Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:47
Wie kan mij antwoord geven, ik kom er niet goed uit. Ik krijg maandelijks mijn hypotheekrenteaftrek terug, echter wil ik dit voor 2016 stopzetten, zodat dit achteraf terug te vragen is.

Hiervoor vul ik het hele zootje op mijn belastingdienst in, maar dan blijf ik uitkomen op een te betalen bedrag van 742 euro.

Kan ik alle velden gewoon leeglaten bij inkomen en woning, en dan indienen? Met andere woorden, in de aanslag aangeven dat ik in 2016 geen woning en werk heb, en na het jaar dit uiteraard gewoon invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:12
Denk dat je het beste gewoon kan bellen met de belastingdienst.
Onjuiste gegevens opgeven lijkt mij namelijk niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Al op de site van de BD gekeken?
http://www.belastingdiens...lopige_aanslag_stopzetten

Het antwoord staat er letterlijk:
Voorbeeld
U hebt een aftrekpost voor uw koopwoning. En u hebt die woning op 1 juli verkocht. Dan halveert u de bedragen voor die aftrekpost. Uw andere gegevens vult u ook opnieuw in.
Dus gewoon je hypotheekrente op 0 zetten, dan kan je het later alsnog terugvragen. En als je niet wilt uitkomen op een betaling van 742 euro vul je de rente gewoon zodanig in dat je op 0 komt. Let dan wel op in 2017 dat je al een deel van je hypotheekrente had ingevuld en dat dan in mindering moet brengen.

[ Voor 62% gewijzigd door Microkid op 21-12-2015 22:24 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:47
Ik heb ze vandeweek al gebeld, maar ze geven vrij onduidelijk antwoord, alleen dat ik dit online moet doen met dit formulier, maar hoe vertellen ze niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:26

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan toch gewoon spelen met die getallen? Heb hem Vd week ook ingevuld, woz waarde ruim 20k te hoog (schatting uiteraard, heb hem nog niet), rente een paar honderd te weinig. Zo weet ik vrijwel zeker dat ik niet teveel voorschot krijg en dat later terug moet betalen.

Vul gewoon een lage rente in...

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 22-12-2015 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De Belastingdienst adviseerde mij (na een paar keer naar hetzelfde niet te vinden formulier te hebben gewezen) om de voorlopige aanslag gewoon aan te passen. In de voorlopige aanslag kun je invullen wat je wilt (mits redelijk natuurlijk), en dus het ook zodanig invullen dat je op 0 uitkomt. Houd er rekening mee dat je toeslag van januari al toegewezen is, dus wellicht is het verstandig om (ongeveer) op dat bedrag uit te komen zodat je niet halverwege het jaar hoeft te betalen (dat overkwam mij ook).

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:35
Met de hoeveelheid belastingformulieren die ik nodig heb voor mijn relatief eenvoudige situatie (partner die ZZP-t, kinderopvangtoeslag en mijn eigen baan) kan ik een klein administratiekantoor draaiend houden.
  1. Voorlopige teruggaaf IB1,
  2. voorlopige toeslag IB2 (ZZP moet als ondernemer apart aangifte doen),
  3. BTW-aangifte (x4),
  4. voorlopige KOVtoeslag,
  5. voorlopige aanslag IB1,
  6. voorlopige aanslag IB2,
  7. aanpassing KOVtoeslag ivm wijziging uren
  8. definitieve aanslag IB1,
  9. definitieve aanslag IB2,
  10. definitieve KOV-toeslag.
  11. En dan dit jaar ook nog de BTW-aangifte voor de zonne-energiefabriek op mijn dak, maar daar heb ik verder vrijstelling voor gekregen.
De doorlooptijd van bovenstaande formulieren is circa 3 jaar (zo heb ik net mijn definitieve aanslag 2013 binnen). Dus ik maak me uit zelfbescherming niet meer zo druk over of ik in een jaar wat te veel betaal of terugkrijg, Uiteindelijk wordt het allemaal verrekend. Maar als burger & belastingbetaler hoop ik heel erg dat het Wiebes gaat lukken om het belastingstelsel véél eenvoudiger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.belastingdiens...mulier_voorlopige+aanslag
Een voorlopige aanslag is een bericht waarin staat hoeveel belasting u terugkrijgt of moet betalen. Dit bedrag is gebaseerd op een voorlopige berekening.
De echte aanslag voor dat jaar komt later. Daar vul je alle daadwerkelijk data in, daaruit komt dan uiteindelijk hoeveel belasting je dient te betalen.

