Toon posts:

Star Wars kijkadvies

Pagina: 1
Acties:
  • 3.678 views

Onderwerpen

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:19
Eigenlijk ben ik een doorgewinterde Star Trek liefhebber, maar ik wil Star Wars ook weer een kans geven. :)

Ik heb enkel de eerste 3 films gezien, deel IV, V en VI.

Nu met de nieuwste film in de bioscoop wil ik graag alle Star Wars films zien om duidelijkheid te krijgen in de verhaallijn. Alleen, ik weet niet waar te beginnen. Wat kan ik beter doen? Eerst weer de oudere films zien (IV, V en IV) en dan gevolgd door I, II en III? Of juist andersom?

Poll: Star Wars kijkadvies
Eerst IV,V en VI dan I,II en II
Eerst I,II en III, dan IV,V en VI
Tussenstand:

[Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 20-12-2015 19:00]

Mijn YouTube Channel

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Smiling as the shit comes down...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

[google=Machete-order.] :Y)

Edit: zegt spuit11...

[Voor 33% gewijzigd door F_J_K op 20-12-2015 19:02]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:00

Cyphax

Moderator LNX
Los van de kijkvolgorde: je kunt de nieuwe film ook goed volgen als je de andere films lang geleden eens gezien hebt. En zelfs als je I, II en III helemaal niet gezien hebt. Overlap van de eerste 3 en de nieuwste film is.. eigenlijk nul? Het tijdverschil is qua verhaal ook vrij groot.

Ik zou gaan voor I, II, III, IV, V, VI, of misschien die machete-order, klinkt ook wel goed en is een film korter.

[Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 20-12-2015 19:06]

Saved by the buoyancy of citrus

• MunkleSon
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 16:55
Machete order

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:34
Ik adviseer ook de machete order! :Y)

Deel 1 kan je naar mijn mening overslaan omdat ie weinig tot niets toevoegt aan het verhaal. Dat wordt ook wel uitgelegd in de beschrijving van de machete order.

Mijn vriendin wil ook graag naar Star Wars VII maar heeft de vorige films nog niet gezien. Ook zij bekijkt de films in deze volgorde: IV, V, II, III, VI. Ze heeft nu IV en V gezien.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik ben gister ook begonnen aan de Machete order. Mijn vriendin had ze nooit gezien en hebben zojuist de tweede (deel 5 dus) gekeken.

Moet zeggen dat deze mij er pas weer echt introk, de eerste is wel erg houtje touwtje allemaal, die was mij iets te oud.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gewoon de originele volgorde aanhouden, IV, V en VI, gevolgd door I (ja, even doorbijten) II en III.

Als je VI als laatste gaat kijken, ga je je denk ik weer te enorm ergeren aan de beroerde grafische effecten en beroerde acteerprestaties :+

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:57
Osiris schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:56:
Gewoon de originele volgorde aanhouden, IV, V en VI, gevolgd door I (ja, even doorbijten) II en III.

Als je VI als laatste gaat kijken, ga je je denk ik weer te enorm ergeren aan de beroerde grafische effecten en beroerde acteerprestaties :+
Nadat je net twee films met Hayden Christensen hebt gezien zal dat wel meevallen :)

• Osiris
  • Niet online
_O-

Ben pas net (weer) bij II aanbeland met m'n huisgenote (wil naar VII), dus we gaan 't binnenkort meemaken :+

[Voor 3% gewijzigd door Osiris op 20-12-2015 23:06]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Machete natuurlijk, en dan ook de 'despecialized' edities!
http://lifehacker.com/wat...t-was-before-g-1747927284

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Woker dan een wekkerradio

Machete order!

Echter, ik val telkens stil halverwege deel III, IV en V zijn natuurlijk geweldig, episch etc etc, deel II daarna kijken is een trap in je kloten [echt, nooit II kijken direct na V, dan is het nog erger] maar al tandenknarsend vecht ik mij daar doorheen, maar om daarna ook nog eens deel III af te kijken?

