Correct

Als ik een stuk software oplever en 10% van de gebruikers klagen ergens over dan ga je minimaal kijken of er misschien iets mis is.
Heb je kritiek op een review op tweakers? Dan wordt je in de hoek van 'fanboy' geduwd. Kom je met een bron waarin iets uit een review wordt weerlegt? Dan is dat ineens een fansite (eentje die later wel als bronartikel wordt gebruikt voor een artikel hier op tweakers). Heb je nog meer kritiek op een review van bv. de shootout tussen Android toestellen en een Lumia van nog niet de helft van de prijs? Dan wordt er gedreigd dat tweakers.net maar misschien moet stoppen met reviews van toestellen met WP.
DAT is de huidige staat van tweakers.net
Wut? Sorry, maar dit is simpelweg niet waar. Als je kritiek uit is er helemaal niks aan de hand en wordt je niet in een hoek geduwd. Als je linkt naar bronnen worden dat niet spontaan fansites. Als je nette, constructieve kritiek levert dan is er niks aan de hand. Ga je bashen, zeuren, afkraken zonder onderbouwing etc. dan heb je inderdaad eerder dat soort termen over je heen. Maak daar alsjeblieft dat belangrijke onderscheid.
[...]
Wellicht waar, maar wat als er een andere tablet is die eigenlijk beter is en toch een 6 krijgt?
Dan gaat er iets mis. Maar goed, dat is het probleem hier: De meesten verwijzen naar de Surface, maar als die niet onderling vergeleken worden door dezelfde persoon dan kun je niet bepalen welke beter is. Dat is mijn punt.
[...]
Dat heb ik zelf ook ergens in de comments bij de review van de Lumia 950 gemeld.
Persoonlijk, maar dat is echt persoonlijk, vind ik de trackrecord qua bugfixes van Windows een stuk beter dan die van Android, ik bedoel Stagefright. JA dat ligt natuurlijk alleen aan fabrikanten, maar het geeft Android geen beste reputatie qua update-beleid.
Windows (10 Mobile) is ook het besturingssysteem van mijn voorkeur vanwege deze reden. Bij een tablet van Google speelt dit een stuk minder en geldt wat ik eerder heb gezegd: Slechte software is minder aftrek waard dan slechte hardware. Dus app-gap en updatebeleid is allebei even negatief, daar kan ik mee leven.
[...]
Is dat zo? De Surface Pro 3 had 2 minpunten en kreeg 3 punten aftrek, is dat dan ook onzin?
Ja. Nogmaals: Plus en minpunten geven wellicht een beetje aan wat het cijfer is, maar het is geen optelsom van plussen en minnen. De plus- en minpunten zijn slechts de
highlights van een product. Dingen die positief of negatief op zijn gevallen tijdens het reviewen en waar je als consument rekening mee kan/moet houden. Eén groot minpunt of drie kleine minpunten kunnen evenveel afbreuk doen aan een product. De stelling van WK100 dat er vanwege de twee minpunten nog twee punten aftrek moesten komen, daar ging ik tegenin

