Ubuntu op tijdelijke laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Hallo mensen,

Ik zit op het moment in het 1ste jaar van het hbo en heb nu ook een laptop nodig. Op het moment heb ik een tijdelijke laptop, de oude van mijn zusje, maar windows 7 is niet voorruit te branden (hdd kapot??). Het gaat hier om een Toshiba sattelite c660 10C, met een intel pentium t4500 en 2GB RAM.

Ik heb dus geprobeerd om ubuntu 14.04.3 vanaf een USB - stick op een SD kaart te installeren - in de hoop dat de laptop weer te gebruiken valt en dat je niet letterlijk 10 minuten moet wachten voordat iets opstart - en daar vervolgens van te starten , maar het installeren duurt wel heel lang (dik 1 uur) en als ik dan eindelijk klaar ben en opnieuw wil opstarten krijg ik een zwart scherm met een witte knipperde streep. Het 2de probleem is dat hij nu een error geeft als hij windows 7 op wilt starten. Ik denk niet dat ik linux op de harde schijf heb gezet, omdat er wel bestanden op mijn sd kaart staan.

Nu heb ik 2 vragen:
1) Hoe krijg ik windows 7 weer aan de praat?
2) Is het werkbaar om ubuntu vanaf de pricewatch: Kingston MicroSDHC 32GB Class 4 + Adapter te draaien, of is de sd-kaart daar echt te traag voor?

Natuurlijk is een harde schijf, of zelfs een SSD sneller, maar dat gaat eigenlijk mijn doel voorbij. Ik wil gewoon een laptop die weer werkbaar is en dan hoeft niet alles instant te gebeuren, maar 10 minuten wachten is wel wat lang...

Hopenlijk kunnen jullie mij helpen, want ik ben wel benieuwd of mijn idee mogelijk is of dat ik beter een SSD kan halen.

Ik ga dadelijk of morgen nog even een foto uploaden van de foutmelding die ik krijg als ik nu win 7 wil draaien.

Edit: De harde schijf met Windows is nu ook niet meer te zien in de bios, wel in linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je die hd er nu eerst eens uithaalt, aansluit op een betrouwbare PC en test?
Verder modderen met een half-stukke hd kost veel tijd en levert weinig op.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
thunder7 schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:18:
Als je die hd er nu eerst eens uithaalt, aansluit op een betrouwbare PC en test?
Verder modderen met een half-stukke hd kost veel tijd en levert weinig op.
Ja, dat snap ik, maar is mijn oplossing dan een slechte? Als alles vanaf een SD kaart werkt is het toch ook goed? Wat ik eigenlijk wil weten, is namelijk of het werkbaar gaat worden als ik op een class 4 kaartje Ubuntu zet.

[ Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 21-12-2015 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een SD kaart is verre van ideaal om mee te werken. De kaart, zeker een class 4, heeft niet direct de snelheid om alles consistent te houden.

Voor wat betreft de Windows installatie. Er zal waarschijnlijk Grub op zijn gezet in de MBR, waardoor de Windows bootloader er niet meer is. Dat is dus makkelijk te herstellen door de SD kaart eruit te halen en opstarten met Windows installatie media. De boot repair zal de problemen oplossen van het niet kunnen starten.

Dat Windows zelf traag is, kan komen door de beperkte geheugen van 'maar' 2 GB. Als je een hele zwik aan programma's op de achtergrond laat starten, is dat zo vol en gaat 't systeem als een gek gebruik maken van z'n pagefile die op de harde schijf staat. Maak van de schijf een 5400 RPM ding, wat zeer waarschijnlijk is (dat noem je niet) en je hebt idd een relatief traag systeem. Windows vervangen voor Linux zal wel wat helpen, maar verwacht geen wonderen. Het zal nog steeds niet zo snel zijn als wanneer je 't draait op een SSD, maar wel beter dan Windows.

Dus, of je fixt Windows en gaat daar de traagheid oplossen, of je installeert Linux op de HDD en vervangt Windows daarmee. Als er nog genoeg vrije ruimte is, kan je uiteraard ook een dual boot maken met Windows en Linux.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Hero of Time schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:03:
Een SD kaart is verre van ideaal om mee te werken. De kaart, zeker een class 4, heeft niet direct de snelheid om alles consistent te houden.