Maarja, ik ben dan ook iemand die de zwaar outdated effecten van de originals juist prachtig vindt, en het helemaal niet zo op actiefilms heeft. Al helemaal niet als die actiefilm een tenenkrommende "romantische" draad heeft en veel politiek geneuzel.

Als ik weer eens Star Wars ga kijken, pak ik gewoon 4, 5 en 6, despecialized om extra van de oude meuk te genieten, en ik negeer wel dat 1, 2 en 3 ook bestaan.

Overigens is in episode order kijken volgens mij dé manier om een nieuwe kijker na een uur af te laten haken:+

Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 20:43
Laat je niets wijs maken door al die fanboys en hun gekke volgordes.
Kijk gewoon de films in de volgorde die de makers voor ogen hadden, van episode 1 tot 6.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:55
Nooit Machete order geprobeerd, klinkt leuk.

Ik zou release sequence doen. Prequels eerst doen vernaggelt de big reveal van TESB.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Woker dan een wekkerradio

justmike schreef op maandag 21 december 2015 @ 00:14:
Kijk gewoon de films in de volgorde die de makers voor ogen hadden, van episode 1 tot 6.
Ergens in de Machete order staat wel waarom Lucas het in 4,5,6,1,2,3 heeft geschoten/uitgebracht:

Als het idee van episode 1 altijd al zo was, was er nooit een Star Wars serie gekomen. Was direct geflopt.

Ieder zijn eigen manier natuurlijk, maar ik heb het inmiddels in alle bekende volgordes wel gezien, episode order is echt af te raden omdat je je door 3 slechte films heen moet ploeteren, release order heb ik nooit fijn gevonden omdat na 6 het verhaaltje wel af is, en om daarna nog eens een enorme, niet al te beste, flashback te zien vond ik niet echt nuttig.

Liefst zou ik 4, 5, beste/belangrijkste dingen van 2 en 3 in 1 film gepropt, 6 kijken.

Of de originals en het plot van 2 en 3 op Wikipedia lezen :+

Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:37
Check anders ook even mijn poll in het andere Star Wars topic. Dan zie je wat de andere stemmers kiezen.

Die poll gaat weliswaar over de kijkvolgorde vóór het kijken van SW ep VII TFA, maar is evengoed actueel voor de vraag van TS.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:37
D. Ninjai schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:21:
Ik adviseer ook de machete order! :Y)

Deel 1 kan je naar mijn mening overslaan omdat ie weinig tot niets toevoegt aan het verhaal. Dat wordt ook wel uitgelegd in de beschrijving van de machete order.

Mijn vriendin wil ook graag naar Star Wars VII maar heeft de vorige films nog niet gezien. Ook zij bekijkt de films in deze volgorde: IV, V, II, III, VI. Ze heeft nu IV en V gezien.
Laat haar ook gewoon deel 1 zien. Zo is het door de makers wel bedoeld en er zijn m.i. zat leuke scènes en personages.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Jorgen schreef op maandag 21 december 2015 @ 00:58:
[...]

Laat haar ook gewoon deel 1 zien. Zo is het door de makers wel bedoeld en er zijn m.i. zat leuke scènes en personages.
Er zijn echter ook meerdere niet leuke scenes en de personages hebben eigenlijk weinig met de rest van het verhaal te maken, voorzover ze het al niet spoileren.

Als je deel 1 er al tussen zou zetten dan zou ik zeggen : Machete Volgorde en daarna deel 1 nog als losse film / toegift.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:00

Cyphax

Moderator LNX
Dr. Strangelove schreef op maandag 21 december 2015 @ 00:19:
Nooit Machete order geprobeerd, klinkt leuk.

Ik zou release sequence doen. Prequels eerst doen vernaggelt de big reveal van TESB.
spoiler:
Darth Vader is Luke's vader!

