Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wageningen Universiteit netwerk reset elk uur

Pagina: 1
Acties:

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-11 19:53

JesseMacaw

Electronicafanaat

Topicstarter
Goedenavond!

Mijn zus studeert in Wageningen en een tijdje geleden is het internetbeheer overgedragen naar UPC (eerst was het door de universiteit zelf geregeld). Nu spelen wij vaak 's avonds SWTOR, en nu blijkt dus dat elk uur het internet eruit voor minder dan een seconde uit gaat. Daardoor wordt de verbinding verbroken en moet het hele spel opnieuw opgestart worden, wat nogal vervelend is als je bijvoorbeeld in een Starfighter match zit (PvP).
Nu is mijn vermoeden (wat ik door de kerstvakantie helaas niet kan bevestigen ;)), dat elk uur (echt precies elk uur) de DHCP-lease van het IP-adres afloopt en de connectie gereset wordt, waarna een nieuw IP-adres wordt toegewezen. De switches in het gebouw waar mijn zus woont zijn ook vervangen, blijkbaar zijn de "oude" switches (van twee jaar terug, toen was dit probleem er niet) weer teruggezet. De helpdesk van de ICT is compleet onbereikbaar, je krijgt een achtienjarige aan de lijn die je vriendelijk probeert te vertellen dat hij er niets aan kan doen 8)7.
Het enige voordeel van de nieuwe verbinding is dat Wi-Fi routers en switches nu zijn toegestaan. Nu vroeg ik mij af of het niet een oplossing zou kunnen zijn om een router of een ander apparaat die een DHCP-server draait tussen de computer en het netwerk te plaatsen, zodat de computer zelf geen nieuw IP-adres krijgt, maar alleen de DHCP-server? Of zou het misschien een gevolg kunnen zijn van alle nieuwe DHCP-servers die internet netwerkjes creëeren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Als iedere keer de lease na een uur afloopt en daarmee de connectie gereset wordt heeft het geen enkele zin om er wat voor device dan ook tussen te zetten, want dan wordt van dat device de internetconnectie gereset lijkt mij.

En een extra dhcp server in een netwerk met dhcp server zetten levert alleen maar meer problemen op tenzij je beiden van elkaar afschermt :P

Zou adviseren om als UPC niet thuis geeft eens contact op te nemen met 1 van de verantwoordelijke mensen van de universiteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Fladder80 op 22-12-2015 07:59 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:08
Je kunt via een VPN internetten. Dan moet deze VPN het wel ondersteunen dat de client van IP wisselt. Maar volgens mij hebt ik dat bij OpenVPN op UDP basis eens voorbij zien komen.

Je hebt dan even wat latency/packet loss elk uur, maar daarna herstelt de vpn zich, en kun je weer verder.

Het kan ook gewoon zijn dat ergens in het netwerk een router preventief reboot om te voorkomen dat hij vastloopt. Al die studenten met hun torrents >:)

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 22-12-2015 08:46 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik snap niet waarom aflopen van een DHCP lease voor problemen zou zorgen. Normaal gesproken vraagt de DHCP client na het aflopen van 50% van de leaseperiode of hij het adres wat ie al heeft weer een periode mag gebruiken, de DHCP server zegt Ja, en het IP adres wijzigt daardoor nooit zolang de client aan blijft staan. Dus ik zou eerst maar eens controleren of het IP adres echt elk uur wijzigt.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 18:53
Toevallig een oude tp-link router, want die staan bij ons bekend dat ze soms niet goed werken op ons netwerk. Zo ja, probeer dat dd-wrt op te zetten. En switches kan je nog steeds niet gebruiken, routers wel.

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Maar of het enige samenhang heeft met de leasetijd kun je checken door op een client te kijken wat de leasetijd is. Op een windows pc kun je met ipconfig /all bekijken welke leasetijd er voor jouw ip adres geldt. Maar zoals al geopperd door @Downtime voorziet het DHCP protocol erin om al voortijdig een nieuwe leaseperiode aan te vragen. Krijgt je pc dan echter een nieuw ip adres dan zou het wel mogelijk zijn dat je verbinding vervalt, in de meeste gevallen krijg je echter hetzelfde ip adres.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 18:41
downtime schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:55:
Ik snap niet waarom aflopen van een DHCP lease voor problemen zou zorgen. Normaal gesproken vraagt de DHCP client na het aflopen van 50% van de leaseperiode of hij het adres wat ie al heeft weer een periode mag gebruiken, de DHCP server zegt Ja, en het IP adres wijzigt daardoor nooit zolang de client aan blijft staan. Dus ik zou eerst maar eens controleren of het IP adres echt elk uur wijzigt.
Dit dus. DHCP gaat vermoedelijk het probleem niet zijn.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 16:49
In welke studentenflat woont je zus?
Gebruikt je zus een bedrade of draadloze verbinding?

Er zijn tegenwoordig twee providers die het internet in de studentenflats leveren: Ziggo en Wageningen UR zelf.
Per locatie is er een provider.
De universiteit heeft niets meer te maken met de lokaties die zijn overgestapt naar Ziggo.

Je kan hierover info vinden op www.homewurk.nl en www.ittdesk.nl

[ Voor 18% gewijzigd door Leader98 op 22-12-2015 11:52 ]

• treinentom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:27
Kan je niet gewoon een static IP zetten? Dan heb je de hele dhcp server niet nodig :p

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:32

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Zoals al meerdere keren hierboven is vermeld, DHCP kan het eigenlijk niet zijn omdat:
downtime schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:55:
Normaal gesproken vraagt de DHCP client na het aflopen van 50% van de leaseperiode of hij het adres wat ie al heeft weer een periode mag gebruiken, de DHCP server zegt Ja, en het IP adres wijzigt daardoor nooit zolang de client aan blijft staan. Dus ik zou eerst maar eens controleren of het IP adres echt elk uur wijzigt.
Het probleem moet zich dan ergens anders zijn. Wat heel misschien zou kunnen is dat er periodiek alle devices via smtp worden uitgelezen? Of bijv OSPF om ieder uur? Hier moet je denk ik meer aan gaan denken.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Leader98
Een static IP is ongewenst en kan ervoor zorgen dat de verbinding niet meer werkt.

Ik vermoed dat de dame in kwestie niet rechtstreeks op de UTP aansluiting in de studentenkamer aangesloten zit.
De gebruikte router kan voor problemen zorgen of haar laptop/pc maakt (ook) verbinding via een wireless netwerk waar elk uur een hikje in zit.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

treinentom schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:22:
Kan je niet gewoon een static IP zetten? Dan heb je de hele dhcp server niet nodig :p
Ja, da's slim |:(

Hoe voorkom je dan dat jouw PC-met-statisch-adres een adres gebruikt wat ook al door de DHCP server uitgedeeld wordt?

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:10
downtime schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:40:
[...]

Ja, da's slim |:(

Hoe voorkom je dan dat jouw PC-met-statisch-adres een adres gebruikt wat ook al door de DHCP server uitgedeeld wordt?
offtopic:
Zo bvb:
https://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ff606371.aspx
Zo kun je je ip omzetten naar statisch en vervolgens houd de DHCP een conflict in de gaten.

In any case, dit is glazen bol kijken. Wij kunnen je niet helpen bij het troubleshooten van een netwerk waar je zelf geen controle over hebt.

Je zou is met ping kunnen kijken waar de packetloss zich voordoet.

[ Voor 31% gewijzigd door Craven op 22-12-2015 12:48 ]

• Leader98
Craven schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:45:
[...]

offtopic:
Zo bvb:
Zo kun je je ip omzetten naar statisch en vervolgens houd de DHCP een conflict in de gaten.

In any case, dit is glazen bol kijken. Wij kunnen je niet helpen bij het troubleshooten van een netwerk waar je zelf geen controle over hebt.

Je zou is met ping kunnen kijken waar de packetloss zich voordoet.
Leuk, maar de DHCP server is niet in beheer bij de dame zelf...

Uit de logs op de pc/laptop van de dame is wellicht wat te achterhalen en gewoon direct aansluiten op de UTP aansluiting in de kamer kan ook een hoop mogelijke problemen uitsluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Leader98 op 22-12-2015 12:50 ]

• Craven
  • Laatst online: 00:10
Leader98 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:49:
[...]

