Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Asrock 970 4 Extreme FPS Drops

Pagina: 1
Acties:

• Darkness89
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 29-04-2017
Beste Tweakers ,

Allereerst ik ben nieuw hier en heb moeite met de Nederlandse taal. ( dyslectisch ).
Ik heb een vraag waar ik niet helemaal over uit ben allereerst zal ik mijn setup even vermelden.
Mijn vraag is heeft het nut en is het waard om het moederbord te vervangen ? voor een Gigabyte AM3+ GA-970A-UD3P S/F/R/GLan/DDR3/USB3ATX die 8+2 vrm aanboord heeft. De Asrock 970 Extreme 4 heeft zonder uitschakelen van bios opties problemen met terugclocken van de CPU tijdens stressen van prime 95 of occt met inschakeling van APM en Turbo Core clockt de cpu af toe terug naar 2,7ghz onder belasting van de stress test.
Voor alle duidelijkheid het is de bedoeling dat de processor juist niet terug schakelt maar stabiel blijft.

Setup :
AMD 8120
Asrock 970 Extreme 4
16 GB DDR3
500 watt OCZ Modxstream
AMD 7770 1GB
3x SSD schijf.
Sytche katana 3
CM Enforcer een ventilator voor en boven en aan de achterzijde van de behuizing.

Allereerst heb ik op Google al gekeken ik ben er achtergekomen dat de AMD 8 Core 125 watt problemen heeft met de 8 core de VRM worden te warm. Ook op GOT gekeken er zijn diverse topic's hier over.
Nu heb ik APM uitgeschakeld de turbo core en energie beheer opties.
Als ik nu met prime 95 stress clockt de cpu zich niet meer terug en blijft die stabiel boven de 3ghz.
Veder heb ik een fan van 60 mm boven de VRM gezet om ze te koelen.
Nu lees ik dat gevaarlijk is omdat ik alle opties kwa energie beheer uit heb gezet de vrm kunnen eventueel doorbranden. de CPU word gekoeld door een sytche katana 3 de temperatuur blijft altijd onder de 62 graden,in normale omstandigheden balanceert dit tussen de 40-48 graden.
Mijn vraag neem ik nu een risco wat betreft de VRM's ? en ga ik er op voor uit als ik een Gigabyte AM3+ GA-970A-UD3P S/F/R/GLan/DDR3/USB3ATX neem gaat mijn processor in zijn geheel beter functioneren sneller werken door de 8+2 fase vrm ? merk ik dit in de prestaties van mijn computer? of hebben de vrm's geen invloed op de prestaties.

[Voor 7% gewijzigd door Darkness89 op 25-12-2015 21:52]

• Sebastiaannn
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11:07
Die extra ventilator om je VRMs te koelen vind ik een goede, dit zou moeten helpen.
Is het niet voldoende om alleen deze oplossing toe te passen en Application Power Management gewoon aan te laten staan? Voor zover ik kan vinden zorgt het uitschakelen van APM er inderdaad voor dat de VRMs meer belast kunnen worden voor er thermal throttling plaatsvindt. Hierdoor loop je mogelijk wat meer risico dat die dingen té heet worden, maar die ventilator kan dit weer tegengaan (ik kan vanaf hier niet zien hoe heet je VRMs daadwerkelijk worden).

Als je CPU zichzelf nu nu niet meer terugklokt zal het niet helpen om een 8+2 power phase design moederbord te kopen, dan verandert er namelijk niets want je CPU klokt zichzelf dan nog steeds niet terug.
Maar de CPU heeft een maximale turbo boost van 4GHz, kom je daar nu wel bij in de buurt of blijft ie op 3.1GHz (de normale snelheid) draaien?

• Darkness89
Bedankt voor je reactie enorme waardering voor.