Voor wat betreft de Windows installatie. Er zal waarschijnlijk Grub op zijn gezet in de MBR, waardoor de Windows bootloader er niet meer is. Dat is dus makkelijk te herstellen door de SD kaart eruit te halen en opstarten met Windows installatie media. De boot repair zal de problemen oplossen van het niet kunnen starten.

Dat Windows zelf traag is, kan komen door de beperkte geheugen van 'maar' 2 GB. Als je een hele zwik aan programma's op de achtergrond laat starten, is dat zo vol en gaat 't systeem als een gek gebruik maken van z'n pagefile die op de harde schijf staat. Maak van de schijf een 5400 RPM ding, wat zeer waarschijnlijk is (dat noem je niet) en je hebt idd een relatief traag systeem. Windows vervangen voor Linux zal wel wat helpen, maar verwacht geen wonderen. Het zal nog steeds niet zo snel zijn als wanneer je 't draait op een SSD, maar wel beter dan Windows.

Dus, of je fixt Windows en gaat daar de traagheid oplossen, of je installeert Linux op de HDD en vervangt Windows daarmee. Als er nog genoeg vrije ruimte is, kan je uiteraard ook een dual boot maken met Windows en Linux.
Dank je voor de duidelijke uitleg!
Ik heb alleen 1 probleem. Hoe kom ik aan een veilige en legale ISO? Op de site van microsoft kun je ze downloaden, maar dat werkt alleen als je een retail key hebt, en die heeft een laptop natuurlijk niet. De recovery partitie werkt ook niet, omdat ik geen harde schijven zie in de bios, dus kan ik daar niet van starten.

Daarnaast heb ik ook even de smart waardes bekeken, ik weet niet of ik ze hier kan dumpen of dat ik dan beter in het check je smart topic kan zijn, maar dat hoor ik dan wel.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/6rofas.png
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ik3b77.png
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/205qumw.png

Wat is het advies heel die schijf vergeten en kijken voor een nieuwe hdd/ssd of is de schijf nog voldoende voor ubuntu? In principe, maakt het me niet uit als de schijf onbetrouwbaar is als ik ubuntu op zet, omdat ik vooral veel werk met google docs. Het ergste dat kan gebeuren is dus dat ik alsnog een nieuwe schijf moet kopen en ubuntu kwijt ben. Ik ga ondertussen een beetje inlezen, want ik heb hier echt 0 verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nu va usb-stick en vervang die hdd zsm

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Idd, schijf vervangen. Je wilt niet dat de installatie al rot is en (zo goed als) niet bruikbaar. Hoeveel RPM is de schijf? Als 't 5400 is, was het sowieso al verstandig om die te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

De reallocated sector count is op mobilele harde schijven vaak de eerste om boven zijn marge te gaan, kan vooral gebeuren wanneer men met de laptop rondloopt zonder deze uit te schakelen. De schijf kan imho nog gebruikt worden in een statische omgeving, maar in een laptop die meegenomen word zou ik hem niet meer gebruiken. Zelfs al kan de data erop je niet veel schelen, zulke dingen gaan altijd op de slechtste momenten helemaal kapot. In dit geval zou ik dus zeker aanraden om deze te vervangen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Hero of Time schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:29:
Idd, schijf vervangen. Je wilt niet dat de installatie al rot is en (zo goed als) niet bruikbaar. Hoeveel RPM is de schijf? Als 't 5400 is, was het sowieso al verstandig om die te vervangen.
Inderdaad 5400RPM. Even kijken of ik mijn ouders zo ver krijg er een ssd in te zetten. Zij wouden al een nieuwe hdd kopen van 70 euro, dus dat gaan we even anders doen. We zitten immers in 2015, en dan is een hdd not done. Nog tips om windows op die nieuwe hdd/ssd te krijgen? Ik heb nog z'n cd-rom die mijn vader met een progamma van toshiba heeft gemaakt. En volgens mij heeft m'n pa ook nog een retail ultimate liggen. Of zijn er andere LEGALE en VEILIGE manieren om aan een ISO te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
En als je toch de HDD vervangt, gooi er meteen een SSD in en doe een frisse installatie van Windows 7, dan gaat die laptop nog wel even mee :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

hoi1234 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:37:
[...]

