Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 21:56
Voor mijn hobby (modelvliegtuigen) zoek ik een goede video camera. Om foto's te maken heb ik een Canon EOS 70D met 70-300L lens en ik hoopte daar ook mee te kunnen filmen. Helaas is de AF van de sensor niet zo super en de software is ook zeker niet geschikt hiervoor. Ook het scherm in de zon is een ramp. Ik heb een statief met fluid head gekocht en gebruik een video bril om door de camera te kijken maar dit beperkt me nogal en is verre van ideaal. Naast de AF die op manual moet staan (en je er dus altijd net iets naast zit qua focus) is ook het zoomen niet echt fijn op een dslr. Daarom zoek ik een goede video camera.

Punten die mij belangrijk lijken:
- Goede AF, anders wordt het manual. AF met begrenzer (15 meter tot oneindig bv zou super zijn)
- Goede zoeker. Scherm in de zon is onbruikbaar en met de zoeker op je gezicht heb je extra stabiliteit bij het volgen
- Bereik van 300mm moet uit de hand te doen zijn, dus goede stabilisatie
- Handmatige instelmogelijkheden voor belichting (nd filter juist minder belangrijk)

Nu zijn er veel camera's... erg veel. Als je op prijs gaat zoeken wil dat niet zeggen dat je altijd de beste keus hebt. Qua budget hoop ik onder de 1000 te blijven, al zit de optie die me wat lijkt er net boven (Canon HF G30). Qua viewfinder lijkt me alles onder de 500k pixels veel te weinig. Aangezien 99% van het werk door de zoeker gedaan moet worden en handmatig scherpstellen het waarschijnlijk gaat worden zit ik eerder de denken aan 1M pixels of meer, vandaar ook de optie van de G30 met 1.5M pixels.

Dus wie weet er nog een goede optie? Als er een model is met een goede autofocus dan mag de zoeker resolutie iets minder zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-07 22:27
De Canon 70D is een van de snelst focusende camera's in video modus, door de Dual-pixel AF. Ook is de software prima op video gericht, en je kan altijd Magic Lantern installeren om er vele mogelijkheden bij te krijgen.

Mijn vermoeden is dat een gedeelte van de problemen door de lens komen, welke 70-300 lens heb je precies?

Als je dan toch echt een andere camera wilt zou ik een high-end bridge camera aanraden. Kijk eens naar de Panasonic FZ1000 of de Sony RX10 of RX10 II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Het is de 70-300L 4 - 5.6. ML voor de 70D is nog in beta stadium en helpt nog niet qua AF. De 70D adverteert inderdaad met goede video AF maar ik vindt het niet bruikbaar. Vergeet niet dat je tegen een grote lucht aan filmt met een klein snel bewegend voorwerp. Dat is heeel anders dan mensen / dieren dichterbij. Ook met mijn 17 55 2.8 lens zie ik dat de focus niet altijd super strak is. Zeker niet slecht dan maar gewoon niet zoals ik wil en bij andere video materiaal zie. Het blijft een DSLR die ook video kan schieten.... Vooral de IS kan het niet aan.

Ik snap alleen je advies van een bridge camera niet.... Het is compleet niet wat ik zoek. Alleen de zoeker komt dan overeen met wat ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
De Sony BOSS techniek is ook wel aantrekkelijk......... Jammer dat er zoveel pixels op de sensor zitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-07 19:31
Misschien is een hdmi evf in combinatie met een follow focus en een brede focus ring voor je lens een idee. Het kost eenmaal ook heel veel tijd om spot on handmatig te focussen. De meeste autofocus systemen schieten ook te kort in veel omstandigheden.

Heel heel heel heel veel filmen, en uiteindelijk zal je zien dat het vanzelf beter gaat. Je hebt al goede spullen en ik denk niet dat een andere camera je veel verder gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718373

De Panasonic G7 mirrorless is een goede camera voor video. Ook 4K. Goede zoeker (2,3 mp), snelle focus.
Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Het moet wel een compact oplossing zijn ben ik achter, anders gebruik ik het te weinig.... Optische stabilisatie van een video camera is toch wel een stuk beter dan die van een lensje.... dat gaat een hoop helpen.

