iMac loopt vast op startscreen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-10 19:21
Beste mede-tweakers,

Ik heb een iMac late 2012 die sinds gister uit het niets opeens heel traag werd. Als ik bob op herstart drukte gebeurde er helemaal niets. Op safari klikken betekend na 1 minuut reactie.
Heb dus maar even op de aan en uit knop gedrukt.
Toen begon alle ellende.
Ik kwam de eerste 2 a 3 keer niet binnen. Hij bleef heel lang hangen op de Apple logo met een laadbar eronder.
De 4e keer kwam ik er wel in, maar nu blijft hij op de beeldscherm achtergrond hangen.

Ik heb PRAM en SMC reset geprobeerd, maar geen resultaat.

In het verleden is dit nog nooit gebeurd, wel andere problemen, maar niet dit.

Is dit een werkgeheugen probleem of een HDD? Ik heb een FUSION.
Als ik via Bootcamp in Windows kom heb ik hetzelfde probleem. Alles is extreem traag.

---------------update-------------
Opeens zit toch in OSX!
Echter reageert alles nog steeds heel traag.
Als ik op Finder klik, duurt het ongeveer 1 minuut voordat Finder dan ook tevoorschijn komt.
Ik probeer nu met alle macht een back up te maken, maar dit gaat nog niet van harte.

Als iemand een oplossing heeft, graag!

[ Voor 16% gewijzigd door kx22 op 20-12-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Klinkt als een hardware probleem, reboot en houd "D" vast. Dan kun je diagnostics draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Ik heb de Diagnostische test geprobeerd uit te voeren, maar hij loopt telkens vast op het laatste stukje.
Dan kan ik zelfs me muis niet meer bewegen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32
heb je een externe hub of HDD aangesloten, trek die USB er eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb dit pas als volgt gehad met een MBP:
- Apple logo blijft heel erg lang staan on boot
- Daarna krijg je de vervaagde desktop background; oftewel: het begin van de filevault login
- Systeem reageert nauwelijks, toch maar eens geprobeerd m'n wachtwoord in te tikken; na 5 minuten op bizar omslachtige wijze klooien (muis constant proberen te bewegen, zodra ie reageerde: 1 karakter van 't wachwoord intikken, en weer wachten... :P)

... Nadat ik m'n wachtwoord had ingetikt was echter alles weer razendsnel, heel vaag.
Ik dacht dat dit dus aan FileVault moest liggen, maar na het uitschakelen van FileVault: nog steeds hetzelfde gelazer, en nu was het nog moeilijker om OS X in te komen. :P
Ook Recovery kwam ik niet in... Diagnostics kwam ik ook niet in. Ja als ik mazzel had na tig keer rebooten dat ie opeens wél normaal wil starten... :X

Soms na een stuk of 20 a 30x rebooten kwam ik er weer in.
PRAM, SMC, blablabla: werkt allemaal niet.

Diagnostics draaien: alles bleek in orde volgens diagnostics. Maarja, daar heb je ook weinig aan als 't een RAM of HDD probleem is; want Diagnostics controleert pretty much enkel of de hardware aanwezig is en geprobed kan worden... Het draait geen werkelijke RAM test bijvoorbeeld. :/

... Uiteindelijk heb ik het moederbord en IO board laten vervangen. (AppleCare, dus gratis.)
Alles draait weer als een trein, maar wat het werkelijke probleem was is onbekend. :( Techs kwamen er niet uit.

Wat jij hebt klinkt vergelijkbaar, behalve dan dat het bij jou in OS X zelf ook nog steeds rete traag is.
Misschien dat FileVault uitschakelen bij jou wel zin heeft, maar als hij zo traag is is het maar de vraag of je dat wil riskeren.

Bij jou loopt echter ook Diagnose vast... De laatste keer dat ik dat gezien heb in een Mac, dat hij dus echt helemaal bevriest, was het moederbord naar de klote. Helaas.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Klinkt als een defecte HD. Onlangs nog eentje vervangen bij iemand na exact hetzelfde 'crash scenario'... Nieuwe schijf erin, Time Machine zijn ding laten doen, en alles draait weer als een zonnetje.

Oude HD in een PC getest met diagnostic tools, en een en al bad sectors.

[ Voor 44% gewijzigd door 680x0 op 20-12-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Dank jullie wel voor je antwoorden.

Ik krijg inderdaad ook steeds de melding van Filevault, na het invullen van mijn wachtwoord is alles iets sneller, maar nog steeds kan ik geen word document openen of een ander programma gestart.
Backup maken lukt niet.

