Laptop gezocht voor studie [max €1000]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 21:10
Hallo allen,

Ik heb na jaren trouwe dienst van mijn Lenovo E520 Thinkpad besloten om hem een keer te gaan vervangen. Hij gaat nu bijna vijf jaar mee, maar ik merk dat ik hem de laatste tijd nauwelijks meer meeneem naar de universiteit omdat ik hem eigenlijk te zwaar en te lomp vind. Dat zijn meteen dan ook twee van mijn vereisten voor een nieuwe laptop: dun, relatief licht (het liefst lichter dan de 2,5 kg van mijn huidige laptop) en een 13,3 - 14,1 schermgrootte.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek een laptop waarmee ik de gebruikelijke Office programma's soepel kan draaien (Word, Excel, Powerpoint), maar ook een laptop die snel opstart (ik heb zodoende het liefste een laptop met een SSD) en die een fijn toetsenbord heeft. Snelle laptop met voldoende rekenkracht dus. Al ben ik niet van plan om hem te gebruiken om programma's als Photoshop e.d te draaien.

Wat is je budget?
Zelf zat ik te denken aan maximaal €1000. Ik ga er daarnaast vanuit dat ik ook met de volgende laptop weer ongeveer vijf jaar kan doen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Hij moet elke dag mee in de tas naar de universiteit. .

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb positieve ervaringen met Lenovo, maar sta ook open voor de Asus, Dell, HP. Acer heb ik niet zo'n goed gevoel bij, maar daarbij moet ik wel toegeven dat ik de laptopmarkt de afgelopen maanden niet heel intensief heb gevolgd.

Welke laptops heb je zelf al gevonden?
- Asus Zenbook UX305
- HP ENVY 13-D021ND
- HP Spectre x360 (net buiten budget, maar misschien als ik ergens een kortingscode kan vinden voor studenten)
- Dell XPS 13 (iets ruimer buiten het budget, maar ziet er wel interessant uit. Misschien interessant als er ergens een kortingsactie is)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Zenbook UX305FA-FC008P€ 999,-€ 999,-
1Dell XPS 13 (2015) 9343-8451€ 0,-€ 0,-
1HP Envy 13-d010nd (N9Q76EA)€ 799,-€ 799,-
1HP Spectre x360 13-4110nd€ 1.199,-€ 1.199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.997,-

Ik heb al aardig wat pagina's afgestruind, maar heb nog niet heel veel geschikte laptops gevonden. Momenteel ook nog geen goede Lenovo tegengekomen.

Hopelijk hebben jullie tips/adviezen voor een geschikte aankoop.

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 19:02
Ik zou die Dell van 0 euro nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Bij HP heb je de student store http://store.hp.com/Nethe...aspx?p=c-hp-student-store
Even een account aanmaken via de studentenstore 'Meld aan' knop en je hebt 10% korting, wel steeds goed kijken of je in de Student Store zit als je naar prijzen kijkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crescendo
Toad schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:28:
Ik zou die Dell van 0 euro nemen. :)
Gek genoeg kon ik nergens prijzen vinden voor de Dell XPS13 :o . Is die nu alweer uitverkocht?

@Tweaktweet. Thanks. Dat scheelt alweer een mooi bedragje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kilon
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 23:04
Crescendo schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:06:
[...]

Gek genoeg kon ik nergens prijzen vinden voor de Dell XPS13 :o . Is die nu alweer uitverkocht?

@Tweaktweet. Thanks. Dat scheelt alweer een mooi bedragje!
De XPS 13 kan je via Dell kopen:
http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9350-laptop/pd?ref=PD_OC

Verder ben ik er in mijn zoektocht (ongeveer dezelfde eisen, misschien iets zwaarder) dat wanneer je 8GB RAM en een 256 GB SSD of hoger wilt, de keuze toch heel snel afneemt, of je moet de SSD gaan vervangen (handig als je deze hebt liggen, anders komt er toch een 100 euro bij in het budget).

Dus bedenk goed wat je nu nodig hebt, en wat je over een paar jaar nodig denkt te hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door kilon op 21-12-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Ik snap niet precies wat je bedoelt kilon. 256GB SSD is toch ruim voldoende? En wat betreft de RAM, voor de eisen die ik nu er aan stel is 4GB voldoende lijkt mij? Wanneer zou je 8GB Ram nodig hebben. Is dat enkel als je videobewerkingssoftware of zwaardere rekenprogramma's ala AutoCad er op wil hebben draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kilon
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 23:04
Crescendo schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:36:
Ik snap niet precies wat je bedoelt kilon. 256GB SSD is toch ruim voldoende? En wat betreft de RAM, voor de eisen die ik nu er aan stel is 4GB voldoende lijkt mij? Wanneer zou je 8GB Ram nodig hebben. Is dat enkel als je videobewerkingssoftware of zwaardere rekenprogramma's ala AutoCad er op wil hebben draaien?
Ik bedoel als je minimaal 256 GB SSD wil gebruiken. De Envy 13-d010nd heeft bijvoorbeeld maar een 128GB SSD. Als je deze wilt vervangen voor een grotere schijf kost dit ook 80 euro extra. Daar moet je wel rekening mee houden. Maar als je die 10% studentenkorting hebt bij HP is dat geen punt.