Kijken hoeveel mensen na het klikken denken "damn, spoiler alright!" :+

Saved by the buoyancy of citrus

• Vincent Dave
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05-2021
Nooit de prequels gezien maar Episode I is geen doorkomen aan, een bezoek aan de tandarts is fijner.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 23:38
justmike schreef op maandag 21 december 2015 @ 00:14:
Ik ben fan van het eerste uur maar geen fan van de machete volgorde (dit is bedacht door iemand die denkt verstand van star wars te hebben). Gewoon de volgorde van release kijken en vooral 1 niet overslaan, hij is el de minste maar voor het verhaal wel interessant.

[Voor 7% gewijzigd door gielie op 21-12-2015 07:49]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

s0kkie

Follow The Fool

Een 'machete' volgorde is zo een grote onzin.
De normale volgorde gewoon kijken, vanaf 1 t/m 6 zoals het bedoeld is.

PSN: https://psnprofiles.com/s0kkie-NL

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:26

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb nog nooit ook maar 1 seconde van starwars/trek gezien. Maar die nieuwe lijkt me wel vet, al is het maar vanwege de dikke cgi/sounds etc. Is het wel te doen als ik deze gewoon in de bios ga zien? Of zit ik dan continu van; 'defuq gaat dit over'?

Professioneel Heftruck Syndroom

• s0kkie
  • Nu online

s0kkie

Follow The Fool

NeFoRcE schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:14:
Ik heb nog nooit ook maar 1 seconde van starwars/trek gezien. Maar die nieuwe lijkt me wel vet, al is het maar vanwege de dikke cgi/sounds etc. Is het wel te doen als ik deze gewoon in de bios ga zien? Of zit ik dan continu van; 'defuq gaat dit over'?
Deel 4 en 5 en 6 kijken is wel verstandig om echt alles te snappen van de nieuwe film :)

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 16:55
Machete!!!!
@s0kkie
De machete order is absoluut geen onzin. 1-6 kijken is uberhaupt niet zoals het bedoeld is, anders had Lucas het wel op die manier uitgebracht zou je zeggen. 4-6 dan 1-3 kan, maar met de cliffhanger van 5 is het beter om dan eerst 1-3 te zien voor je 6 ziet.
4-5-(1)-2-3-6, gewoon doen! (1 gewoon wel kijken, kan geen kwaad)

[Voor 20% gewijzigd door shenr op 21-12-2015 09:20]

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:56
Gvd, waarom lees ik nu pas over de machete order. :P

Vrijdag begonnen met alles van Star Wars te kijken. Had al eens een keer een poging gedaan maar kwam er niet lekker in. Vrijdag begonnen met Episode IV, V en VI. Wel blu-ray en 2004 edities. Deze zijn wat opgepoetst had ik begrepen. Van het weekend Episode I en II gekeken en vanavond hopelijk III.

Moet zeggen, deze volgorde is ook prima te doen en kijkt heerlijk weg. Heb nu wel het gevoel dat ik wat gemist hebt in m'n jeugd. :')

Naja, beter laat dan nooit ;)

• s0kkie
  • Nu online

s0kkie

Follow The Fool

George Lucas vond in de jaren 70 dat de technologie niet genoeg was om deel 1 tot en met 3 tot zijn recht te laten komen, daarom is hij begonnen met 4 tot en met 6 ;)
Heeft absoluut niks te maken met de grote onthulling of 'cliffhanger' van deel 5.
Deel 1 tot en met 6 of eerst de oude trilogie en daarna de nieuwe trilogie is gewoon de correcte volgorde.

