Ford Focus 1.4 2001 stottert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:50
Hallo allemaal,

Ook ik heb last van een stotterende auto.
Het gaat om een Ford Focus 1.4 2001 benzine met 208xxx op de teller. Het probleem is als volgt:

1,5 maand geleden had ik ook last van het stotteren/inhouden van de auto als ik veel gas gaf. Naar garage gebracht, bougies en bougiekabels vervangen. Werkte weer prima.

Nu had ik donderdag een probleem dat mijn auto helemaal niet meer startte.
Zie straks twee video's daarvan, zijn nu nog aan het uploaden. Tweede video is helaas op de kop.

[YouTube: https://youtu.be/FJlJceA0L3U]

[YouTube: https://youtu.be/4cGw9nRqMJc]

Broer is monteur en heb deze er naar laten kijken --> Startmotor defect bevonden.
Deze heeft hij vervangen. Hij heeft toen ook de accu getest en deze gaf -6 volt aan en gaf een rood lampje bij het testen --> ook vervangen.

Startmotor en accu zijn dus vervangen.

Auto start weer perfect en ook 'snel' (je hoort hem niet 'proberen' zegmaar, hij start gewoon meteen)

Sindsdien weer last van het stotteren. Exact hetzelfde probleem als 1,5 maand geleden. Toen heeft garage het opgelost dus wil mijn broer er niet naar kijken. Mocht het op de een of andere manier toch de bougies/bougiekabels weer zijn dan heb ik daar garantie op (heb garage gebeld en ga daar wanneer ik kan heen, beetje lastig met werk)

Tijdens het bellen vroeg de monteur van de garage of 1,5 maand geleden de bobine is vervangen. Ik zei toen nee. Dit kon het wellicht zijn volgens de monteur. Kan dit kloppen? En wel heel toevallig dat dit is nadat de startmotor en de accu zijn vervangen.

Probleem dus momenteel:

- Bij veel gas geven (op ongeveer 80% van maximale) houdt de auto 'in' begint met stotteren.
- Snelheidsmeter begint dan ook omhoog te 'dansen' Springt van 40 naar 80 km p/uur bijvoorbeeld
- Snelheidsmeter is enkel die 'danst'
- Bij rustig optrekken en gas geven speelt het niet

Iemand anders ideeën? Ben verder zelf geen auto fanaat of iets. Wil puur informatie winnen

[ Voor 16% gewijzigd door Aschtra op 20-12-2015 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een accu dat -6V geeft, volgens mij mag je broer weer naar school, als dat gewoon 6V is dan is het correct, je batterij was op.

Je bougies waren toch al vervangen? Draai eens je bougies er 1 voor 1 uit en kijk eens naar de kleur. Koffie bruin = ok.

Stotteren kan vanalles zijn van valse lucht tot benzine toevoer en erger.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Aschtra schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:07:
Broer is monteur en heb deze er naar laten kijken --> Startmotor defect bevonden.
[..]
Iemand anders ideeën? Ben verder zelf geen auto fanaat of iets. Wil puur informatie winnen
Waarom vraag je dat je broer dan niet ?
Damic schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:12:
Een accu dat -6V geeft, volgens mij mag je broer weer naar school, als dat gewoon 6V is dan is het correct, je batterij was op.
Zal de multimeter wel omgedraaid hebben..

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 20-12-2015 18:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
DukeBox schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:12:
[...]

Waarom vraag je dat je broer dan niet ?
Toen heeft garage het opgelost dus wil mijn broer er niet naar kijken.
i.v.m. garantie. Hij wil het in ieder geval niet. Broer kan auto ook niet uitlezen want hun software heeft geen licentie meer -_-

-6 of 6 volt. Geen idee moet ik zeggen. Het was in ieder geval slecht.

