All-round gamesysteem ~€1000

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritzzz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:40
Mijn huidige desktop is inmiddels zo'n zes jaar oud en aan vervanging toe.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem gaat als all-round systeem gebruikt worden. Daarnaast gebruik ik het systeem om te gamen, ik wil hier graag weer zo'n zes jaar mee vooruit kunnen, zonder al te veel te upgraden. Ter informatie, mijn huidige systeem heeft grofweg de volgende specs: Intel Core i5-750, 8GB RAM, AMD Radeon HD4890 en een Samsung 830 SSD.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn richtprijs is om en nabij de €1000. Meer is geen probleem, mits dit een daadwerkelijke upgrade is. Bang for buck is voor mij belangrijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord/muis/speakers/HDD hergebruik ik. Daarnaast wil ik, indien mogelijk, mijn voeding (Cooler Master M620) hergebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf zat ik aan het volgende systeem te denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Fractal Design Define S€ 77,95€ 77,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 96,-€ 96,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 159,93€ 159,93
1Cooler Master Real Power M620€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 608,78

Hierbij heb ik al de voeding meegenomen. Zoals je ziet ontbreekt hier nog de videokaart, dit is mijn grootste twijfelpunt. Ik zit hierbij te twijfelen tussen een GTX 970 of een R9 390. In de benchmarks liggen deze erg dicht bij elkaar, en beide kaarten hebben hun voor- en nadelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar een Intel CPU, een Gigabyte moederbord, RAM van Kingston en een SSD van Samsung. Dit vanwege goede ervaringen die ik tot nu toe met deze merken heb. Ik sta open voor andere merken, mits dit een duidelijke meerwaarde heeft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een "normaal" formaat behuizing is prima. Mini ITX is leuk, maar heeft niet echt een meerwaarde, gezien de noodzaak aan bijvoorbeeld een kleinere videokaart die je dan krijgt.
Daarnaast is een stil systeem ook een nice to have.

Ga je overklokken?
Hier kan ik kort over zijn: Nee, dit ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Een advies over de videokaart, en of het systeem de beste bang-for-buck binnen mijn budget is. Daarnaast twijfel ik nog over de upgrade van mijn monitor naar 1080P of 1440P, zijn die 600px extra echt de moeite waard?
Ook ben ik benieuwd of mijn huidige voeding (Cooler Master M620, met 620 watt vermogen) voldoende vermogen heeft om dit systeem aan te kunnen.

Mijn grootste twijfelpunt op dit moment is de videokaart. Ik twijfel tussen de GTX 970 of de R9 390, welke qua prijs gelijk liggen.

Voordelen van de GTX 970:
- Lagere TDP, dus geen nieuwe voeding nodig.
- In de praktijk redelijk gelijkwaardig aan de R9 390, ondanks dat die krachtiger is op papier
- Betere drivers?

Nadelen van de GTX 970:
- Oudere kaart, is inmiddels al een tijd op de markt
- 3,5 GB geheugen,
- Coil whine? Ik lees hier diverse zaken over, maar ik weet niet hoe serieus of merkbaar dit is.

Voordelen van de R9 390:
- Op papier krachtiger dan de GTX 970, maar in benchmarks liggen ze dicht bij elkaar
- 8GB geheugen, dus meer future proof?
- Betere DX12 support?
- Beter op hogere resoluties? Momenteel heb ik een scherm met een lagere resolutie dan Full HD.

Nadelen van de R9 390:
- Hoge TDP, dus mogelijk nieuwe voeding nodig?
- Slechte drivers? Ik weet niet of dit nog het geval is met AMD

Ik neig momenteel iets meer naar de R9 390 dan de GTX 970. Dit omdat de R9 390 een nieuwere kaart is, en daarom waarschijnlijk meer future proof is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritzzz
Iemand met advies over de keuze voor de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Als je naar 1440p wil upgraden is een R9 390 de betere keuze.

Voeding adviseer ik om te vervangen. Is minimaal een jaar of 5 oud en ondersteunt waarschijnlijk niet de C6/C7 powerstates van Skylake. Een goede kwaliteit 450w voeding is voldoende.

Omdat je behuizing geen window heeft kan je ook voor pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 gaan. Heeft geen onzinnige, behalve voor het gezicht dan, heatspreaders en presteert niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Ik denk dat de keuze voor videokaart voornamelijk persoonlijk zal zijn, aangezien beide kaarten aan elkaar gewaagd zijn. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor Nvidia en hun drivers, en het feit dat hun kaarten zuiniger zijn. Als ik een kaart zou kopen zou het Nvidia zijn.