Leuk, maar de DHCP server is niet in beheer bij de dame zelf...

Uit de logs op de pc/laptop van de dame is wellicht wat te achterhalen en gewoon direct aansluiten op de UTP aansluiting in de kamer kan ook een hoop mogelijke problemen uitsluiten.
Dat snap ik ook, daarom staat het ook in offtopic tags ;)

Event logs geven over het algemeen bar weinig info over netwerkissues tenzij het een lokaal ding is.
Dus:
- Uitsluiten door een andere laptop/device te gebruiken.
- Zoveel mogelijk netwerkonderdelen uitsluiten door hem direct in de door de provider geleverde apparatuur/poort te steken
- Pings opzetten naar verschillende netwerk onderdelen om te kijken of en welke standhouden tijdens je issue ieder uur.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Craven schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:45:
offtopic:
Zo bvb:
Niet alleen off-topic maar sowieso een slechte methode. Hij werkt immers niet als de machine met het statische adres uitstaat als de DHCP server dat adres wil uitdelen. En zodra die machine weer aangaat gaat het alsnog fout, want dan pakt ie een adres wat ook al met DHCP uitgedeeld is.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:30

JT

VETAK y0

Kun je niet eea in gebreke stellen? Je zou toch redelijkerwijs mogen verwachten dat je in een normale situatie meer dan een uur onafgebroken online moet kunnen gamen behoudens incidenten?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Vind het nogal een aanname dat de DHCP server goed geconfigureerd is en functioneert en daarom uitgesloten kan worden. Lijkt me inderdaad niet heel waarschijnlijk, maar ook niet ongehoord. Het kan dus geen kwaad om te kijken of het moment van kort stilvallen van de verbinding niet inderdaad samenvalt met het verlopen van de lease. Dan weet je tenslotte zeker dat je het elders moet zoeken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:29
Allemaal onzin, een dhcp lease verloopt alleen als de pc het zelf vrijgeeft.
Als je een ipadres gekregen hebt en je zet zelfs de dhcp server uit dan blijft de pc het gekregen ipadres eeuwig houden tot je hem vrijgeeft met bijvoorbeeld een commando als ipconfig /release of gewoon uitzet.

De leasetijd heeft alleen iets te maken met hoe lang de dhcp server een vrijgegeven ipadres reserveert voor die pc als dat ipadres eenmaal is vrijgegevn.
Dat is er om er voor te zorgen dat als een pc disconnect en weer connect binnen de dhcp lease time hij weer hetzelfde ipadres krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Ben(V) schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:44:
Allemaal onzin, een dhcp lease verloopt alleen als de pc het zelf vrijgeeft.
Nee geen onzin, als hij de lease niet kan verlengen krijgt hij gewoon een ander adres (mits beschikbaar).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Voordat we verder speculeren...
Speelt dit probleem ook als je één laptop direct in de wall outlet prikt?

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Natuurlijk heel makkelijk te checken. Wat is je externe IP voor de "reset" en wat is deze na de "reset"? Is dit hetzelfde? --> waarschijnlijk geen DHCP probleem.

Al geprobeerd contact op te nemen met ITTDesk?

• Exhar
  • Niet online
Post eens het MAC adres van de laptop/router? Ik spot hier namelijk wat mensen die verder kunnen kijken dan de meeste, ook bij de organisaties die genoemd worden ;)

• markisoke
Zolang de ts geen verdere informatie geeft over de huidige situatie kunnen er alleen maar aannames gedaan worden.

• trogdor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 20:28
Bijvoorbeeld de aanname dat het probleem is opgelost.