[ Voor 8% gewijzigd door Aschtra op 20-12-2015 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:46
Misschien kun je dit probleem beter op www.problemcar.nl zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door boers706 op 20-12-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Heb ik net topic aangemaakt. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Aschtra schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:14:
i.v.m. garantie. Hij wil het in ieder geval niet. Broer kan auto ook niet uitlezen want hun software heeft geen licentie meer -_-
Wat heeft garantie te maken met 'ideeën' wat het kan zijn ? Hij kent de auto en is monteur.. dan lijkt hij mij dé persoon om met mogelijkheden te komen. Dat je ze dan door de garage laat oplossen staat daar geheel los van.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik snap je punt en ik snap hem zelf ook niet. Hij wilt hier in ieder geval niet naar kijken. 'Garage heeft vorige keer opgelost dus nu doen ze maar ook'. Zo'n instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ow dat eerste filmpje is wat je nu voor hebt?

Kijk eens je batterij klemmen na en je massa kabel.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Nee dat filmpje is hoe het was. Dat starten is inmiddels opgelost zoals ik al zei.
Wil puur jullie ook zoveel mogelijk informatie geven om ideeën te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 19:44
Na al deze problemen zou de bobine inderdaad het probleem kunnen zijn, je kan dit zo testen.

Localiseer eerst het probleem. Als de motor "slecht" loopt haal 1 voor 1 de bougiekabels eraf. Daardoor weet je waar het probleem is.

Daarna kan je met die bougie kabel proberen of hij vonkt op het motorblok. De bougie kabels die goed zijn vonken dan.

Dit kan je allemaal zelf proberen zonder gereedschap.

[ Voor 5% gewijzigd door harmz op 20-12-2015 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik ga er eens naar kijken. Stationair loopt hij prima. (wel op 1100 toeren i.p.v. 8/900) Weet niet of dit nog wat uitmaakt? Dat heeft hij overigens altijd gedaanm op 1100 toeren lopen.

Maar ook weer alleen bij een koude motor. Als motor opgewarmd is loopt hij op 900 toeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:14
Dat hij stationair meer toeren maakt als hij koud is, is normaal. De motor loopt dan op een automatische choke die iets gas geeft zodat de motor op kan warmen waarna hij rustiger zal gaan lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Aha vandaar. Thanks voor uitleg, weet ik dat ook weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
De Ford is bij de garage geweest. Zij hebben het volgende uitgevoerd:

- Gasklephuis schoongemaakt
- Slangetje vervangen waar een klein scheurtje in zat wat zorgde voor 'valse' lucht.

Ga hem vanavond/morgen ophalen. Hoop dat 't fixed is voor wat langere tijd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 22:54
Had je broer dat kapotte slangetje niet gezien?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

sus

is druk :+

Exact dat probleem hadden wij bij snelheden vanaf 100+ KM/h in eenzelfde auto, maar dan de 1.6 uitvoering uit 2002. Bleek een defecte gasklepsensor te zijn. Bij de lokale onderdelenshop gekocht voor 3 tientjes, 2 schroefjes en een stekker later was het probleem opgelost :)

Niet gezegd dat dat het is natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Het probleem speelt in ieder geval weer. Ook weer exact hetzelfde probleem. Als de motor eenmaal warm is gaat deze bij flink (zowat helemaal naar beneden) gas geven stotteren en gaat de snelheidsmeter heel ver naar rechts ( je rijdt bijvoorbeeld 40km/uur en snelheidsmeter geeft 80 aan)

Ik denk eraan om de bobine te vervangen..
Dit is inmiddels gerepareerd:

- 4 nieuwe bougies
- 4 bougie kabels
- nieuwe accu
- nieuwe startmotor
- slangetje dat voor valse lucht zorgde
- gasklephuis schoongemaakt

Ben nu weer een filmpje aan het uploaden van oktober. Exact hetzelfde speelt dus kan die wel gebruiken. Al is het wel wat minder erg nu, maar nog wel hetzelfde

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=d4D0wfUSmMA]

[ Voor 8% gewijzigd door Aschtra op 06-01-2016 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

mijn zwager heeft exact hetzelfde gehad met zijn fofo en idd eerst gaan ze alles lollig lopen vervangen en gek genoeg de bobines (die vaak bij dit type het probleem geeft) als laatste.

Probleem opgelost klant "blij"en dikke profit. :Y)

En dan ws 40€+ per stuk voor de bougies rekenen...

