i5 ssd of i7hdd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin1970
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-12-2020
Goedemorgen,

Ik sta op het punt om een nieuwe laptop te kopen. Nu zit ik met een tweetal vragen. Allereerst wat info over het gebruik.

Ik gebruik de laptop vooral voor tekstverwerking, surfen op het internet en filmpjes bekijken op YouTube. En misschien wil ik er ook wel films op downloaden en bekijken vanaf bijvoorbeeld nzbserver. De laptop gebruik voornamelijk thuis. Ik heb iets gelezen over een mat scherm, zou beter zichtbaar zijn in zonlicht.Ik heb gelezen dat Asus wel een redelijk (merk) is en daar ben ik dan ook naar aan het kijken. Maar het mag natuurlijk ook een ander goed apparaat zijn. Mijn budget ligt tussen de 700,00 en 800,00.

De vragen:

* Afgezonderd van de grootte van de harde schijf, zou ik graag willen weten wat sneller werkt. Een 15ssd of een i7hdd.

* is een nvidia gforce videokaart veel beter dan een intel kaart of is dat te verwaarlozen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen informeren.

Groet,
Benjamin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:05
Zelfs een Celeron is icm een ssd is voor jouw gebruik sneller dan een i7 quadcore icm een hdd.

De interne gpu is ook meer dan snel genoeg voor kijken van filmpjes.
Een aparte videokaart zorgt er in jouw geval alleen voor dat de accu sneller leeg is.

[ Voor 45% gewijzigd door wappiewappie op 20-12-2015 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
Een nogal sumiere topicstart.

Want om welke laptops gaat het? Welke vergelijking moeten wij voor je maken?

Een SSD met i5 is in 99% van de gevallen fijner om op te werken dan een i7 (tenzij je gaat foto/videobewerking of renderen of iets dergelijks).
Het reageert met een ssd sneller en start sneller op dan met een hdd.

Voor jouw gebruik heb je overigens niet eens een i5 nodig. Een i3 is al zat.

Aangezien je ook bij de grafische kaart niet aangeeft welke vergelijking er getrokken moet worden is daar weinig zinvols over te zeggen.

Of een Nvidiakaart beter of slechter is dan de Intel kun je niet zeggen omdat de traagste Nvidia trager is dan de Intel (welke Intel?) en de snelste Nvidia misschien wel 20x sneller is dan de traagste.

Met jouw gebruik heb je genoeg aan de onboard Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 16:43
Hou ook rekening er mee dat je een HDD/SSD prima kan upgraden. En dat dat met een i5/i7 niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin1970
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben al iets wijzer geworden....sorry ik ben een leek. Vandaar mijn vraag. Foto en videobewerking doe ik er niet op, hooguit dus een film downloaden en bekijken. Maar als ik toch een computer koop wil het beste waar voor mijn budget zeg maar. Ik hoop dat jullie mij nog een keer willen helpen.

De laptops die ik zo op het oog heb"

Asus F555LJ-DM460T met GeForce GT920M i7 hdd
Asus F555LA-DM1880T met Intel HD Graphics i7 hdd

Asus K501LX-DM007T met GeForce GTX 950M i5 hdd

Asus R556LB-DM565T met GeForce GT940M i5 ssd
Asus R556LA-XX2134T met Intel HD Graphics i5 ssd

Groet,
Benjamin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
http://tweakers.net/price...;469015;463096/categorie/

Dan zie je ze allemaal naast elkaar en kun je ze vergelijken.

Asus F555LJ-DM460T met GeForce GT920M i7 1 TB hdd Full-HD scherm (€799)
Asus F555LA-DM1880T met Intel HD Graphics i7 1 TB hdd Full-HD scherm (€679)

Asus K501LX-DM007T met GeForce GTX 950M i5 1 TB hdd Full-HD scherm (€796)

Asus R556LB-DM565T met GeForce GT940M i5 256 GB ssd Full-HD scherm (€799)
Asus R556LA-XX2134T met Intel HD Graphics i5 256 GB ssd HD-ready scherm (€748)

De laatste, de R556LA-XX2134T zou voor mij afvallen omdat deze een HD-ready scherm heeft (1366x768) en geen Full-HD (1920x1080). Bovendien is het een glanzend scherm en de andere hebben een mat Full-HD.