Het wordt dus sowieso geen fototoestel dat kan filmen, hybride, dslr oid.

Ik denk dat ik volgend jaar eens verschillende modellen ga huren om te testen. Dan kom je er het snelste achter denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Tadango op 23-12-2015 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij wil je ook een van de lastigste dingen filmen die er zijn. Snel bewegend onvoorspelbaar en op korte afstand en de grote is relatief klein. Oefening baart kunst en communiceer met de vlieger zodat je de beweging kan voorspellen. Zou ook eens de tweedehands markt van de betere videocamera's in de gaten houden want daar kom je dan op uit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
2e hands is zeker een optie maar het moet wel een wat recenter model zijn. Meestal doen mensen niet snel een goede camera van de hand.... de mindere wel ;) Op MP is het niet echt te vinden....

Het is inderdaad 1 van de grootste uitdagingen en 95% van de video's is ondermaats. Toch zijn er mensen bij die prachtige beelden maken en ik probeer in contact te komen om te vragen wat voor materiaal zij gebruiken. lukt alleen niet altijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is vaak ook een kwestie van veel materiaal schieten voor een mooi kort filmpje, goed editen is zeker zo belangrijk. En zoals ik al zij het patroon wat gevlogen wordt vooraf doornemen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Dat zou ik wel willen maar is meestal niet mogelijk. De piloten zijn soms niet bereikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
[b]Tadango schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 10:03:
...
Ik snap alleen je advies van een bridge camera niet.... Het is compleet niet wat ik zoek. Alleen de zoeker komt dan overeen met wat ik zou willen.
Ga de reviews eens lezen van die drie camera's. Uitstekende video (vaak met full-sensor read-out), grote 1" Type sensor, inderdaad een goede EVF, uitstekende stabilisatie, voldoende zoomrange... Wat wil je nog meer?

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-07 20:16
Is manual focus niet makkelijker in dit geval? evt. in combinatie met een wat kleiner diafragma en een wat hogere ISO?

Ik kan me goed voorstellen dat AF niet werkt in dit geval namelijk.

Een dedicated viceocamera lijkt me geen briljant idee. De lenzen/sensors zijn best ruk voor jouw toepassing, AF zal net zo slecht werken, MF is rampzalig, de EVF is vaak belabberd en ze zijn behoorlijk aan de prijs.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Tadango
Eens goed gekeken naar de FZ1000

EVF is een goed punt. 2.3M pixels is fijn. 1.5M is ook scherp maar iets meer pixels kan net helpen om de focus strakker te krijgen.
Grote sensor maakt heeeel weinig uit. Je vergeet dat het om de pixel grote gaat. Vergeleken met de Canon HF G30 zijn de pixels 19% groter. Dat is geen wereld van verschil. 1" sensor klinkt een stuk beter dan een 1/2.84" maar zo groot is het verschil niet.
4K lijkt deze geen stabilisatie te hebben (specs foutje) (ik zoek geen 4K camera maar als het er op zit...)

Lenzen zijn bij de meeste camcorders een stuk minder, dat valt mij ook op. Vooral in tele stand worden de afwijken snel goed zichtbaar. Bij video valt dat minder op maar jammer is het zeker.

Qua video formaten is de FZ1000 net zo bruikbaar als de Canon HF G30. Zie ik niet veel verschil in. Het komt dan neer op gebruiks gemak / ergonomie en de stabilisatie. Qua ergonomie is de vorm van een camcorder makkelijker qua zoom en focus tegelijk (vanwege de zoom knoppen. Ook kan je de zoom snelheid beter regelen op een camcorder. Dat is voor mij direct een groot voordeel. Rolling shutter issues heb je ook bij de FZ1000 dus daar geen voordeel in. Stabilisatie lijkt zijn werk goed te doen, daar zit niet heel veel verschil in vermoed ik. Vooral voor snel pannende acties zal je dat zelf moeten testen.