• JesseMacaw

JesseMacaw

Electronicafanaat

Topicstarter
Sorry voor de late reactie allemaal, ik had geen melding gekregen dat er gereageerd was op mijn topic. Dat gebeurde bij mijn vorige topic wel :? In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Er is duidelijk nog meer informatie nodig. De huidige netwerksituatie is als volgt: mijn zus heeft op haar kamer één internetaansluiting, waarmee haar desktop met een door de WUR (Wageningen Universiteit) goedgekeurde kabel mee verbonden is. Haar desktop heeft een Wi-Fi kaart, die een Wi-Fi hotspot maakt waarmee haar telefoon en tablet verbinden. De netwerkaansluiting verbindt met een switch (of meerdere switches?) in het gebouw, die weer verbonden is met het UPC-netwerk. De computer van mijn zus kan de computers en apparaten van haar buren zien over het netwerk.
Precies om elk uur wordt de connectie tussen de switch en de desktop gereset. De tablet of telefoon gebruikt ze niet op het moment dat de connectie gereset wordt, omdat ze dan aan het gamen is. De helpdesk van UPC kan dus niet helpen, en omdat de universiteit niet meer verantwoordelijk is, kan/wil die ook niet helpen. Mijn zus heeft geen controle over de switches, de servers die daarachter liggen, of wel ander stukje van het netwerk dan ook behalve dat vanaf de internetaansluiting in haar muur.
Een VPN-verbinding is wellicht een mogelijkheid, ik zal kijken of ik mijn Raspberry Pi kan instellen als VPN zodat ze daar verbinding mee kan maken. Ons internet is daar meer dan snel genoeg voor.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Over welke "UPC" hebben we het eigenlijk? Is dit nu Ziggo, of gaat het om een ander bedrijf? De welbekende UPC bestaat al bijna een jaar niet meer...

Oslik blyat! Oslik!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JesseMacaw schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:48:
Sorry voor de late reactie allemaal, ik had geen melding gekregen dat er gereageerd was op mijn topic. Dat gebeurde bij mijn vorige topic wel :? In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Er is duidelijk nog meer informatie nodig.
Je vertelt niet of er echt elk uur een ander IP-adres toegekend wordt. Je zou ook even naar de output van IPCONFIG /ALL kunnen kijken. Uit de waarden achter Lease Obtained en Lease Expires kun je afleiden hoe vaak de lease hernieuwd wordt.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 21:38

Nox

Noxiuz

Heeft ze wel een public IP-adres?

Ik zou eerder denken dat de verbinding volledig down gaat, enige wat zo'n fout kan veroorzaken dat je hele game crashed is dat of een nieuw ip-adres maar dat lijkt me een waanzinnig korte leasetijd en daarnaast zou je preferen dat de lease behouden blijft zolang het apparaat aan staat. Waarom zou een netwerkbeheerder zo'n korte leasetijd voor fixed verbindingen instellen? 8)7

Mogelijk dat de mac-adres table gecleared wordt? ITTdesk heeft volgens mij port-security op haar switches staan met een limiet van 1. Die moet gecleared worden omdat je anders voor eeuwig het eerst aangesloten apparaat moet gebruiken. Switch zal echter vrij snel het mac-adres opnieuw moeten leren.

En kijk eventjes in windows naar je netwerkadapters, zie je heel even voorbij komen dat de kabel niet aangesloten is dan heb je het probleem ook gevonden.

Daarnaast heb je ook vaak problemen met de bridges, al zijn die problemen eerder gerelateerd aan andere storingsmeldingen. Ik zou hem in ieder geval uitschakelen om problemen te voorkomen. Bij Macbooks veroorzaakt het wel eens problemen.

Als dat laatste het probleem is zoek dan een goedgekeurde router op de ittdesk site en stop die ertussen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• JesseMacaw

JesseMacaw

Electronicafanaat

Topicstarter
downtime schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:03:
Je vertelt niet of er echt elk uur een ander IP-adres toegekend wordt. Je zou ook even naar de output van IPCONFIG /ALL kunnen kijken. Uit de waarden achter Lease Obtained en Lease Expires kun je afleiden hoe vaak de lease hernieuwd wordt.
Zoals ik in de OP al aangaf (misschien niet helemaal duidelijk genoeg), kan ik dat niet controleren, omdat mijn zus nu gelukkig thuis is. Er past geen ATX-desktop in haar tas ;). Ik had al wel een topic aangemaakt omdat ik haar nu wel zou kunnen voorzien van advies voor een router. Wat misschien nog wel helpt: Het internet valt exact een uur na het maken van de verbinding weg, dus bij verbinden om 15:28 valt de verbinding weg op 16:28, 17:28 enz., daar was ik misschien nog wat onduidelijk over.

