SSD wordt niet herkent door laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 1.034 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuwe laptop: pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN108T
En daarbij heb ik deze M2 SSD gekocht: pricewatch: Samsung SM951 (AHCI) 256GB
Gekozen voor AHCI model ipv NVMe omdat NVMe niet ondersteunt wordt.

Echter wordt de SSD totaal niet herkent. Niet in de bios en niet in diskpart.
Heb al die filmpjes op youtube al opgevolgd. CSM uit, boot keys leeg etc. maar geen resultaat.

Moet ik de firmware van die m2 SSD updaten, zo ja hoe?

Wat ik nu eerst ga doen is het moederbord van de laptop upaten.

Hopelijk weet iemand iets.

Mvg.
Mirno

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Misschien ondersteunt het M.2 slot enkel SATA SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk dat je de verkeerde SSD hebt gekozen.
De AHCI versie is gewoon een NVMe/PCIe model, maar die praat via het AHCI protocol, om support voor oudere OSsen te geven.
Dat gaat gewoon over de PCI Express interface, welke fysieke pinnen heeft op het M.2 slot.
Echter, er kan ook legacy SATA worden gebruikt, maar dat is letterlijk een andere set pinnen in het slot. Dat is ook AHCI, maar dan rechtstreeks verbonden met een SATA controller ipv een PCIe controller, via een andere set pinnen.

Zie ook: Wikipedia: M.2

Je zal iets nodig hebben zoals deze: pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB
Die is wel écht SATA op een M.2 slot, ipv AHCI-over-PCIe

Edit:
Je kan trouwens ook aan de snelheid van de SSD zien of het wel écht SATA is.
Een verbinding met een SATA controller beperkt de snelheid tot maximaal 600MB per seconde.
Via PCIe kan je hogere snelheden halen, en is dus een dead-give-away dat het geen legacy SATA verbinding is.

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 20-12-2015 15:39 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:34:
Ik denk dat je de verkeerde SSD hebt gekozen.
De AHCI versie is gewoon een NVMe/PCIe model, maar die praat via het AHCI protocol, om support voor oudere OSsen te geven.
Dat gaat gewoon over de PCI Express interface, welke fysieke pinnen heeft op het M.2 slot.
Echter, er kan ook legacy SATA worden gebruikt, maar dat is letterlijk een andere set pinnen in het slot. Dat is ook AHCI, maar dan rechtstreeks verbonden met een SATA controller ipv een PCIe controller, via een andere set pinnen.

Zie ook: Wikipedia: M.2

Je zal iets nodig hebben zoals deze: pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB
Die is wel écht SATA op een M.2 slot, ipv AHCI-over-PCIe
Het gaat idd over de PCI 3.0 x4.
Volgens de ASUS site: http://www.asus.com/Notebooks/GL552VW/specifications/

Maar waarom zou hij dan helemaal niet herkent worden als apparaat? Heb echt de AHCI variant gekozen omdat die NVMe zoiezo niet zou werken...

En welke SSD zou ik dan moeten kiezen? Het is in feite gewoon een samsung 950 pro M.2 SSD toch?

Wordt ook niet herkent in diskpart via CMD trouwens.

Eerst eens de BIOS updaten, daarna verder kijken.
Kan het nog iets te maken hebben met de firmware op de SSD, dat ik die aanpas o.i.d. in de windows boot bij "stuurprogramma's laden" ?

Heb het liefste dat deze SSD het gewoon doet om die PCI-e 3.0x4 gewoon goed te benutten.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Weet je wel zeker dat het gaat over PCIe 3.0 x4?
Er staat maar 1 model genoemd, de andere M.2 SSD's staat het niet bij. Best kans dat er verschillende uitvoeringen van die laptop zijn geleverd, waarbij sommige wel en sommige geen PCIe interface op het M.2 slot hebben.

En als het wel PCIe is, dan heb je ook nog kans dat AHCI juist niet ondersteund wordt, en je NVMe moet nemen.
Er wordt niet specifiek gesproken over de afwezigheid van NVMe.

