Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Imitaties/Clones te koop aan bieden.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.333 views

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Nu online
Beste tweakers,

Ik vroeg me af in hoeverre je als particulier auteurs-/merk-/eigendomsrechten schendende artikelen mag verhandelen aan particulieren.

Zo mag je bijvoorbeeld geen DVD's of Games verhandelen die je zelf kopieert.
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met een Gucci-tas van 2 tientjes uit Turkije, Raybans van 5 euro, een Leupold richtkijker of knock-off Bjorn Borg onderbroeken?

IK bedoel hier niet professionele handel maar 2de hands verkoop van bijv je vakantieaankopen of je Chinese import.
Dit zegt de wet
Artikel 337
1Hij die opzettelijk:
avalse, vervalste of wederrechtelijk vervaardigde merken,
bwaren, die zelf of op hun verpakking valselijk zijn voorzien van de handelsnaam van een ander of van het merk waarop een ander recht heeft,
cwaren, die ter aanduiding van herkomst, valselijk van de naam van een bepaalde plaats, met bijvoeging van een verdichte handelsnaam, zijn voorzien,
dwaren, waarop of op de verpakking waarvan een handelsnaam van een ander of een merk waarop een ander recht heeft, zij het dan ook met een geringe afwijking, is nagebootst of
ewaren of onderdelen daarvan die valselijk hetzelfde uiterlijk vertonen als een tekening of model waarop een ander recht heeft, dan wel daarmede slechts ondergeschikte verschillen vertonen, invoert, doorvoert of uitvoert, verkoopt, te koop aanbiedt, aflevert, uitdeelt of in voorraad heeft, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste één jaar of geldboete van de vijfde categorie.
2Niet strafbaar is hij die enkele waren, onderdelen daarvan of merken als omschreven in het eerste lid in voorraad heeft uitsluitend voor eigen gebruik.
3Indien de schuldige van het plegen van het misdrijf, genoemd in het eerste lid, zijn beroep maakt of het plegen van dit misdrijf als bedrijf uitoefent, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
4 Indien door het plegen van het misdrijf, genoemd in het eerste lid, gemeen gevaar voor personen of goederen te duchten is, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Maar geld dit dus ook voor 2de hands particuliere verkoop?
Ik zie ze hier op T.net nooit langskomen maar er zijn sites waar je struikelt over de imitatieartikelen.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarom denk je dat het niet voor particulieren zou gelden? Het staat er zelfs vrij expliciet van wel: max. 1 jaar de cel in, behalve als het je beroep is of er gevaar is: dan langer. De enige uitzondering is eigen gebruik en verkoop is geen gebruik.

Wel te vinden op andere sites: sja, pakkans..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• eL_Jay
  • Nu online
F_J_K schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:01:
Waarom denk je dat het niet voor particulieren zou gelden? Het staat er zelfs vrij expliciet van wel: max. 1 jaar de cel in, behalve als het je beroep is of er gevaar is: dan langer. De enige uitzondering is eigen gebruik en verkoop is geen gebruik.

Wel te vinden op andere sites: sja, pakkans..
Dat dacht ik dus ook, dat eigen gebruik 'gedoogd' was en dat handelingen als verkoop/import verboden was.
Maar blijkbaar dus 0 handhaving en daardoor bepalen sites zelf wat ze er mee doen.

[Voor 57% gewijzigd door eL_Jay op 21-12-2015 16:20]

• Mastermind
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 26-10 20:29
Ach het loopt niet zo nauw denk ik. Ik bedoel, bij iBOOD verhandelen ze al jaren nepspul als echt, en die worden ook niet gepakt, dus...

• eL_Jay
  • Nu online
Mastermind schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:08:
bij iBOOD verhandelen ze al jaren nepspul als echt
wut :| serieus?
Structureel professionele verkoop van imitatieartikelen door een grote partij als ibood?
Roepen ze die partijen dan terug als dat uitkomt? Of alleen de mensen die klagen?
Een partij als ibood zal ongetwijfeld vaker een steekje laten vallen, maar vind er dan nog steeds geen handhaving plaats?

[Voor 44% gewijzigd door eL_Jay op 21-12-2015 16:36]

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 25-10 13:05

In de aanbod: Keystep keyboard en Volca Sample!

• Hokkie
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 24-10 19:07

Hokkie

Hello

Je moet het ook niet verkopen als 'Nike', maar als 'lijkt op Nike'

 MacBook Pro 2017 15inch TouchBar  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone Xs || Denon X3600h + mono || Dynaudio Evoke || REL T/9i || Omega Seamaster || Philips HUE || Synology DS716+

• Hyp Hyper
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 26-10 13:56
Mastermind schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:08:
Ach het loopt niet zo nauw denk ik. Ik bedoel, bij iBOOD verhandelen ze al jaren nepspul als echt, en die worden ook niet gepakt, dus...
Die kopen partijen op om meteen door te verkopen, dus die spelen vast de vermoorde onschuld en zeggen dat ze zelf zijn opgelicht. Ik zou niet weten hoe je anders onder zoiets uit kan komen, zelfs als groot bedrijf zijnde.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

eL_Jay schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:50:
Ik zie ze hier op T.net nooit langskomen maar er zijn sites waar je struikelt over de imitatieartikelen.
Klopt, want die zijn op Tweakers niet toegestaan en worden door ons verwijderd.
Zie ook de V&A FAQ

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

eL_Jay schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:50:
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met een Gucci-tas van 2 tientjes uit Turkije, Raybans van 5 euro, een Leupold richtkijker of knock-off Bjorn Borg onderbroeken?
Die spullen mogen niet eens geïmporteerd worden, laat staan verhandeld.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:24
jammer dat emensen hier een wet bij nodig hebben, ontbreekt gezond boeren verstand?

• Perkouw
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15:24

Perkouw

Moderator General Chat
Een topic met de vraag ''ik vraag me af'' hebben we niet zoveel aan. Eigen inzet mis ik dan ook in dit topic en ik denk dat je het antwoord op je vraag zelf ook eigenlijk wel weet. Dit topic gaat in ieder geval op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True