.
[...]
Misschien moet je even wat comments onder review lezen?
Daar lees ik vooral kritiek op de review (wat hier hoort) en niemand die de Pixel C heeft vergeleken met de Surface 3. Een enkeling die het tobo van de S3 fijn vindt, maar evenveel die de ramplank van de Pixel C prjizen. Tja.
[...]
Dus enige lijn in reviews op tweakers.net verwachten is oneerlijk? Het gaat er juist om dat die er niet lijkt te zijn, niet alleen tussen die review uit 2012, maar ook recenter zoals die van de Surface 3.
Min- en pluspunten t.o.v. de score uit 2012 vergelijken met de score van nu, ja. Dat je lijn verwacht is absoluut niet oneerlijk, maar mij is nog niet duidelijk waar die lijn écht ontbreekt. De conclusie van de Surface 3 review lezend en die van de Pixel C lezend en kijkend naar de cijfers kan ik niet zeggen dat er geen lijn is.
[...]
Je snapt het probleem simpelweg niet. Het gaat er niet per sé om dat de Surface 3 een hoger cijfer verdiende (wellicht is dat waar), het gaat erom dat alle in dit geval tablets op een gelijke manier gereviewed worden, en dat lijkt nu niet het geval te zijn. In eerste instantie is het duurdere toetsenbord bij de Pixel geen issue, terwijl de goedkopere (en volgens een aantal de betere) Typecover wel een issue was. Bij de Pixel wordt genoemd dat 'de software niet geschikt is voor een grote tablet', lijkt me een vrij belangrijk punt voor het dagelijks gebruik van de tablet en ook: 'tablet registreert soms niets meer' is een minpunt wat de productiviteit en goede ervaring in de weg staat. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat wanneer jij een tablet van een onbekend merk in handen krijgt met dergelijke minpunten je het nog steeds een 8 zou geven, ook al is dat op snellere hardware. Dat is simpele logica.
Ik snap het punt, maar dit komt nou voort uit het "software is te fixen" verhaal. De Pixel C is een qua hardware nagenoeg perfecte tablet voor een nette prijs, met software die voor een verminderde gebruikservaring zorgt. De Surface 3 is een qua hardware degelijke tablet voor een vrij forse prijs, met software die prima voor tablets geschikt is, maar niet optimaal is qua apps. De één heeft een 8, de ander een 7. Ik kan er nog steeds niet bij dat men zich daar zo druk om maakt.
Wat betreft afrekenen op accessoireprijs kan ik het alleen maar met je eens zijn: Er moet een richtlijn komen wat voor welke bijbehorende accessoires een acceptabele prijs is en dat moet altijd gehandhaafd worden. Gelukkig is dat nu al gefixt, al was het wel slordig dat dat geen minpunt was. "Het was in eerste instantie geen issue" is niet waar, want zoals Arnoud aangeeft is dat gewoon een issue en is er geen sprake van een eerste of tweede instantie.
[...]
Beledigen is natuurlijk niet goed te praten, maar ik vind dat hier gebeurd is. Als ik een enorme blunder maak op mijn werk staat mijn baas op naast mijn bureau met de vraag hoe dat heeft kunnen gebeuren. Als ik diezelfde fout binnen een korte periode nog een paar keer maak staat hij er gewoon weer en krijg ik het weer op mijn bord bij een functioneringsgesprek. Ik kan dan lekker eigenwijs mijn ogen sluiten voor die kritiek, maar dan sta ik op een gegeven moment op straat.
Wat wij lezers van reviews hier op tweakers.net verwachten is objectiviteit, niet meer niet minder. We verwachten zeker niet dat alle MS producten een hoger cijfer krijgen in vergelijking met andere producten, dat moge toch duidelijk zijn. Maar de objectiviteit komt volgens een redelijk grote groep in het geding.
Ik heb persoonlijk ervaren wat er met kritiek gebeurt hier op tweakers, zie eerste alinea hierboven.
Ik verwijs hier graag naar mijn eerder getypte stukje. Als je je kritiek netjes houdt en precies aangeeft waar je meer objectiviteit had verwacht dan is er niks aan de hand. Domweg zeggen "geen enkele objectiviteit" is belachelijk, zoals ik in mijn eerdere post al aangaf. En er er wordt hier toch netjes op de kritiek gereageerd

Ik heb nog niemand je een fanboy zien noemen of modder naar je zien gooien.
[...]
Heb je de review zelf ook gelezen? Daarin worden namelijk behoorlijk wat negatieve punten genoemd van deze tablet die het dagelijks gebruik van het apparaat behoorlijk in de weg staan. Dat is van de reviewer zelf! Blijkbaar vertrouw je het oordeel van tweakers.net zelf ook niet? Welcome to the club.
[...]
Ehm dat is juist het gehele punt! Die geloofwaardigheid en de objectiviteit is juist in het geding hier en dat is wat er aangestipt wordt.
[...]
Noted, mogen andere mensen een andere mening hebben? Bedankt.
[...]
'wat' missers op softwaregebied. Volgens de review is de software niet geschikt voor dit apparaat en registreert het apparaat soms niets meer. Dat wil ik niet meer onder de 'wat' missers zetten.
[...]
Dat is duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat die 'ophef' ongegrond is.
Ja, heb de review gelezen. Ja, de software heeft fouten. Ja, ik vertrouw het oordeel van Tweakers. Ik zie waar het vandaan komt. Ja, anderen mogen een andere mening hebben. Graag gedaan. En nu komen we weer terug op de objectiviteit. Op het gebied van software in dit geval: De L950 had ook een aantal bugs die in de weg stonden voor een goede gebruikservaring. Geen mail ophalen, lege paginas in de webbrowser, geen startende camera. Ook niet hard op afgerekend. Een duur accessoire is voor beide tablets een minpunt. Je weet dus wél wat je kunt verwachten qua conclusie.
Ik lees te veel 'doe er wat aan' zonder dat de discussie aangegaan wordt, in zowel de reacties hier als onder de review. Uitspraken als
"Deze review maakt echt duidelijk dat de eerdere review van de Surface 3 totale onzin was." of
"Toch is het altijd een slecht punt voor Microsoft en worden er daarvoor punten afgetrokken, maar zijn de tegenhangers van Google en Apple, die vaak nog duurder zijn en minder features hebben, plots niet het vernoemen waard, worden er geen punten afgetrokken en als ze wel het vernoemen waard zijn, wordt het opgehemeld alsof het innovatie is.". Zonder enige onderbouwing, zwaar gechargeerd. Dat daar niet op in gegaan wordt vind ik logisch. Maar als die mensen nou eens uitgebreider op papier zouden zetten wat volgens hun het probleem is is er veel makkelijker op te reageren.
Ik ben wel benieuwd op welke punten Wout meer consistentie gaat proberen te krijgen.