Kortom, ik denk nogsteeds dat je de verkeerde SSD hebt gekozen. Of je moet een puur SATA model hebben omdat er geen PCIe aangesloten is, of je moet NVMe hebben omdat AHCI-over-PCIe niet wordt ondersteund.

Edit:
De SM951 is trouwens zeker geen 950Pro.
De 950Pro heeft TLC 'VNAND' geheugen versus MLC op de 951. De controller chip is opzich gelijk, maar de software in de chip is wel significant anders omdat het flashgeheugen dat vereist.
Plus, diverse andere optimalisaties en extra's, zoals verbeterd powermanagement, onboard AES encryptie, e.d.

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 20-12-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:48:
Weet je wel zeker dat het gaat over PCIe 3.0 x4?
Er staat maar 1 model genoemd, de andere M.2 SSD's staat het niet bij. Best kans dat er verschillende uitvoeringen van die laptop zijn geleverd, waarbij sommige wel en sommige geen PCIe interface op het M.2 slot hebben.

En als het wel PCIe is, dan heb je ook nog kans dat AHCI juist niet ondersteund wordt, en je NVMe moet nemen.
Er wordt niet specifiek gesproken over de afwezigheid van NVMe.

Kortom, ik denk nogsteeds dat je de verkeerde SSD hebt gekozen. Of je moet een puur SATA model hebben omdat er geen PCIe aangesloten is, of je moet NVMe hebben omdat AHCI-over-PCIe niet wordt ondersteund.
Geheel zeker weten doe ik het niet.
Ik heb natuurlijk wel wat onderzoek gedaan.
In dit artikel: https://www.ramcity.com.a...sd-compatibility-list/189
Kan je de aansluitingstypes zien, het betreft een 'M' Key SSD Edge Connector. Met daaronder ook de PCI-e x4 ondersteuning. Maar dit kan dus ook een sata aansluiting zijn zoals je zei. Ook staan de SSD modellen er gewoon onder, die precies wijzen op de SM951 SSD...

Bij ASUS: http://www.asus.com/Notebooks/GL552VW/specifications/
Onder het kopje "storage" geven ze toch echt aan PCI-e x4 256G.

Maar het zou nu dus kunnen dat die connector alsnog op een SATA aansluiting staat aangesloten? En ik dus niets heb aan die PCI-ex4 varianten?

NVMe wordt iig niet ondersteunt aldus ASUS helpdesk. AHCI zou wel werken.

Morgen dus even een belletje plegen (naar Engeland) om erachter te komen waar die poorten nou op staan aangesloten, alles lijkt er op dat het PCI-e x4 zou zijn, in eerste instantie. Maar dat kan dus alsnog niet zo zijn?
Zo niet zal er dus een andere M.2 SSD in moeten, maar laten die (SATA) SSD's nou allemaal geen M-connector aansluiting hebben. ;)

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mirno schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:04:
[...]

Geheel zeker weten doe ik het niet.
Ik heb natuurlijk wel wat onderzoek gedaan.
In dit artikel: https://www.ramcity.com.a...sd-compatibility-list/189
Kan je de aansluitingstypes zien, het betreft een 'M' Key SSD Edge Connector. Met daaronder ook de PCI-e x4 ondersteuning. Maar dit kan dus ook een sata aansluiting zijn zoals je zei. Ook staan de SSD modellen er gewoon onder, die precies wijzen op de SM951 SSD...

Bij ASUS: http://www.asus.com/Notebooks/GL552VW/specifications/
Onder het kopje "storage" geven ze toch echt aan PCI-e x4 256G.

Maar het zou nu dus kunnen dat die connector alsnog op een SATA aansluiting staat aangesloten? En ik dus niets heb aan die PCI-ex4 varianten?

NVMe wordt iig niet ondersteunt aldus ASUS helpdesk. AHCI zou wel werken.