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Voor bougie en bougie kabels 150eu toen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasper1221
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-05 20:52
vorig jaar heb ik ongeveer het zelfde probleem gehad. Dit bleek echter een defecte MAP-sensor te zijn de auto kreeg verkeerde metingen waardoor de motor ging stotteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

kasper1221 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:44:
vorig jaar heb ik ongeveer het zelfde probleem gehad. Dit bleek echter een defecte MAP-sensor te zijn de auto kreeg verkeerde metingen waardoor de motor ging stotteren.
Het bijgeluid (stotteren van het 'knipperlichtrelais') en het springen van de snelheidsmeter duidt echt op een elektrisch probleem. Dat is namelijk een teken dat de ECU aan het herstarten is. Ik heb in het filmpje niks geks aan de motor kunnen horen.

Als je problemen krijgt bij veel gas geven dan zakt de accuspanning te ver in. Begin maar eens met zoeken bij de dynamo, als die niet bijlaadt dan kun je accu's, bobines en bougies wisselen tot je een ons weegt, maar dan krijgt de auto tijdens het rijden gewoon te weinig stroom.

Simpele test om dat na te gaan: Zet een multimeter op de accuklemmen (bij de radio of de sigaretaansteker kom je daar makkelijk bij) en meet de spanning, die moet bij lopende motor zo'n 13,5-14V zijn. Als die spanning serieus inzakt bij gas geven dan is het foute boel.

Het feit dat je na 1,5 maand rijden met een nieuwe accu opnieuw het probleem hebt is eigenlijk al een duidelijke alarmbel: Die accu is gewoon leeg gereden zonder dat ie tijdens het rijden bijgeladen werd.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 12-02-2016 14:47 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

sus

is druk :+

Al gekeken naar je gasklepsensor zoals ik schreef? Wat jij omschrijft is _exact_ wat wij hadden. Je rijdt 100 maar ding geeft 130-140 aan. Sensor zit aan de voorkant van het motorblok, in de buurt van je peilstok. Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1pQaqHpXXXXbNapXXq6xXFXXX0/TPS-Throttle-Position-Sensor-For-Ford-Courier-Cougar-iesta-Fiesta-4-5-Focus-KA-Maverick-Mondeo.jpg

Aan de, op deze foto, onderkant komt een kabeltje, zit met 2 schroefjes vast.

Wij hebben ook eerst bobine en bougies vervangen, geen oplossing. Werd ook niet geregistreerd in motormanagement, dus met uitlezen kwamen we ook nergens. Tot hij ineens in storing viel op de snelweg, de volgende dag laten uitlezen en *bingo*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

sus schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:33:
Al gekeken naar je gasklepsensor zoals ik schreef? Wat jij omschrijft is _exact_ wat wij hadden. Je rijdt 100 maar ding geeft 130-140 aan. Sensor zit aan de voorkant van het motorblok, in de buurt van je peilstok. Ziet er zo uit:
Als ie in de buurt van de peilstok zit dan kan het nooit de gasklepsensor zijn. Je gasklep zit namelijk compleet aan de andere kant, rechts in het inlaatkanaal net voorbij het luchtfilter. De gasklepsensor zit daar (samen met de MAF-sensor) bovenop gemonteerd.

Waar jij het over hebt is óf de krukaspositiesensor óf de snelheidssensor op de versnellingsbak, die zit inderdaad wel in de buurt van de oliepeilstok, en stuurt ook het signaal voor de snelheidsmeter uit.

Dat zou alleen geen invloed moeten hebben op de motor tenzij je ESP hebt (en een 1.4 blok heeft geen ESP).

Begin eens bij het begin, meet de accuspanning met motor uit en tijdens het rijden. Als ie tijdens het rijden nog onder de 13V blijft dan is het foute boel en mag je beginnen met het vervangen van je dynamo.

Te lage accuspanning kan namelijk ook storingen in sensoren veroorzaken, vooral als je een draaiende motor hebt en een bobine elke keer stroompieken uit je accu loopt te trekken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 02-03-2016 05:02 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Zie dat er nog gereageerd is na het oplossen van mijn probleem.
Rond 20 februari is de Bobine vervangen bij de garage en sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-03 01:26

SECURITEH

Man of legend.

Zelf heb ik een soort gelijk probleem ook gehad met mijn Focus uit 2004 en ook daar was het opgelost met het vervangen van de Bobines.
Pagina: 1