Toon posts:

windows10 overzetten op nieuwe desktop. kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben in bezig van een laptop waar ik windows 10 op heb geinstalleerd (wind10 professional). Nu wil ik zelf een desktop aanschaffen dmv het zelf samenstellen van onderdelen en in elkaar zetten. Kan ik vervolgens mijn windows op de laptop overzetten naar mijn desktop of gaat mijn windows licenssie ten onder met mijn laptop?

Kan iemand hier een antwoord op geven? Het lijkt me raar als het niet zou kunnen, maar na wat zoeken op internet heb ik geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Alvast bij voorbaat mijn dank!

mvg
Marnix (newbie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:29:
Kan iemand hier een antwoord op geven? Het lijkt me raar als het niet zou kunnen, maar na wat zoeken op internet heb ik geen duidelijk antwoord kunnen vinden.
Het hangt er helemaal vanaf wat voor licentie je momenteel op je laptop hebt. Er zijn twee verschillende versies:
  • OEM: wordt meegeleverd / voorgeïnstalleerd bij een laptop / desktop en is gebonden aan het apparaat.
  • Retail: Dit zijn licenties die overgenomen kunnen worden van pc naar pc. Maar kan wel maar een keer tegelijkertijd gebruikt worden.
Wat voor licentie heb je dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Zie rens-br.

Als je de laptop hebt geüpdate naar Windows 10 dan mag je hem niet overzetten naar een ander systeem.
Je kan dan beter een Windows 7 aanschaffen (redelijk goedkoop) voor die neiuwe desktop en dan upgraden naar Windows 10. Dan ben je goedkoper uit

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

alas je de laptop hebt geupgrade. Dan heb je nog een geldige win7 of 8 licentie (mits geen OEM) welke je kunt gebruiken.
De retail code van win7 of 8 blijft nl geldig.
Dus mocht je beschikken over zo'n code gewoon die installeren en dan upgraden naar 10.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie. Ik weet niet hoe ik kan zien OEM of Retail licensie heb. Ik veronderstel een retail versie omdat ik deze ooit heb aangekocht en deze via windows 8 naar windows 10 heb geupdate.

Als ik het zo lees heb ik meer dan voldoende mogelijkheden om mijn window versies op de desktop te zetten zonder eer een aan te schaffen. Als dit toch niet blijkt te werken dan vind ik het een goede tip om win7 aan te schaffen,

Erg bedankt voor de snelle reacties iedereen.
groet Marnix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 19:58
Frostbite schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:54:
Zie rens-br.

Als je de laptop hebt geüpdate naar Windows 10 dan mag je hem niet overzetten naar een ander systeem.
Je kan dan beter een Windows 7 aanschaffen (redelijk goedkoop) voor die neiuwe desktop en dan upgraden naar Windows 10. Dan ben je goedkoper uit
Kleine aanvulling hierop; koop een Win7 licentie en installeer direct Windows 10 met de Windows 7 key. Scheelt je een heleboel updates draaien voor nop.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

DarkSide schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:57:
alas je de laptop hebt geupgrade. Dan heb je nog een geldige win7 of 8 licentie (mits geen OEM) welke je kunt gebruiken.
De retail code van win7 of 8 blijft nl geldig.
Dus mocht je beschikken over zo'n code gewoon die installeren en dan upgraden naar 10.
Nee, de upgrade is een chain. Op het moment dat een versie voorzien wordt van een Upgrade blijft de oude licentie nog wel geldig, maar aleen op het systeem waar je de upgrade hebt uitgevoerd. Het is dus niet mogelijk de licentie op een ander systeem te gebruiken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Wim-Bart schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:11:
[...]

Nee, de upgrade is een chain. Op het moment dat een versie voorzien wordt van een Upgrade blijft de oude licentie nog wel geldig, maar aleen op het systeem waar je de upgrade hebt uitgevoerd. Het is dus niet mogelijk de licentie op een ander systeem te gebruiken.
Dat is niet waar. Mijn gekochte retail van win8 is van mij.
Deze heb ik geupgrade naar win10. En krijg dan een win10 upgrade licentie (OEM achtige voorwaarde)
Mijn gekochte licentie van 8 blijft geldig.
Deze kan ik installeren op een andere PC. En activeren.
Mijn oude HTPC zo voorzien van 10. En daarna mijn nieuwe NUC.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:06:
Bedankt voor de informatie. Ik weet niet hoe ik kan zien OEM of Retail licensie heb. Ik veronderstel een retail versie omdat ik deze ooit heb aangekocht en deze via windows 8 naar windows 10 heb geupdate.

Als ik het zo lees heb ik meer dan voldoende mogelijkheden om mijn window versies op de desktop te zetten zonder eer een aan te schaffen. Als dit toch niet blijkt te werken dan vind ik het een goede tip om win7 aan te schaffen,

Erg bedankt voor de snelle reacties iedereen.
groet Marnix
Een laptop heeft altijd een OEM licentie. Waneer je een nieuwe licentie hebt gekocht (retail) dan moet je dus Windows 10 deinstalleren van de laptop en de laptop terug brengen naar het basis OS waarmee het geleverd is, dan mag je de Retail licentie over zetten. Was het een upgrade die je aangeschaft hebt, dan is deze niet over te zetten naar en nieuw systeem.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 15:14
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:06:
... Ik weet niet hoe ik kan zien OEM of Retail licensie heb. ...
Als je hier kijkt zie je hoe je er achter kan komen wat voor licentie je hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

DarkSide schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:12:
[...]

Dat is niet waar. Mijn gekochte retail van win8 is van mij.
Deze heb ik geupgrade naar win10. En krijg dan een win10 upgrade licentie (OEM achtige voorwaarde)
Mijn gekochte licentie van 8 blijft geldig.
Deze kan ik installeren op een andere PC. En activeren.
Mijn oude HTPC zo voorzien van 10. En daarna mijn nieuwe NUC.
Pertinent niet. Dan zou je 10000 systemen kunnen kopen en 1 Windows 8 licentie en stuk voor stuk een gratis upgrade kunnen uitvoeren...... Dat je hem op een ander systeem kan activeren zegt niets.

Zoals ik al zei, wanneer je een upgrade uit voert is de licentie basis de hele licentie keten. Bijvoorbeeld:

Windows XP -> Upgrade Vista -> Upgrade 7 -> Upgrade 8(.1) -> Upgrade 10.

Iedere onderliggende licentie is niet te hergebruiken. Dat het technisch kan zegt niks. Lees de EULA maar eens......

[ Voor 23% gewijzigd door Wim-Bart op 21-12-2015 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Ik heb toen contact met MS gehad omdat het vervangen van het moederbord kon onder de licentie van 10.
Hij adviseerde mij om 8 te installeren omdat die nog "van mij" was. En dan weer te upgraden.
Maar als ik meerdere nieuwe activaties zou aanvragen zou mijn code ongeldig verklaard worden.

meen ook een dergelijke statement te zien op MS zelf. (kan ik nu niet terug vinden trouwens)
*anders even mijn w10 opnieuw activeren met legale code

Pagina: 1