Zal de overige 2 opties straks eens bekijken...

• Tadango
Sony RX 10 heeft maar een XGA resolutie EVF toch? Dan valt die af. De Mark II is me te duur voor een fototoestel dat moet gaan filmen.

Ah nee, de RX-10 heeft iets van 1.2M pixels EVF (XGA+ resolutie?)

[ Voor 20% gewijzigd door Tadango op 24-12-2015 10:51 ]

Verwijderd

Humm

Ik dacht dat mijn panasonic gf2
Af tracking heeft
Die houd het onderwerp in focus ook al beweeg het opject

http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCGF2/DMCGF2A4.HTM

Deze functie zal ook in de nieuw model moeten zitten

• Tadango
AF tracking hebben de meeste systemen wel. Dit is vaak niet voldoende als iets snel beweegt of af en toe uit het beeld valt. Ook op grote afstand is het een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ook nog even gekeken naar de mogelijkheden om de 70D beter geschikt te maken voor video werk zoals ik wil doen. Met een Zacuto Z-Finder kit kan je het scherm prima als viewvinder gebruiken. Ja kan de adapter laten zitten zodat je makkelijk kan wisselen. Als lens zou een Canon EF-S 55-250mm of een 18-135mm IS STM een optie zijn om de focus te verbeteren. Je mist dan wel een heel stuk wide (APC-S crop van 1.6 gaat daar nog over heen) of tele..... Deze combi kost 550 - 650 euro in de de winkel (2e hands zou 350-400 mogelijk zijn). Voor / nadelen:

+ Vertrouwde camera gebruiken. Bij upgrade foto camera winst in het video deel
+ "Handmatige autofocus" mogelijk via back button AF. Via ML wellicht nog meer nuttige "profi" video opties
+ Stuk goedkoper dan een Sony FDR-AX33 Camera
+ Geen nieuwe extra laders / accu's edg nodig
+ Ook andere lenzen bruikbaar met handmatige focus of andere techniek.
+ Volledige handmatige bediening
- Mindere video resoluties (Geen 4K, max 1080/30p)
- Geen Super optische stabilisatie
- Geen volledig zoom bereik met 1 lens (30-300mm) (18-135 STM komt in de buurt maar komt net iets te kort misschien)
- Geen zoom rocker voor soepele zoom
- Niet beide systemen tegelijk gebruiksklaar
- De vrouw zal hem niet zo snel pakken om de kleine te filmen. Met camcorder kwestie van pakken, scherm open en gaan...

Het is wel een optie en als ik alleen de Z-Finder koop en ga spelen met back button auto focus en mijn huidige lenzen kan ik wellicht een hoop bereiken. Tracker met de camera op het hoofd is redelijk stabiel tot 200mm zonder IS. Sowieso wacht ik tot eind deze maand op de BTW actie van media markt. Dan ligt de Sony FDR-AX33 in de schappen voor 826 euro als het goed is (actie bedrag van adviesprijs (999), niet huidige winkelprijs (929)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Sony heeft net de FDR-AX53 uitgebracht.... ook een erg leuke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Nog eens aan het rekenen geweest en je hebt voor het geld van een FDR-AX33 ook een Canon 700D met 18-55 STM, 55-250 STM en 50 1.8 lens. Lenzen gaan op de 70D dan. Zet daar een goedkope viewfinder opzet stuk voor het scherm bij en je hebt een combi die ook leuk mee kan. Bovendien heb je een 700D body erbij voor de vrouw. Mindere stabilisatie dan en mindere resolutie. Wel veel betere lenzen en mogelijkheden. Ik vraag me ook af hoe het B.O.S.S. systeem zich houdt bij snelle bewegingen. Als het bevalt een mooie Zacuto viewfinder erop. Alleen zo jammer dat er geen 1080p 50 of 60fps op die 70D zit :( Dan was de keus makkelijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Toch zou ik nog een keer heel goed kijken naar de Panasonic FZ1000.
  • Grote 1" BSI sensor
  • Lichtsterke en zeer lange 25-400mm f/2.8-4 lens
  • Zeer accurate en snelle aufotocus dankzij combinatie van contrast detection en DFD
  • Uitstekende Ultra HD (4k) video in 24, 25 en 30fps (met 1.48x crop, zorgend voor 37-592mm bereik)
  • Uitstekende 1080p video tot 60fps zonder crop
  • Goede 1080p video tot 120fps (voor slow motion) zonder crop
  • Optische stabilisatie
  • Scherpe XGA (1024*768 pixels, 2359k dots) viewfinder
Voor minder dan €700 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik snap je argumenten heel goed, kan ook moeilijk tegen argumenten vinden. Het is alleen een ander systeem en geen canon met verwisselbare lenzen. Dus vergelijken met de Sony camera moet dan. Dan heeft de Sony het voordeel van B.O.S.S. Qua prijs wint de panasonic. Zal nog eens goed vergelijken....

