Highland schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 09:32:
Met de hoeveelheid belastingformulieren die ik nodig heb voor mijn relatief eenvoudige situatie (partner die ZZP-t, kinderopvangtoeslag en mijn eigen baan) kan ik een klein administratiekantoor draaiend houden.
- Voorlopige teruggaaf IB1,
- voorlopige toeslag IB2 (ZZP moet als ondernemer apart aangifte doen),
- BTW-aangifte (x4),
- voorlopige KOVtoeslag,
- voorlopige aanslag IB1,
- voorlopige aanslag IB2,
- aanpassing KOVtoeslag ivm wijziging uren
- definitieve aanslag IB1,
- definitieve aanslag IB2,
- definitieve KOV-toeslag.
- En dan dit jaar ook nog de BTW-aangifte voor de zonne-energiefabriek op mijn dak, maar daar heb ik verder vrijstelling voor gekregen.
De doorlooptijd van bovenstaande formulieren is circa 3 jaar (zo heb ik net mijn definitieve aanslag 2013 binnen). Dus ik maak me uit zelfbescherming niet meer zo druk over of ik in een jaar wat te veel betaal of terugkrijg, Uiteindelijk wordt het allemaal verrekend. Maar als burger & belastingbetaler hoop ik heel erg dat het Wiebes gaat lukken om het belastingstelsel véél eenvoudiger te maken.
Excuses voor de kick, maar zoals Highland hierboven uiteenzet is het wel. Het zou véél eenvoudiger kunnen, want ze weten alles al (koophuis, burgerlijke staat, inkomen, kinderopvang, etc).
In de huidige situatie moet ik voor een voorlopige aanslag onze hypotheekrente berekenen die we dit / komend jaar gaan betalen. Gezien het feit dat wij een annuïteiten hypotheek hebben varieert dit. Dit bedrag aan verwachtte hypotheekrente moet ik vervolgens van ons verwachte verzamelinkomen afhalen om op ons verwachte toetsingsinkomen uit te komen. Dat toetsingsinkomen moet ik vervolgens opgeven bij mijn toeslagen t.b.v. de kinderopvangtoeslag. Hoezo
Ik blijft dat overigens sowieso erg onlogisch / krom vinden (mij bekruipt vaak het gevoel, doe ik het wel goed?). Hoe meer hypotheekrente we betalen, hoe meer we hier van terug krijgen en hoe lager ons toetsingsinkomen wordt, dus hoe meer kinderopvangtoeslag wij terug krijgen. In de tijd gaan we minder rente betalen, dus daalt onze hypotheekrente teruggave en ook stijgt ons toetsingsinkomen (nog los van inkomsten stijgingen) en daalt onze kinderopvangtoeslag. Overigens is het verkrijgen van kinderopvangtoeslag voor ons de reden van het doen van een voorlopige aanslag, anders is het niet te doen.
Naast het onnodig complexe vind ik het trouwens ook irritant dat de doorlooptijd zo lang is. Terugkoppeling of je een correct bedrag aan toeslagen hebt ontvangen duurt gewoon 3-4 jaar. Als je je toetsingsinkomen dus iets te laag had ingeschat (omdat je toch wat minder hypotheekrente betaalde..) kan je na die tijd nog wat toeslag geld terug dokken