Inderdaad 5400RPM. Even kijken of ik mijn ouders zo ver krijg er een ssd in te zetten. Zij wouden al een nieuwe hdd kopen van 70 euro, dus dat gaan we even anders doen. We zitten immers in 2015, en dan is een hdd not done. Nog tips om windows op die nieuwe hdd/ssd te krijgen? Ik heb nog z'n cd-rom die mijn vader met een progamma van toshiba heeft gemaakt. En volgens mij heeft m'n pa ook nog een retail ultimate liggen. Of zijn er andere LEGALE en VEILIGE manieren om aan een ISO te komen?
Je kan met de Ultimate DVD ook gewoon je OEM installeren. Je moet alleen die installatie media even opnieuw maken, door ei.cfg aan te passen of te verwijderen. Er komt dan een vraag welke editie je wilt hebben, vult de key in en gaan. Daarmee kan je ook de repair uitvoeren om de key uit de huidige installatie te halen, maar dat is een andere dan die je onderop de laptop vind. Hopelijk is die nog te lezen, want de OEM key is vaak niet te gebruiken bij een gewone installatie omdat 't een pre-activated ding is dat naar een certificaat in het BIOS kijkt (die weer bij de specifieke OEM media wordt gecontroleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

In principe word die Windows geactiveerd aan de hand van de licentie in het BIOS/EFI. Dan heb je enkel maar een installatie DVD nodig die overweg kan met deze OEM licentie.

Je kan natuurlijk ook proberen de huidige install opnieuw aan de praat te krijgen, een upgrade naar W10 uit te voeren, wachten tot deze geregistreerd is in de database van MS en dan een cleane 10 install doen op de nieuwe HDD/SSD.

Hoe je aan de ISO komt is trouwens minder relevant dan dat je een geldige licentie hebt om Windows mee te gebruiken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Bedankt voor alle hulp en adviezen! Moet zo wel lukken met windows 7 opnieuw aan de praat krijgen. Anders heeft surfspot nog wel een gratis win 10 eduction licentie voor mij.

[ Voor 76% gewijzigd door hoi1234 op 21-12-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met Windows 7 is er geen key in je BIOS, dat is pas sinds 8 zo. 7 en ouder maken gebruik van een certificaat dat door de OEM recovery media gebruikt wordt. Als je een 'gewone' OEM installatie doet, moet je de key op de sticker invullen en via internet activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

de 2 gig ram moet het probleem niet zijn. Misschien schrik je wel dat heel snel die 2 gig vol zit maar linux ziet geheugen en gebruikt dat graag. Misschien een lichtere Ubuntu variant bv Xubuntu.

Of nog lichter zoals puppie linux. Dat heeft ook een coole feature dat je een CD rewriteable als harddisk kan gebruiken.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