Stabilisatie van de Sony is wel stukken beter. Form factor is handiger. EVF van de Pansonic is beter qua specs. Prijs is net geen 200 meer dan de Panasonic. Sony komt op 767.77 eind van de maand, de Panasonic is dan 607.44. Scheelt dan 160.33 euro.

Panasonic heeft nog als voordeel dat het ook een prima foto toestel is, maar die hebben we ook al..... Autofocus hunten tijdens video komt wel voor bij de Panasonic.

[ Voor 41% gewijzigd door Universal Creations op 17-01-2016 18:38 . Reden: Dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Bedenk me net dat de Sony wel super geschikt is om onder een multicopter te hangen.... Deze heeft nooit last van trilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nou neem ik aan dat: Gewicht 725kg in de pricewatch 725gram moet zijn, maar dan heb je toch een flink octocopter o.i.d. nodig om dat te dragen. Meestal gebruiken ze dan een compact als een RX100 of een oude NEX bijvoorbeeld.

Vraag me af wat je precies met de beelden wil gaan doen, is voor een Youtube kanaal neem ik aan?

Wel leuk om dit te lezen, ben zelf ook modelvlieger en was toevallig de FZ1000 ook al tegen gekomen.

Mijn situatie is dat ik nu soms mijn eigen vluchten film met een Mobius of Sony action cam, maar ben daardoor ook wat meer geïnteresseerd geraakt in filmen in het algemeen. Ik bezit nog steeds een heel oude Canon 400D met wat glas: EF 24-105mm f/4L IS USM, de Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM en een 50mm 1.8 (i)

Was van plan om een 70D te kopen, maar twijfel toch sterk om voor de wat compactere FZ1000 te gaan, eventueel aangevuld met een kleine compact.
De 400D heb ik de laatste jaren ook bijna niet gebruikt omdat het zo'n gesleep is met lenzen..

Wel jammer van de lenzen.. misschien dat Canon nog met een mooie M4 komt binnenkort, dat zou de enige reden voor mij kunnen zijn om niet naar een compleet ander merk/systeem te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik heb een hexacopter gehad die probleemloos 2KG extra mee nam. Dat soort gewichten zijn geen enkel probleem :) Heb nog een gimbal setje liggen tot 1.5kg....

Ik ga inderdaad filmen voor oa youtube maar zal alles thuis ook opslaan. YT kwaliteit is toch niet 100%.

FZ1000 is een leuke optie als je ook redelijk foto's wil maken. Deze kan alleen nooit op tegen mijn 70D dus daar doe ik het niet voor. Daarnaast blijf ik bij DSLR voor foto's. De 70-300L is super in de lucht qua focus en scherpte. Het liefst zou ik een 2.8 nemen maar die zijn nog een beetje kostbaar. 200m is voldoende opzich.