Morgen dus even een belletje plegen (naar Engeland) om erachter te komen waar die poorten nou op staan aangesloten, alles lijkt er op dat het PCI-e x4 zou zijn, in eerste instantie. Maar dat kan dus alsnog niet zo zijn?
Zo niet zal er dus een andere M.2 SSD in moeten, maar laten die (SATA) SSD's nou allemaal geen M-connector aansluiting hebben. ;)
De SATA modellen hebben meestal een M+B Key ;) (niet connector, puur het nokje, aka de 'keying') Dus die passen in hetzelfde slot.

Maargoed, as said, het kan ook prima dat AHCI-over-PCIe niet ondersteund wordt, en dat je dus wél een NVMe model moet hebben. De Intel x170 serie chipset zou dat gewoon moeten vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:07:
[...]

De SATA modellen hebben meestal een M+B Key ;) (niet connector, puur het nokje, aka de 'keying') Dus die passen in hetzelfde slot.

Maargoed, as said, het kan ook prima dat AHCI-over-PCIe niet ondersteund wordt, en dat je dus wél een NVMe model moet hebben. De Intel x170 serie chipset zou dat gewoon moeten vreten.
Dus dan is het eigenlijk wachten op een BIOS update.
Ik had dus gebeld en er werd specifiek gemeld dat NVMe niet ondersteunt wordt en AHCI wel...

Oja, ik snap wat je bedoeld. Maar ik heb toch liever een SSD waarbij ik die PCI snelheid kan benutten natuurlijk. Anders wordt het (tijdelijk) een B key SSD.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160368

Ik heb het zelfde probleem, weten jullie of er inmiddels al een oplossing voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Anoniem: 160368 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:43:
Ik heb het zelfde probleem, weten jullie of er inmiddels al een oplossing voor is?
Ssds in die laptop staan direct aangesloten op de data poort, de pci-e m.2 varianten werken dus niet. Je zal dus moeten kijken naar een 850 evo m2 variant met max snelheid van <600MB (sata grens).
Nvme werkt niet

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160368

ok, bedankt voor je reactie.

Denkt u dat er mogelijk nog een update komt hiervoor, of gaat het nooit werken met de huidige configuratie..

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 160368 op 26-02-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Anoniem: 160368 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:40:
ok, bedankt voor je reactie.

Denkt u dat er mogelijk nog een update komt hiervoor, of gaat het nooit werken met de huidige configuratie..
Denk het niet. Omdat hij dus intern niet op de juiste bus staat aangesloten. Je SSD is ingesteld daarop (configuratie van de sporen).
Een M.2. SSD kan dus via PCI-e of SATA aangestuurd worden, intern. Staat deze op de sata bus, werken alleen sata varianten van de M.2. SSD's. Staat deze op de PCi-e werken alleen PCI-e M.2. varianten.

Wat je nu wel als voordeel hebt, is dat je 512GB SSD (sata) kunt halen voor dezelfde prijs als een 256GB SSD (PCI-e)
Zie PCI: http://tweakers.net/product/449225/samsung-950-pro/
En SATA: http://tweakers.net/product/426536/samsung-850-evo-m2/
Praktisch zit er niet superveel verschil tussen. Die maximale snelheden bereik je toch nauwelijks. Vaak werkt een opslag medium ook niet uit dit principe. Sequentieel lezen is het snelste. Dus data rechtstreeks achter elkaar. Maar in de praktijk staat dit toch verspreid, en daar komen ze bij lange na niet boven die 500/600MB grens ;)

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oude }:O }:O graag in de sloot laten zitten. Enige reden om een oud topic omhoog te schoppen is als je zelf een antwoord hebt voor een onopgelost probleem of als er voortschrijdende inzichten zijn (gedrag onder nieuwe besturingssystemen, icm nieuwe apparaten etc).

Als een vraag geen eigen topic waard is, is het al helemaal geen post in andermans topic waard :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.