daft_dutch schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:00:
de 2 gig ram moet het probleem niet zijn. Misschien schrik je wel dat heel snel die 2 gig vol zit maar linux ziet geheugen en gebruikt dat graag. Misschien een lichtere Ubuntu variant bv Xubuntu.
offtopic:
Doet Windows ook al een tijdje. Sinds Windows 2008 R2 (uit mn hoofd) wordt ook het restant van het geheugen als filesystem cache gebruikt, net als op Linux.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik zou eerst vanuit Ubuntu een benchmark draaien op je sd-kaart om zo te zien of de kaart of kaartlezer snel genoeg is voor een OS.
Anders kan je nog een redelijke usb-stick kopen en die als disk gebruiken, is goedkoper dan SSD, en wellicht snel genoeg.
Als laatste en moeilijkste oplossing, als sdkaart snel genoeg is en hardeschijf nog niet helemaal kapot (smart zegt niet alles), die twee combineren waarbij sd kaart (of usb-stick) als cache dienen voor de hardeschijf backend, dit kan met bcache bijvoorbeeld. Dit heb ik zelf draaien op mijn laptop, werkt prima, geen SSD snelheid maar wel sneller dan alleen hardeschijf.
Verder heb je nog iets nodig voor backups, online of offline aangezien die hardeschijf natuurlijk kan crashen, maar dat kan altijd gebeuren en moet je sowieso wel doen, of het nou een oude of nieuwe schijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Soldaatje schreef op woensdag 23 december 2015 @ 00:23:
Ik zou eerst vanuit Ubuntu een benchmark draaien op je sd-kaart om zo te zien of de kaart of kaartlezer snel genoeg is voor een OS.
Anders kan je nog een redelijke usb-stick kopen en die als disk gebruiken, is goedkoper dan SSD, en wellicht snel genoeg.
Als laatste en moeilijkste oplossing, als sdkaart snel genoeg is en hardeschijf nog niet helemaal kapot (smart zegt niet alles), die twee combineren waarbij sd kaart (of usb-stick) als cache dienen voor de hardeschijf backend, dit kan met bcache bijvoorbeeld. Dit heb ik zelf draaien op mijn laptop, werkt prima, geen SSD snelheid maar wel sneller dan alleen hardeschijf.
Verder heb je nog iets nodig voor backups, online of offline aangezien die hardeschijf natuurlijk kan crashen, maar dat kan altijd gebeuren en moet je sowieso wel doen, of het nou een oude of nieuwe schijf is.
Dank je voor de goede uitleg. Mijn ouders hebben al gezegd dat ze er een nieuwe hdd voor mij in laten zetten. Dat lijkt me de beste optie, omdat een livesessie niks opslaat. Natuurlijk ga ik ze nog even overtuigen dat er een SSD in moet en dat ik dat zelf ook wel kan. Ubuntu op de schijf en SD als cache zou iknog even uit moeten zoeken hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

SD als cache is overrated. Klinkt leuk, net als dat Windows Superfetch, maar uiteindelijk vraag je alleen maar om hoofdpijn wanneer er iets mee gebeurt. Het klinkt leuk, maar het voordeel zie ik niet. Zeker als er een SSD in gaat, dan is de SD kaart juist een vertragende factor.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ligt eraan.

Mijn laptop kwam met een 32gb intel ssd. Die kan met speciale drivers in Windows gebruikt worden als cache.
Ik heb het een tijdje gebruikt icm de lvmcache feature.

Werkt best wel heel goed.

Daarna heb ik de ssd van 32 GB vervangen door een van 512 GB. Dan is er niet echt nut om de ssd als cache te gebruiken. Je gooit dan zoveel ruimte weg, dan kun je er net zo goed direct op installeren.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een caching SSD is iets compleet anders dan een willekeurig SD kaartje wat je in je fototoestel of telefoon propt en als cache gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ondertussen zijn we ongeveer een maandje verder en is de harde schijf vervangen door een SSD.

Ik zou graag (deels) over willen stappen op ubuntu. Ik heb al 40 GB SSD vrij gemaakt, alleen weet ik niet hoe ik het beste ubuntu installeer op mijn SSD. Volgens http://ivanblagojevic.com...empty-hard-disk-tutorial/, moet ik een root partitie, een homepartitie en een swapfile maken. Nou gaat deze tutorial over een hdd en heb ik op het internet gelezen dat de meningen verschillen over of het slim is om een swapfile op een SSD te zetten. Dus is het in mijn geval slim om een swapfile aan te maken of is dat niet nodig? Ik ga eigenlijk alleen office gebruiken en een beetje surfen, niet echt heel zwaar dus. Verder zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-09 21:35
Ik denk dat het het handigste is om Ubuntu via de meegeleverde installer automatisch naast Windows te zetten. Als het goed is detecteert de Ubuntu installer dat er Windows op staat en hij zal vragen of hij het er dan naast moet installeren. Daar kun je dan ook een bepaalde hoeveelheid ruimte toewijzen aan de partitie. Ik gebruik altijd deze pagina van Computertip om Ubuntu te optimaliseren voor de SSD. :)

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Je kunt in principe prima zonder swap draaien. Let echter wel op dat linux standaard de swap partitie gebruikt om een image van het ram naar toe te schrijven tijdens hibernate. Met andere woorden, je hebt een swap nodig ten minste zo groot als je geheugen als je hibernate wilt. Als ik me niet vergis is dit ook exact wat de Ubuntu installer doet als je hem automatisch de partities laat indelen.