Het wordt de Sony FDR-AX33 tenzij deze tijdens de BTW actie van de MM niet te krijgen is, dan wacht ik voor de FDR-AX53. Deze verschijnt overal online inmiddels. Voor de Sony heb ik ook accu's gevonden voor nog gee 11 euro! Originelen..... Ja, ik geloof het ook nog niet ;) Waarom niet de FZ1000?
- Stabilisatie is minder op de FZ1000. Deze doet ook geen 5 assen in 4K. BOSS kan je lastig verslaan
- Betere powered zoom. 1 van de minpunten van de FZ1000
- Betere ergonomie voor het filmen
- Autofocus bij wisselende afstanden doet het beter op de Sony
- Max 30 min opnemen kan een probleem zijn, vaak niet
- Veel kortere opname tijd. Sony heeft grotere accu's en je kan het accu formaat kiezen. Kleine voor onder een multicopter en een enorme als hij op eens statief lang moet draaien
- FZ1000 heeft de neiging om over te belichten. Helderheid en kleuren lijken beter maar ik moet juist geen overbelichte video hebben voor wat ik wil gaan doen

Kortom, er is een reden om voor een camcorder te kiezen ipv een hybride :)

Ik zou wel graag eens een FZ1000 proberen, gewoon om te kijken wat je hier mee kan. Ik vraag me alleen af of je dit eruit kan halen:
Afbeeldingslocatie: http://foto.ccme.nl/W800/H600/Modelbouw/Model%20city/2015/IMG_9371.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 17:47
Dat is een foto en geen filmpje en dus wel even iets anders. Als je met een 70D in een burst foto's maakt, dan weet ik zeker dat je dergelijke foto's kunt maken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Universal Creations schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:49:
Dat is een foto en geen filmpje en dus wel even iets anders. Als je met een 70D in een burst foto's maakt, dan weet ik zeker dat je dergelijke foto's kunt maken.
Deze heb ik ook gemaakt met mijn 70D, maar niet in burst. Ik kies zelf het moment waarop ik schiet.

Het ging mij erom dat iedereen de FZ1000 aanbeveelt voor video werk mede omdat het ook een goed fototoestel is. Ik blijf voor foto's vasthouden aan mijn 70D omdat ik denk dat die beter is. Daarom zou ik wel een keer een FZ1000 willen proberen voor foto's. Vooral om te kijken wat je hier met RAW uit kan halen en hoe de lens afwijkingen zijn rond de 200mm. Want wat nu als ik daarmee hetzelfde kan bereiken? Dan zou de 70D verkopen met alle lenzen edg een optie zijn en bespaar je een hele hoop. Vandaar dat ik het me afvroeg. Video kwaliteit van de FZ1000 ken ik nu wel en is erg goed. Komt aardig in de buurt van de AX33. De voordelen van de AX33 zijn het extra geld waard mits de 70D vele malen beter is voor foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Je kan ook voor een of meerdere dagen een FZ1000 huren om te kijken of hij bevalt.

[ Voor 10% gewijzigd door Balance op 19-01-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Balance schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:57:
[...]

Je kan ook voor een of meerdere dagen een FZ1000 huren (hier wordt er bijvoorbeeld een verhuurt) om te kijken of hij bevalt.
Ga ik in de zomer wellicht een keer doen. Kan hem nu niet testen zoals ik wil. Sony RX 10 II zou dan ook een leuke zijn om te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Ik heb de FZ1000 besteld bij Amazon in Duitsland. Zonder de "Mehrwertsteuer" kom ik op 540,- Euro uit wat gewoon geen geld is voor een camera met deze mogelijkheden.

De RX10 heb ik ook in overweging gehad, maar de laatste versie kost ruim het dubbele van de FZ1000. Voor mij was de keuze dus snel gemaakt. Heb de camera even een tijdje getest in de Mediamarkt en vind het gewoon erg prettig in de hand liggen. Tevens lijkt de bediening / menu structuur bij de Panasonic ook een stuk prettiger dan bij Sony.