De vraag is waarom je je hypotheekrente aftrek niet direct wil ontvangen. Wijzigingen doorgeven is alleen interessant als er ook daadwerkelijk iets wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:35

jjust

Het leven is een strijd

Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gehad. Formulier stopzetting bestaat niet of is niet te vinden. Ik was zelf te lui om alle gegevens in het programma wijziging voorlopige toeslag o.i.d. in te vullen en te zorgen dat ik op 0 euro uit kwam. Uiteindelijk heb ik ze gebeld en toen is telefonisch geregeld dat mijn voorlopige aanslag stop gezet is. Dit is daarna door de belastingdienst schriftelijk bevestigd en ook uitgevoerd. Misschien toch nog een keer met ze bellen.

Het blijft raar dat dit niet eenvoudig te regelen is via de website zonder het hele wijzigingsprogramma door te lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door jjust op 22-12-2015 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 12:12
Wellicht een briefje sturen naar jouw belastingkantoor met het verzoek de voorlopige teruggaaf m.i.v. 1 januari 2016 stop te zetten? Je hebt kans dat deze brief echter al te laat komt als de voorlopige teruggaaf al is aangemaakt in het systeem van de fiscus.
Mocht je in dat geval alsnog een voorlopige teruggaaf ontvangen, dan kun je hierop bezwaar aantekenen.

Stadia / PSN : whenheco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07
Viper® schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 09:41:
http://www.belastingdiens...mulier_voorlopige+aanslag

[...]

De echte aanslag voor dat jaar komt later. Daar vul je alle daadwerkelijk data in, daaruit komt dan uiteindelijk hoeveel belasting je dient te betalen.

De vraag is waarom je je hypotheekrente aftrek niet direct wil ontvangen. Wijzigingen doorgeven is alleen interessant als er ook daadwerkelijk iets wijzigt.
Ik kan natuurlijk niet voor TS spreken, maar hoor om mij heen wel vaker dat mensen het liever in een keer na afloop krijgen omdat ze daardoor gaan leven naar de lasten/baten zonder aftrek en na afloop dus echt een "cadeautje" hebben voor op de spaarrekening. Blijft natuurlijk windowdressing maar goed, als je slecht kan omgaan met geld (en bij maandelijkse uitbetaling gewoon steeds alles uitgeeft) kan ik me voorstellen dat per jaar aftrek ontvangen wat meer spaar-discipline afdwingt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
De Voorlopige Aanslag (teruggaaf vanwege hypotheekrenteaftrek) stopzetten is een kunst op zich. Als u de betaalde rente op 0 zet, zult u in elk geval 1 maand teruggaaf moeten terugbetalen.
U kunt de betaalde rente ook heel laag invullen, zodat er in elk geval in 2016 niet terugbetaald hoeft te worden. Door te spelen met de cijfers (betaalde hypotheekrente) kunt u de teruggaaf zetten op bedrag X, het bedrag dat u in december 2015 en januari 2016 terug krijgt. Deze twee maanden uitbetaling zijn niet meer terug te draaien. Resteert voor 2016 een nihilbedrag. En uiteraard krijgt u dan achteraf in 2017 nog een leuke belastingteruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 16:40
Doet me denken aan het stopzetten van mijn zorgtoeslag. Het zal destijds heus wel een fout in het systeem geweest zijn, maar ik heb dat iets van 4 keer moeten doen voordat ik eindelijk geen geld meer kreeg :P Stond het eindelijk stil, jaar erna januari... *boink* weer een bedrag zorgtoeslag... :P

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Valorian schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:30:
[...]

Ik kan natuurlijk niet voor TS spreken, maar hoor om mij heen wel vaker dat mensen het liever in een keer na afloop krijgen omdat ze daardoor gaan leven naar de lasten/baten zonder aftrek en na afloop dus echt een "cadeautje" hebben voor op de spaarrekening. Blijft natuurlijk windowdressing maar goed, als je slecht kan omgaan met geld (en bij maandelijkse uitbetaling gewoon steeds alles uitgeeft) kan ik me voorstellen dat per jaar aftrek ontvangen wat meer spaar-discipline afdwingt ;)
Er zijn wel meer redenen om dit te doen: het kan je bijvoorbeeld vermogensbelasting schelen. Bovendien merk ik de maandelijkse bijdrage echt niet, terwijl ik de jaarlijkse bijdrage dan weer wel opmerk en daarbij een beter gevoel overhoud. :)

Ik vind het juist een zwaktebod als je per maand ontvangt: alsof je het geld echt nodig hebt om door de maand heen te komen. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:21
Paar weken geleden de belastingdienst hier over gebeld. Daar werd mij verteld dat het simpelste is gewoon aangeven dat je geen koopwoning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:59
jjust schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 09:44:
Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gehad. Formulier stopzetting bestaat niet of is niet te vinden. Ik was zelf te lui om alle gegevens in het programma wijziging voorlopige toeslag o.i.d. in te vullen en te zorgen dat ik op 0 euro uit kwam. Uiteindelijk heb ik ze gebeld en toen is telefonisch geregeld dat mijn voorlopige aanslag stop gezet is. Dit is daarna door de belastingdienst schriftelijk bevestigd en ook uitgevoerd. Misschien toch nog een keer met ze bellen.