De adviezen om geen swap op een ssd te zetten vind ik persoonlijk overtrokken, helemaal gezien de levensduur van huidige SSD's. Daarnaast is het sowieso het beste om te voorkomen dat swap uberhaupt gebruikt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door narotic op 18-01-2016 19:46 ]

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
narotic schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:45:
Let echter wel op dat linux standaard de swap partitie gebruikt om een image van het ram naar toe te schrijven tijdens hibernate. Met andere woorden, je hebt een swap nodig ten minste zo groot als je geheugen als je hibernate wilt.
Dat kan niet kloppen, lijkt me. De totale hoeveelheid geheugen die je systeem in gebruik kan hebben, is fysiek ram + swap. Bij het hybernaten moet al het in gebruik zijnde geheugen bewaard worden, maar worst case past dat dus niet op je swap partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hibernate wordt niet naar swap geschreven. Zou ook niet verstandig zijn gezien ephemeral keys voor encrypted swap bij hibernation gewist worden...

Gebruik gewoon de Ubuntu installer, geen geklooi met je eigen setup, vooral niet als je niet weet wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Om het dan maar met bronnen te onderbouwen:
Hibernation (suspend-to-disk) The hibernation feature (suspend-to-disk) writes out the contents of RAM to the swap partition before turning off the machine. Therefore, your swap partition should be at least as big as your RAM size. The hibernation implementation currently used in Ubuntu, swsusp, needs a swap or suspend partition. It cannot use a swap file on an active file system.
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq

Om ram tijdens hibernate naar een encrypted swap te schrijven wordt inderdaad aangeraden om random keys met een vaste key te vervangen:
You will be replacing that random key method with a fixed key using a password of your choice. This password must be typed into the computer every time it is started or resumed from hibernation, whether by you or a different user.
https://help.ubuntu.com/c...ibernateWithEncryptedSwap

Het is waar dat er ook "hibernate to file" bestaat waarvoor je inderdaad geen swap partitie nodig hebt (zie bijv. https://wiki.debian.org/H...te_Without_Swap_Partition), maar ik meen dat dat niet de standaard is in Ubuntu.

Er zijn inderdaad gevallen dat RAM+Swap in gebruik is en de Swap dus niet groot genoeg is voor de hibernate image. In dat geval kun je het systeem dus gewoon niet in hibernate modus krijgen. Dit komt echter niet zo heel vaak voor, omdat disk caches/buffers niet in de image geschreven worden en bijv. uswsusp ook compressie toepast.

Het is mogelijk dat de recente versies van Ubuntu andere methodes gebruiken voor hibernate, maar dan zou ik daar graag bronnen voor zien.

[ Voor 4% gewijzigd door narotic op 18-01-2016 20:29 ]

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Heb helaas nog maar 7GB ruimte op de C schijf. Ubuntu naast win 7 is dus helaas geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
johnkeates schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:59:
Hibernate wordt niet naar swap geschreven. Zou ook niet verstandig zijn gezien ephemeral keys voor encrypted swap bij hibernation gewist worden...

Gebruik gewoon de Ubuntu installer, geen geklooi met je eigen setup, vooral niet als je niet weet wat je doet.
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik alles standaard laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
hoi1234 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:02:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt dat ik alles standaard laat?
Ja. Maak ruimte, installeer Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
johnkeates schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:05:
[...]

Ja. Maak ruimte, installeer Ubuntu.
Dat is dus het probleem. Er is een imagine door de computerwinkel opgezet, alleen was deze bedoeld voor een 250GB schijf i.p.v. 120GB. En Windows neemt op een of andere manier 60 GB v.d. 72. Niet echt heel handig dua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:08

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dan kan je die Windows partitie altijd nog verkleinen als die niet vol zit. Dit kan bijvoorbeeld tijdens de Ubuntu installatie en de kans is groot dat dit automatisch gaat.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Pagina: 1