Upgraden meterkast naar 3 fasen, 25 of 35A?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 11:16
Voorafgaande aan een verbouwing ben ik bezig om een verdeelplan te maken voor de elektrische installatie.
Op dit moment heb ik 35A hoofdzekering met wat 16A automaten en 1x 20A automaat voor PV(had niet gehoeven).

Echter we koken nu op gas, dit wordt met de nieuwe keuken Inductie. De siemens plaat welke we op het ook hebben is 10,8kW 220-240V klik, ook wens ik nog een warmtepomp te installeren a 5kW

We zullen zowieso naar 3 fasen denk ik. Echter zit er een groot verschil tussen 3x25A en 3x35A een 675 euro op jaarbasis.

Mijn vraag is: redt ik het op een 3x25A het volgende aan te sluiten:
  • Inductieplaat : 10,8kW (verdeeld over 2 of 3 fasen?)
  • PV: 3,7kW (telt dit mee of hoef je dit niet erbij op te tellen?)
  • Panasonic WH-MDC05F3E5 warmtepomp 2x16A, 2e wordt alleen heel even voor defrost gebruikt. 2x3,7kW=7,4kW max in theorie, echter heb ik op een Duits forum al gelezen dat nog niemand hem boven de 3kW per zekering heeft zien uitkomen, wellicht dat je mag aannemen dat 2x3kW=6kW praktisch de max is van deze WP
Een doorstroomverwarmer moet ik nog even uitzoeken of dit nodig zal zijn voor SWW.
1x WP droger.
2x ovenmagnetron,
2015 model vaatwasser,
Koffiezetapparaat(alleen hele korte piek).

Iemand die mij kan vertellen of 3x25A toereikend is?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 17:18
Professional inhuren?

Er zijn dingen die je een nader moet laten doen als je zelf niet 100% zeker bent, zware stroomaansluiting is daar 1 van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dat ga ik ook zeker doen :)
Echter kabels trekken en stopcontacten aansluiten ga ik zelf doen. Zodra de meterkast open gaat is het --> professional.

Echter wil ik zelf ook het een ander van hoe en waarom weten. Dit heeft zich al meerdere keren vertaald in het bijsturen van "professionals" vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:23
Appie Heijn schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:19:
Dat ga ik ook zeker doen :)
Echter kabels trekken en stopcontacten aansluiten ga ik zelf doen. Zodra de meterkast open gaat is het --> professional.

Echter wil ik zelf ook het een ander van hoe en waarom weten. Dit heeft zich al meerdere keren vertaald in het bijsturen van "professionals" vandaar mijn vraag.
Je zou deze vraag aan een installateur kunnen stellen. Gewoon even bij hen op de zaak langskomen en je wordt vanzelf wijs of je deze installateur de stempel 'Professioneel' kunt geven. Vraag dingen als welke typen automaten je erin moet leggen, de aderdikte van de kabels, hoe ze NEN1010 hanteren en ga zo verder. Als ze geen adequaat antwoord kunnen geven dan neem je geen service bij ze af ;)

[ Voor 3% gewijzigd door WK100 op 21-12-2015 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Hmmm even verder gezocht.
Met de WP, Kookplaat en PV op max vermogen hebben we het over 20,5kW dat wordt iets te gortig voor 3x25A(x230)=17,23kW en dan heb ik de klein verbruikers er nog niet eens bij. Dat wordt of 3x35 of een lichtere kookplaat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:49
Je zonnepanelen hoef je natuurlijk niet bij de verbruikers op te tellen... Deze leveren alleen terug aan het net.

In theorie kun je overdag als de panelen stroom opwekken juist meer dan de waarde van de hoofdzekering verbruiken op de fase waar de zonnepanelen op zijn aangesloten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Qua hoofdaansluiting moet je vooral kijken naar wat je tegelijk kan gebruiken.

PV is neem ik aan zonnepanelen, dat trek je af van je totaal, dat is namelijk terugleveren.