Hij gaat meestal naar de 3.4 ghz als ik de turbo core inschakel in de bios bijna de hele tijd.
Als ik hem dan belast met Prime95 of OCCT dan zie je elke keer pieken naar beneden naar 2,7 ghz omdat de VRM te warm worden.
Voor wel hoe ik weet doet die met de APM modus aan nog steeds terug schakelen naar 2,7 ghz heel af toe als ik hem belast met die programma's met de turbo modus uit.
Ik ga straks nog een keer testen met APM modus aan.
Zal ik merkbare prestaties krijgen met een 8+2 power phase design moederbord in zijn geheel ? of zou ik gewoon dit moederbord houden met APM inschakelt ik neem aan dat dit dan gelijke prestaties oplevert tegen over een 8+2 power phase design moederbord ?
Voor alle duidelijkheid het is de bedoeling dat de processor juist niet terug schakelt maar stabiel blijft.

[Voor 10% gewijzigd door Darkness89 op 20-12-2015 18:52]

• Sebastiaannn
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11:07
Als je CPU zich ondanks de extra koeling voor de VRMs nog steeds terugklokt kan je wel baat hebben bij een 8+2 fase moederbord, dat zal het terugklokken waarschijnlijk verhelpen.

Maar ik zou hier eerder kijken naar wat er gebeurt onder normaal gebruik, en niet tijdens stresstests. Prime belast je CPU veel zwaarder dan een game kan. Heb je tijdens het gamen nog steeds last van FPS-drops vanwege terugklokken? Als dat probleem inmiddels is opgelost zou ik niet investeren in een nieuw moederbord.

• Darkness89
Ik heb Cinebech 15 ook laten draaien geeft 434 punten in de CPU test tijdens runnen van deze test word er niet terug geclockt.
Veder heb ik Application Power Management op auto gezet tijdens de sessie van cinebech is die stabiel gebleven.
Tijdens OCCT gaat die wel af toe terug clocken ik merk wel als ik hem APM auto zet of aanzet de APM modus dat mijn computer sneller opstart en sneller in gebruik is ondanks het terug clocken van OCCT.
Tijdens afspelen van een 4K video op Youtube hapert die niet en blijft de CPU snelheid ook hier stabiel schakelt niet terug.

Tijdens gamen schakelt die ook niet terug maar hier bij haalt die ook niet constant de 100% cpu activiteit natuurlijk.

Hij lijkt dus alleen terug te schakelen bij OCCT en Prime 95 ( af en toe )

Wat zou jou advies zijn? nieuw moederbord kopen of geen ? en zo ja levert het merkbare prestaties op dat mijn systeem in zijn geheel sneller werkt. Of is het gewoon zonde om 100 euro te gaan investeren.

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:49

Nemesizz

Untouchable

Je hebt al goede research gedaan en die ventilator op de VRM's is ook een goede toevoeging.

Het punt waar je nu dus eigenlijk een beetje tegenaan loopt is; de beveiliging grijpt toch soms nog in ondanks die extra ventilator op de VRM's, echter, gebeurt dat bij (onrealistisch zware) benchmarks.

Je zou kunnen kijken hoe het gaat bij je normale applicaties, of die goed blijven draaien zonder dat er thermal throttle optreed.

Let wel, als je de beveiliging uitschakeld (thermal throttle) kun je je VRM's doorbranden en dan kan je CPU en misschien ook je geheugen ook kapot gaan.

De Gigabyte 970AUD3p is inderdaad het goedkoopste 8+2 bord die wel zonder gekke poes pas een octacore FX kan hebben. Ding kost rond de €85,- en is dus even een afweging of je het waard vind.
Als je bord (die Asrock) met de extra koeling niet throtteled tijdens het gebruik van je normale programma's is het misschien niet waard, doet die dat wel, en moet je nu de beveiliging uitschakelen is 85 euro een stuk goedkoper dan met een dode CPU, bord, en mogelijk geheugen opgescheept te zitten ;)

• Darkness89
Ik heb APM inmiddels auto gezet enkel en alleen bij stress testen dropt die af toe terug naar 2,7ghz.
In games en 4k video doet die het prima ook normaal in Windows.
Ik neem aan dat de prestaties op gelijke clock snelheid het zelfde zijn op 4+1 als op 8+2 fase moederbord?
Jullie hebben mij een geweldige uitleg gegeven erg bedankt!
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True