Het blijft raar dat dit niet eenvoudig te regelen is via de website zonder het hele wijzigingsprogramma door te lopen.
Ja, vind ik ook bizar dat dat zo moeilijk gemaakt wordt. Uberhaupt de aanvraag voor een voorlopige aanslag is al bijna net zo gecompliceerd als een normaal belastingformulier.

Ik vraag altijd expres minder terug dan weer ik recht op heb, en dat doe ik door gewoon mijn betaalde rente lager door te geven dan het daadwerkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Highland schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 09:32:
Met de hoeveelheid belastingformulieren die ik nodig heb voor mijn relatief eenvoudige situatie (partner die ZZP-t, kinderopvangtoeslag en mijn eigen baan) kan ik een klein administratiekantoor draaiend houden.
  1. Voorlopige teruggaaf IB1,
  2. voorlopige toeslag IB2 (ZZP moet als ondernemer apart aangifte doen),
  3. BTW-aangifte (x4),
  4. voorlopige KOVtoeslag,
  5. voorlopige aanslag IB1,
  6. voorlopige aanslag IB2,
  7. aanpassing KOVtoeslag ivm wijziging uren
  8. definitieve aanslag IB1,
  9. definitieve aanslag IB2,
  10. definitieve KOV-toeslag.
  11. En dan dit jaar ook nog de BTW-aangifte voor de zonne-energiefabriek op mijn dak, maar daar heb ik verder vrijstelling voor gekregen.
De doorlooptijd van bovenstaande formulieren is circa 3 jaar (zo heb ik net mijn definitieve aanslag 2013 binnen). Dus ik maak me uit zelfbescherming niet meer zo druk over of ik in een jaar wat te veel betaal of terugkrijg, Uiteindelijk wordt het allemaal verrekend. Maar als burger & belastingbetaler hoop ik heel erg dat het Wiebes gaat lukken om het belastingstelsel véél eenvoudiger te maken.
Excuses voor de kick, maar zoals Highland hierboven uiteenzet is het wel. Het zou véél eenvoudiger kunnen, want ze weten alles al (koophuis, burgerlijke staat, inkomen, kinderopvang, etc).

In de huidige situatie moet ik voor een voorlopige aanslag onze hypotheekrente berekenen die we dit / komend jaar gaan betalen. Gezien het feit dat wij een annuïteiten hypotheek hebben varieert dit. Dit bedrag aan verwachtte hypotheekrente moet ik vervolgens van ons verwachte verzamelinkomen afhalen om op ons verwachte toetsingsinkomen uit te komen. Dat toetsingsinkomen moet ik vervolgens opgeven bij mijn toeslagen t.b.v. de kinderopvangtoeslag. Hoezo 8)7

Ik blijft dat overigens sowieso erg onlogisch / krom vinden (mij bekruipt vaak het gevoel, doe ik het wel goed?). Hoe meer hypotheekrente we betalen, hoe meer we hier van terug krijgen en hoe lager ons toetsingsinkomen wordt, dus hoe meer kinderopvangtoeslag wij terug krijgen. In de tijd gaan we minder rente betalen, dus daalt onze hypotheekrente teruggave en ook stijgt ons toetsingsinkomen (nog los van inkomsten stijgingen) en daalt onze kinderopvangtoeslag. Overigens is het verkrijgen van kinderopvangtoeslag voor ons de reden van het doen van een voorlopige aanslag, anders is het niet te doen.

Naast het onnodig complexe vind ik het trouwens ook irritant dat de doorlooptijd zo lang is. Terugkoppeling of je een correct bedrag aan toeslagen hebt ontvangen duurt gewoon 3-4 jaar. Als je je toetsingsinkomen dus iets te laag had ingeschat (omdat je toch wat minder hypotheekrente betaalde..) kan je na die tijd nog wat toeslag geld terug dokken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:11
silencedead schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:34:
Paar weken geleden de belastingdienst hier over gebeld. Daar werd mij verteld dat het simpelste is gewoon aangeven dat je geen koopwoning hebt.
Bewust onjuist invullen mag volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

xminator schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:57:
[...]

Bewust onjuist invullen mag volgens mij niet.
Op je daadwerkelijke aangifte niet, nee. Maar voor de voorlopige teruggave mag dat AFAIK wel gewoon.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:11
NMe schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:02:
[...]

Op je daadwerkelijke aangifte niet, nee. Maar voor de voorlopige teruggave mag dat AFAIK wel gewoon.
Hier staat een stuk over ondernemers, maar denk dat het voor particulieren ook geldt.

http://www.belastingtips...._lage_voorlopige_aanslag/
Pagina: 1