Wat wellicht een optie is (maar dat moet je de leverancier van de warmtepomp vragen) of er een 'nu even niet' ingang op zit.
Een dergelijk ding merk je neit als die even 10 minuten uitstaat als je net even je piepers vol aanzet om ze te laten koken zegmaar ;)
Je kan dat een stroomrelais op de overige zware verbruikers gooien en als dat boven X ampere komt de warmtepomp even niks laten doen.

Een doorstroomverwarmer gaat overigens verschikkelijk hard qua verbruik, doe moet je absoluut meerekenen.
Maar als die alleen draait als je in de douche staat dan is het best te doen (of koken of douchen bijv).

Heb overigens ook de titel van het topic iets beschrijvender gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hoe groot is de kans dat jij alle pitten tegelijk aan hebt staan op vol vermogen? Past dat uberhaupt met alle pannen?
Als jij aan het koken bent, met alle pannen op het fornuis, staat de vaatwasser dan tegelijk aan?
Als jij alle pitten tegelijk gebruikt, en de oven (stel, een kerstdiner bereidt voor 10 man), moet je dan per se de droger op dat moment aan hebben staan?

Je bent volgens mij de gelijktijdigheidsfactor vergeten. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Xander en @SA007
Ok dat van die zonnepanelen had ik even verkeerd, was even verward door https://fritts.nl/zonne-energie-en-de-meterkast/. Maar het klinkt logisch dat je het verbruik niet meer over één van de inkomende fases berekent.

Ik ga eens even zoeken of die functie op 1 van de beoogde warmtepompen zit. Het idee is om 200L met mijn zonnecollectoren (thermisch) op te warmen. In de mindere maanden oktober-->februari/maart mag de WP daarbij helpen om zo de 200L consumptiewater (SWW) op 35 a 40 graden te brengen. In het midden van deze 200L zit een spiraal waarmee de WP warmte kan toevoegen of onttrekken aan de boiler(hele CV circuit loopt dus door de boiler via de spiraal). Naverwarmen tot +50 graden zou op 2 manieren kunnen, 50-80L elektrische hotfill boiler(9,1kW) of een doorstroomverwarmer(11kW). Eerstgenoemde is 1 fase de doorstromer 3 fase.

@DrivinUCrazy
Tja dat de pitten allemaal op vol vermogen branden is niet echt aannemelijk. 3 pitten vol gas(woordspeling 8)7 ) wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Antwoord op je eerste vraag: 3x25A kan prima!

Ons huis heeft een 10kw inductieplaat en een 9kw warmtepomp en meer E-apparatuur dan jij in je lijstje hebt staan en draait prima op 3x25A.
In de praktijk heb ik nog niet meer dan 7kw verbruik voorbij zien komen. Dus nog 10kw + veiligheidsmarges over. Als je interesse hebt in onze verdeling van 3 fasen over 20 1-fase-groepen en 3 3-fase-groepen, stuur maar een DM. Gaat me iets te ver voor een publiek forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Appie Heijn schreef op maandag 21 december 2015 @ 18:44:
Hmmm even verder gezocht.
Met de WP, Kookplaat en PV op max vermogen hebben we het over 20,5kW dat wordt iets te gortig voor 3x25A(x230)=17,23kW...
Met drie fasen maak je gebruik van het spanningsverschil tussen de fasen, dat is 230 * √3 = 400V
Heb je 't ineens over 30 kW

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Alleen in de datasheet van de kookplaat wordt over 220-240 gesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Zou 't eens navragen bij Siemens, in dat geval

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KifArU schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:24:
Antwoord op je eerste vraag: 3x25A kan prima!