Ik heb ook naar de echt kleine compacts (RX100 serie) gekeken, maar dat is naar mijn mening gewoon veel te onhandig in gebruik. Het past dan wel in je broekzak, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

De Sony FDR-AX33 heb ik trouwens ook nog even in mijn handen gehad, voor video misschien de betere keuze, maar in mijn geval wil ik ook kunnen blijven fotograferen.

Voorlopig ben ik denk ik een tijdje voorzien, en ook nog voor een zeer zacht prijsje. Wat ik met mijn L-lens ga doen bekijk ik nog wel. Misschien dat Canon nog met een interessante M-body komt dit jaar, maar anders verkoop ik het glaswerk gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
h4ns schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 02:04:
Ik heb de FZ1000 besteld bij Amazon in Duitsland. Zonder de "Mehrwertsteuer" kom ik op 540,- Euro uit wat gewoon geen geld is voor een camera met deze mogelijkheden.
Die prijs is inderdaad verdomd laag. Was bij de MM 735 voordat hij van de site verdween. De Sony kost tijdens de actie 767 dus voor puur video is het verschil dan heel erg klein. Maar heeft amazon.de dan een btw actie oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Prijs voor de FZ was inderdaad 735,- toen ik Dinsdag bij de MM was. Bij amazon is de prijs 642,-

Ik heb de camera zakelijk gekocht, indien je je btw nummer bij amazon opgeeft krijg je een zo genaamde intracommunautaire levering, dus betaal je de duitse BTW niet. Daarom kom ik dus op 540,- uit.
Is als particulier natuurlijk niet mogelijk.

Hoe dat met die btw actie van de MM zit snap ik niet, ik neem aan dat ze wel BTW vermelden op de factuur, maar je een korting krijgt ter hoogte van het BTW bedrag?

735,- minus 21% komt op 668,- dus het had voor mij zo wie zo geen zin om op de media markt te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
BTW actie bij MM levert hem incl btw voor de prijs zonder btw. Dus / 1.21 = 17.34 effectieve korting. Zou dan 604 euro zijn inclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Ik kom op 607,44 ex uit nu ik het nog eens nareken. Hoe ik aan die 668,- kwam snap ik dus ook ff niet.

Maar goed, ik heb 'm zaterdag in huis als het goed is. Voor die paar tientjes ga ik liever niet tussen die gekte in de rij staan, bij de media markt :)

[ Voor 23% gewijzigd door h4ns op 21-01-2016 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
607.4 inderdaad ja :) Helaas is hij van de site verdwenen wat lijkt te betekenen dat hij niet mee gaat doen met de actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Heb een Sony AX33 besteld. Gek genoeg kan de USB laad functie handig zijn :) Als hij in de tas zit kan ik hem zo aan de powerbank pluggen en laad hij mooi bij. Gaat niet snel maar is beter dan niet opladen ;) De AX53 blijft in het begin te duur en die mist usb. Low light maakt me weinig uit (denk ik) en de betere autofocus en zoom zou echt nuttig zijn. Daar heb ik nu alleen geen 200 euro voor over. Dan dat liever anders gebruiken en over 3 jaar dan een nieuwe versie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Tot nu to bevat hij prima. Qua opties wat mager en het de logica in het menu is soms erg irritant maar daar wen je wel aan. Zoom is erg mooi soepel en snel en BOSS werkt heerlijk. Ik merk alleen 1 groot nadeel: Als je handmatig focust op 100m afstand bij 300mm (max zoom) dan ziet dat er prima uit. De afstand indicatie is enorm handig omdat ik scherp kan stellen voordat het vliegtuig er is (ik weet op welke afstand ik hem goed in beeld wil hebben). Gecombineerd met een vaste iris stand (zover dicht als het kan, beetje gain forcerend) levert dat een aardig bereik op wat scherp moet zijn. Waar ik alleen van schrik is dat als ik uitzoom en weer inzoom dan is alle scherpte weg bij manual focus. Draai ik de ring klopt de afstand wel zoals ik hem had ingesteld maar de focus niet. Dan moet ik eerst naar auto en weer manual switchen. Lijkt een bug waar ik nog erg vaak van ga balen. Bijna een reden om hem terug te brengen.... moet ik nog goed naar kijken komend weekend. Via de zoeker met het andere oog iets open heb je bij maximale zoom snel het onderwerp weer gevonden (getest op vogels in vlucht rond het huis) dus ver uitzoemen hoeft niet maar ga je over de grens duurt het even voordat je weer focus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-07 00:18

