Verwijderd

Topicstarter
Ik wil overstappen van spiegelreflex naar handzamer formaat met behoud van kwaliteit. Twijfel momenteel tussen de Samsung NX500 en de Sony a6000. Om toch, als het niet efficient of heel snel moet, topkwaliteit te hebben overweeg ik uit te breiden met de Samsung 16-50 2.0-2.8 of de Zeis 16-70 voor de Sony. De Samsung combinatie lijkt betere specs te hebben, maar de lens is vrij zwaar (en beetje uit balans met zo'n kleine camera). De Sony voelt meer als echte camera.

Wie heeft hier ervaring mee of kan mij adviseren?

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 20:30

Prozac[NL]

zucht.......

Ervaring met beide niet, maar...
http://www.digifotopro.nl...erkoop-stopt-in-nederland

Dat is wel een dingetje misschien?

Verwijderd

Als je in de toekomst wilt uitbreiden is een Samsung NX niet handig. Zoals Prozac[NL] al laat zien stopt Samsung met de verkoop van onder andere de NX camera's. Dus over een tijd is er weinig meer te krijgen en wordt service ook lastiger en lastiger.

Verder is het nu lastig wat te zeggen en advies te geven omdat je vrij weinig in je post heb staan. Wat wil je er mee gaan doen? Wat is je budget? Wat heb je nu? Waarom had je deze 2 gevonden? Is het voornamelijk voor film of video ook belangrijk?

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat had ik ook gezien, officiele standpunt van Samsung is blijkbaar nog anders dan de geruchten... toch benieuwd naar gebruikerservaringen omdat het product betere prestaties zou leveren en momenteel (de 16-50 premium lens) aantrekkelijk geprijsd is (misschien wel door bovenstaande berichtgeving)?

Verwijderd

Sinds het bericht dat Samsung in Nederland gaat stoppen is bijna alles in prijs verlaagd. Dus dat heeft inderdaad met het daadwerkelijk stoppen van Samsung in Nederland te maken. Hier en daar ook winkels die nog meer korting geven om zo snel mogelijk van alles af te zijn.

Maar een Samsung NX500 + 16-50mm F/2.0-2.8 lijkt mij niet prettig. De grip is niet super en met zo'n grote zware lens niet heel veel kleiner en lichter dan een spiegelreflex. Verder is de combi wel een betere keus als de Sony. De 16-70mm is een aardige lens maar ook niet super zeker niet als je ook naar de prijs kijkt.

Maar er zijn nog andere keuzes. Bijvoorbeeld een X-T10 + XF 18-55mm F/2.8-4.0mm, de combi kost net zoveel als de Sony en Samsang lens los en de combi is net zo zwaar als de Samsung lens alleen en is qua kwaliteit ook goed en ook nog een EVF wat je bij de Samsung moet missen. http://camerasize.com/compact/#627.398,620.359,ha,t

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2015 15:31 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:13
Dit inderdaad. Ik denk dat de Fuji (X-T10 of X-T1) met 18-55 f/2.8-4 een uitstekende keus is. Lekker compact, behoorlijk lichtsterk en een prima camera.

Als je nog even kan wachten: Van 6 tot 9 januari is elektronicabeurs CES, en op 25-28 februari fotografiebeurs CP+. Ook gaat Fuji op 15 januari nieuwe camera's aankondigen. Verder worden op CES vaak actie-, sport- en compactcamera's aangekondigd, terwijl op CP+ veelal DSLR's en systeemcamera's gelanceerd worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil vooral goede foto's maken (die ik ook sterk wil uit kunnen vergroten zonder dat de kwaliteit verloren gaat), filmen is ondergeschikt. Idee is om camera "in de binnenzak" te hebben voor het snelle werk (dus met de kitlens 16-50). In het geval er geen echte haast is (erop uit tijdens vakanties of weekends in natuur of steden) wil ik 1 (ik denk dat ik niet ga wisselen tijdjens trip) toplens hebben zodat kwaliteit gewoon goed is. Huidige camera is Canon 550 die dus al wat ouder is icm 18-200 lens die aardige resultaten boekt maar zeker niet meer dan dat. In de zomer vallen me de relatief witte gezichten steeds op (heb al wat met witbalans gespeeld, maar dat helpt niet), dus.....
budget is 1500 €
De Samsung NX500 en de Sony a6000 zijn in hun segment de beste die er momenteel zijn volgens mij (evt nog de Minolta die ik niet lekker in de hand vond liggen). Benieuwd naar wat jullie vinden.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:34:
In de zomer vallen me de relatief witte gezichten steeds op (heb al wat met witbalans gespeeld, maar dat helpt niet), dus.....
De witbalans had wel moeten helpen, maar goed, een andere camera gaat je daar niet bij helpen om heel eerlijk te zijn.
budget is 1500 €
De Samsung NX500 en de Sony a6000 zijn in hun segment de beste die er momenteel zijn volgens mij (evt nog de Minolta die ik niet lekker in de hand vond liggen). Benieuwd naar wat jullie vinden.
Minolta? Maar wat vind je van de genoemde suggesties?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1