VSB kabel - wat is dit type?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 21:04
M'n vader heeft tijdens het opruimen van de hangar nog een rolletje kabel gevonden. Op de sticker staat de volgende vermelding: "VSB 50m 16 bleu". Op de kabel zelf staat er als opdruk CDC CHARLEROI CEBEC.
De kabel zelf heeft een blauwe mantel (vandaar de bleu :) ) en de kern zijn losse draden (dus geen solid core) en ziet er geen koper uit maar eerder aluminium...(zie foto)
Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/kabel_kl.jpg
De kabel incl mantel is ongeveer 8 mm diameter
Via google kan ik echter niks over dit type kabel terugvinden? :?
Enkel dat CDC staat voor "Câblerie de Charleroi" en dat deze nu Nexans zijn.... Kan ik deze zomaar gebruiken om bv 40A bij 12V over te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Das 16mm² kabel

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Klopt, maar het rare is dat ik over dat type kabel (is geen VOB of XVB of...) niets kan terugvinden en dat het geen koper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Het is ook een alu kabel idd, werd vroeger veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Alu kabel heeft wat 'byzonderheden' als je het wil gaan gebruiken.
Gebruik alleen aansluitklemmen waar specifiek bijstaat dat ze voor alu geschikt zijn en leg 'm niet op plekken waar de kabel beweegt.
Alu werkt vrij veel met verschil in temparatuur (en kan zich daardoor ongeschikte klemmen uitwerken) en heeft veel sneller metaalmoeheid.

Overigens wordt alu tegenwoordig steeds meer gebruikt, de meeste stroomkabels die de grond in gaan zijn alu, het is veel goedkoper dan koper en minder gevoelig voor diefstal (door de lagere waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Bedankt voor de verheldering! Ik denk dat enkel de vermelding van 16 niet 16mm2 is want iets van een 8mm diameter geeft 50mm2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:33
Promy schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:28:
Bedankt voor de verheldering! Ik denk dat enkel de vermelding van 16 niet 16mm2 is want iets van een 8mm diameter geeft 50mm2 :)
Wil je het echt zeker weten: De dikte van de mantel meten, die vermenigvuldigen met 2, en dat geheel aftrekken van 8mm. Dan heb je de aderdikte en kun je iets zeggen over de oppervlakte van deze laatstgenoemde. Je bent de mantel namelijk vergeten.

Mocht je je vervelen natuurlijk :+

[ Voor 37% gewijzigd door WK100 op 22-12-2015 17:37 ]

Pagina: 1