• Nox

Nox

Noxiuz

JesseMacaw schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:03:
[...]

Zoals ik in de OP al aangaf (misschien niet helemaal duidelijk genoeg), kan ik dat niet controleren, omdat mijn zus nu gelukkig thuis is. Er past geen ATX-desktop in haar tas ;). Ik had al wel een topic aangemaakt omdat ik haar nu wel zou kunnen voorzien van advies voor een router. Wat misschien nog wel helpt: Het internet valt exact een uur na het maken van de verbinding weg, dus bij verbinden om 15:28 valt de verbinding weg op 16:28, 17:28 enz., daar was ik misschien nog wat onduidelijk over.
Ik denk dat je er wijs aan doet om haar teamviewer te laten installeren zodat je zelf die dingen kan controleren zonder die atx desktop mee te nemen.

Wat tests die je kunt uitvoeren:

http://www.speedguide.net/analyzer.php
http://netalyzr.icsi.berkeley.edu (java benodigd)

Voor de 2e test heb ik zo even geen alternatief zonder java, mocht iemand die weten... :+

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NoxiuZ schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:02:
Waarom zou een netwerkbeheerder zo'n korte leasetijd voor fixed verbindingen instellen? 8)7
Waarom niet? Normaal gesproken wordt een eenmaal uitgegeven lease immers tot in het oneindige verlengd, zolang de client maar aan blijft staan, en dat levert elk uur maar een handvol bytes aan extra netwerkverkeer op.

Een lange lease heeft vrijwel geen voordelen zolang je netwerk technisch in orde is. En het heeft wel een flink nadeel: De adrespool is sneller uitgeput. In een dynamisch netwerk met veel wisselende clients (laptops, telefoons, etc), die vaak hun IP niet netjes releasen voor ze de connectie met het netwerk verliezen, kan IP-schaarste best een probleem zijn en dan geeft een korte lease je wat extra tijd voor je het structureel op moet lossen.

• markisoke
Het probleem ligt bij de draadloze bridge die ze gebruikt. Op onze aansluitingen word maar 1 mac adres toegelaten, en door het gebruik van die bridge geeft haar pc 2 mac adressen door en krijgt deze ook 2 ip adressen. Het gebruik van een router lost dit probleem bijna gegarandeerd op, omdat de aansluiting dan maar 1 mac adres ziet en de rest intern in haar kamer verdeeld word. Een pricewatch: Sitecom WLR-3100 zal het probleem waarschijnlijk al verhelpen. Mocht je nog verdere vragen hebben kan je altijd even een privé bericht sturen, dan hoop ik je verder te kunnen helpen. Ps: werk bij ittdesk, maar zit momenteel nog even op vakantie en ben zaterdag pas weer terug

• Nox

Nox

Noxiuz

downtime schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:32:
[...]

Waarom niet? Normaal gesproken wordt een eenmaal uitgegeven lease immers tot in het oneindige verlengd, zolang de client maar aan blijft staan, en dat levert elk uur maar een handvol bytes aan extra netwerkverkeer op.

Een lange lease heeft vrijwel geen voordelen zolang je netwerk technisch in orde is. En het heeft wel een flink nadeel: De adrespool is sneller uitgeput. In een dynamisch netwerk met veel wisselende clients (laptops, telefoons, etc), die vaak hun IP niet netjes releasen voor ze de connectie met het netwerk verliezen, kan IP-schaarste best een probleem zijn en dan geeft een korte lease je wat extra tijd voor je het structureel op moet lossen.
Dat klopt, maar als die lease dus niet verlengd kan worden zoals men vermoedde... Voor een public wifi zou ik sowieso nat aanbevelen, de hoeveelheid apparaten die daar op zitten kan echt enorm varieren.

Oh, en een sitecom is dan weer iets wat ik echt niet zou aanraden. De hoeveelheid gezeik die je van die dingen krijgt...

