Nieuwe hdd/ssd voor tijdelijke laptop

Pagina: 1
Acties:

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe harde schijf, of eigenlijk liever een ssd. (even overleggen met m'n ouders) Ik wil de oude harde schijf vervangen, omdat het een hdd is en hij veel problemen geeft. (windows 7 is echt traag) Daarnaast is mij in een ander topic afgeraden om met de huidige hdd verder te gaan. Uiteindelijk wil ik er mee bereiken dat ik weer fatsoenlijk kan werken op deze laptop.

Wat is je budget?
Dat moet ik nog even overleggen met m'n ouders, maar 60-80 euro moet goed zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil gewoon een goede hdd/ssd hebben. Hij hoeft niet heel betrouwbaar te zijn (werk vooral met google docs)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Nou ik ga hem gebruiken in een tijdelijke laptop : de toshiba sattellite c660 10x. Deze laptop heb ik gekregen voor mijn studie, dus de laptop zal vaker per week mee naar school gaan. Het is dus een studielaptop, er zullen dan ook geen games, films ed. op komen te staan. Zoals ik al zei, werk ik vooral met google docs, dus echt een grote schijf heb ik niet nodig (vandaar liever SSD)

Ik zoek dus een harde schijf of een ssd, mag 120GB zijn, maar met de huidige prijzen is het denk ik slimmer en toekomstbestendiger om voor 250GB te gaan. Energiezuinig is mooi meegenomen, want ik heb op school niet altijd een stopcontact, maar wil er eigenlijk niet extra voor betalen.

Zelf gevonden:
pricewatch: Crucial BX200 240GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Ik zie dat deze erg populair zijn, dus daarom denk ik dat ik hier geen miskoop mee doe. Ik heb ook meteen een vraag: Wat is nou precies het verschil tussen de samsung en de crucial, is de samsung 20 euro extra waard?

Ik was trouwens even vergeten te vermelden, dat ik waarschijnlijk een dualboot win 7 icm ubuntu 14.04 ga gebruiken. Als student krijg je gratis win 10, maar ik ben een beetje huiverig met de drivers voor een oudere laptop.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 21-12-2015 11:03 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou voor 250 GB gaan. Kost ietsje meer, maar relatief goedkoper. En aangezien Windows plus Office en nog wat andere progsels al snel richting de 75GB gaat, zit 128GB dan ook snel vol.

Ik heb trouwens beide schijven in gebruik en merk weinig verschil. De ene icm een simpele celeron en de andere op een oudere i7
Omdat SSD's zo snel zijn wordt een CPU al snel de bottleneck. Dus als jij (net als ik) een wat oudere en/of tragere CPU hebt ga je weinig verschil merken. Je merkt al helemaal weinig verschil als je toevallig ook nog een oudere SATA interface hebt, want in dat geval kunnen de SSD's niet eens op volle snelheid draaien en zijn ze dus per definitie even snel.

Andere verschillen: lees in de door jou gegeven linkjes de reviews eens. Beide zijn door de crew gereviewed, staat een hoop info in :)
En anders: https://www.google.nl/web...+bx200+vs+samsung+850+evo ;)

Edit: check hier even, rechtstreekse vergelijking: http://ssd.userbenchmark....-BX200-240GB/2977vsm40435

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 21-12-2015 12:19 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• hoi1234
The Eagle schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:15:
Ik zou voor 250 GB gaan. Kost ietsje meer, maar relatief goedkoper. En aangezien Windows plus Office en nog wat andere progsels al snel richting de 75GB gaat, zit 128GB dan ook snel vol.

Ik heb trouwens beide schijven in gebruik en merk weinig verschil. De ene icm een simpele celeron en de andere op een oudere i7
Omdat SSD's zo snel zijn wordt een CPU al snel de bottleneck. Dus als jij (net als ik) een wat oudere en/of tragere CPU hebt ga je weinig verschil merken. Je merkt al helemaal weinig verschil als je toevallig ook nog een oudere SATA interface hebt, want in dat geval kunnen de SSD's niet eens op volle snelheid draaien en zijn ze dus per definitie even snel.

Andere verschillen: lees in de door jou gegeven linkjes de reviews eens. Beide zijn door de crew gereviewed, staat een hoop info in :)
En anders: https://www.google.nl/web...+bx200+vs+samsung+850+evo ;)
Bedankt voor de reactie.
Edit: check hier even, rechtstreekse vergelijking: http://ssd.userbenchmark....-BX200-240GB/2977vsm40435
Bedankt voor de reactie. in de laptop zit een pentium t4500 en 2GB ram. Zou een ssd hier nuttig zijn? Ik heb juist altijd begrepen hier op tweakers, dat een SSD een oudere laptop flink sneller laat aanvoelen. Ik zou naar de reviews kijken, maar had dat nog niet gedaan, omdat ik op de 'best buy ssd' blog van Cipher juist gelezen had dat veel sites de ssd verkeerd reviewen en vooral naar snelheid kijken, terwijl andere dingen zoals betrouwbaarheid belangrijker zijn.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 10:05
vooral in de tijd dat de naam "sandforce" menig tweaker koude rillingen gaf was betrouwbaarheid een groot punt onder ssds. Maar onder moderne ssds is betrouwbaarheid niet zon groot probleem meer, ik was dan ook voor de 250gb crucial gegaan. De satacontroller in je laptop is waarschijnlijk niet snel genoeg om alles uit de samsung te halen dus ik denk niet dat dat het geld waard zou zijn.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Zou inderdaad kiezen voor de crucial. Je zou kunnen bellen naar verschillende shops om te kijken wat te doen mocht het niet de gehoopte prestatiewinst opleveren om hem gratis te retourneren ook al heb je hem in gebruik genomen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