Voor het geheugen, als ik 10 tot 20 tabs open heb in Firefox zit dat al tegen de 1 GB aan. En dan zit je ook al snel aan de 4 GB als je bedenkt dat windows en bijbehorende processen ook geheugen innemen. Dan geeft 8 GB toch wat meer ademruimte voor multitasking.
Maar 4 GB is zeker wel voldoende voor gewoon gebruik hoor. Alleen zeg je dat je er vijf jaar mee wil gaan doen, en dan is het misschien het geld waard om ook in de toekomst een snelle laptop te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
kilon schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:10:
[...]

Ik bedoel als je minimaal 256 GB SSD wil gebruiken. De Envy 13-d010nd heeft bijvoorbeeld maar een 128GB SSD. Als je deze wilt vervangen voor een grotere schijf kost dit ook 80 euro extra. Daar moet je wel rekening mee houden. Maar als je die 10% studentenkorting hebt bij HP is dat geen punt.

Voor het geheugen, als ik 10 tot 20 tabs open heb in Firefox zit dat al tegen de 1 GB aan. En dan zit je ook al snel aan de 4 GB als je bedenkt dat windows en bijbehorende processen ook geheugen innemen. Dan geeft 8 GB toch wat meer ademruimte voor multitasking.
Maar 4 GB is zeker wel voldoende voor gewoon gebruik hoor. Alleen zeg je dat je er vijf jaar mee wil gaan doen, en dan is het misschien het geld waard om ook in de toekomst een snelle laptop te hebben.
Ah oke. Duidelijk! Ik moet zeggen dat ik nu ook neig naar de Spectre met i5, 256 SSD en 8GB RAM. Lijkt een verrekte mooi apparaat voor die prijs. Ben er alleen nog niet helemaal uit of ik die zilvere look ook over een aantal jaar nog mooi ga vinden.

Als iemand trouwens nog andere alternatieven weet (bijvoorbeeld van Lenovo) die het overwegen waard zijn, laat maar horen!

[ Voor 5% gewijzigd door Crescendo op 21-12-2015 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTweet
Ik ken iemand met de spectre en die specs. Is een fraai dinkie hoor. Voelt goed aan, mooie kleur, stevig (want het is hp), degelijke indruk. Kortom je kan er wel mee aankomen.

En dan met 10% korting kom je binnen je bedrag te zitten en heb je mooie specs. HP staat r wel bekend om kwaliteit leveren (in het hogere segment) dus hij zal vast wel een tijdje mee moeten kunnen gaan

[ Voor 37% gewijzigd door TweakTweet op 21-12-2015 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:44
TweakTweet schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:41:
Bij HP heb je de student store http://store.hp.com/Nethe...aspx?p=c-hp-student-store
Even een account aanmaken via de studentenstore 'Meld aan' knop en je hebt 10% korting, wel steeds goed kijken of je in de Student Store zit als je naar prijzen kijkt
En als je dan bestelt via cashbackxl heb je nog eens 5% korting over het bestelbedrag excl btw.

De spectre bevalt mij overigens erg goed! Past perfect in m'n tas, niet te zwaar maar toch erg stevig. Accu gaat erg lang mee (maar lees daar wisselende verhalen over op tweakers). Bijgeleverde laptophoes is leuk, maar is nu na 2 maanden al stuk aan het gaan. Start erg snel op en draait programma's als photoshop, lightroom en indesign vlot.

[ Voor 26% gewijzigd door Pepper92 op 21-12-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
Heb gekozen voor de Spectre. Ben benieuwd :)! Bedankt voor jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
Lijkt me een goede keus!, Zou het leuk vinden als je laat horen wat je er van vind! en nog klein vraagie, wat voor studie volg je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crescendo
TweakTweet schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 10:44:
Lijkt me een goede keus!, Zou het leuk vinden als je laat horen wat je er van vind! en nog klein vraagie, wat voor studie volg je?
Dat wil ik zeker doen hoor ;). Ik ben dit jaar begonnen aan de pre-master Planologie bij de Radboud Universiteit (Nijmegen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crescendo
TweakTweet schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 10:44:
Vooralsnog bevalt hij uitstekend. Ik ben van plan om binnen korte tijd een review te schrijven over de gebruikservaring. Als ik die heb gepost, zal ik je de link doorsturen.
Pagina: 1