windows door in Network Connections - Adapter Settings te dubbelklikken op de WiFi-adapter. Kijk daar naar 'speed'. Dat zal als mijn vermoeden klopt ofwel 144Mbps danwel 150Mbps staan.
2) staat er 144Mbps? Dan draait je netwerk op 20MHz. Zet in de router de 5GHz kanaalbreedte op 40MHz en je gaat gelijk richting 200Mbps netto :)
3) staat er 150Mbps? Dan heeft je laptop maar een funcitonerende antenne. Om beter te halen heb je een andere WiFi NIC in je laptop nodig. Een andere router gaat daar NIETS aan veranderen :o
Dankje voor je antwoord!

Even wat vragen, me laptop geeft een snelheid van 300mpbs aan. Maar ik kan in me router geen instelling vinden om de kanaalbreedte aan te passen naar 40 mhz. Wel heb ik verschillende modussen waar ik de maximale snelheid kan aangeven. Die staat bij 5GHz al op 300mpbs.

Als me kaart 300mbps als snelheid aangeeft moet dat ook haalbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
In dat geval is de PHY rate al op zijn max (wat ik eigenlijk al verwachtte), wat je kunt doen is een download starten en kijken of de signaal kwaliteit / phy rate terugzakt tijdens de download. Dit kan duiden op een slecht signaal of WLAN nic driver problemen in de laptop dan wel AP.
Je zou kunnen kijken of er een update beschikbaar is voor de AP die mogelijk de link stabiliteit verhoogt (je dient hiervoor de release notes van de update door te nemen).

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
Ik heb even een spel gedownload via steam. Nu is met netwerk heel stabiel rondom de 15mb/s. Dit zakt maximaal terug naar de 14mb/s.

Ik heb me driver al even geupdate en krijg nu een 130mbp/s snelheid met de speedtest.

De router heeft geen updates beschikbaar.

Maar ik zou dus de 200mbp/s moeten kunnen met de huidige apparatuur en een nieuwe router gaat dus geen verschil maken als ik het goed begrijp?

Edit:

Zag bij andere laptop dat maximale snelheid van 150mbps was met die chip. Dat is dus echt maximale wat die gaat halen?.

Of is dat met andere router weer anders? Want het is wel een AC chip. Dus stel dat router 1,3Gbp/s. Zou dan de laptop maximaal 650 mpb/s kunnen halen op die router? of is dat iets te simpel gedacht?

[ Voor 28% gewijzigd door kingre op 22-12-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kingre schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:39:
[...]

Dankje voor je antwoord!

Even wat vragen, me laptop geeft een snelheid van 300mpbs aan. Maar ik kan in me router geen instelling vinden om de kanaalbreedte aan te passen naar 40 mhz. Wel heb ik verschillende modussen waar ik de maximale snelheid kan aangeven. Die staat bij 5GHz al op 300mpbs.

Als me kaart 300mbps als snelheid aangeeft moet dat ook haalbaar zijn?
Als je 300Mbps als snelheid ziet, is het 40MHz breed en heb je twee antennes. Mijn vermoeden klopt dus niet - hier hoef je niets te veranderen.

Begin eens met consequent zijn met hoofdletters. Volgens mij haal je bits en Bytes door elkaar. Die "14mb/s" van je is waarschijnlijk 14MB/s, de "130Mb/s" is daarentegen 130Mb/s.

1B=8b, 14MB/s = 112Mb/s

Kortom, je probleem is een factor 8 kleiner dan je dacht. Dan nog de vraag waraom 112Mbps / 130Mbps en niet 200Mbps.

Even een santity-check: wat haal je als je bedraad aansluit op de WNDR3700?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
Ik ben idd niet zo sterk in de verschillen van MB en Mbps. Zal er op gaan letten.

Bedraad haal ik 200Mbps. Zit ongeveer meter of 6 van de router af met mijn laptop. Verder zit er niks tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Wordt het AP niet door meerdere apparaten tegelijkertijd gebruikt?
Verder zou je nog kunnen kijken of de phy rate inzakt tijdens het downloaden, zoals eerder aangegeven.
Je kunt ook nog proberen of de positie van de laptop nog invloed heeft op de snelheid, in theorie horen de antennes omnidirectioneel te ontvangen/zenden, maar de praktijk blijkt toch anders

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
Router wordt door meerdere gebruikt. Zit een nas op aangesloten, 2 pc's met kabel en 3 laptops en wat telefoons.

Verder had ik het downloaden al getest en dat was stabiel. En heb net op meter afstand van router gestaan met laptop. Maar dit had geen invloed met de speedtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:57
De wndr3700 is helaas niet de snelste router via WiFi. De volledige snelheid van ziggo, ga je helaas niet halen via WiFi. Met 5ghz kom je een aardig eind, maar je zal echt naar AC wifi voor zowel aan pc kant als router.

Ik heb deze router ook gehad, vandaar, de V2 versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
Welke zouden dan aangeraden worden?
En een laptop heeft bijvoorbeeld de intel dual band 3160 AC. Daar staat nu 150Mbps als maximale snelheid. Die heeft dus maar een antenne als ik het goed begrepen heb. Wanneer een router 1300Mbps als maximale snelheid heeft. Kan de intel dan de helft van die snelheid pakken of is 150Mbps altijd de maximale snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kingre schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:20:
Ik ben idd niet zo sterk in de verschillen van MB en Mbps. Zal er op gaan letten.

Bedraad haal ik 200Mbps. Zit ongeveer meter of 6 van de router af met mijn laptop. Verder zit er niks tussen.
Goed, dat betekent dat de modem de volle snelheid levert en dat de router in staat is om 200Mbps daadwerkelijk te routeren. Probleem zit dus zeker alleen in WiFi.
kingre schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:33:
Router wordt door meerdere gebruikt. Zit een nas op aangesloten, 2 pc's met kabel en 3 laptops en wat telefoons.

Verder had ik het downloaden al getest en dat was stabiel. En heb net op meter afstand van router gestaan met laptop. Maar dit had geen invloed met de speedtest.
Als je de volle link speed haalt (300Mbps) en toch minder dan 200Mbps netto krijgt, dan is het probleem niet het signaal, maar media access. Oftewel andere devices maken gebruik van dat kanaal.

Twee mogelijkheden:
1) het gaat om andere apparaten op jouw netwerk. Zorg even dat alle andere apparaten die draadloos verbonden worden ontkoppeld zijn. Makkelijkste manier: verander even om te testen het SSID en/of de key. Dan kunnen ze gelijk niet meer (automatisch) verbinden.
2) het gaat om andere netwerken op exact zelfde kanaal.

Als je optie 1 uitgesloten hebt, is het tijd om optie 2 te bekijken. Welk kanaal zit je? Probeer even een ander verhaal. Vaak zitten apparaten per default op 36+40, dat zijn gelijk enige 5GHz kanalen die druk zijn. Probeer anders op kanaal 100+104.
Lukt dat niet en kun je alleen kanalen 36 t/m 48 kiezen? Dan draai je verouderde firmware op de WNDR3700. Sowieso is in de voorlaatste fw upgrade ERG veel verbeterd op 5GHz-vlak, dus dan als de wiedeweer firmware upgraden voor je verder troubleshoot.
freaky35 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:40:
De wndr3700 is helaas niet de snelste router via WiFi. De volledige snelheid van ziggo, ga je helaas niet halen via WiFi. Met 5ghz kom je een aardig eind, maar je zal echt naar AC wifi voor zowel aan pc kant als router.

Ik heb deze router ook gehad, vandaar, de V2 versie
Het is niet de snelste, maar het was een van de eerste degelijke dualband routers. Zeker met degelijke firmware (ofwel een WRT, danwel een van de laatste twee Netgear firmwares) is 200Mbps haalbaar in dezelfde ruimte.

Volledig eens dat de Archer C7 op nagenoeg alle vlakken beter is (alleen geen DFS support met default firmware, wat met WiFi-ac echt een blamage is - daarom is het m.i. alleen met DD-WRT oid bruikbaar), maar als het probleem hier niet in de WNDR3700 zit zal het met de C7 ook niet beter zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:57
stabiel is inderdaad wel met de laaste firmwares, echter die snelheden die je benoemt,heb ik nooit gehaald,ook niet dichtbij de router.

Het is een degelijke router,dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
dion_b schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:51:
[...]

Goed, dat betekent dat de modem de volle snelheid levert en dat de router in staat is om 200Mbps daadwerkelijk te routeren. Probleem zit dus zeker alleen in WiFi.

[...]

Als je de volle link speed haalt (300Mbps) en toch minder dan 200Mbps netto krijgt, dan is het probleem niet het signaal, maar media access. Oftewel andere devices maken gebruik van dat kanaal.

Twee mogelijkheden:
1) het gaat om andere apparaten op jouw netwerk. Zorg even dat alle andere apparaten die draadloos verbonden worden ontkoppeld zijn. Makkelijkste manier: verander even om te testen het SSID en/of de key. Dan kunnen ze gelijk niet meer (automatisch) verbinden.
2) het gaat om andere netwerken op exact zelfde kanaal.

Als je optie 1 uitgesloten hebt, is het tijd om optie 2 te bekijken. Welk kanaal zit je? Probeer even een ander verhaal. Vaak zitten apparaten per default op 36+40, dat zijn gelijk enige 5GHz kanalen die druk zijn. Probeer anders op kanaal 100+104.
Lukt dat niet en kun je alleen kanalen 36 t/m 48 kiezen? Dan draai je verouderde firmware op de WNDR3700. Sowieso is in de voorlaatste fw upgrade ERG veel verbeterd op 5GHz-vlak, dus dan als de wiedeweer firmware upgraden voor je verder troubleshoot.

[...]

Het is niet de snelste, maar het was een van de eerste degelijke dualband routers. Zeker met degelijke firmware (ofwel een WRT, danwel een van de laatste twee Netgear firmwares) is 200Mbps haalbaar in dezelfde ruimte.

Volledig eens dat de Archer C7 op nagenoeg alle vlakken beter is (alleen geen DFS support met default firmware, wat met WiFi-ac echt een blamage is - daarom is het m.i. alleen met DD-WRT oid bruikbaar), maar als het probleem hier niet in de WNDR3700 zit zal het met de C7 ook niet beter zijn.
Optie 1 ga ik later op de dag proberen, wanneer mijn ouders even niet met het netwerk bezig zijn en ze geen hinder ondervinden. Hier kom ik dan morgen op terug!

Optie 2 was het al niet in ieder geval. Momenteel gebruik ik channel 40+44

Verder draai ik de laatste firmware versie en net nog even gecontroleerd.

Dus voor vandaag laat ik het even liggen tot dat ik even rustig alles kan aanpassen en niemand hier er last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kingre schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:09:
[...]

Optie 1 ga ik later op de dag proberen, wanneer mijn ouders even niet met het netwerk bezig zijn en ze geen hinder ondervinden. Hier kom ik dan morgen op terug!

Optie 2 was het al niet in ieder geval. Momenteel gebruik ik channel 40+44
40+44 zijn ook non-DFS. Probeer zoals gezegd 100+104.
Verder draai ik de laatste firmware versie en net nog even gecontroleerd.

Dus voor vandaag laat ik het even liggen tot dat ik even rustig alles kan aanpassen en niemand hier er last van heeft.
Idd, want met 110-140Mbps heb je niet bepaald een onbruikbare verbinding. Ik zou hier persoonlijk mits het volledig stabiel is enzo meer dan tevreden mee zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
dion_b schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:28:
[...]

40+44 zijn ook non-DFS. Probeer zoals gezegd 100+104.

[...]

Idd, want met 110-140Mbps heb je niet bepaald een onbruikbare verbinding. Ik zou hier persoonlijk mits het volledig stabiel is enzo meer dan tevreden mee zijn.
Heb hem nu op 100+104 staan. Alleen ik heb idee dat het wifi niet heel stabiel is. Ook op 40+44 trouwens. Ik haal het ene moment 40Mbps en het andere moment 140Mbps met de speedtest. Maar hij ligt nu rond de 60Mbps

Laatste keer kom ik niet verder als 35Mpbs

Edit: Blijkbaar kan steam erg veel invloed hebben op me snelheid. Met steam aan schommelt het tussen de 40-60 en zonder steam aan rond de 130

[ Voor 10% gewijzigd door kingre op 22-12-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup. Dit klinkt heel erg als ander verkeer op je eigen netwerk, mogelijk zelfs vanaf je eigen PC ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
Net even 5GHz band getest zonder andere apparaten erop maar toch blijft het rond dezelfde snelheid als in de middag.

Ook draait er naast de speedtest helemaal niks op de laptop.
Pagina: 1