• JesseMacaw

JesseMacaw

Electronicafanaat

Topicstarter
markisoke schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:59:
Het probleem ligt bij de draadloze bridge die ze gebruikt. Op onze aansluitingen word maar 1 mac adres toegelaten, en door het gebruik van die bridge geeft haar pc 2 mac adressen door en krijgt deze ook 2 ip adressen. Het gebruik van een router lost dit probleem bijna gegarandeerd op, omdat de aansluiting dan maar 1 mac adres ziet en de rest intern in haar kamer verdeeld word. Een pricewatch: Sitecom WLR-3100 zal het probleem waarschijnlijk al verhelpen. Mocht je nog verdere vragen hebben kan je altijd even een privé bericht sturen, dan hoop ik je verder te kunnen helpen. Ps: werk bij ittdesk, maar zit momenteel nog even op vakantie en ben zaterdag pas weer terug
Mijn zus zei juist specifiek dat er met het nieuwe internet juist wél switches en eigen Wi-Fi hotspots waren toegestaan, maar dat dat met het oude internet nog niet zo was. Ze heeft ook een keer verteld over iemand die een hotspot had gemaakt met het oude internet, maar die werd meteen voor langere tijd het netwerk afgegooid :X. Klopt het dan niet dat er nu wél hotspots en switches gebruikt mogen worden?
De software die ze gebruikt maakt (als het goed is) juist géén bridge tussen de beide verbindingen, maar zorgt ervoor dat de computer als een volwaardige router functioneert.
Bedankt dat je wil helpen in je vakantie ;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:25

DukeBox

loves wheat smoothies

JesseMacaw schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:34:
maar zorgt ervoor dat de computer als een volwaardige router functioneert.
Dat denk ik niet... dan zou de provider ook het subnet moeten routeren wat je gebruikt. Ik denk eerder dat deze eenvoudig PAT doet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• markisoke
JesseMacaw schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:34:
[...]

Mijn zus zei juist specifiek dat er met het nieuwe internet juist wél switches en eigen Wi-Fi hotspots waren toegestaan, maar dat dat met het oude internet nog niet zo was. Ze heeft ook een keer verteld over iemand die een hotspot had gemaakt met het oude internet, maar die werd meteen voor langere tijd het netwerk afgegooid :X. Klopt het dan niet dat er nu wél hotspots en switches gebruikt mogen worden?
De software die ze gebruikt maakt (als het goed is) juist géén bridge tussen de beide verbindingen, maar zorgt ervoor dat de computer als een volwaardige router functioneert.
Bedankt dat je wil helpen in je vakantie ;)
Nee, switches en accespoints kunnen niet gebruikt worden op ons netwerk.
Waarschijnlijk werkt die software niet goed, en dat er toch meerdere mac addressen worden uitgestuurd.
In het geval dat zij toch een draadloos netwerk wil is het gewoon veel makkelijker om een routertje te kopen, de genoemde sitecom is goed bewezen op ons netwerk, maar een fatsoenlijk linksys routertje moet het ook gewoon doen.

Je zou me maandag kunnen bellen, voor mijn directe nummer moet je maar even een pb sturen, dan kan ik je wel het een en ander uitleggen wat wel en niet mogelijk is.

En als je hier zou kunnen plaatsen welke software ze dan zou gebruiken, dan kan ik dat ook nog even onderzoeken en testen.

Edit: En misschien als je het adres van je zus en haar naw gegevens kan versturen via pb dan kan ik dat ook nog even voor je nakijken.

[ Voor 4% gewijzigd door markisoke op 24-12-2015 23:25 ]

• JesseMacaw

JesseMacaw

Electronicafanaat

Topicstarter
Mijn zus is nu terug in Wageningen en ze zit nu te gamen zonder dat de hotspot aanstaat. De connectie heeft het nu voor langer dan uur gedaan, dankjewel voor de hulp markisoke en alle anderen! Blijkbaar klopte het dus toch niet dat je nu wel hotspots mocht gaan maken. Het probleem is opgelost! :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je probleem zit hem in het feit dat je je laptop als hotspot gebruikt, en je de laptop rchtstreeks aan het netwerk hangt. Knal een wlan router op die internetverbinding en maak daar een netwerkje waarmee je alles verbindt. Dat gaat werken - het is de standaard situatie in vele, vele studentenhuizen en andere woningen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1