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hoi Tadango,

Ik heb twee vragen:
Hoe kom je er eigenlijk bij dat de AX53 niet oplaadbaar is via USB?

Heb je een link wat betreft de accu voor €11? :)
Tadango schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:14:
Heb een Sony AX33 besteld. Gek genoeg kan de USB laad functie handig zijn :) Als hij in de tas zit kan ik hem zo aan de powerbank pluggen en laad hij mooi bij. Gaat niet snel maar is beter dan niet opladen ;) De AX53 blijft in het begin te duur en die mist usb. Low light maakt me weinig uit (denk ik) en de betere autofocus en zoom zou echt nuttig zijn. Daar heb ik nu alleen geen 200 euro voor over. Dan dat liever anders gebruiken en over 3 jaar dan een nieuwe versie kopen.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Hij heeft geen ingebouwde USB kabel. Ik meende ook te hebben gelezen dat hij geen USB charging meer had. Ben niet 100% zeker.

De goedkope accu's waren een foutje. Heb geen kunnen bestellen. Ik heb wel iets kleinere voor 12,50 met 1500 mAh. Die doet ook ruim 1,5 uur op 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Gisteren even kort gespeeld met de camera op de vliegclub. Stabilisatie doet het leuk maar de lens helemaal dicht geeft een erg slecht beeld. Die moet wat meer open dus. Focus werkt ook behoorlijk goed. Alleen de zoeker....... Die kwaliteit is wel enorm slecht. Ik had even een nieuwe olympus in mij handen en die evf was 100000x beter. De Sony was echt om te huilen..... De olympus was qua focus niet slecht maar je zag hem af en toe flink irritant zoeken en ook de wit balans veranderde continu. De olympus was wel ruim 2x zo duur... Stabilisatie van de olympus was rustiger maar verschoot feller, erg duidelijk zichtbaar. De Sony is anders en bevalt me net iets beter. Nu had ik ook veel ingezoomd tot maximaal wat verder is dan de olympus dus dat scheelt ook weer.

Binnenkort maar weer verder testen en de gain blokkeren en de lens op F4 zetten. DOF moet wel goed zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Hier een video van een eerste dagje met de camera op de club. Gaat al aardig. Wat mij opvalt:

(Alles stond op auto, alleen iris op F4.0 vastgezet)

- Clear image zoom vermindert de beeldkwaliteit best nogal. Staat helaas geforceerd aan bij maximale stabilisatie. De volgende keer met alleen optische stabilisatie proberen. Zoom bereik met alleen optische zoom is ook al voldoende.
- Kleuren zijn redelijk maar kunnen veel beter. Vooral als je in zoomt wordt het erger. Zon helpt nogal maar daar heb je niet altijd iets aan. Je keek ook steeds tegen de zon in, is ook erg lastig.
- Stabilisatie is erg goed vooral als je goed mee beweegt. Daar dus meer mee oefenen (en stabieler staan)
- Focus is behoorlijk goed. Alleen in de extreme situaties is hij de zoom kwijt. Zoom is zo betrouwbaar dat ik niet naar manual omschakel omdat je het dan vergeet.
- Belichting en wit balans kloppen erg goed. Ik zie geen reden om hier iets handmatig in te stellen. Bij zon's opgang / ondergang kan een witbalans vastzetten nog wel helpen.
- Geluid van de Rode VideoMicro is behoorlijk goed. Voor de prijs zeker een prima keus :)

Pagina: 1