Ons huis heeft een 10kw inductieplaat en een 9kw warmtepomp en meer E-apparatuur dan jij in je lijstje hebt staan en draait prima op 3x25A.
In de praktijk heb ik nog niet meer dan 7kw verbruik voorbij zien komen. Dus nog 10kw + veiligheidsmarges over. Als je interesse hebt in onze verdeling van 3 fasen over 20 1-fase-groepen en 3 3-fase-groepen, stuur maar een DM. Gaat me iets te ver voor een publiek forum.
Hoeft niet per se waar te zijn, jouw warmtepomp is misschien 3-fasig terwijl die van TS monofasig is. Scheelt een pak in Ampere's (zoals Brahiewawa al correct aangaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Brahiewahiewa schreef op maandag 21 december 2015 @ 21:17:
[...]

Met drie fasen maak je gebruik van het spanningsverschil tussen de fasen, dat is 230 * √3 = 400V
Je zit er naast. 3×230×25= 17 kW kVA niet meer niet minder.

Ik heb hier 8,7 kW op 1× 16 Ampère groep zitten. 1,5 kW daarvan staat vrijwel continue aan voor de verwarming in de winter. Wij zijn er niet bewust van dat er zoveel op 1 groep zit, dus ons gedrag is niet hierop aangepast.

Gewoon 3×25A nemen en niet druk maken. Maximaal vermogen × gelijktijdigheid = laag. Uiteraard wel zorgen voor een slimme verdeling van de verbruikers.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 21-12-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Naja ik moet het voor mijzelf kunnen onderbouwen dat vrouwlief niet met een uitslaande oven of kookplaat komt te zitten. Met name onder het vriespunt gaat de WP over de 2-3kW heen, als je dan tegen de avond aan je oventje aan doet en 2-3 inductiepanelen gebruikt zit ik niet op een uitslaande zekering te wachten.

Grootverbruikers(qua piek):
Quooker
WP
Inductie
SWW(boiler of doorstromer)

Daarbij vindt ik een stukje veiligheid ook erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn oven (3kW+) die bij die 8,7 kW zit is in 5 minuten op temperatuur. Het verbruik daarna is niet zo hoog. Voor de grap heb ik eens de oven (3 kW) aangezet + waterkoker (2 kW) + en de elektrische verwarming (1,5 kW). Op 10 seconden na ging het goed, de waterkoker (2 Liter water) en oven waren bijna op temperatuur. Installatieautomaat ging dus uit bij mij :+ Had ik de waterkoker 20 seconden later ingeschakeld was er geen probleem geweest.

Gedurende 5 minuten kan je een overstroombeveiliging 1,5× overbelasten:
http://vaktechniek.et-ins.../BCD-karakteristiek.6.gif

Ik spreek alleen uit ervaring wat ik bij mijn eigen huis gemeten heb aan maximale stroom per 15 minuten venster, dat viel mij heel erg mee. Als je je zorgen maakt valt er vast iets leuks te maken met domotica of iets simpels als een universeel toepasbare "automatische wasmachine droger schakelaar". Voor die € 675 per jaar (= €6750 per 10 jaar) valt er wat wat te bouwen of kopen.

Of je neemt een SWW boiler met een laag vermogen (650 Watt ofzo).

[Edit]
Hoelang duurt een defrost van de WP eigenlijk, en hoevaak per uur?

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 21-12-2015 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Wellicht is ook aan de netbeheerder te vragen wat ze doen bij de overgang naar 3x25A.

Komen ze dan 2 zekeringen achter een verzegeld luikje erbij schroeven en zijn ze weer weg of worden er automaten geplaatst.
Steeds meer plekken wordt automatisch al omgebouwd naar automaten, zeker als er 'iets' meer gedaan moet worden dan de zekeringen erbij indraaien.