De 1e heeft een extra grafische kaart (wel stuk sneller dan de Intel, maar het is nog steeds niet om over naar huis te schrijven) en is € 120,- duurder dan nummer 2, die verder gelijk is.

Blijft over 2, 3 en 4.

Als je gelijk klaar wilt zijn (en geen hdd willen wisselen voor een ssd), dan kun je nummer 4 nemen (€799)

Je bent met nummer 2 en dan een ssd wel wat goedkoper uit dan met 4. Daar krijg je dan een i7 ipv i5 voor terug en lever je de Geforce GT940 voor in. Maar dan moet je wel de ssd er in zetten en de hdd clonen. (679+90 voor Samsung 850 Evo inclusief verzenden - 40 euro door het verkopen van de hdd = €729)

En dan heb je nog nummer 3, kun je nog redelijk op gamen, maar een systeem, zeker een laptop met relatief trage 2.5 inch schijven heeft gewoon een ssd nodig, anders heb je nog steeds het gevoel dat je op een 5 jaar oude laptop zit te werken. En met ssd (256GB) gaat deze richting de 900.

Het verschil tussen deze i5 en i7 is:
Maximale snelheid i5/i7 op 1 core: 2.7 Ghz / 3.0 Ghz
Maximale snelheid i5/i7 op 2 cores: 2.5 Ghz / 2.9 Ghz

Kan dus maximaal 10 tot 20% schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:05
Je bent volgens mij nog steeds te veel naar de specs aan het kijken.
Voor huis tuin en keuken taken maakt het echt geen hol uit welke cpu of videokaart in de laptop zit.
Goed, een Atom is wat langzaam, maar die zul je in deze prijsklasse niet tegen komen.

Ik zou eerder selecteren op goede bouwkwaliteit, fijn toetsenbord, mooi beeldscherm (ips), enz.
Dan kom je op bijv. zoiets uit: pricewatch: Peaq PNB C1015-I2N3 waarbij je zelf de hdd vervangt door een ssd (pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB)
Heeft een ips scherm, maar ik weet niet hoe bouwkwaliteit is.

Of deze: pricewatch: Asus AsusPro Essential PU551LA-CN395H
Heeft een betere bouwkwaliteit dan de F, K, en R serie, maar bij deze is het dan weer (zoals gebruikelijk bij Asus) onduidelijk wat voor een scherm er op zit.

Vergeet ook het wifi bereik niet. Een wlan kaartje is eenvoudig te vervangen, maar in sommige laptops wordt dit geblokkeerd in de bios (white list). Dan is het zuur als je opgescheept zit met één of ander prutkaartje van bijv. Atheros.

[ Voor 38% gewijzigd door wappiewappie op 21-12-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin1970
Hoi allemaal,

Ik heb even niet gereageerd, maar hartelijk dank voor jullie reacties. Eind van de maand ga ik een laptop kopen. Ik ga in ieder geval voor een 256 ssd. Het liefst heb ik een mat gecoat scherm, maar die zijn vaak in hd en dus ook tegen de 800,00. Een glanzend scherm is een stukje goedkoper en ik gebruik de laptop veelal binnen.

Ik ga er nog even over denken.

Nogmaals dank!

Groet,
Benjamin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Ik zou adviseren om heel goed bij HP te kijken met studentenkorting als dat kan. Deze bijvoorbeeld http://store.hp.com/Nethe...EA&masteropt=ABH&sel=NTB& is een mooi stevig ding

Hp heeft hele mooie laptops in haar assortiment en bouwkwaliteit is vaak heel goed, alleen bij de goedkopere minder. Als je studentenkorting mee kunt pakken is het zeer interessant, vaak zijn er ook nog andere kortingen als je even wacht
Pagina: 1