Het uitschakelen van Filevault heeft ook geen zin, want zelfs in WINDOWS (bootcamp) loopt alles traag.

Ik ga denk ik ook de HDD verwisselen.
Ben nooit heel positief over de Fusion HD geweest. Nu tijd om een SSD erin te laten plaatsen.

-----------update------------
Het is me met pijn en moeite gelukt om mijn belangrijke dingen te backuppen.
Uiteindelijk een hele schone install gedaan van OSX en een oude time Machine erover heen gegooid.
Weet iemand een goede test om te kijken of het aan de HDD of Logicboard ligt?

[ Voor 95% gewijzigd door kx22 op 21-12-2015 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:57
kx22 schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:55:
Dank jullie wel voor je antwoorden.

Ik krijg inderdaad ook steeds de melding van Filevault, na het invullen van mijn wachtwoord is alles iets sneller, maar nog steeds kan ik geen word document openen of een ander programma gestart.
Backup maken lukt niet.

Het uitschakelen van Filevault heeft ook geen zin, want zelfs in WINDOWS (bootcamp) loopt alles traag.

Ik ga denk ik ook de HDD verwisselen.
Ben nooit heel positief over de Fusion HD geweest. Nu tijd om een SSD erin te laten plaatsen.

-----------update------------
Het is me met pijn en moeite gelukt om mijn belangrijke dingen te backuppen.
Uiteindelijk een hele schone install gedaan van OSX en een oude time Machine erover heen gegooid.
Weet iemand een goede test om te kijken of het aan de HDD of Logicboard ligt?
Even zeuren maar waarom had je niet eerder een backup van je "belangrijke dingen" gemaakt? Ik vind het fascinerend dat veel mensen een backup willen maken als het vaak al te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Volkan1984 schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:24:
[...]

Even zeuren maar waarom had je niet eerder een backup van je "belangrijke dingen" gemaakt? Ik vind het fascinerend dat veel mensen een backup willen maken als het vaak al te laat is.
Dezelfde reden waarom mensen naar de dokter gaan als ze ziek zijn en niet gewoon preventief gezond eten en sporten. De meeste dingen zijn te voorkomen, maar je denkt er niet altijd aan.

Ik heb via disk utility de schijf gecontroleerd, maar hier is alles perfect volgens DU.
Met SMART Reporter geen problemen, met Smart Utility krijg ik wel:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/o73h9h.png

Nu klopt de verhouding niet helemaal.
Het is een FUSION Drive.
Er staat dat de 1TB schijf voor de windows is en de 128SSD voor de Mac, maar de Mac gebruikt beide.
Hier zijn veel fouten in te vinden.
Momenteel merk ik nog steeds dat de computer beetje bij wijlen vertraagt. Vaak strandballen en veelvuldig lange laadtijden.

Denk dat het toch een idee is voor een nieuwe SSD.

[ Voor 30% gewijzigd door kx22 op 21-12-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Ja dat is einde verhaal, (laten) vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:57
kx22 schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:40:
[...]

Dezelfde reden waarom mensen naar de dokter gaan als ze ziek zijn en niet gewoon preventief gezond eten en sporten. De meeste dingen zijn te voorkomen, maar je denkt er niet altijd aan.
Goed punt. Zo had ik er nog niet over nagedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Volkan1984 schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:59:
[...]
Goed punt. Zo had ik er nog niet over nagedacht :)
Ik vind het anno 2015 eerlijk gezegd een slap excuus.
Je wordt bijna dagelijks herinnerd backups te maken, als je dat dan nog niet doet is het eerder vergelijkbaar met expres zeer ongezond te leven dan pas naar de dokter gaan als er wat mis is. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• kx22
As maandag komt iemand het repareren bij mij thuis!
Het mag wat kosten zo een 1TB schijf, maar ik denk dat ik er gelukkiger mee zal zijn dan wanneer ik 150 euro minder betaal en voor een 512GB ga.

Nu zit me nog iets dwars...

Sinds de clean install werkt alles wel, duidelijk trager dan voorheen. Maar ik heb geen vastlopers (ja van 2 seconden als ik iets te veel programma's open). Soms bij het downloaden komen de bestanden kapot binnen, maar alles doet het op zich wel..

Ik begin bijna te denken dat niet de HDD kapot is, maar de SSD.
Want programma's openen erg traag, maar ik hoor geen gekke geluiden en al 3 dagen lang staat hij 10 uur per dag aan (de rest sluimer) zonder enkele probleem.

Is het ook mogelijk om de SSD en de HDD eruit te halen? Als ik 1TB heb, kan ik die 128GB ook wel missen.
Pagina: 1