Die automaten kan je natuurlijk er zo weer terug in klikken mocht het misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:20
3x 25 is zat. Hier staan wel eens de oven, kookplaat, vaatwasser, wasmachine magnetron en droger aan. Volgens mij zitten er trage smeltveiligheden in die kun je echt behoorlijk mishandelen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 04-10 15:58
Let ook op dat 3x35A véél meer kost dan 3x25A. Dan heb je het over bijna 1000 euro per jaar. Dus kijk gewoon eerst of je het redt met 25A, moet je na een jaar alsnog upgraden, dan heb je iig geld bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Brahiewahiewa schreef op maandag 21 december 2015 @ 21:17:
[...]

De kookplaten zijn meestal opgedeeld in meerdere zones en pakken L1 + N / L2 + N / L3 + N. Heb twee weken terug nog een inductiekookplaat aangesloten, zie schema. Daar zie je duidelijk dat hij gewoon op 230V werkt. Dat is puur om de belasting een beetje te verdelen over meerdere fasen (omdat je anders dikkere kabels moet hebben).
Het vermogen zal gelijk zijn, of hij nou op 2x230V (kookgroep) is aangesloten of 3x400V ('krachtstroom').
Een kookplaat die echt 400V nodig heeft zal je alleen in een professionele keuken vinden denk ik (en die koken volgens mij juist weer niet op elektrisch :+ ).

Verder zou ik ook 3x25A kiezen. Upgraden kan altijd nog :) De suggestie van automaten als hoofdzekering is een goede. Dat scheelt je een dure monteur die er met bijv. de feestdagen (elektrisch gourmetten) een nieuwe zekering in moet draaien.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 22-12-2015 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:42:
[...]

De kookplaten zijn meestal opgedeeld in meerdere zones en pakken L1 + N / L2 + N / L3 + N. Heb twee weken terug nog een inductiekookplaat aangesloten, zie schema. Daar zie je duidelijk dat hij gewoon op 230V werkt. Dat is puur om de belasting een beetje te verdelen over meerdere fasen (omdat je anders dikkere kabels moet hebben).
Hoe jij daaruit haalt dat dat toestel op 230V en niet op 400V werkt is mij een compleet raadsel. Volgens mij geeft dat schema helemaal geen uitsluitsel over de gebruikte spanning.
ThinkPadd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:42:
[...]

Verder zou ik ook 3x25A kiezen. Upgraden kan altijd nog :) De suggestie van automaten als hoofdzekering is een goede. Dat scheelt je een dure monteur die er met bijv. de feestdagen (elektrisch gourmetten) een nieuwe zekering in moet draaien.
Wel erop letten dat je automaat van een sneller type is dan de hoofdzekering (A, B, C, D)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2015 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-10 18:55
SA007 schreef op maandag 21 december 2015 @ 23:13:
Wellicht is ook aan de netbeheerder te vragen wat ze doen bij de overgang naar 3x25A.

Komen ze dan 2 zekeringen achter een verzegeld luikje erbij schroeven en zijn ze weer weg of worden er automaten geplaatst.
Steeds meer plekken wordt automatisch al omgebouwd naar automaten, zeker als er 'iets' meer gedaan moet worden dan de zekeringen erbij indraaien.

Die automaten kan je natuurlijk er zo weer terug in klikken mocht het misgaan.
De houders zitten er al dus naar mijn weten draaien ze 2x25a erbij plus een 3f meter met 2 extra 6mm² draadjes. De meterkast moet er al zitten dus dan monteren ze hem af op je hoofdschakelaar met 6mm². Zo ging het in ieder geval 2 jaar terug, als je geen 3f hoofdschakelaar had werden ze niet zo blij overigens.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 09:36:
[...]

Hoe jij daaruit haalt dat dat toestel op 230V en niet op 400V werkt is mij een compleet raadsel. Volgens mij geeft dat schema helemaal geen uitsluitsel over de gebruikte spanning.
Het is inderdaad niet uit het schema te herleiden maar ik de praktijk draaien die dingen altijd op ster config. Dit zodat ze ook uit de voeten kunnen met 2x16A monofasig e.d. Anders worden je opties heel beperkt. (Met 400VAC elementen).