Misschien is de R9 390 iets meer "futureproof" met de 8GB Vram. Als je een beter gevoel hebt omdat de kaart nieuwer is, ga dan voor de R9 390. Welke kaart je ook kiest, je zal er waarschijnlijk een goede kaart aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritzzz
-dubbel-

[ Voor 99% gewijzigd door Mauritzzz op 21-12-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
Tja, als je het ECHT niet weet: welke games wil je spelen? Presteren deze games beter op Nvidia of AMD kaarten? ( er is meestal een duidelijk verschil per game / ontwikkelaar): KLAAR.

Deze forumpost van een ander forum is verhelderend:

"Really it all matters down to software at this point, which technologies do you prefer?

Nvidia has MFAA for example which is quite unique and works well.. TXAA is also quite lovely with certain games ( mostly GTA V ) ..

AMD is catching up in a lot of areas as well, can't say much more on that however.

So the 390 has 8 gigs of VRAM, but you'll be fine with 3.5 - 4 gigs..

People also seem to forget Nvidia's cards have memory texture compression which alows for more data storage so that should even things out.

You can OC both fairly high."

So it's up to you really. rolleyes.gif

Je kan op dit forum 35 paginas aan discussie over deze exacte vraag lezen. Ik vrees dat er geen kant-en-klaar antwoord is. http://www.overclock.net/...-970-the-final-conclusion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritzzz
Anoniem: 660294 schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:24:
Als je naar 1440p wil upgraden is een R9 390 de betere keuze.

Voeding adviseer ik om te vervangen. Is minimaal een jaar of 5 oud en ondersteunt waarschijnlijk niet de C6/C7 powerstates van Skylake. Een goede kwaliteit 450w voeding is voldoende.

Omdat je behuizing geen window heeft kan je ook voor pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 gaan. Heeft geen onzinnige, behalve voor het gezicht dan, heatspreaders en presteert niets minder.
Bedankt voor de suggestie van de voeding, daar had ik nog niet aangedacht. Ik zal een andere voeding bij het systeem kiezen.
lazershark schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:58:
Tja, als je het ECHT niet weet: welke games wil je spelen? Presteren deze games beter op Nvidia of AMD kaarten? ( er is meestal een duidelijk verschil per game / ontwikkelaar): KLAAR.

Deze forumpost van een ander forum is verhelderend:

"Really it all matters down to software at this point, which technologies do you prefer?

Nvidia has MFAA for example which is quite unique and works well.. TXAA is also quite lovely with certain games ( mostly GTA V ) ..

AMD is catching up in a lot of areas as well, can't say much more on that however.

So the 390 has 8 gigs of VRAM, but you'll be fine with 3.5 - 4 gigs..

People also seem to forget Nvidia's cards have memory texture compression which alows for more data storage so that should even things out.

You can OC both fairly high."

So it's up to you really. rolleyes.gif

Je kan op dit forum 35 paginas aan discussie over deze exacte vraag lezen. Ik vrees dat er geen kant-en-klaar antwoord is. http://www.overclock.net/...-970-the-final-conclusion
De kaarten liggen dus zo dicht bij elkaar dat het weini verschil maakt. Ik zal eens wat benchmarks vergelijken.
Wat is het voordeel eigenlijk van de Nvidea drivers? Momenteel heb ik een AMD HD4890, maar ik heb hier in de afgelopen jaren niet veel van driverproblemen gemerkt (behalve dat mijn kaart door de laatste versies van het Catalyst Control Center geen ondersteuning meer heeft, maar ik weet niet hoe dit bij Nvidea zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-06 08:33
Op hogere resoluties, zoals eerder gezegd, zal de r9 390 toch beter presteren dan de GTX 970. Op 1080p liggen ze erg dicht bij elkaar en kan je net zo goed de GTX 970 nemen omdat die zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
rickbovenkamp schreef op maandag 21 december 2015 @ 21:41:
Op hogere resoluties, zoals eerder gezegd, zal de r9 390 toch beter presteren dan de GTX 970. Op 1080p liggen ze erg dicht bij elkaar en kan je net zo goed de GTX 970 nemen omdat die zuiniger is.
Dit kan wel kloppen.

Ik weet het niet, in het verleden waren er af en toe problemen met ATI drivers, Ik heb in het verleden zowel Nvidia als AMD (toen nog ATI) kaarten gehad, en ik had altijd de indruk dat de Nvidia kaarten minder problemen hadden qua drivers. (ook qua hardware heb ik een aantal defecte AMD kaarten gehad doorheen de jaren, nooit Nvidia, maar dat kan toeval zijn natuurlijk).

De drivers zijn naar het schijnt de laatste tijd fel verbeterd, dus je kan met een gerust hart de R9 390 kopen.
Pagina: 1