hoi1234 schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:30:
[...]

Bedankt voor de reactie. in de laptop zit een pentium t4500 en 2GB ram. Zou een ssd hier nuttig zijn? Ik heb juist altijd begrepen hier op tweakers, dat een SSD een oudere laptop flink sneller laat aanvoelen. Ik zou naar de reviews kijken, maar had dat nog niet gedaan, omdat ik op de 'best buy ssd' blog van Cipher juist gelezen had dat veel sites de ssd verkeerd reviewen en vooral naar snelheid kijken, terwijl andere dingen zoals betrouwbaarheid belangrijker zijn.
SSD ga je zeker merken, maar je CPU en ram worden dan je bottleneck. Zou er ook zeker meer geheugen in fietsen als dat kan, maar reken er op dat dat wel eens prijzig zou kunnen worden voor die laptop, is namelijk ouder en dus duurder geheugen. Hou ook in je achterhoofd hoe lang je nog met die laptop wilt doen en wat een nieuwe tegenwoordig kost. Als je 150 uitgeeft aan SSD en ram kun je dat ook bij een nieuwe leggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• hoi1234
The Eagle schreef op maandag 21 december 2015 @ 18:42:
[...]

SSD ga je zeker merken, maar je CPU en ram worden dan je bottleneck. Zou er ook zeker meer geheugen in fietsen als dat kan, maar reken er op dat dat wel eens prijzig zou kunnen worden voor die laptop, is namelijk ouder en dus duurder geheugen. Hou ook in je achterhoofd hoe lang je nog met die laptop wilt doen en wat een nieuwe tegenwoordig kost. Als je 150 uitgeeft aan SSD en ram kun je dat ook bij een nieuwe leggen.
Ah, op die manier. Mijn ouders willen er een hdd in laten zetten in de PC zaak. Is dat dan ook goed met de verdere bottlenecks in acht nemend of niet? Wil zelf eigenlijk wel die SSD erin zetten. Is niet moeilijk, je weet wat je hebt en de pczaak is in het leven geroepen om je te naaien, maar om dat uit te leggen wordt nog een hele klus + in de PCzaak zetten ze er Windows 7 op (niet echt nodig Ubuntu volstaat)

Oja, en die pczaak doet er natuurlijk weer lang over, terwijl ik het inclusief installeren van OS in 3 uurtjes doe. Moet trouwens wel zeggen dat ik nog nooit een hdd vervangen heb in een laptop, maar dat is een kwestie van 2 schroefjes los draaien en die hdd dumpen waar hij hoort en vervangen door een ssd

[ Voor 13% gewijzigd door hoi1234 op 21-12-2015 21:20 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
hoi1234 schreef op maandag 21 december 2015 @ 21:16:
[...]

Oja, en die pczaak doet er natuurlijk weer lang over, terwijl ik het inclusief installeren van OS in 3 uurtjes doe. Moet trouwens wel zeggen dat ik nog nooit een hdd vervangen heb in een laptop, maar dat is een kwestie van 2 schroefjes los draaien en die hdd dumpen waar hij hoort en vervangen door een ssd
Tja wat is lang. HDD eruit, andere erin, 10 minuten, os erop nog eens 20 minuten. Half uurtje, waarbij de laatste 20 minuten natuurlijk geen werk is, want gaat automatisch mag je hopen.

• hoi1234
Ik heb nog even met mijn ouders overlegd en gezegd dat ik zelf de harde schijf wel wil vervangen. Mijn vader vindt het opzich best, maar m'n moeder vindt het een beetje eng, omdat ze bang is dat ik dingen sloop.

Ik wil ze nu proberen te overtuigen, dat ik dit prima zelf kan, ik bedoel het is toch super tof als je zelf een harde schijf vervangt? Zijn er nog dingen die ik in de gaten moet houden? Zolang ik me toch goed ontaard en ervoor zorg dat ik niet statisch geladen ben, niks forceer, de stroom eraf haal en de accu eruit trek, daarna, even de laptop "aanzetten" kan er toch niks gebeuren?

