[Win10] Geen toegang tot RPi Samba server vanaf Win10 PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 13:42
Hoi allemaal,

Zoals de titel al zegt heb ik problemen met het bereiken van m'n samba server op m'n windows 10 PC.
Dat dit probleem bij windows 10 ligt baseer ik op het feit dat ik de server wel kan bereiken vanaf een windows 7 PC, en een android telefoon met ES File Explorer.

Allereerst het echte probleem: Mijn RPi server laat zich niet zien in het 'netwerk' deel van explorer. De server is ook niet beschikbaar via \\RASPBERRYPI, en is ook niet te pingen op die naam. De server is echter wél toegankelijk door het lokale IP adres in te voeren in explorer, en is op die manier ook gewoon te pingen.
Op de windows 7 PC is de RPi wel gewoon te vinden in het 'netwerk' deel van explorer.

Ik heb al vanalles geprobeerd om de server zichtbaar te maken in windows 10, waaronder het toevoegen van 2 register keys, zoals AllowInsecureGuestAccess en LMCompatibilityLevel, beiden hadden geen effect. Ik heb ook geprobeerd SMB2 en 3 uit te schakelen, ook weer geen succes.

Heeft iemand anders nog ideeën of suggesties?

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is de zone van de firewall in Windows 10? Heb je network discovery aan staan? Iets met legacy systemen beschikbaar maken, wat je met die register instellingen al deels hebt geregeld, door niet expliciet 128 bit te vereisen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Eerlijk gezegd heb ik bij de meeste vragen geen flauw idee, zo ver gaat mijn kennis helaas niet.
De firewall van W10 zelf heb ik uit staan, ik gebruik de Bullguard firewall. Deze heb ik ook al een keer uitgeschakeld om het te proberen, zonder resultaat.
Network discovery staat aan, inclusief een vinkje bij "turn on automatic setup of network connected devices".

Edit:
Wat ik vergeten was erbij te vertellen: Op de windows 10 PC, waarmee ik nu geen toegang heb tot de server, had ik vroeger wél toegang, toen dit nog een windows 8.1 PC was.

[ Voor 19% gewijzigd door timmiej93 op 21-12-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

timmiej93 schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:07:
... De server is echter wél toegankelijk door het lokale IP adres in te voeren in explorer, en is op die manier ook gewoon te pingen...
Heb je dan ook toegang tot de files?
Zo ja, dan zet je toch <ip adres>[tab]raspberrypi in je windows' 10 hosts file?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:57

thof

FP ProMod
timmiej93 schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:07:
Hoi allemaal,

Zoals de titel al zegt heb ik problemen met het bereiken van m'n samba server op m'n windows 10 PC.
Dat dit probleem bij windows 10 ligt baseer ik op het feit dat ik de server wel kan bereiken vanaf een windows 7 PC, en een android telefoon met ES File Explorer.

Allereerst het echte probleem: Mijn RPi server laat zich niet zien in het 'netwerk' deel van explorer. De server is ook niet beschikbaar via \\RASPBERRYPI, en is ook niet te pingen op die naam. De server is echter wél toegankelijk door het lokale IP adres in te voeren in explorer, en is op die manier ook gewoon te pingen.
Op de windows 7 PC is de RPi wel gewoon te vinden in het 'netwerk' deel van explorer.

Ik heb al vanalles geprobeerd om de server zichtbaar te maken in windows 10, waaronder het toevoegen van 2 register keys, zoals AllowInsecureGuestAccess en LMCompatibilityLevel, beiden hadden geen effect. Ik heb ook geprobeerd SMB2 en 3 uit te schakelen, ook weer geen succes.

Heeft iemand anders nog ideeën of suggesties?

Tim
Ik kon mijn WDMyCloud mirror linux nasje niet benaderen met Windows 10. Ging daar mis met de authenticatie handshake. Ik heb daar toen ook het een en ander voor moeten configureren in Windows 10. Bovenstaande keys komen mij ergens wel bekend voor. Weet nog wel dat ik ook echt moest reboten om het effect te laten hebben, heb je dat ook gedaan?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Ook al geprobeerd ja. Ik ben al een aantal dagen bezig met dit probleem, dus alles is inmiddels al meerdere keren gereboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Brahiewahiewa schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:31:
[...]

Heb je dan ook toegang tot de files?
Zo ja, dan zet je toch <ip adres>[tab]raspberrypi in je windows' 10 hosts file?
Ja, dan heb ik toegang tot de files, maar ook tot de root van de Pi. Lijkt me niet helemaal de goede manier toch? In principe ben ik de enige die er bij kan, anderen met toegang tot het netwerk kennen het IP adres toch niet, dus zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Even snel geprobeerd: ik kan nu de Pi pingen op de ingevoerde naam (zoals verwacht), maar wat kan ik er verder mee dan?

[ Voor 10% gewijzigd door timmiej93 op 22-12-2015 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Staat je rPi als browse master ingesteld?
Zo niet, welke PC dan wel?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Ook hier kan ik helaas geen kundig antwoord op geven. Ik heb even rond gegoogled, en dénk dat ik de PC waarmee ik probeer toegang te krijgen tot de bestanden op de Pi heb ingesteld als browse master, maar of dit ook zo is weet ik niet. Ik heb me hier nooit bezig mee hoeven houden voor de vorige setup, dus weet er helaas weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Download en run eens LANSCAN

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Ik heb LANSCAN gedownload uit de windows store (er van uit gaand dat je op de PC bedoelde en niet op de Pi). De resultaten zijn normaal, behalve voor de Gateway, DNS server en het Domein. Voor die drie staat er "An error occurred".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ow, lanscan is een erg generieke naam, zie ik.
Ik bedoelde deze http://scottiestech.info/downloads/

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Ah, hetzelfde resultaat als 'net view'. Ik krijg een error:

"System error 1231 has occurred.

The network location cannot be reached. For information about network troubleshooting, see Windows Help."

Ik had ook ergens zien staan (waar deze test gesuggereerd wordt) dat deze methode op windows 10 om een of andere reden niet werkte. Iets waar microsoft van op de hoogte was?
Pagina: 1