Deel 1 is inderdaad de slechtste van alle delen, maar zeker niet het overslaan waard :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
s0kkie schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:06:
Deel 1 tot en met 6 of eerst de oude trilogie en daarna de nieuwe trilogie is gewoon de correcte volgorde.
...volgens jou ;) Als in, dat is jouw mening, niet een feit :)

Zelf ben ik, net als nog een hoop mensen in dit topic, een andere mening toegedaan. Zelf ben in ook voor de Machette-volgorde, de redenen waarom worden door Rod Hilton in de blogpost uit de eerste reactie uitstekend uit de doeken gedaan.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:19
De keuze wordt er niet makkelijker op. Maar, de "machete" volgorde wordt zo vaak genoemd dat ik wel geneigd ben die volgorde te proberen.

Mijn YouTube Channel

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 12:28
Gewoon 4, 5, 6 en 7. Kan je mooi 1, 2 en 3 overslaan.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 22:40

Sméagol

Master of Mayhem

Ik zou 1, 2 en 3 ook overslaan. Maar als je ze persé alle 6 wilt zien, en de "surprise" veel voor je betekent, zou ik voor de release volgorde gaan. Maar persoonlijk zou ik ze op chronologische volgorde kijken, puur zodat je alle crap achter de rug hebt wanneer je aan de originele trilogie begint.

En tjah, dan heb je nog Clone Wars & Rebels.. Ik weet niet precies waar die tussen passen.

Make lovecraft not warcraft. / Films 2022

• Donstil
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:47:
De keuze wordt er niet makkelijker op. Maar, de "machete" volgorde wordt zo vaak genoemd dat ik wel geneigd ben die volgorde te proberen.
En dan is er nog de discussie welke versie van de films je moet kijken :) , de originele varianten zoals ze in de bios zijn geweest of de opgepoetste versies zoals ze nu op Br uit zijn (De versies uit 1997 met CGI).

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:13
Ik zou gewoon vanaf episode 1 kijken. Zo sluit elke film netjes op elkaar aan en hoef je ook niet na episode 6 te doen alsof er een soort van flashback of iets dergelijks is. De kritiek op episode 1 vind ik ook onterecht, naar mijn mening is het wel degelijk een film die wat aanvult. Zo leer je veel meer over de achtergrond van de belangrijke karakters.

Dit komt trouwens van een trouwe fan die alle films al minimaal 10 keer heeft gezien en ook de games altijd probeert :+

[Voor 14% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 21-12-2015 22:32]

• Donstil
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:31:
Dit komt trouwens van een trouwe fan die alle films al minimaal 10 keer heeft gezien en ook de games altijd probeert :+
Ooh dus echt objectief is het niet :+

• Jaymz
  • Laatst online: 06:15

Jaymz

Keep on moving !

ep 1 is, als je weet wat er verder gaat gebeuren, best interessant om te kijken. Zo even uit m'n hoofd (kan overlap met 2 in zitten)

- Zelfs een nog-geen-10-jarig-jongetje wordt als ik het me goed herinner al te oud beschouwd om getraind
te worden. Wat zegt dat over Luke (en Rey ?)
- Yoda voelt veel angst enzo, we weten allemaal waar dat toe leidt
- Was Obi-Wan wel de juiste keuze als net-master met Anakins achtergrond ? :)
- Palpatine begint hier al met z'n schaakspelletje

1 heeft mij nooit een 'star wars' gevoel kunnen geven, 2 een beetje en 3 (ook omdat de stukjes dan écht op hun plek vallen) dan weer wel :)

Ik vind 1, 2 en 3 persoonlijk meer diepgang hebben als je weet wat er in het verschiet ligt :) (maar zo heb ik ze zelf ook gezien), ik kan me goed voorstellen dat IV als laatste (voor VII tuurlijk) meer diepgang geeft aan Luke, Vader, Obi-Wan en Yoda als je de machete volgorde aanhoudt, ze dragen dan meer geschiedenis met zich mee :)

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 22:40
IV, V, II, III, VI. Ga ik proberen, en daarbij ook een nieuwe generatie kennis laten maken met Star Wars.

Leuke kerstvakantie!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Modbreak:Dit is geen topic dat apart van alle andere film- en Star Wars-topics hoeft te bestaan.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee