Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
Voor mijn werk moet 'ie redelijk Autodesk Inventor kunnen draaien. Nu zijn de aanbevolen specificaties voor de dikkere portemonnee, maar die van mij red dat helaas niet. De modellen die gemaakt worden zijn dan ook niet dusdanig groot waardoor ik met de minimale specificaties wel weg kom. Daarbij is een spelletje GTA V en Fallout 4 wel leuk voor tijd verdrijf en lijkt mij dit ook wel een goed uitgangspunt.

Wat is je budget?
Mijn te besteden bedrag is maximaal 1300 euro. Niet meer, wel minder :P

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, anders had ik beter voor een desktop kunnen gaan :+

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Heb geen speciaal merk in gedachten. Heb een Acer Aspire al 8 jaar in gebruik en wordt nu echt tijd voor wat anders.

Mijn idee:
- 8GB RAM (DDR3L of DDR4?)
- i7 (6700HQ - Skylake) processor
- GTX 960M videokaart
t

Vragen/Opmerkingen:
- Wat betreft de spellen; Ultra-High settings hoeft van mij niet.
- Is het de moeite om in dat geval voor een GTX 970M te gaan, ondanks de meerprijs, of kan de GTX 960M ook nog even mee.
- 17" scherm vind ik wel prettig, 15.6" is ook oke. Maar absoluut niet kleiner.
- Bij voorkeur zou ik de laptop dit jaar nog snel willen aanschaffen.
- Stevige bouwkwaliteit gewenst.
- Accu duur is minder belangrijk, Zal het over grote deel toch aan de prik hangen.
- Numeriek gedeelte naast het toetsenbord gewenst.

Wat heb je zelf gevonden?
MSI Gaming Series GE72 6QD-019NL
+ Specs
- Standaard geen SSD

Lenovo IdeaPad Y700-15ISK
+ Specs
- Beperkt/(nog) niet leverbaar

Asus ROG GL552VW-CN108T
+ Prijs
- Bouwkwaliteit

Alle 3 de systemen delen na genoeg de zelfde spec's. Dat er geen SSD in zit is voor mij geen probleem. Met kleine moeite kan deze achteraf nog ingebouwd worden. Voor alsnog staat de MSI bij mij bovenaan. Dit vanwege de 7200 rpm schijf, 17" scherm en, als ik wat reviews mag geloven, de bouw kwaliteit. De specificaties zijn naar mijn idee bij alle drie top, al heeft de MSI mogelijkheid tot 32 GB RAM, wat misschien nodig kan zijn voor Inventor.

Graag hoor ik jullie mening of dit degelijke keuzes zijn, of dat de "vorige generatie" systemen ook nog te doen zijn. Ergens wil ik wel future proof zijn, maar als het een paar honderd euro goedkoper kan hoor ik graag de voor- en/of na delen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 10:47
Dell Inspiron 7559 al bekeken?

GTX960M 4GB
Skylake i7 6700HQ
8GB DDR3
1 TB Hybrid drive
15,6" mat IPS scherm
Stevige - zakelijke bouw

+veel specs voor dit geld
+makkelijk uit te breiden
+sterke accu

-scherm is redelijk na calibratie - maar geen wonder

Bovenstaande is €999
Zelf uitgebreid naar 16GB DDR3 en een 250GB SSD er naast geplaatst, totaal €1136 kwijt.
Erg competitief geprijsd dus, maar je gaat geen full RGB bereik halen.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online
Ziet er goed uit. Mischien jammer dat het enkel DDR3 geheugen aan kan en geen NVMe ondersteund. Alleen de prijs is zeker scherp!
Zoals je al aangeeft is het wel makkelijk uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de pricewatch: MSI Gaming Series GE72 6QD-019NL.

Topding! Ik hou ervan. Ziet er erg straks en stijlvol uit. Elke keer als ik 'm weer zie en openklap moet ik altijd toch even glimlachen :) En ben over het algemeen zeer moeilijk tevreden te stellen wat laptops betreft.

De HDD is de grootste bottleneck ofcourse, maar voor een 7200rpm is 'ie zelfs redelijk snel. In ieder geval een stuk sneller dan de 7200rpm schijven uit mijn oude Dell XPS 17 L702x.

Oh, en dat kleurentoetsenbord; ja, de coolfactor ervan is groot en het gaat NIET vervelen. Je kan letterlijk voor elk programma dat je hebt geinstalleerd een nieuwe kleurenopstelling instellen. Heerlijk. Gigantische gimmick natuurlijk, maar erg stoer. Zelfs zo stoer dat ik ook de GE72 zonder kleurentoetsenbord maar MET SSD had kunnen kopen, en dat niet gedaan heb. Geen moment spijt van gehad nog.

Overigens heb je wel te maken met een 17"; een 15" of minder is natuurlijk altijd mobieler, maar voor een 17" is deze laptop totaal niet lomp of extreem zwaar. Ik draag 'm zelf altijd in mijn MSI Gaming Rugzak. Gaat top!

Wat betreft gaming speel ik alleen World of Warcraft; dit draai ik op Ultra met 8x multisampling en antialiasing op een van de hoogste instellingen. FPS schommelt tussen 35 en 100 afhankelijk van waar ik mij bevind in het spel.

Als je geen ultra-high settings eist voor gaming is de GTX 960M ruim voldoende.

Met Autodesk Inventor heb ik geen ervaring.

EDIT: Volgens mij heeft dit model officieel geen IPS scherm (wordt geadverteerd als IPS-like), maar ik kan me niet voorstellen dat het verschil erg groot is. Kijkhoeken zijn supergoed, helderheid hoog. Van correcte kleurweergave heb ik minder kaas gegeten, maar er is wel een handig programmaatje voorgeinstalleerd waarmee je kan wisselen tussen verschillende setups.

EDIT2: Als ik 'm van de netstroom afhaal gaat hij ongeveer 2 uur mee, maar ik heb mijn batterijinstellingen wel custom. De meeste energiebesparingen heb ik bijvoorbeeld uitstaan, heb ik aangezet dat de HDD nooit stil staat en de helderheid alleen maar gehalveerd en niet minder.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0dsk0ll
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 16:20
Ik ben benieuwd op welke laptop je uit gaat komen.
Ik zoek een beetje in de zelfde range als jij opsomt.

Ik twijfel tussen de MSI en de Lenovo, beide erg strak vormgegeven.

Laat me weten waar je op uitkomt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een Dell besteld
7000 serie 4k beeldscherm I7 7600U processor 16 gb besturing 128 gb m.2 ssd 1tb harde schijf 960 nvda gforce 1299 euro...
Nieuw op dell.nl

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2015 21:10 ]

• J-D
  • Niet online
Ik heb er nog eens over geslapen, maar de keuze is toch op de MSI gevallen. De Dell was zeker het overwegen waard, maar schermgrootte was voor mij de beslissende factor. Daarbij ondersteund de MSI ook DDR4 geheugen tot 32GB, en is er optie voor een M.2 NVMe SSD. Voor nu zal ik het even zonder SSD doen, maar dát en een geheugen upgrade zit er wel snel aan te komen :). Zal mijn bevindingen snel posten zodra 'ie binnen is.

@X-Kiwi, bedankt voor het lastiger maken van de keuze :+
@Cetheres, bedankt voor je uitgebreide toelichting!

Verwijderd

J-D schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:31:
Ik heb er nog eens over geslapen, maar de keuze is toch op de MSI gevallen. De Dell was zeker het overwegen waard, maar schermgrootte was voor mij de beslissende factor. Daarbij ondersteund de MSI ook DDR4 geheugen tot 32GB, en is er optie voor een M.2 NVMe SSD. Voor nu zal ik het even zonder SSD doen, maar dát en een geheugen upgrade zit er wel snel aan te komen :). Zal mijn bevindingen snel posten zodra 'ie binnen is.

@X-Kiwi, bedankt voor het lastiger maken van de keuze :+
@Cetheres, bedankt voor je uitgebreide toelichting!
Ik ben zeer benieuwd naar jouw bevindingen! En geen dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:52:
[...]

Ik ben zeer benieuwd naar jouw bevindingen! En geen dank.
Heb de laptop nu al enige tijd in gebruik en bijna helemaal naar wens. Alle gewenste software loopt er soepel op. Laptop is voor zijn formaat niet zwaar en het geluid is super. ik moet wel wennen aan de toetsenbord indeling, dit omdat de pijl toetsen deels in het numpad overlopen, hiermee druk ik nog wel eens pijl naar rechts in, inplek van de nul. Het zelfde voor de delete knop, deze zit boven het numpad. En de Windows-toets, deze dit alleen rechts naast de spatiebalk :+ Maar dat is voornamelijk wennen. Kleuren zijn overigens ook top, pluspunten hiervoor omdat je zelf ook de kleur kan kiezen.

Wat ik wel een heel groot nadeel vind is het touchpad. Als de laptop aan staat reageert deze over het algemeen prima, al mis ik wel wat multitouch guestures zoals twee vingers tikken voor rechter muisknop. Maar wat nog gekker is, als de laptop wat warmer wordt gaat 'ie een eigen leven leiden zodra ik 'm aanraak. Heb dit voor een aantal dagen aangekeken en elke keer weer zodra de laptop op temperatuur is komen de problemen. Heel vervelend, maar van de week eens even de winkel raadplegen.

Maar dat ter zijde is het een goede keuze geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem met het touchpad die jij aanhaalt heb ik niet. Bij mij wordt de laptop ook niet heel erg warm, maar ik gebruik de cooler boost ook best vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is tweedehands een optie? Ik ging binnenkort mijn workstation laptop tekoop stellen. K'heb het verleden jaar game design gevolgt, richting heb ik vrij snel opgegeven. De laptop heb ik niet meer nodig. Voldoet aan de vereiste, heeft wel geen gaming gpu al kan deze wel games aan - is te vergelijken met de 860m.
De quadro k3100 die erin zit is wel erg goed voor 3d rendering.
Let me know if you're interested.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geppie99
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-09 12:31
Hey Cetheres,

Ik wil ook de MSI ge72 6QD-019NL kopen en ik heb een vraagje. zijn er in de laptop allebei de geheugensloten bezet of is er maar 1 bezet en zou er evt. ruimte zijn voor een SSD evt. met m aansluiting of mSata aansluiting?

Geppie
Pagina: 1