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 22-12-2015 13:43 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09-2024
• Panasonic WH-MDC05F3E5 warmtepomp 2x16A, 2e wordt alleen heel even voor defrost gebruikt. 2x3,7kW=7,4kW max in theorie, echter heb ik op een Duits forum al gelezen dat nog niemand hem boven de 3kW per zekering heeft zien uitkomen, wellicht dat je mag aannemen dat 2x3kW=6kW praktisch de max is van deze WP
Waar heb je dat gelezen? Ik heb zojuist dezelfde warmtepomp besteld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Meestal heb je dit sort plaatjes op e-kookplaaten en daaruit kan je opmaken of 3-fases vereist is of dat een 2x16A kookgroep voldoet op één fase.
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2014/12/perilex__kooktoestellen__aansluitschemas_001.png

Echter de aansluitwaarde van dit apparaat is 10kW waaruit ik concludeerd dat 2x16A kookgroep niet gaat lukken want dit platen zijn altijd max 7kW.

Dat betekent niet dat ding permanent dit vermogen trekt dat is kortstondig als alle pitten op max staan.
Een normale netbeheerders zekering is altijd klasse C in woonhuizen, Eindgroepen dienen B te zijn 3x25 van de netbeheerder kan je daardoor makkelijk overbelasten korstondig zonder dat het eruit vliegt.

http://www.klusidee.nl/Fo...karakteristiek-t5731.html

Ik zou niet aan 3x35 beginnen veel te duur.

Je moet alleen zorgen bij het creeren van 3x25 dat de verschilende zware apparaten / groepen een beetje knap over de fases verdeelt zijn. Hierbij ga ik ervanuit dat >2kW vaste verbruikers ook netjes een eigen groep hebben zoals het hoort tegenwoordig.

Bijvoorbeeld
Vaatwasser 1x16A F1
Qooker 1x16A F2
Wasmaschine 1x16 F3
Droger 1x16 F2
Kookplaat 3x16 F1,2,3

WoonGroep 1x16 F1
WoonGroep 1x16 F2
WoonGroep 1x16 F3

Of overweeg een 3Fase warmte pomp die heeft dan misschien maar 3x10A ofzo nodig voor hetzelfde vermogen als wat je nu gaat aanschaffen.

In mijn eigen huis heb ik 1x40A met daarop:
Kookplaat 2x16A
Qooker 1x16A
Vaatwasser 1x16A
Droger 1x16A
Wasmachine 1x16A
Zonnepanelen 1x16A
Woongroep 1x16A
Woongroep 1x16A
Woongroep 1x16A
Woongroep 1x16A

Ik kan alles aanzetten en gaat prima dat komt omdat de hoofdzekering een C klasse is. Die schakelt echt niet uit bij 41A.
Bij woonhuizen gaan ze ervanuit dat eigenlijk nooit alles max trekt wat ook eigenlijk nooit voorkomt, die kans is een beetje klein. De opgegeven vermogens zijn max-waardes als het apparaat op vollast draait.

[ Voor 51% gewijzigd door leonbong op 27-01-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09-2024
Ter Info:

Bij mij draait de WH-MDC05F3E5 sinds maart, op 2x16A. De 2e groep is nog nooit in actie gekomen.

Omdat er nog geen LT verwarming is weliswaar alleen voor het warmwater. De vloerverwarming hoop ik komende zomer in te kunnen laten frezen (huis leeghalen, gedoe) en dan de hele benedenverdieping met de Pana op 18 graden te houden. Comforttemp komt dan van de houtkachel en split airco's op de slaapkamers. En een IR paneel op het kantoortje.

Gedurende de afgelopen 6 maanden heeft de Pana 400kWh verbruikt.
Mocht dit op 1200KWh uitkomen over het hele jaar, wordt mijn warm water nu dus ongeveer voor de helft betaald doordat ik geen vastrecht meer betaal voor de gasaansluiting.
Pagina: 1