Dan nog het recovery verhaal. Er staat nog windows 7 op de HDD met office 2010 professional. Hoe kan ik deze het beste recoveren? Want, dat kan nog lastig worden en mijn vader heeft echt een punt, dat ze dat beter in de winkel kunnen doen. Zover ik weet zijn er geen ISO's op internet te vinden (althans zonder virussen en andere ongein). De enige opties die ik zie zijn:

1) Windows 7 key van de pc van m'n vader gebruiken om de ISO van microsoft te downloaden (geen idee trouwens of het wel een retail versie is, is wel apart gekocht, maar dat zegt volgens mij weinig) en dan mijn eigen productkey gebruiken

2) Windows 10 Eduction erop zetten (ben student, dus krijg win 10 eduction gratis). Ik vraag me trouwens wel af of er nog drivers zijn voor mijn laptop voor windows 10. Intel heeft bijvoorbeeld al geen driver voor de videokaart meer, toshiba zelf geeft alleen de mogelijkheid om drivers te zoeken tot win 8. Dan blijven 3rd party aanbieders, zoals driverscape, maar ik heb gelezen dat je liever geen 3rd party drivers instaleert.

3) Linux distro naar keuze. Ik gebruik nu een ubuntu live usb, werkt perfect. Maar windows 7/10 is nooit verkeerd, zeker als het gratis is.

• Reepje
  • Niet online
Je kan windows gewoon downloaden en een usb maken met de microsoft media creation tool.
Je hoeft je niet te ontaarden of wat voor gekke dingen dan ook.
windows zoekt zelf de juiste drivers via de update functie, ook daarover hoef je je geen zorgen te maken.

Doe je een schone instalatie, dan even alle keys paraat hebben, voor windos en voor office.

Alternatief, upgrade naar windows 10, en maak een kloon van de HDD naar de SSD. Dan de HDD eruit en de ssd erin.

• hoi1234
Reepje schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:09:
Je kan windows gewoon downloaden en een usb maken met de microsoft media creation tool.
Je hoeft je niet te ontaarden of wat voor gekke dingen dan ook.
windows zoekt zelf de juiste drivers via de update functie, ook daarover hoef je je geen zorgen te maken.

Doe je een schone instalatie, dan even alle keys paraat hebben, voor windos en voor office.

Alternatief, upgrade naar windows 10, en maak een kloon van de HDD naar de SSD. Dan de HDD eruit en de ssd erin.
Dankjewel voor het snelle antwoord! Dus als ik er windows 10 eduction op zet (mocht windows 7 niet werken), komt het helemaal goed met de drivers? Ik ben namelijk een beetje bang dat de drivers er niet zijn voor windows 10, omdat het nogal een oude laptop is (2011 gekocht) en in 2011 was het al niet bepaald vrij high-end hardware. En mocht het niet lukken, kan ik nog altijd, mits ik de hdd bewaar, naar een winkel. Oja, en mirosoft office is toch gewoon en kwestie van productkey invullen en eventueel bellen met de helpdesk als de key al gebruikt is? (De key heeft gewoon alijd op deze laptop gedraaid)

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:40
The Eagle schreef op maandag 21 december 2015 @ 18:42:
[...]

SSD kan je natuurlijk gewoon meenemen naar de volgende computer, werk geheugen zal dat lastiger worden

Misschien dat je via vraag en aanbod het juiste werkgeheugen voor een prikkie kunt scoren?

• hoi1234
nooberke schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:23:
[...]

SSD kan je natuurlijk gewoon meenemen naar de volgende computer, werk geheugen zal dat lastiger worden

Misschien dat je via vraag en aanbod het juiste werkgeheugen voor een prikkie kunt scoren?
Ik heb me al voorgenomen om eerst te kijken hoe 2GB presteert het is inderdaad zonde om nieuw geheugen te kopen. Zeker nu geheugen steeds vaker vastgesoldeerd wordt en skylake DDR 4 gebruikt.

• Reepje
  • Niet online
Je kan gewoon windows 10 erop zetten. Mocht het niet willen, merk je dat vanzelf.
Werk zelf op een eepc van 2009, geen probleem.

• hoi1234
Bedankt voor alle hulp. Uiteindelijk heb ik de laptop toch maar dinsdag naar de pc zaak gebracht. Daar hebben ze een pricewatch: Transcend SSD340K 128GB in gezet en windows overgezet. Ik heb nu pas de gelegenheid om alles te testen, maar het lijkt dat alles prima werkt. (Ik erger me al aan het trage laden van de vaste pc met hdd)

Wacht... Er is gewoon een imagine gemaakt... Mijn laptop zit dus vol met bloatware van Nero en Toshiba.... Even kijken hoe ik die rotzooi weggooi. Als ik dit geweten had, had ik windows ook zelf terug kunnen zetten, had namelijk z'n CD gemaakt met een progamma van toshiba om te kunnen recoveren.

Trouwens wat is microsoft visual c++ precies? Op internet staat dat dat je het nodig hebt voor sommige progamma's, (o.a live messenger). In principe wil ik op deze laptop niks hebben staan. Ik wil windows alleen voor office 2010 (word, excel, powerpoint), google docs gebruiken en mail. De standaard dingen dus.

[ Voor 45% gewijzigd door hoi1234 op 31-12-2015 16:47 ]

Pagina: 1